Geplaatst 28 juni 20205 jr. Diverse nieuwsberichten van het ANP over de muiterij op de MV Mi Amigo aan het einde van de 1972: ANP-19721228-NieuwsUitzendingenOverMuiterij-28minCaroline ANP-19721230-NieuwsUitzendingenOverBinnenSlepenMVMiAmigo-9min ANP-19730101-NieuwsUitzendingenOverUitvarenMVMiAmigoEnToekomstZeezenders-33min
Geplaatst 28 juni 20205 jr. Dit bandje kreeg ik van technicus Jaap Borst die aan boord van de Norderney zat. Ik heb dat altijd "Caroline" genoemd omdat het mij volstrekt onduidelijk was met al die namen. https://pixeldra.in/u/kX4pdLpD 28 juni 20205 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 4 juli 20205 jr. Op 28-6-2020 om 08:07 zei Vincent: Diverse nieuwsberichten van het ANP over de muiterij op de MV Mi Amigo aan het einde van de 1972: Luisterend valt me de hautaine en denigrerende verslaggeving over 'de piraten' op door met name de NCRV .Interessant is de inschatting van ex-Caroline deejay Robbie Dale te horen dat Caroline een groot succes kan worden door gemakkelijk een miljoen gulden om te zetten. We weten inmiddels wel beter... Ook de 'kronkel' redenering van een deskundige, die de winsten van de Veronica en Noordzee verantwoordelijk houdt voor de verhoging van het kijk- en luistergeld deden mij meer dan de wenkbrauwen fronsen . De jaarwisseling van 48 jaar geleden is de meest sensationele die er ooit op zeezender gebied is geweest. De Mi Amigo lag door een list (zeezendermuseum) van Gerard van Dam inmiddels een paar maanden op zee. Toch ging het niet goed met Radio Caroline en waren er spanningen tussen de Engelsen en Nederlanders. De kapitein eiste geld voor zijn bemanning en toen dat niet kwam organiseerde hij de sleper Eurotrip om de Mi Amigo binnen te slepen. Op zee waren er vechtpartijen die nog zijn vastgelegd door Seanews en zijn vertoond in het NOS-journaal. De hele klucht tussen het moment van het naar binnen slepen op 30 december1972 en weer naar buiten slepen op 2 januari 1973 is volgens mij een onbetwist zeezenderhoogtepunt en een verfilming waardig. Waar vind je zoveel spannende ingrediënten bij elkaar: honger, geen geld, muiterij, vermeende zeeroverij, vechtpartijen, een kapitein met een pistool die zich opsluit op de brug, een zendertechnicus (PeterChicago)die overboord wil springen, een patrouilleboot (H.M. Limburg) stand-by, een tender van Radio Noordzee die de Mi Amigo binnensleept, een mogelijk complot van Veronica of Noordzee om Caroline het zwijgen op te leggen, een officier van Justitie die op Nieuwsjaarsdag beslag laat leggen, Ronan O'Rahilly die Gerard van Dam onslaat en weer aanneemt, een schip dat vergeten is uit-en in te klaren en daarom weer zo het zeegat kon kiezen, een gerechtsdeurwaarder die midden in de nacht uit zijn bed wordt gebeld, de race tegen de klok om geld bijelkaar te sprokkelen , kibbelende advocaten...werkelijk teveel om te beschrijven. Persoonlijk vind ik dit een van de 'beste' zeezendermomenten. Ten onrechte gaat er teveel aandacht naar die andere bekende gebeurtenissen zoals 'de benzine bom' op de MEBO 2, de stranding van de Norderney en de 'close-down' op 31 augustus 1974. Ik hoop op deze manier de interesse weer te hebben gewekt voor deze enorm spannende thriller..want dat was het!!! Salut Leendert
Geplaatst 4 juli 20205 jr. 14 minuten geleden zei Leendert Vingerling: en weer naar buiten slepen op 2 januari 1973 Bijna een miracle, daar had toch vrijwel niemand (meer) op gerekend. Tevens de eerste keer dat Tony Allan (live) vanaf de Mi Amigo was te beluisteren, een dag later begon Steve England zijn offshore radio carrière en Crispian st John ( Howard Rose) begon die dag (al) aan zijn laatste (boord) periode voor Radio Caroline. 24 minuten geleden zei Juul: Weet jij of Koos de Gier (Seanews) nog onder ons is ? Lang geleden overleden aan een hartstilstand (31-01-1989) op 58 jarige leeftijd.
Geplaatst 5 juli 20205 jr. 2 uur geleden zei hans558: Waar blijft de echte film over Caroline? Bedoel je het echte verhaal over Caroline dat verfilmd wordt? Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de beginperiode van radio Caroline en de vele misvattingen die tot de mythevorming van Ronan hebben geleid. Ook in deze muiterij affaire kwam de Ier zijn beloftes niet na. Gerard van Dam had het schip op zee gebracht. Ronan nam de Mi Amigo voor 50.000 gulden over. Gerard had namelijk al zijn centjes gespendeerd aan het opknappen en zat op 'zwart zaad'. Een bod van Verweij van Veronica en Meister en Bollier van RNI heeft hij afgeslagen, Die wilden de Mi Amigo weg van zee hebben . Een derde schip was hun gedachte , zou de wetgeving tegen de zeezenders kunnen versnellen. Van Dam 'gunde' een terugkeer van Caroline. Met Ronan als verantwoordelijke ging het mis. Bemanning werd niet betaald, met een opstand tot gevolg. Bovendien boterde het niet tussen de Engelsen en Nederlanders. Van Dam werd er door de Engelsen uit gewerkt .Gerard heeft dat als een zwarte bladzijde in zijn zeezender leven ervaren en had vooral een wrok tegen station manager Chris Cary. Salut Leendert
Geplaatst 5 juli 20205 jr. 14 uur geleden zei Robin Westhof: Bijna een miracle, daar had toch vrijwel niemand (meer) op gerekend. Tevens de eerste keer dat Tony Allan (live) vanaf de Mi Amigo was te beluisteren, een dag later begon Steve England zijn offshore radio carrière en Crispian st John ( Howard Rose) begon die dag (al) aan zijn laatste (boord) periode voor Radio Caroline. Lang geleden overleden aan een hartstilstand (31-01-1989) op 58 jarige leeftijd. Dank Robin.
Geplaatst 5 juli 20205 jr. 14 uur geleden zei Leendert Vingerling: Waar vind je zoveel spannende ingrediënten bij elkaar: honger, geen geld, muiterij, vermeende zeeroverij, vechtpartijen, een kapitein met een pistool die zich opsluit op de brug, een zendertechnicus (PeterChicago)die overboord wil springen, een patrouilleboot (H.M. Limburg) stand-by, een tender van Radio Noordzee die de Mi Amigo binnensleept, een mogelijk complot van Veronica of Noordzee om Caroline het zwijgen op te leggen, Het lijken wel piraten...
Geplaatst 5 juli 20205 jr. In de aanloop naar deze gebeurtenissen werden er al programma's aan land opgenomen. Lion Keezer was eveneens betrokken bij het weer op zee brengen van de Mi Amigo, en op de zolder van zijn ouderlijk huis aan de Rijnsburgerweg in Leiden was daarvoor een studio ingericht. Hij wilde voor zijn programma het nummer Sleepy Shores van Johnny Pearson als tune gebruiken. Lion was in december 1972 ook aan boord van de Mi Amigo. Hij is een van de met een hamer meppende figuren op de film van Seanews. Piet.
Geplaatst 5 juli 20205 jr. Op 28-6-2020 om 10:08 zei Juul: Dit bandje kreeg ik van technicus Jaap Borst die aan boord van de Norderney zat. Ik heb dat altijd "Caroline" genoemd omdat het mij volstrekt onduidelijk was met al die namen. https://pixeldra.in/u/kX4pdLpD Leuk Juul. Dank je wel!
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.