Spring naar bijdragen

Antenne Domstad 1179 AM Utrecht


radiofreak31

Aanbevolen berichten

Vrijdag zowel door Leiden als Haarlem gereden. Was een rit met vele stops, ideaal om de signalen nu eens goed te monitoren. 1332 kHz van Harm is overal als een local station goed te ontvangen. In de stad, op drukke kruisingen, tussen de bebouwing etc. 1467 kHz is aan de oostranden van de stad nog net goed beluisterbaar in de auto. 1179 kHz klonk als een lokaal station. Zelf tussen de bebouwing prima te beluisteren in de auto. Op het gehoor niet eens veel zwakker dan 1332 kHz van Harm. 1467 kHz is dan nog net aan waarneembaar, je hoort dat er iets zit. Dat dit verschil 15 dB is verbaast me niets, ik schatte gisteren zelfs meer. Als dat vrijwel uitsluitend aan de modulatie ligt, laat je wel heel veel bereik liggen, Ruud. Dat is jammer, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meer is dan verschil in antenne en modulatie. Zal toch ook iets met vermogen te maken hebben (nu is dat bij AM wel weer gerelateerd aan modulatie). Enfin... beiden prima signaal, maar het bereik van 1179 kHz is richting west aanzienlijk groter dan 1467 kHz met als resultaat dat de eerste zelfs tussen de bebouwing van de grotere steden hier een goed bruikbaar/ luisterbaar signaal oplevert.

PS nu zaterdagmorgen 12 dec. is hier @home 1179 kHz uit de lucht, 1467 kHz komt goed door (blijf het nog een van de beste formats vinden, knap gedaan).

Grts Eric 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-12-2020 om 12:45 zei radiofreak31:

Klinkt goed en beter zelfs. Staat ie bij de zender of voor de lijn er naar toe? Ruud had hem dacht er voor en niet bij de zender meen ik me te herinneren.

De Optimod 9100 staat voor de zender. 

 

11 uur geleden zei Eric:

Vrijdag zowel door Leiden als Haarlem gereden. Was een rit met vele stops, ideaal om de signalen nu eens goed te monitoren. 1332 kHz van Harm is overal als een local station goed te ontvangen. In de stad, op drukke kruisingen, tussen de bebouwing etc. 1467 kHz is aan de oostranden van de stad nog net goed beluisterbaar in de auto. 1179 kHz klonk als een lokaal station. Zelf tussen de bebouwing prima te beluisteren in de auto. Op het gehoor niet eens veel zwakker dan 1332 kHz van Harm. 1467 kHz is dan nog net aan waarneembaar, je hoort dat er iets zit. Dat dit verschil 15 dB is verbaast me niets, ik schatte gisteren zelfs meer. Als dat vrijwel uitsluitend aan de modulatie ligt, laat je wel heel veel bereik liggen, Ruud. Dat is jammer, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meer is dan verschil in antenne en modulatie. Zal toch ook iets met vermogen te maken hebben (nu is dat bij AM wel weer gerelateerd aan modulatie). Enfin... beiden prima signaal, maar het bereik van 1179 kHz is richting west aanzienlijk groter dan 1467 kHz met als resultaat dat de eerste zelfs tussen de bebouwing van de grotere steden hier een goed bruikbaar/ luisterbaar signaal oplevert.

PS nu zaterdagmorgen 12 dec. is hier @home 1179 kHz uit de lucht, 1467 kHz komt goed door (blijf het nog een van de beste formats vinden, knap gedaan).

Grts Eric 

Hoi Eric. Dank voor je uitgebreide verhaal. 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Roemeen is zodra er maar iets van duisternis invalt helaas enorm dominant. Zie Please login or register to see this link.

Tja, 400 kW met een vertical met compleet reflectorscherm precies onze kant op gericht.

Please login or register to see this link.   grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-12-2020 om 11:14 zei radiofreak31:

Ja inderdaad, die Roemeen is bijna net zo hard als een lokale zender hier. Dikke modulatie ook. Beetje een rot frequentie dus.

En rot is nog zacht uitgedrukt! We gaan het zien. Word straks weer later donker. Wellicht ooit een andere frequentie. Voorlopig ben ik blij dat we eindelijk in de lucht zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Harm ten Brink:

Eind januari gaat het weer de goede kant op.

1332 is bij duisternis ook ruk...

1467 ook. Monte C. is nog acceptabel , maar die zoemtoon van Iran is heel hinderlijk. 

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Dat is voor LPAM niet relevant.

Waar het voor ons om draait is dat je in dit jaargetijde niet 's middags om 1500 uur van de band wordt gedrukt door een paar honderd kW uit het buitenland.

Er zijn genoeg schonere frequenties, maar die mogen we niet gebruiken. Meer dan genoeg ruimte voor ieder een en ook hoog Vermogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vreemde discussie hier, ik ben al blij dat er radiostations zijn die goed te horen zijn en een verstaanbare taal praten.

Zo was ik vanmorgen de hele AM band aan het afstruinen en kwam dit radio station tegen.

Wat erg goed binnenkomt op de draad. (20mtr lang op 15mtr hoogte).

Gebruikte ontvanger een Yaesu FRG-7000, signaal sterkte S5.

Voor alle duidelijkheid, ik zit naar mijn idee ver buiten het reguliere ontvangstgebied. (omgeving Venlo, Noord Limburg)

 

Groet van Ewoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Limburgse Ewoud:

Vreemde discussie hier,

Dat is een mening (beetje vervelende entree als nieuw lid, hetgeen ook een mening is 🙂).

Goedmiddag Ewoud. Welkom en leuk dat je reageert met ontvangstrapport. Mooie ontvangst. Ik ontving 1179 kHz van de week al bij Schagen en verder tot regio Leiden prima ontvangst. Dit in tegenstelling tot 1467 kHz die vanaf dezelfde lokatie komt, een veel schonere frequentie heeft, maar die is van Noordzeekanaal tot aan regio Leiden marginaal. Grts Eric

bewerkt door Eric
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal zeker zo zijn dat de antenne verschil zal maken, als er twee aparte draden worden gebruikt. Maar eerlijk is eerlijk, het verschil is aan de hele noord, boord-west, west en zuid-west kant erg groot. Dat is niet een paar dB, veel meer. En dat is mijns inziens meer dan de antenne want dan heb je wel heel goede afscherming (of richting). Ook in de stad (Amsterdam, Haarlem, Leiden) is 1179 kHz goed beluisterbaar en van 1467 kHz niets of slechts een ' ruisje' te horen. Het verschil is ook over een groot gebied dus het is meer dan richting. Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-2-2021 om 12:25 zei CAM:

Wat voor antenne`s gebruiken ze nu dan?

Zie inderdaad verschil richting leiden de andere kant maakt niet zoveel uit. 

Wij, Antenne Domstad, gebruiken een inverted L. Ruud, Radio Paradijs, gebruikt de mast zelf en dat is een shunt fed. Ruud heeft in feite meer stralend vermogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.