Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht
22 uur geleden zei Samba-boy:

Net geplaatst op YouTube.

Heel veel dank Samba.

1 uur geleden zei Camal:

Dank voor het delen van deze uitzending. Leuk om te zien, moet zeggen dat ik dit ook niet eerder heb gezien. Was dit in die periode op tv? of te koop op video?

Ik ken de term Paravisie wel, maar dacht eigenlijk dat dit bijeenkomsten of beursen waren in een sporthal of iets. Met lezingen kraampjes verkoop van stenen etc.

@Camal Bij Beeld en Geluid zijn uitzendingen van de Paravisie Manifestatie te vinden en te bestellen van 1986 tot en met 1990. Zeer de moeite waard.

1 uur geleden zei Camal:

Dank voor het delen van deze uitzending. Leuk om te zien, moet zeggen dat ik dit ook niet eerder heb gezien. Was dit in die periode op tv? of te koop op video?

Ik ken de term Paravisie wel, maar dacht eigenlijk dat dit bijeenkomsten of beursen waren in een sporthal of iets. Met lezingen kraampjes verkoop van stenen etc.

@Camal In 1989 heb ik de Paravisie Manifestatie bezocht in het Congres Gebouw aan het Churchillplein in het noorden van de wijk Zorgvliet, Den Haag. Een drie daags evenement in grote zalen met veel lezingen en standjes. In de vele gangen stonden de standjes. In drie dagen tijd kwamen er zo'n 30.000 bezoekers erop af.

1 uur geleden zei Robin Westhof:

Ook bijvoorbeeld in de RAI te Amsterdam en de Martinihal te Groningen.

'' Dan even naar 1981 en het mislukte project van onder meer Radio Paradijs. Na het debacle van zijn station in 1981 ben ik op verzoek van Hans Knot een bezoekje gaan brengen aan Ben Bode, die destijds in de Hoge Nieuwstraat in Den Haag woonde.

Hij had een opname studio voor artiesten en commercials onder de naam Probe Score. Bij zijn studio was ook vast aanwezig ene Ferry en die maakte wat leuke deuntjes op zijn synthesizer. We spreken nu over de jaren 1983/ 84.

Op een gegeven moment maakte Ferry een melodietje op de muziek van Loving Awareness, met een watervalletje en andere natuurgeluiden daarin. Ik vroeg toen aan Ben om een aantal kopieën te maken die ik mogelijkerwijs op een paranormaal beurs kon verkopen.

Radio Veronica had in die jaren een programma getiteld ‘Het Zwarte Gat’, waarin het ging over paranormale onderwerpen. Ik heb toen op een door Veronica, onder de naam Paravisie, georganiseerde beurs, een tafeltje gehuurd voor een beurs in de RAI in Amsterdam.

Ik had een tas vol met bandjes en die was ik binnen twee uur kwijt. Ik vroeg mij toen af of het niet verstandig zou zijn om zelf dit soort beurzen te organiseren.

Nadat ik dus alle bandjes had verkocht, begon ik op die zelfde beurs adressen te verzamelen van alle standhouders. In die tijd had ik net een pc in huis en ik begon die adressen in te kloppen.

Elke maand kocht ik een blad op het gebied van het paranormale en toen ik na enige tijd ruim 200 adressen had, begon ik voor SMC zelf beurzen te organiseren. Die beurzen waren een groot succes, zelfs zo’n succes dat de zalen allengs groter en groter werden."

(Rob Olthof)

https://freewave-nostalgie.nl/wp-content/uploads/2016/11/Freewave-354b-25-jaar-mei-2003.pdf

'' -het Zwarte Gat", Veronica's programma over het paranormale, het buitenaardse en onpeilbare, komt tussen 12 en 15 uur rechtstreeks vanaf de paranormale manifestatie "Paravisie Groningen" in de Martinihal-'' 

https://docplayer.nl/58070509-Driewekelijks-mediamagazine.html

@Camal en Robin Westhof. De Paravisie Manifestatie was groter van opzet en was te beleven in eerst Den Haag, Amsterdam en later in Rotterdam. De Paravisie beursen was kleiner van opzet in o.a. sporthallen en stadsgehoorzalen enz. Denk aan bijvoorbeeld de huidige Paraview beurs.

bewerkt door Jan Veenstra

Geplaatst
  • Auteur

Leuk hoor, die Paravisie uitzending! Ik kan me niet goed herinneren of de radioversie van Paravisie '85 in omloop is. Anders zal ik eens kijken of ik die kan delen hier.

Dan nog iets anders. Ook al is dit niet helemaal de plek, ik vind toch dat dit gedeeld mag worden onder enthousiastelingen van Het Zwarte Gat...

Vorige week is Fred Wolf overleden. Hij was sinds de vroegste uitzendingen één van de grootste verzamelaars van het programma (ook meerdere keren te horen in de afleveringen, plus vaak achter de schermen aanwezig geweest) en hij is ook ontzettend belangrijk geweest voor een groot deel van het archief dat er nu overgebleven is. In mijn zoektocht was hij het startpunt (wat was dat een geweldig eerste telefoontje) en hij heeft me met open armen bij hem thuis ontvangen, steeds benadrukkend dat hij blij was dat een veel jonger iemand nu geïnteresseerd was in Het Zwarte Gat. Een creatieve, grappige en bovenal heel aardige man. Ik zal hem missen, bedankt Fred en Good Night 🙂

Geplaatst
  • Populair bericht

Mooi verhaal Jochem, ik kende Fred niet maar het is altijd verdrietig wanneer mensen zoals Fred wegvallen. Weinig mensen zullen weten wat zijn rol is geweest. Maar juist de persoonlijke verhalen van de betrokken personen maakt dat verhalen levend blijven. En het wegvallen maakt verifiëren van verhalen een stuk lastiger.

Paravisie bijeenkomsten ben ik nooit geweest, maar zeker leuk om dit soort fragmenten terug te zien en te luisteren.

Geplaatst
  • Populair bericht
19 uur geleden zei Jochem Bootsma:

Leuk hoor, die Paravisie uitzending! Ik kan me niet goed herinneren of de radioversie van Paravisie '85 in omloop is. Anders zal ik eens kijken of ik die kan delen hier.

Dan nog iets anders. Ook al is dit niet helemaal de plek, ik vind toch dat dit gedeeld mag worden onder enthousiastelingen van Het Zwarte Gat...

Vorige week is Fred Wolf overleden. Hij was sinds de vroegste uitzendingen één van de grootste verzamelaars van het programma (ook meerdere keren te horen in de afleveringen, plus vaak achter de schermen aanwezig geweest) en hij is ook ontzettend belangrijk geweest voor een groot deel van het archief dat er nu overgebleven is. In mijn zoektocht was hij het startpunt (wat was dat een geweldig eerste telefoontje) en hij heeft me met open armen bij hem thuis ontvangen, steeds benadrukkend dat hij blij was dat een veel jonger iemand nu geïnteresseerd was in Het Zwarte Gat. Een creatieve, grappige en bovenal heel aardige man. Ik zal hem missen, bedankt Fred en Good Night 🙂

Echt veel waardering hoever je gekomen bent Jochem - heel blij mee - dank je wel !!

Groetje,

Martin

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 28-7-2023 om 08:51 zei Juul:

Het was effe stil rondom het zwarte gat.  Ik dacht nog zal wel opgeslokt  zijn in een zwart gat.  hi

IMG_1917.jpeg

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 4-8-2023 om 13:51 zei Jochem Bootsma:

Allereerst @Jochem Bootsma zijn we blij dat je gezond terug bent van vakantie. Wat Fred betreft waarderen we dat je dit met ons deelt via dit kanaal. Mijn medeleven gaat ook vooral uit naar de familieleden van Fred. Als oud Zwarte Gat luisteraar ben ik ook blij dat je als veel jonger iemand nu ook geïnteresseerd bent in Het Zwarte Gat. Keep up the good work. Ons maak je er blij en gelukkig mee. Ik weet zeker dat voor veel oud Zwarte Gat luisteraars het programma een deel van ons leven is geworden. Ik heb er mooie herinneringen aan en velen hier denk ik ook. Die clubje daarboven, Fred Wolf, Leo de Ruiter, Andre Groote, Anton Pauwe en vele anderen die ons zijn ontvallen, kijken met een blije lach naar ons.  Ze hebben het niet voor niets gedaan #hetzwartegat. 🙏

Geplaatst
  • Populair bericht

Jee, Fred Wolf. Ja, in een van de oude samenvattingen heb ik hem laatst gehoord. Triest, maar geweldig dat hij zo'n verzameling nalaat. 

Geplaatst
  • Populair bericht

Duizenden mensen hebben tijdens de Paravisie Manifestatie 1985 een tevergeefse reis gemaakt naar het Beursgebouw in Rotterdam. De Paravisie Manifestatie 1985 trok meer belangstellenden dan men kon verwerken. 

Nederlands dagblad 01-10-1985.jpg

Geplaatst
On 8/5/2023 at 9:45 AM, martinja said:

Echt veel waardering hoever je gekomen bent Jochem - heel blij mee - dank je wel !!

Groetje,

Martin

Ditto! Ik waardeer het ook heel erg. En erg triest te horen van Fred Wolf.

Wat anders:

Is dit nu dé Co Patist? Ik vond deze heel toevallig....

bewerkt door Sootje
styling

Geplaatst
7 uur geleden zei Sootje:

Ditto! Ik waardeer het ook heel erg. En erg triest te horen van Fred Wolf.

Wat anders:

Is dit nu dé Co Patist? Ik vond deze heel toevallig....

Dit is een foto van Co uit 1984. Lijkt hij er op?

1 uur geleden zei thijs5326:

of meer op deze?

IMG_1945.jpeg

bewerkt door thijs5326

• 2 weeks later...
Geplaatst
  • Populair bericht
15 uur geleden zei Jochem Bootsma:

Mooie woorden over Fred en de andere helden daarboven... 🙂

Ik ben even bezig geweest met de uitzendingen over Paravisie 1985. Daar gaan we, aflevering 179, 180 en 185!

https://we.tl/t-MXUgc9MJMU

Weer zeer bedankt - ik hoor nog zo tussendoor oude uitzendingen terug - altijd leuk

Geplaatst
  • Populair bericht

Dank Jochem,  heel blij mee.

voor mij zijn de paravisies alleen bekend van de verhalen. Was in die tijd nog erg jong en ben er dus nooit geweest.

Geplaatst
  • Populair bericht
17 uur geleden zei Jochem Bootsma:

Mooie woorden over Fred en de andere helden daarboven... 🙂

Ik ben even bezig geweest met de uitzendingen over Paravisie 1985. Daar gaan we, aflevering 179, 180 en 185!

https://we.tl/t-MXUgc9MJMU

Heel veel dank Jochem. Ik ben er ook heel blij mee. Nogmaals dank.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Misschien een rare (of zelfs overbodige) vraag, maar is er ooit een video opname gemaakt van een Zwarte Gat uitzending in de studio zelf of op pad met de paragnosten naar bijvoorbeeld een spookkasteel? Het is natuurlijk nog ver voor het onstaan van youtube en mobieltjes, maar is zo iets ooit gedaan? 

Geplaatst
3 uur geleden zei Sootje:

Misschien een rare (of zelfs overbodige) vraag, maar is er ooit een video opname gemaakt van een Zwarte Gat uitzending in de studio zelf of op pad met de paragnosten naar bijvoorbeeld een spookkasteel? Het is natuurlijk nog ver voor het onstaan van youtube en mobieltjes, maar is zo iets ooit gedaan? 

Hoi Sootje, Ik heb dit nooit op TV gezien en ik weet zeker alleen maar de Paravisie Manifestaties. Tijdens de TV uitzendingen van Tineke Paranormale Wereld was wel veel te zien betreft spooktochten enz. Veel op YouTube is te vinden trouwens. 

bewerkt door Jan Veenstra

Geplaatst
17 uur geleden zei Jan Veenstra:

Hoi Sootje, Ik heb dit nooit op TV gezien en ik weet zeker alleen maar de Paravisie Manifestaties. Tijdens de TV uitzendingen van Tineke Paranormale Wereld was wel veel te zien betreft spooktochten enz. Veel op YouTube is te vinden trouwens. 

Een programma wat er iets van weg had, was het programma Parallax wat destijds ook werd uitgezonden door Veronica (VOO)

Geplaatst

Van de parallax uitzendingen is helaas bijna niks te vinden. Paar fragmenten op YouTube gevonden, helaas inmiddels ook weer verwijderd van YouTube.

het programma bestond uit 2 onderdelen, het verhaal en nog een onderdeel (het onderzoek?) lag qua onderwerpen wel in het verlengde van HZG.

bewerkt door Camal

Geplaatst
  • Populair bericht

Wederom dank Jochem, kijk altijd weer uit naar nieuwe uitzendingen. Of wanneer er zaken worden gedeeld rondom het Zwarte gat.

Dank!!

Geplaatst
21 uur geleden zei Camal:

Van de parallax uitzendingen is helaas bijna niks te vinden. Paar fragmenten op YouTube gevonden, helaas inmiddels ook weer verwijderd van YouTube.

het programma bestond uit 2 onderdelen, het verhaal en nog een onderdeel (het onderzoek?) lag qua onderwerpen wel in het verlengde van HZG.

Ergens liggen die dingen in de kast. Ik heb ze destijds wel opgenomen, maar het zijn files van 4 gig

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 6-9-2023 om 21:03 zei Jochem Bootsma:

Vers van de pers:

366 - Wonderdokters uit de Filipijnen (07-05-1989)

Misschien deze keer niet de spannendste, maar toch leuk om de discussie over zo'n bizar onderwerp te horen. Eerdere afleveringen over paranormale chirurgie op de Filipijnen volgen nog...

Bedankt weer Jochem. Ik heb ze aan het werk gezien tijdens de Paravisie Manifestatie mei 1989 in Den Haag.

Geplaatst
Op 6-9-2023 om 11:28 zei Camal:

Klopt @Camal. mijn maat Maarten heeft ze online gehaald vanwege copyright problemen.

Geplaatst
7 uur geleden zei Jan Veenstra:

Klopt @Camal. mijn maat Maarten heeft ze online gehaald vanwege copyright problemen.

ja helaas. is er iemand die de onderwerpen weet van deze uitzendingen?

en misschien is er wel een optie om dit op een besloten manier toch te delen?

op uitnodiging misschien, zelfde verhaal denk ik als met de HZG afleveringen.

jammer :(

Geplaatst

Hoi Jan. Zou je die Wonderdokters nog eens kunnen herposten?

Deze net gemist verleden week.

Groetjes Moby

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.