Spring naar bijdragen

Het Zwarte Gat


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei thijs5326:

En Bart van Leeuwen was al in mei 1992 overgestapt naar RTL..

Klopt, maar ik denk uit andere overwegingen. Veronica, TROS en de tv-producent Endemol hebben hebben in 1992 al enkele oriënterende gesprekken gevoerd over een eventuele samenwerking in een commercieel station. Maria Schopman van Radio Romantica had liever gezien dat Veronica in het publieke omroepbestel bleef. Ze wist natuurlijk dat er een einde kwam aan haar programma. Ook die vrees had ik toen al met Het Zwarte Gat.

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals dank allemaal

voor het delen van alle verhalen, achtergronden en ook de krantenknipsels.

ik heb mij er toen ook minder mee bezig gehouden met het waarom (rondom het stoppen). En in die tijd was dit soort informatie niet zomaar overval voor handen.

geeft wel een goed beeld hoe het er in die tijd aan toe ging. En wat helaas de gevolgen zijn geweest voor HZG.

Mij spreken met name de afleveringen aan over de spookkastelen, mergelgrotten etc erg aan. Maar ook de uitzendingen over de band stemmen heb ik inmiddels grijs gedraaid. 
Uiteindelijk zijn de gedeelde uitzendingen maar een klein tipje van de sluier, want er zijn in al die jaren zoveel meer

uitzendingen gemaakt die niet zonder veel gedoe terug zijn te luisteren. Er zijn ongetwijfeld nog veel verborgen schatten…

 

btw, ook leuk zijn de vragen van luisteraars. Zegt veel over die tijd, en hoe anders rustiger en minder vluchtig alles was.

bewerkt door Camal
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei martinja:

Ja, dat klopt ook.   Net in eind voorjaar 1994 was Leo Ruiter met wat mensen bij mij op bezoek in Eindhoven en gingen we een reportage maken over dat spookhuis in Lommel waar ik een paar maanden woonde en vaker kwam.   Toen zei Leo: wanneer en of het uitgezonden wordt, dat weet ik eigenlijk niet of het nog haalbaar, dus het einde van het omroepbestel periode naderde en ze hadden nog meer op het programma staan en wist niet of ze het zouden redden.  Voor mij leuk, het ging door ergens in juli 1994 op de radio en een artikel in Paravisie.

 

Groetje,

Martin

Ik heb het in die tijd op de voet gevolgd. Het einde stond eraan te komen en best jammer.

1 uur geleden zei Camal:

Nogmaals dank allemaal

voor het delen van alle verhalen, achtergronden en ook de krantenknipsels.

ik heb mij er toen ook minder mee bezig gehouden met het waarom (rondom het stoppen). En in die tijd was dit soort informatie niet zomaar overval voor handen.

geeft wel een goed beeld hoe het er in die tijd aan toe ging. En wat helaas de gevolgen zijn geweest voor HZG.

Mij spreken met name de afleveringen aan over de spookkastelen, mergelgrotten etc erg aan. Maar ook de uitzendingen over de band stemmen heb ik inmiddels grijs gedraaid. 
Uiteindelijk zijn de gedeelde uitzendingen maar een klein tipje van de sluier, want er zijn in al die jaren zoveel meer

uitzendingen gemaakt die niet zonder veel gedoe terug zijn te luisteren. Er zijn ongetwijfeld nog veel verborgen schatten…

 

btw, ook leuk zijn de vragen van luisteraars. Zegt veel over die tijd, en hoe anders rustiger en minder vluchtig alles was.

@Camal Mooi geschreven. Daarom ben ik ook  parapsychologie gaan studeren. Vaak naar de paravisie manifestatie geweest en een lezing van o.a Erich von Däniken meegemaakt. Mooie tijd wel. Wat de mergelgrotten betreft. Een uitzending van HZG over de mergelgrotten in Maastricht, werd ook behandeld in Tineke en de paranormale wereld. Ditmaal vertellen Henk  en Elly voor de buis het verhaal. Zie vanaf minuut 37.  Veel kijk en luisterplezier

 

 

 

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de laatste uitzending van Het Zwarte Gat schreef Leo de Ruiter een boekje. Is enkel 2de hands verkrijgbaar.

 

'De waterval der eenzamen' is een weergave van avonturen die de auteur beleefde in de periode dat hij eindredacteur was van het Veronica radioprogramma Het Zwarte Gat. De occulte klopjacht op de moordenaar van het 15-jarig meisje Andrea Lutten is het hoogte punt van een serie van 657 radio-uitzendingen voor paranormale verschijnselen in Nederland. De andere verhalen in deze bundel zijn bizar maar eveneens waar gebeurd. O.a de uitzending Kasteel de Nemelaer en Aldenghoor  Het zijn spookachtige geschiedenissen van mensen op hun eenzame weg.

765x1200.jpg

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de serie over Andrea Luten werd de naam van de moordenaar (volgens Leo de Ruiter) genoemd. Je moest dan je opname achterstevoren en op een andere snelheid draaien en dan hoorde je de naam. Heeft iemand dat gedaan? De naam van de in 2010 veroordeelde moordenaar en verkrachter was Henk Fieten uit Hoogeveen. Komen de 2 namen overeen?

bewerkt door thijs5326
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei thijs5326:

Tijdens de serie over Andrea Luten werd de naam van de moordenaar (volgens Leo de Ruier) genoemd. Je moest dan je opname achterstevoren op een andere snelheid draaien en dan hoorde je de naam. Heeft iemand dat gedaan? De naam van de in 2018 overleden moordenaar en verkrachter was Henk Fieten uit Hoogeveen. Komen de 2 namen overeen?

Hoi Thijs. Ik kan het mij niet meer herinneren en heb ook geen deel van die uitzending meer. Wel was het zo dat Leo één iemand op het oog had. Die persoon beschrijft hij in het boekje. Ik ken iemand die nu nog in Hoogeveen woont en wekelijks met zijn kraampje in die tijd in Ruinen op de markt stond. Hij zei ooit tegen mij, dat er velen wel een beetje verdacht waren in het dorp.

 

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luister momenteel deze podcast serie van Tom Holland en Pascal van Hulst.

"Er is iets vreemds gebeurd". Lijkt totaal niet op het Zwarte Gat, maar is af en toe wel leuk. Het is maar een tip. Gaat ook over paranormale zaken, u.f.o's e.d.

Ik had eerst een link meegestuurd, maar daarmee kwam je blijkbaar op mijn luisterlijst. Gewoon even googelen op - podcast Er is iets vreemds gebeurd -

 

 

bewerkt door F Pruim
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Jan Veenstra:

Ik heb het in die tijd op de voet gevolgd. Het einde stond eraan te komen en best jammer.

@Camal Mooi geschreven. Daarom ben ik ook  parapsychologie gaan studeren. Leuk om te lezen Jan.  Heb het een jaar ook gedaan. Vaak naar de paravisie manifestatie geweest Ik ook en een lezing van o.a Erich von Däniken meegemaakt. Video van gezien. Mooie tijd wel. Wat de mergelgrotten betreft. Een uitzending van HZG over de mergelgrotten in Maastricht, werd ook behandeld in Tineke en de paranormale wereld. Ditmaal vertellen Henk  en Elly voor de buis het verhaal. Zie vanaf minuut 37.  Veel kijk en luisterplezier Heb 'm gezien. Ze maakte ook een mooie aflevering met een Engels medium en daar heb ik van genoten.

 

 

 

 

Zonet een anderhalf uur Zwarte Gat zitten luisteren wat hier eerder online is geweest wat ging over een Paravisie manifestatie en aardstralen. Leuk om Anton Paauwe terug te horen. Ik ben meer jaren met 'm om gegaan in een periode en dat was altijd very special.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei F Pruim:

Ik luister momenteel deze podcast serie van Tom Holland en Pascal van Hulst.

"Er is iets vreemds gebeurd". Lijkt totaal niet op het Zwarte Gat, maar is af en toe wel leuk. Het is maar een tip. Gaat ook over paranormale zaken, u.f.o's e.d.

Ik had eerst een link meegestuurd, maar daarmee kwam je blijkbaar op mijn luisterlijst. Gewoon even googelen op - podcast Er is iets vreemds gebeurd -

 

 

Bedankt voor de tip @F Pruim

23 minuten geleden zei martinja:

 

Zonet een anderhalf uur Zwarte Gat zitten luisteren wat hier eerder online is geweest wat ging over een Paravisie manifestatie en aardstralen. Leuk om Anton Paauwe terug te horen. Ik ben meer jaren met 'm om gegaan in een periode en dat was altijd very special.

Anton kon altijd goed scoren met zijn uitspraken. Een inspirerende man ook om naar te luisteren. Anton met zijn helikopter vieuw, haha,

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie allemaal voor het delen van jullie verhalen / ervaringen. Ik als "simpele" luisteraar had graag wel eens deze mensen een keertje willen ontmoeten. Jammer dat het er nooit is van gekomen. Ik bemerk dat velen van jullie beroepsmatig of door andere connecties veel dichter bij het "vuur" hebben gezeten en vind dat mooi om te zien 🙂

 

Het Zwarte Gat, alhoewel een beetje niche, is zeker een stukje radio geschiedenis, die ik niet had willen missen. Ik hoop dat in de nabije toekomst meer afleveringen beschikbaar komen om naar te luisteren.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Camal:

Het was vooral spannend in die tijd, Internet of andere bronnen waren niet zomaar voor handen. Dit was een mooie bron om informatie te vergaren. 

Radio romantica was ook best vooruitstrevend, praten over sex en dan ook nog eens op de radio. Maar het zwarte gat was voor mij op zijn spannnends op de zondag avond tussen 23:00 en middernacht. In het donker met een radio (stiekem, was nog jong in die tijd) de am band luisteren was best spannend, want de am band bracht ook door het AM geluid een bepaald sfeertje met zich mee.

 

Het boekje van Leo de Ruiter heb ik inmiddels ook, maar nog niet gelezen. 

De tip van de podcast (Tom Holland en Pascal van Hulst) heb ik ter harte genomen.

Die ga ik eens luisteren. Dank hiervoor @F Pruim!

 

Blijft toch een gemis dat het grootste deel van de geproduceerde uitzendingen ligt te verstoffen, terwijl 9als is het beperkt) toch best belangstelling voor is.

@Camal. Die band met de middengolf heb ik nog steeds. In de jaren 70 stiekem met een zakradio onder de dekens luisteren, tot in de late avonduren naar Radio Luxembourg bijvoorbeeld. Kwam in de jaren 70 bij middengolfpiraten in mijn stad (in Overijssel) over de vloer. Radio Veronica maakte mooie radio.  Wat de uitzendingen van HZG betreft ben ik volkomen met je eens. Ik denk zelf dat dit een droom blijft. 

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei pvanklei:

Ik weet niet of deze aflevering hier al een keer voorbij is gekomen, maar hierbij Het Zwarte Gat van 27 januari 1985.

 

Please login or register to see this link.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

 

Tof.......... Bedankt Peter. Had ik nog niet. Ben er blij mee.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pvanklei:

Ik weet niet of deze aflevering hier al een keer voorbij is gekomen, maar hierbij Het Zwarte Gat van 27 januari 1985.

 

Please login or register to see this link.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

 

Volgens mijn gegevens moet het aflevering 146 zijn. 

bewerkt door Jan Veenstra
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.