Spring naar bijdragen

Verhuisbericht zenderwisseling 192 naar 538 meter


ometheo

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik het Veronicaboek dat Peter R. de Vries schreef n.a.v. het 25 jarig bestaan van Veronica weer eens opnieuw gelezen.

Eén van de onderwerpen die in dit boek aan bod komt is de zenderwisseling van 192 naar 538 meter.

Ook het bij mij bekende feit dat nadat Veronica de 192 meter had verlaten de frequentie werd 'ingepikt' door RNI vanaf de Mebo 2 komt aan bod. Tot zover niks nieuws onder de zon.

Wat voor mij wel nieuw was, is het volgende. Toen Veronica er achter kwam dat de collega's van Noordzee de 192 gebruikten, hebben ze kort daarna de 2e zender aan boord van de Norderney opgestart die een 'verhuisbericht' op de 192 meter uitzond om de laatste luisteraars die de golflengtewisseling nog niet hadden meegekregen alsnog over te halen om mee te gaan naar de 5 3 8. Dat wist ik dus niet. Heeft iemand van jullie toevallig dit verhuisbericht in zijn archief zitten, en wil je dat hier delen? Vast bedankt!

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3e zender.

1 x 10 kW stond op 192, de andere 10 kW op 538.

Er werd van zender en antenne gewisseld, en ATU?

Daarnaast was een zendertje gehuurd op 192 dat naast 538 kon werken met een verwijzing, op een apart noodantennetje. Was maar klein.

Maar Juul weet er alles van.

Is het verwisselen van antenne gefilmd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

Mijn vraag die dan direct op popt is, hoe hebben ze dat toen gedaan?

Zo snel iets maken voor een 2e zender?

 

Theo

 

Was gewoon een 100 Watt zenderje dat we van Radio Holland kregen.  Er waren twee collega's die hadden daar connecties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 100 watt zender, zonder een antenne?

En ook hier zie je wat vreemde zaken vermeld staan.

Op 192 is de antenne op 22 meter hoogte opgehangen, maar voor de 558 is de straler maar 12 meter.

Foto's laten zien dat de horizontale draden op dezelfde hoogte hangen, de genoemde 22 meter.

En ik zie niet dat de straler voor 558 korter is dan voor 198.

Dit moet dus een type foutje zijn welke zijn eigen leven is gaan leiden nav de notitie van de 558 antenne schets.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Jongens toch, alle info is na te lezen via:

Please login or register to see this link.

 

 

Ja Harm,

 

Mensen willen tegenwoordig alles in hapklare brokken hebben zonder even zelf te zoeken.

2 minuten geleden zei radio tpot:

Een 100 watt zender, zonder een antenne?

En ook hier zie je wat vreemde zaken vermeld staan.

Op 192 is de antenne op 22 meter hoogte opgehangen, maar voor de 558 is de straler maar 12 meter.

Foto's laten zien dat de horizontale draden op dezelfde hoogte hangen, de genoemde 22 meter.

En ik zie niet dat de straler voor 558 korter is dan voor 198.

Dit moet dus een type foutje zijn welke zijn eigen leven is gaan leiden nav de notitie van de 558 antenne schets.

 

Theo

 

 

"Een 100 watt zender, zonder een antenne?"

 

Waar lees je dat Theo?

1 uur geleden zei ruudam:

3e zender.

1 x 10 kW stond op 192, de andere 10 kW op 538.

Er werd van zender en antenne gewisseld, en ATU?

Daarnaast was een zendertje gehuurd op 192 dat naast 538 kon werken met een verwijzing, op een apart noodantennetje. Was maar klein.

Maar Juul weet er alles van.

Is het verwisselen van antenne gefilmd?

 

 

Dat laatste Ruud. Het antwoord is nee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees letterlijk wat er staat, een 100 watt zender kwam aan boord, over de antenne wordt niets geschreven.

Dus als provocatie zeg ik dan: Zonder antenne? 😃

Nee Juul je hoeft geen verantwoording te doen, ik was gewoon uit technisch oog punt nieuwsgierig hoe ze dit gedaan hebben.

En ja ik kan me er wat bij voorstellen hoe ze het hebben gedaan, maar weet niet wie aan boord toen was.

(wie de kennis had om dit even er bij aan te zetten)

Nee, ik hoef niets in hap klare brokken, wat ik wil weten is zo wie zo niet in hap klare brokken te vinden.

Neem bv informatie over het aggregaat, koste wat moeite om beelden te vinden hoe het aan boord er uit zag.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei radio tpot:

Een 100 watt zender, zonder een antenne?

En ook hier zie je wat vreemde zaken vermeld staan.

Op 192 is de antenne op 22 meter hoogte opgehangen, maar voor de 558 is de straler maar 12 meter.

Foto's laten zien dat de horizontale draden op dezelfde hoogte hangen, de genoemde 22 meter.

En ik zie niet dat de straler voor 558 korter is dan voor 198.

Dit moet dus een type foutje zijn welke zijn eigen leven is gaan leiden nav de notitie van de 558 antenne schets.

 

Theo


558=557 kHz of 538 meter, 198=192

bewerkt door thijs5326
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei ometheo:

Onlangs heb ik het Veronicaboek dat Peter R. de Vries schreef n.a.v. het 25 jarig bestaan van Veronica weer eens opnieuw gelezen.

Eén van de onderwerpen die in dit boek aan bod komt is de zenderwisseling van 192 naar 538 meter.

Ook het bij mij bekende feit dat nadat Veronica de 192 meter had verlaten de frequentie werd 'ingepikt' door RNI vanaf de Mebo 2 komt aan bod. Tot zover niks nieuws onder de zon.

Wat voor mij wel nieuw was, is het volgende. Toen Veronica er achter kwam dat de collega's van Noordzee de 192 gebruikten, hebben ze kort daarna de 2e zender aan boord van de Norderney opgestart die een 'verhuisbericht' op de 192 meter uitzond om de laatste luisteraars die de golflengtewisseling nog niet hadden meegekregen alsnog over te halen om mee te gaan naar de 5 3 8. Dat wist ik dus niet. Heeft iemand van jullie toevallig dit verhuisbericht in zijn archief zitten, en wil je dat hier delen? Vast bedankt!

 

Het verhuisbericht van Veronica was heel zwak te beluisteren 'achter' RNI 2 op 192 meter.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is mooie info Juul, 50 kVA en 90 kVA.

Ik wist dat er twee waren aan boord.

En voorin stond er nog eentje voor de buiten verlichting.

Dank voor deze informatie.

Toch blijft het jammer dat er weinig beeld van de binnenkant beschikbaar is.

Had natuurlijk ook te maken met dat bezoekers niet zo maar aan boord kwamen, tenzij uitgenodigd.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Op 1-7-2023 om 18:52 zei ometheo:

Ik neem aan dat dit via een 2ezender is gegaan, want hoe zou je het anders moeten doen.

Het stukje tekst uit het boek van Peter R. de Vries heb ik hier even bijgevoegd.

PIC_0256.JPG

 

 

Dank je wel OmeTheo. Dit boek ken ik niet.
Als ik me goed herinner heeft Noordzee niet eens gewacht totdat Veronica uit de lucht was, alleen totdat de uitzending van Veronica afgelopen was.
Verder was er veel overspraak van de RNI 220 zender op hun 192 zender. Je hoorde Ferry Maat met de top 50 ook op 192 Radio Noordzee Twee heen.
Waarom wordt in het boek de naam "Nordsee" gebruikt terwijl er toen geen Duitstalige programma's meer waren?

De keus voor "de 538 meter waar geen enkel buitenlands station op zat"? Op 557 kHz zat ook een Zwitsers station in Monte Ceneri met het Italiaanstalig programma.
Als ik zoveel missers zie (192 is geen frequentie), dan denk ik.......
 

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, Juul. Er waren er meer.
Monte Ceneri was in NL de sterkste, maar Greifswald (DDR Oostzeekust) heb ik ook wel eens gehoord.
De anderen waren zwakker of verder weg.
Het moet ook toen al een enorme klus geweest zijn om een redelijk vrije frequentie te vinden. Omdat de meeste piraten gewoon op land stonden, alles in het rode gedeelte. Op 557 dus 2 legale en 5 piraten. Veronica was geen piraat want voor buiten de territoriale wateren was geen afspraak en ook geen verbod (ik vertel jou niks nieuws).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke frequenties door Veronica nog meer waren geselecteerd (en dus afgevallen). Weet jij dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kom ik later vandaag op terug Rink.

 

Ben ik weer.................

=======================================================

Er zijn diverse freq. bekeken en uiteindelijk bleef deze over. Ik heb er het nodige over geschreven:

 

Please login or register to see this link.

 

En hier een interessant document van de toenmalige RCD (RadioControleDienst). Over de storingen die de diverse zeezenders veroorzaakten. Ze spraken daar nog steeds over "piraten zenders".  Terwijl dat in feite niet zo was. Zij hadden een luister post in Nederhorst den Berg (vlakbij Hilversum). Detail, de chef daar was de buurman van Stan Haag en hij voetbalde in ons Veronica elftal. Maar dat moest een beetje "onder de pet" blijven.

 

Please login or register to see this link.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Rink Hof:

Klopt, Juul. Er waren er meer.
Monte Ceneri was in NL de sterkste, maar Greifswald (DDR Oostzeekust) heb ik ook wel eens gehoord.
De anderen waren zwakker of verder weg.
Het moet ook toen al een enorme klus geweest zijn om een redelijk vrije frequentie te vinden. Omdat de meeste piraten gewoon op land stonden, alles in het rode gedeelte. Op 557 dus 2 legale en 5 piraten. Veronica was geen piraat want voor buiten de territoriale wateren was geen afspraak en ook geen verbod (ik vertel jou niks nieuws).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke frequenties door Veronica nog meer waren geselecteerd (en dus afgevallen). Weet jij dit?

Ik denk dat Helsinki niet in de lucht was, want die zou volgens het overzicht meer dan 100 kW zijn, en dat had geheid tot storing geleid. Je meldt ook niet dat je die gehoord hebt.

 

De storing viel inderdaad mee, s avonds vaak goede ontvangst van 538 in de Achterhoek, wat met 192 niet lukte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.