Spring naar bijdragen

Verhuisbericht zenderwisseling 192 naar 538 meter


ometheo

Aanbevolen berichten

Ik meen ergens op de Norderney site staan nog een of twee andere frequenties. Een ervan was de 602 kHz...

Het is ook mogelijk dat Juul eens hier een brief heeft laten zien waar daar wat van instond.

In de buurt van Dusseldorp was de duitse zender op 548 kHz duidelijk zwakker dan Veronica. En hier stoorde s'nachts alleen de zender uit Zwitserland.

In Noord-Oost Nederland stoorde de zender uit de DDR ook een beetje overdag. He liet zich ook niet "wegdraaien" Veronica kwam uit zuidwestelijke en Greifswald tegenover uit noordoostelijke richting. Maar richting Groningen en de Noordzee verdwijn de DDR zender weer.

bewerkt door Helmut
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de Norderney site zijn er 18 frequenties onderzocht. Ik meende ooit eens gelezen/gehoord te hebben dat er vijf overbleven met frequenties benoemd. Maar als je me vraagt, wie wat hoe ............ ik kan het me niet herinneren.

Het kan ook zijn dat het me een interview met Bull Verweij voorbij is gekomen ...................

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist heb ik audio opnames gevonden op mediapages.nl

De pagina is al in 2012 geplaatst! Dank je wel Wim, dat ie er nog is.

Mijn bewering dat RNI2 al inschakelde toen Veronica nog in de lucht was, is dus NIET waar. (tja, ook voor mij is het 51 jaar geleden...)

RNI heeft netjes gewacht totdat Veronica uit de lucht ging.

Wel kun je de 220 uitzending stevig door RNI2 heen horen, vooral tijdens de spraak.

Hier kun je het laatste half uur van Veronica (in studiokwaliteit) en het uitschakelen van Veronica en de start van RNI2 beluisteren:

Please login or register to see this link.

Dank aan de mannen die deze opnames ter beschikking stelden, Douwe Dijkstra en Hans van Dijk.

Veel luisterplezier!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, nog veel meer opnames gevonden, ook op deze site:

Ben heeft in mei 2022 de hele dag van Veronica ter beschikking gesteld, van 5:56 tot 18:01.
Opnames gemaakt door Ad Couwenberg:

Please login or register to see this link.

 

Daarnaast heeft hij ook opnames van RNI2 van 12:30 tot 19:03 ook van Ad Couwenberg:

Please login or register to see this link.

 

Al deze uren zijn nog steeds te downloaden!

Ik heb nog anderhalve dag nodig om ze te beluisteren.....

 

 

Ook vond ik op mixcloud opnames beschikbaar gesteld door Max Hermans:

Please login or register to see this link.

Daarin ook soms RNI2 te horen. En ook Caroline, die op die dag met proefuitzendingen begon.

Deze opname zal op een piratenzender uitgezonden zijn, maar ik heb niet gehoord op welke.

 

Ik heb deze laatste opname al wel beluisterd en het valt me op dat het geluid op 538 heel erg mooi is, erg rustig. Zoals te verwachten weinig hoog, want dat kan nu eenmaal niet op een middengolfzender zonder de "buren" te storen.

Zelfs op de huidige FM-zenders vind ik het vandaag beroerder klinken dan op de 538 in 1972!

Ook leuk te horen dat de 538 drive-in-show dinsdag in de Groenoordhallen te Leiden komt. Die hallen zijn jaren geleden al afgebroken.

 

bewerkt door Rink Hof
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rink Hof:

Mijn bewering dat RNI2 al inschakelde toen Veronica nog in de lucht was, is dus NIET waar. (tja, ook voor mij is het 51 jaar geleden...)

 

"To sum up, the appearence of RNI on 192 metres was the best kept free radio secret of 1972 and took everyone completely by surprise.

 

Looking back to earlier that week, on the Wednesday (27th September) I was making a tape-recording of Radio Veronica from 14.00 BST onwards on 192 metres, when at about 15.00 BST a heavy carrier suddenly "netted" on them and obliterated their signal for a couple of minutes.

 

I remember thinking at the time that it must have been caused by a local land-based pirate! However, in the light of later events it seems more probable that it was RNI-2 being tuned-up. '' 

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rink Hof:

Zo, nog veel meer opnames gevonden, ook op deze site:

Ben heeft in mei 2022 de hele dag van Veronica ter beschikking gesteld, van 5:56 tot 18:01.
Opnames gemaakt door Ad Couwenberg:

Please login or register to see this link.

 

Daarnaast heeft hij ook opnames van RNI2 van 12:30 tot 19:03 ook van Ad Couwenberg:

Please login or register to see this link.

 

Al deze uren zijn nog steeds te downloaden!

Ik heb nog anderhalve dag nodig om ze te beluisteren.....

 

 

Ook vond ik op mixcloud opnames beschikbaar gesteld door Max Hermans:

Please login or register to see this link.

Daarin ook soms RNI2 te horen. En ook Caroline, die op die dag met proefuitzendingen begon.

Deze opname zal op een piratenzender uitgezonden zijn, maar ik heb niet gehoord op welke.

 

Ik heb deze laatste opname al wel beluisterd en het valt me op dat het geluid op 538 heel erg mooi is, erg rustig. Zoals te verwachten weinig hoog, want dat kan nu eenmaal niet op een middengolfzender zonder de "buren" te storen.

Zelfs op de huidige FM-zenders vind ik het vandaag beroerder klinken dan op de 538 in 1972!

Ook leuk te horen dat de 538 drive-in-show dinsdag in de Groenoordhallen te Leiden komt. Die hallen zijn jaren geleden al afgebroken.

 

 

 

Hoe kan ik die opname van Max Hermans downloaden.  Ik snap daar niks van............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rink Hof:

Daar is 't ie te groot voor, 55,5 MB  (mp3).
Ik heb geen ervaring met uploaden van grote files. Welke site kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Please login or register to see this link.      Dit wordt hier het meest gebruikt, je sleept het bestand gewoon naar het groene vak Upload files

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.