Spring naar bijdragen

AFRS


Vincent

Aanbevolen berichten

AFRTS = dus American Forces Radio and Television Service. De televisie kwam er kennelijk pas later bij.

 

Ik heb altijd begrepen dat AFRTS de organisatie was die de opgenomen programma's uit de VS aanleverde. AFN verwijst naar de diverse stations waarop ze werden uitgezonden, gecombineerd met programma's die ter plekke (live) gemaakt werden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei radio tpot:

Zal wel van Soesterberg gekomen zijn vermoed ik,  want daar zaten de Amerikanen.

 

Nog niet in de jaren 40/50.

 

1 uur geleden zei Will Stevens:

AFRTS = dus American Forces Radio and Television Service.

 

Ook een tijdje Armed Forces Radio and Television Service.

 

1 uur geleden zei Will Stevens:

Ik heb altijd begrepen dat AFRTS de organisatie was die de opgenomen programma's uit de VS aanleverde.

 

Nee, dat was het AFN Broadcast Center in Los Angeles.

 

AFRTS = het Broadcast Center in Californië + de diverse AFN radiostations in Europa en de Pacific.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Please login or register to see this link.

 

5 uur geleden zei Juul:

wat is "AFRS" ?

 

1942:  May 29 - The War Department establishes the Armed Forces Radio Service (AFRS) in Hollywood, California and commissions prominent radio advertising executive Tom Lewis as its first commander.

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

AFRTS De koepel boven alles wat tv of radio was voor US troepen oversea.

AFRS    De  koepel van bovenstaande minus TV

AFN Europe  De koepel boven de bonte verzameling AFN radiostations in oa West Europa.

AFN Bremerhaven-AFN Frankfurt-AFN Munich....de drie mlocals  die ik vanaf 1964 decennia lang beluisterde op middengolf. Bremerhaven 5 kw vlak over de grens, de andere twee s avonds en vroege ochtend met de skywave.

 

Anno nu kun je nog een beetje dat AFN gevoel terugkrijgen bij AFN JOE RADIO < van alles en nog wat muziek>  en AFN Legacy < classic rock>  Helaas zul je de zo kenmerkende AFN jingles niet meer horen. AFN JOE heeft s zaterdags wel een retro aflevering van de AM top 40 met CC. 

 

Hier heel veel AFRTS/AFN programma's uit lang vervlogen tijden.

Please login or register to see this link.

 

Naast de locale AFN middengolfstations waren er ook op enkele plekken in Europa easy listening FM stations. Deze liepen op automation. Automation in the 60s en 70s, zie foto. Een letterlijke  Wall of Sound. In 1966 startte het Britse easy listening station Britain Radio op soortgelijke manier. 

 

 

 

 

 

        

AFN 1965 fm automation.jpg

bewerkt door Marinebroadcasters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Will Stevens:

In 1996 stopten de vooraf opgenomen programma's uit LA, begrijp ik van afrts blogspot. Satelliet en internet namen het over.

 

Dat zou kunnen. Na de close down van Bremerhaven in 1993 luisterde ik nauwelijks meer. Wel weet ik dat de AFRTS syndicated programma's op vinyl werden aangeleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Marinebroadcasters:

Na de close down van Bremerhaven in 1993 luisterde ik nauwelijks meer.

 

Toen nog veel geluisterd naar het programma (Classic Rock) van Laurie Allen, om 21.00 uur meestal via Frankfurt ( 873 kHz).

 

Zij stopte bij AFN in 1996, daarna nog geluisterd naar de linkse en (vooral) rechtse talkshows en het programma van NPR (National Public Radio) en af en toe nog een (oldies) muziek programma.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Toen ik de AFN ontdekte kwamen de meeste radioprogramma's uit (of via) Frankfurt. Lage kwaliteit, via een telefoonlijn of misschien zelfs vanaf de AM zender op (toen nog) 872 kHz?

Enkele uren per dag kwamen er lokale programma's uit Soesterberg, meteen op de kwaliteit die we op FM gewend zijn. Een beetje schel want die Amerikanen importeerden alles uit de USA, dus ook (auto-)radio's. Die hebben een andere pre-emphase en klonken dus anders. Wat ook anders is, is dat die USA FM-ontvangers alleen op oneven FM-frequenties kunnen ontvangen, dus wel 88.1, 88.3, etc, maar niet 88.0 en 88.2. Na de zerobase verdeling kreeg de AFN in Volkel (NB) de 91,6 toegewezen. Een probleem dus.... De oplossing was een ruil met de lokale omroep aldaar, die de 107.9 had gekregen.

 

Volgens Please login or register to see this link. zit de AFN daar nog steeds op 107.9.

Volgens "AFN Benelux" niet meer:

Please login or register to see this link.

 

Je kunt ze hier via internet beluisteren:
Please login or register to see this link.

 

Toen ik eind jaren 70 een antenne op het dak had en de FM-band boven 100 MHz nog praktisch leeg was, heb ik een keer de 102,3 uit Stuttgart (100kW) ontvangen. De 98.7 uit Frankfurt (Grosser Feldberg 60kW) heb ik ook wel eens ontvangen, dat was wat moeilijker naast de Lopikse 98.9. Ik woonde toen in Naarden.

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.