Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik ben weer aan het "ruimen." En kwam dit tegen. Ik weet het nog goed. Ik was de dag ervoor gediagnosticeerd  met diabetes en was goed ziek. " Maar ja "de klus moest af......"

De story van Kayak live in 1979 Merwehal Dordrecht.
Ik kwam op een verdwaalde cassette een live concert van de groep Kayak tegen. Hoe zat dat ook al weer? Het was december 1979 en er was weer eens geld over en dat moest op voor het eind van het jaar. Zo ging dat destijds, nu allang niet meer. De TROS besloot om twee programma's te maken met live optredens. 1 met klassieke artiesten en 1 met pop artiesten. En over de laatste gaat dit stukje. We wilden het live doen en daartoe werd de Merwe hal in Dordercht afgehuurd. We lieten een groot podium bouwen en nodigden een handvol Nederlandse bands uit, waaronder de Golden Earring, Earth & Fire en Kayak. De avond begon zo mooi, s'middags de soundcheck en alles liep op rolletjes. Ondanks het feit dat ik die dag daarvoor dus te horen had gekregen dat ik diabetes had. De liveopnamen werden gemaakt met de grote reportagewagen waarin een 24 kanaals mengpaneel, niks meer sporen, gewoon in één keer op de band! Dus het was zaak s'middags al goed in de gaten te houden wat de bandjes gingen spelen. Veel tijd tussen de bands was er niet om de lijnen te schakelen dus dat was druk prikken met stage boxen....................... Zo ongeveer een uur voordat we zouden beginnen, de zaal liep vol, kwam er een rodie van de Earring naar mij toe met in z'n hand een papiertje, hij las het op; "graag twee flessen wiskey van merk....., kratje bier, enz. enz. hij zei er nog achteraan dat het optreden anders wel eens niet door kon gaan! "powerplay", en daar kon ik toen ook al niet tegen, mensen die mij op zo'n manier onder druk zetten! Ik werd kwaad, m'n collega's maanden mij nog;'rustig nou..........'. Ik zei tegen de roadie Ok dan gaan wij nu naar George Kooijmans......... Ondertussen was de toenmalige manager van Kayak en Earth & Fire, , Frits Hirschland (†) getuige geweest van dat voorval en fluisterde me in m'n oor;"niks aan de hand Earth & Fire speelt gewoon een extra set!" Dus dat wist ik, geen gat in de programmering. Aangekomen bij George Kooijmans vroeg ik of dat papiertje van hun kwam, en dat ik dit niet pikte. Ik weet nog goed als de dag van gister wat ik zei;"George dat soort dingen doe je maar bij discotheek Het Witte paard" in Steenwijkwold maar niet hier bij de TROS. Zeg het maar, briefje weg? en gewoon lekker optreden?" Snel krabbelden de heren terug en alles werd in de minne geschikt. Later heb ik er met George Kooijmans en Rinus Gerritsen nog erg om kunnen lachen. Enfin, de opnamen van de Earring en Earth & Fire zijn niet bewaard gebleven maar wel die van Kayak. We zonden het uit op 28 december 1979 en de voice over is Ad Roland.  De techniek was van NOS technicus Erik van Es.  Veel luister plezier, ik gooi het nu weg.

https://pixeldra.in/u/9fERE8bS

bewerkt door Juul

Geplaatst

Mooie opname Juul Kayak reed rond in zo,n luxe bus weet ik nog wel ... Heerlijke muziek om de avond mee af te sluiten hier. 

Geplaatst
9 uur geleden zei Juul:

We zonden het uit op 28 december 1979 en de voice over is Ad Roland.  De techniek was van NOS technicus Erik van Es. 

https://pixeldra.in/u/9fERE8bS

Juul,

Was dit een radio of een tv-uitzending? Het was een vrijdag en behoudens een programma op Radio 2 was er die dag geen TROS op de radio.

Op de TV was de TROS op Nederland 1 te zien en het enige muziekprogramma was 'Op Volle Toeren'. Lijkt me niet het programma voor een concert van Kayak.

Schermafbeelding2024-10-26om07_26_49.thumb.png.4274de33f22a0600ee73df4fffa0e4b2.png

Geplaatst
  • Auteur

Het was radio. Ik zal even terug zoeken. In m'n geheugen zit dat we het opnamen. Ik ga effe zoeken.

Kan het niet zo zijn dat het de dag erna werd uitgezonden? Ik kan helemaal niks meer vinden. Zelfs m'n oude agenda  gaf geen duidelijkheid. Ja, het was de Merwehal in Dordrecht. En we namen wel meer op met de noemer "TROS Muzifest'. Ik zie het nog zo voor mij.

bewerkt door Juul

Geplaatst

Dec 28, 1979: Tros Muziekfestival / Golden Earring / Earth and Fire / Kayak at Merwedehal Dordrecht, South Holland, Netherlands | Concert Archives

Via Google kom je hier uit wel leuk deze link .. Concert Archives

Geplaatst
  • Auteur

Leuk Jaap.

Ik weet ook niet meer of wij het ooit uitgezonden hebben. Moet ik een oud collega raadplegen.

Geplaatst

Ik vind wel de "setlists", met de datum 28 december 1979.
https://www.setlist.fm/festival/1979/tros-muziekfestival-1979-13d78dd5.html

Er staat bij dat ook Massada speelde! Maar wel zonder setlist, foutje?

Klikken op "Kayak" levert:
https://www.setlist.fm/setlist/kayak/1979/merwehal-dordrecht-netherlands-53ecef2d.html

Klopt dit met wat Kayak speelde?

Lijkt er wel op.

Daarnaast vind ik dit:
https://www.concertarchives.org/concerts/tros-muziekfestival

Hier wordt Massada niet genoemd.

Ik denk dat er op 28 december 1979 werd gespeeld in de Merwehal.
Uitzending wellicht een latere datum?

Juul,

is dit niet iets voor Beeld en Geluid?

In ieder geval hartelijk dank voor het delen.

Kayak was een fantastische groep.

En het is een prachtige opname!

Rink

Geplaatst

In het bericht van Vincent de uitzenddatum gevonden:

maandag 31 december 1979 Hilversum 1, 14.02 - 16.30. Met Massada!

large.1979-12-radio-0031.JPG.905e06b4da2

Geplaatst
  • Auteur

Kijk da's mooi speurwerk. Ja Masada was  er ook. Weet ik nog. Maar ja, "ik was even niet zo lekker............"

Geplaatst

Speelde Kayak toen ook zo hard.

Ik was bij hun concert bij een opening van Muziekcentrum Vredenburg.

Zo hard dat je alleen met je handen op je oren iets van de muziek kon maken.

Geplaatst
  • Auteur
45 minuten geleden zei ruudam:

Speelde Kayak toen ook zo hard.

Ik was bij hun concert bij een opening van Muziekcentrum Vredenburg.

Zo hard dat je alleen met je handen op je oren iets van de muziek kon maken.

Geen idee Ruud. Maar je kunt de deskundigheid van de zaal techn afleiden van de faderstand. M'n techn collega's van de NOS-NOB zeiden altijd als de faders helemaal omhoog staan is er iets mis.  hi

Maar wie weet stond je heel erg dicht bij de speaker ?

Geplaatst
3 uur geleden zei Juul:

Kijk da's mooi speurwerk. Ja Masada was  er ook. Weet ik nog. Maar ja, "ik was even niet zo lekker............"

Juul,

Ik kan me niet voorstellen, dat iemand na 45 jaar alles nog tot in de puntjes weet.  🙂

Ik tenminste niet....

Earth and Fire heeft ook eens gespeeld op mijn school (CHTS aan de Kolhornseweg in Hilversum Zuid). Moet ergens tussen 1975 en 1980 geweest zijn. Dat stond toen zo verschrikkelijk hard dat ik ben weggelopen. Daarom kan ik nu nog horen....

Heel jammer, want ik vond E&F ook een heel goede groep. Het was de tijd dat het allemaal zo hard mogelijk moest.

Rink

bewerkt door Rink Hof

Geplaatst
5 uur geleden zei Juul:

Geen idee Ruud. Maar je kunt de deskundigheid van de zaal techn afleiden van de faderstand. M'n techn collega's van de NOS-NOB zeiden altijd als de faders helemaal omhoog staan is er iets mis.  hi

Maar wie weet stond je heel erg dicht bij de speaker ?

Was op alle plaatsen, je kon rondlopen.

Geplaatst
3 uur geleden zei martinja:

Wassenaar en uitgezonden door de VPRO vanuit mijn database

Op die dag was er op Hilversum 1 'Villa VPRO' met .a. live-muziek. Dat zal het wel zijn dan, denk ik

Edwin

1979-07-radio-0011.thumb.JPG.b334da732f716d34e3e63e5cc84eee3d.JPG

Geplaatst
4 uur geleden zei martinja:

Wassenaar en uitgezonden door de VPRO vanuit mijn database

Ok, zou het niet meer weten. lk nam toen best wel veel live concerten vanaf de radio op maar knipte de presentatie er meestal af. Op het einde hoor je een heel klein stukje afkondiging ik dacht daarin Peter Teekamp te herkennen. maar ik kan er naast zitten.

Geplaatst
  • Populair bericht

Later nogmaals uitgezonden. Uit Alg. Dagblad 02-06-1980 TROS H1 22:02 Compilatie Muzifest 79

TROS 1980-06-02 2202 Compilatie Muzifest 79 H1 (Algemeen Dagblad) .jpg

Uit Alg. Dagblad  20-12-1979

Algemeen Dagblad    20-12-1979 .jpg

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.