Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

RNI RSL 19-06-2001 15:12-17:42 Victor Hartman - Wat zingt Donovan daar nou 🥵 ...

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Dit is een eigen opname.

RNI RSL 19-06-2001 15:12-17:42 Victor Hartman

Victor is lekker op dreef. Net na 15:40 draait hij een track van een LP en dan gebeurt er dit...

Oeps, misschien toch maar eerst 's naar een nummer luisteren voordat je het draait.

Wat je hier niet ziet en hoort is dat de station manager binnen een paar minuten na dit nummer in de studio stond en héél duidelijk liet horen wat hij vond van het draaien van die track van Donovan 😤😠👿

Geplaatst
  • Auteur

Laat ik wat context toevoegen zonder de "clue" weg te geven.

Je hebt het als station manager voor elkaar gekregen om een tijdelijke uitzend licentie (Restricted Service License) te krijgen van de Ofcom. Aan zo'n RSL kleven een aantal regels, waar je je aan moet houden en dat is niet alleen beperkt tot frequentie, vermogen, locatie, antenne, periode, uitzendtijden en format. Wanneer je je niet aan die voorwaarden houdt kan de OFCOM je licentie intrekken.

Je hebt vele maanden hard gewerkt, samen met een team, om de 4 weken van uitzenden voor te bereiden. Je hebt een flink aantal sponsors en adverteerders gevonden, die daarvoor betalingen aan jou gedaan hebben.

Je licht alle DJ's en presentatoren in over wat ze wel en niet mogen doen terwijl ze on-air zijn en dan... zie filmpje.

Geplaatst
8 uur geleden zei radio tpot:

Wat is er mis mee dan ?

Misschien moet je eens (goed) luisteren naar wat er gezongen wordt, dan begrijp je het misschien.

Om je het makkelijk te maken de song met (toevoeging van) Engelse tekst in de (video)clip.

Geplaatst
  • Auteur

2 minuten geleden zei radio tpot:

Ik zal het wel missen, de clou.

Ik vrees 't ook.

Geplaatst
3 minuten geleden zei radio tpot:

Ik zal het wel missen, de clou.

In Nederland kunnen (worden) zulke plaatjes vaak gewoon uitgezonden , niet om dat we (zogenaamd) vooruitstrevender zijn, maar (toch) door de taalbarrière.

In de Engels sprekende landen zoals de UK en USA gaat dat dus niet op.

Geplaatst
  • Auteur

Dank je, Robin. De OFCOM heeft een website "Guidance related to broadcast content and standards". Eén van de onderwerpen is "Offensive language on radio"en de station manager vertelde me toen dat RSL licenties waren ingetrokken om reden dat die regels overtreden waren.

bewerkt door Ben

Geplaatst
1 uur geleden zei Robin Westhof:

In Nederland kunnen (worden) zulke plaatjes vaak gewoon uitgezonden , niet om dat we (zogenaamd) vooruitstrevender zijn, maar (toch) door de taalbarrière.

In de Engels sprekende landen zoals de UK en USA gaat dat dus niet op.

Huichelarij ten top.

Een blote borst kan en mag niet op tv, in de tekst van een liedje mag geen fucking, dick of meer van dat soort teksten.

En dat terwijl ze de hele dag liggen te geilen op te jonge tieners op insta of tiktok terwijl een geweer naast de labtop op tafel ligt.

Nee fijn dat USA.

Geplaatst

Great Brittan, maar in de VS kunnen ze er ook wat van hoor.

De clou hier in vind ik zo dom dat ik het niet begreep, maar het woord piemel en dat er wat uit kan komen, dat kan niet.

Maar idd wel elke dag op page 3 kijken naar tieten 😀

Dank voor de uitleg over de cultuur verschillen.

Theo

Geplaatst
  • Auteur
4 minuten geleden zei Rob Veld:

Dat doet me allemaal denken aan een nummer van Serge Gainsbourg en Jane Birkin ..............

Rob V.

"op 18 september 1969, nam platenmaatschappij Phonogram (van Philips) de single ‘Je t'aime… moi non plus’ van Serge Gainsbourg en Jane Birkin uit de handel. Dit gebeurde nadat het nummer in Italië was verboden, en de Engelse BBC het nummer ’niet geschikt voor uitzending’ achtte."

Bron : https://beverwijk.nieuws.nl/lokaal/erotische-superhit-je-taime-moi-non-plus-uit-de-handel-op-verzoek-juliana

Geplaatst
1 uur geleden zei Ben:

op 18 september 1969, nam platenmaatschappij Phonogram (van Philips) de single ‘Je t'aime… moi non plus’ van Serge Gainsbourg en Jane Birkin uit de handel.

En hoe kon het dan dat Je taime nog tot 6 December (nr.30) in de Top 40 stond???? En, in 1974 werd het weer een grote hit...

Of was dat alleen in de UK?

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst

Toen Phonogram in 1969 de brui er aan gaf werd het in de UK uitgebracht op Major Minor, in de week dat dat gebeurde werd de plaat nr 1 in de UK, en omdat de Decca versie niet uit de handel werd genomen stond die op ik meende nr 50. Er was echter geen versie verschil. De master was van AZ Records.

In Nederland werd hij uitgebracht op het moeder label, AZ records. Onbekend wie de distributie destijds deed.

Op her moment dat in Nederland de AZ Records versie in de winkel lag begon het nummer een tweede leven wat leidde tot een lange aanwezigheid in de Top 40 (33 weken).

Het is dus typerend, publieke omroepen (en uiteindelijk ook Phonogram) boycotten de plaat, maar ondanks dat werd het een aardige wereldhit.

Rob V.

Geplaatst
22 uur geleden zei peellandfm:

Nee fijn dat USA.

Het land heeft ongetwijfeld zijn onvolmaaktheden en er kunnen veel zaken ( misschien) anders/beter aangepakt worden.

Maar het is voor de meeste inwoners een fijn land om te vertoeven, net zo als de UK trouwens.

World Best Countries to live in for Quality of Life: https://ceoworld.biz/2025/05/11/ranked-worlds-best-countries-to-live-in-for-quality-of-life-2025/

Geplaatst

En stel nu eens dat Victor de Kinks met Plastic man op de draaitafel had gelegd (1969 weet wat) .......................... Jawel werd destijds in de UK niet gedraaid want "plastic bum" dat kan absoluut niet door de beugel. Had ook geleid tot een bezoekje van de station manager want het woordje bum staat in een lijstje van Ofcom. Werd trouwens geen grote hit.

Rob V.

Geplaatst

In Nederland werd Willempie van André van Duin ook geboycot door (in ieder geval) de AVRO. Hij kwam zelfs zijn excuses aanbieden in Toppop.

Desondanks stond hij toch 3 weken nummer 1 in de Top 40 (en verdreef Bohemian Rhapsody van de eerste plaats).

Geplaatst
  • Auteur

De discussie over je t'aime doet me hieraan denken. Tijdens één van de RNI RSLs hoorde ik dit nummer uit 1971 voor 't eerst:

Een prachtige parodie op je t'aime 🤣

Geplaatst

Radio hier in de UK is een beetje vreemd mbt de vieze woorden. Zelfs in het midden van de nacht worden vieze woorden vermeden. Internet radio (onafhankelijke stations) is anders uiteraard. Ook de 'onafhankelijkheid' van bijv. de BBC is vaak misselijk makend, zodra mensen [spraaktechnisch] afwijken van wat de BBC als de norm beschouwd, worden ze afgekapt.

Daarentegen vind/vond ik in NL het al vrij vroeg (in mijn prille leventje) de spuigaten uit lopen op radio en TV en dat terwijl ik zeker niet preuts ben.

Ik vond het bijvoorbeeld heel goed dat bijv. Felix Meurders zijn gal spuwde over nummers van De Slijpers of De Electronica's, maar dan zonder gevloek.

Hier in UK op de radio bijv. word je doodgegooid met nummers van Ed Sheeran, Adele, Paloma Faith, Kylie Minogue en iedereen kwijlt erover van 'zo goed' 'fantastisch nummer'. Dat mag allemaal, maar je zult nooit een DJ een Felix Meurders horen doen, hetgeen het radioprogramma een 1-dimensionaal karakter geeft. Daarentegen als ik weer eens in NL ben en naar de radio luister duurt het niet lang om gevloek te horen (zij het in Nederlands en uiteraard zeer vreemd voor een 'buitenlander': gevloek van Nederlanders in het Engels !!??) en op TV het structureel gebrek aan decorum.

Een beetje balans mag er wezen vind ik dan. Beetje meer in GB, beetje minder in NL. MBT de bovenstaande clip van de Intergalactic Laxative, dat lijkt op een simpele vergissing van hem, maar hij doet zijn best om de vieze woorden te blurren.

Geplaatst
2 uur geleden zei Omnivoor:

als ik weer eens in NL ben en naar de radio luister duurt het niet lang om gevloek te horen (zij het in Nederlands en uiteraard zeer vreemd voor een 'buitenlander': gevloek van Nederlanders in het Engels !!??)

Ik kan me daar zo aan ergeren, ze zijn "flabbergasted", of "Ooooh my god...." en wat dacht je van "Awkward"... Misschien is het mijn leeftijd, zal wel volgens de jongere generatie, maar ik erger me mateloos aan het "Ver-Engelsen" ... we hebben geen "Uitverkoop" meer, maar een "Sale", op het werk hebben we geen "chef" meer maar een "plant manager"... Maar ja, misschien moet ik me ook een beetje aanpassen aan de "nieuwe" tijd. Toen ik 18 jaar was zette ik me ook tegen mijn ouders af en noemde ze "Ouwe lullen"... en nu... nu ben ik het zelf. Weet je wat? We gaan lekker genieten van het mooie weer.... in de schaduw buiten, koud sapje erbij.. wat wil een mens nog meer???

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur

Geniet ervan!

Ik denk dat het dan toch ook een beetje de invloed van radio en TV is, Henk. In Nederland doen we niet aan na-synchroniseren, dus kinderen pikken dan snel de "buitenlandse" woorden op. Toen ik je bericht las moest ik een beetje lachen. Ik ben zelf geboren Betuwnaar. Het dialect dat ik sprak, toen ik daar woonde, lijkt heel sterk op dat van de Brabanders. En over dat dialect zegt Wikipedia 't volgende:

"Er zijn vele Franse woorden vanuit de Franse tijd in het Brabantse dialect blijven 'hangen' die door de tijd verbasterd zijn: de groet (h)oudoe stamt mogelijk af van het Franse woord adieu (A-Dieu). Een andere mogelijke afkomst wordt toegeschreven aan de perioden van de Spaanse Nederlanden. Hierbij is de Spaanse groet 'A Dios' blijven 'hangen' en verbasterd tot (h)oudoe."

Wat ik bemerkte, toen ik in de VS woonde, is dat mijn Engelse collega's en hun familieleden zich nogal 's ergerden aan de Amerikaans-engelse taal. Zoals "nite" in plaats van "night"

Toen ik hier bij de lokale omroep werkte hing er naast de deur, die toegang tot de studio gaf, een A4-tje met verboden platen. Die mochten onder geen beding gedraaid worden. Ik heb me er gewoon aan gehouden en dat ene nummer van de Rolling Stones uit 1968 maar overgeslagen als die in de Top 40 stond, als ik daar nummers uit draaide.

Geplaatst

Wat is vrijheid waard als je lijstjes hebt met muziek wat niet op de zender mag?

Wat stelt het vrije woord voor als er lijstjes zijn met muziek wat niet mag, dan zijn er ook lijstjes met onderwerpen waar niet over gesproken mag worden.

Zet ik te zwaar aan?

Kan, maar het met inperken van vrijheid om je smaak te uiten, daar begint een dictatuur mee.

Een klein groepje bepaalt wel even voor wat jij mag horen, of wat goed voor je is.

Victor Orban geniet hier van en past het in eigen land ook zo toe.

Theo

Geplaatst
  • Auteur

Ik hou 't graag bij het onderwerp Radio, want daar gaat dit forum over, Theo. Ik begreep het waarom van dat lijstje omdat ik me kon verplaatsen in degenen, die dat lijstje hadden opgehangen. Ik ervaarde dat niet als een beperking maar als belangrijk voor de omroep, die afhankelijk is van adverteerders en subsidie, die zomaar zou kunnen verdwijnen als dat soort platen wel gedraaid zouden worden. Als ik dat niet acceptabel had gevonden, dan was ik daar weg gegaan.

Ik zie dat Vincent jouw reactie leuk vindt. Ook dit forum heeft een set regels en als je je daar niet aan houdt worden postings verwijderd en er is zelfs wel is iemand verwijderd van het forum....

bewerkt door Ben

Geplaatst

Het was een reactie op de clou v/h liedje hoor 😀

En het topic gaat dan ook over teksten van liedjes (smaak?) wat niet gedraaid mag worden.

Op mijn radio station zijn geen beperkingen anders dan vermeld staat in de regels van CvdM.

De mensen mogen doen en laten wat ze willen, ik schrijf niet voor wat kan of niet kan.

Er zijn geen lijstjes met muziek stukken wat niet mag.

Theo

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.