Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Het is zomer, tenminste volgens de kalender. We gaan meer dan 40 jaar terug in de tijd met deze video, wederom gefilmd door Raymond Haverlag en uit het archief van Ad Roland, waarvoor dank natuurlijk. Het is augustus 1983 als de razend populaire Tros donderdag zelfs zijn vleugels uitslaat naar Spanje met hun zomertoer. We zien de hele Hilversum 3 ploeg onderweg naar Málaga met Martinair. Tijdens de vlucht nam Tom Mulder een Havermoutshow op die later in het Carihuela Palace hotel in Carihuela (Torremolinos) werd uitgemonteerd, wat ook in de video te zien is. Dit werd gedaan door de mensen achter de schermen bij deze trip zoals: NOS technicus Ruud Kars, NOS Projectleider Frans Pongers, Hugo van Gelderen Tros, Tros projectleider Chris Galjaard, secretaresse Marijke Hegi, Wim van Putten Tros, technicus Pieter Leen en een heel bekende plugger met de naam Wally.

Verder zien we in de opnames, die op 28-29 en 30 augustus werden opgenomen, Ad Roland, José, Ciska Peters en Tom Mulder. Dit keer niet op een paard maar duikend van- en zingend op de duikplank.

Door deze radio-terugblik heb je ook gelijk een mooi tijdsbeeld over de begin tachtiger jaren met de vakanties naar het zonnig vrije, net onder Franco vandaan gekomen Spanje. Zijn er nog mensen die zichzelf herkennen in de video? Ben benieuwd.

Wat verder opvalt is dat er nog gerookt mocht worden in het vliegtuig. Er nog reclame gemaakt mocht worden voor sigaretten. Er nog gekeken en gefilmd mocht worden in de cockpit. Er nog geapplaudisseerd werd na de landing. Drank nog gewoon in de vertrouwde gele See Bye Fly tas mee mocht. Je nog gewoon stewardessen mocht filmen. Je nog foto’s moest maken met filmrolletjes, en bewegende beelden met Super-8 moest vastleggen. Er ging heel veel technisch materiaal mee op reis om programma’s zoals dit te maken. En natuurlijk dat Martinair nog vloog en toen een hele populaire vliegmaatschappij was, waar je aan boord zelfs nog een maaltijd kreeg.

Met dank aan Ad Roland voor de video en Juul Geleick, van Stichting Norderney, voor de namen van de oud TROS collega’s.

Geplaatst

Bedankt voor deze upload Alex een kleine correctie deze opnamen komen uit augustus 1983 want ik hoorde Verliefd van Circus Custers en Zwiet Zwiet Honniebie van Tineke Schouten in dit filmpje voorbij komen en die stonden toen in augustus 1983 in de Nederlandse hit- en tipparades.

Groeten, Arnold.

bewerkt door Bosmeester

Geplaatst
Op 7-8-2025 om 21:30 zei Bosmeester:

Bedankt voor deze upload Alex een kleine correctie deze opnamen komen uit augustus 1983 want ik hoorde Verliefd van Circus Custers en Zwiet Zwiet Honniebie van Tineke Schouten in dit filmpje voorbij komen en die stonden toen in augustus 1983 in de Nederlandse hit- en tipparades.

Dit klopt ook wel met het opschrift 'Martinair 1958-1983' en Tom Mulder die een verzoekplaat aankondigt voor donderdag 1 september (in 1983).

Er is zelfs nog materiaal van latere datum ingemonteerd, bijvoorbeeld het TROS 'Radio 3' logo en de tune die de TROS gebruikte bij de Nationale Hitparade, allemaal vanaf eind 1985.

• Alex changed the title to Video TROS Zomertoer Carihuela Spanje augustus 1983
Geplaatst
  • Auteur
Op 5-8-2025 om 23:21 zei pvanklei:

Leuk Alex. Vanuit je huidige woonplaats 😎.

Grt,

Peter

Nou, uit de buurgemeente :) wij wonen in Fuengirola.

Geplaatst

Ik had 't ook al op youtube geschreven, ik vind het een prachtige video! Zelf was ik in 1980 voor 't eerst in m'n leven in Torremolinos (in de buurt van waar dit opgenomen is) en zo'n video geeft me dan weer prachtige herinneringen aan hoe het toen was om met Martinair te vliegen en daar in Zuid Spanje te vertoeven.

Het valt me ook op wat een ontzettend aardige man Tom Mulder was en deze video laat maar weer 's zien hoe ontzettend goed hij in z'n van was en de omgang met mensen. Geen wonder dat hij zo populair was bij de luisteraars.

Hartelijk dank aan jou en Ad, Alex! Ik heb ervan genoten!

Geplaatst
  • Auteur
1 uur geleden zei Jaap De Vries:

Waarom 1983 als de film zegt 1982 ?

Omdat ik het in de video niet meer 'even' kan aanpassen Jaap.

54 minuten geleden zei Ben:

Ik had 't ook al op youtube geschreven, ik vind het een prachtige video! Zelf was ik in 1980 voor 't eerst in m'n leven in Torremolinos (in de buurt van waar dit opgenomen is) en zo'n video geeft me dan weer prachtige herinneringen aan hoe het toen was om met Martinair te vliegen en daar in Zuid Spanje te vertoeven.

Het valt me ook op wat een ontzettend aardige man Tom Mulder was en deze video laat maar weer 's zien hoe ontzettend goed hij in z'n van was en de omgang met mensen. Geen wonder dat hij zo populair was bij de luisteraars.

Hartelijk dank aan jou en Ad, Alex! Ik heb ervan genoten!

Dank Ben, ja ik was ook blij met de video van Ad, zeker ook door het mooie tijdsbeeld over vakantie in Spanje in de vorige eeuw. Wat klinkt dat he :)

Geplaatst

Leuk om deze beelden een keer te zien. Dank voor het beschikbaar stellen hiervan .....een mooi tijdsbeeld. Je zou er bijna naar terugverlangen......De TROS-donderdag was zeker eind jaren 70 begin jaren 80 m'n favoriete radiodag....ik heb nog ooit met een speldje rondgelopen met het logo van de TROS, hahaha. Mijn (linkse) leraar Wiskundige moest hier hartelijk om lachen. Ik had in de tijd geen benul waar de TROS zich in het politieke spectrum bevond...ik vond het gewoon een fijne muziekdag met fijne DJ's. Later ben ik muzikaal wel wat meer verschoven naar de VARA-dinsdag en de KRO op woensdag...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.