Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oproep

Featured Replies

Geplaatst
  • Auteur

Helmut, aan wie stel je die vraag en op welk frequentiebereik heeft je vraag betrekking?

Geplaatst
  • Auteur

Je zou kunnen zeggen dat de piep mechanisch ontstaat. De band loopt langs te kop en gaat dan trillen. Omdat de band magnetisch is pikt de weergavekop de trilling op en dat beïnvloedt het gehele audiosignaal over een vrij breed frequentiebereik, het audiosignaal wordt eigenlijk een beetje gemoduleerd. En je hoort het héél duidelijk in het audiosignaal.

Geplaatst

Ik heb niet alle draadjes gelezen hoor, maar vroeger gebruikte we nog weleens een in alcohol gedrenkte dot watten bij een 1/4 inch tape om alles soepel te laten lopen. Direct overzetten en de 'master' in de kliko.

Bij een cassette is dat wat lastiger.

Geplaatst

Ja bij alles moet je de tape buiten de cassette leiden.

En dat geeft toch wat problemen, ik krijg de tape er wel buiten, maar niet dat de weerstand.

Ik zit nu meer in de echo tape te denken, zo iets moet het worden.

Theo

Geplaatst
  • Populair bericht

Ferro van BASF zijn niet bepaald de beste tapes. Zowel cassette als band. Maar ook bij andere merken kom je deze problemen tegen. Philips is daar een voorbeeld van.

Ik heb de lijst nagekeken. Ik heb er zes. Ze staan hieronder. In de bijgevoegde pdf de uitwerking. Er zitten wel een aantal bij (Caroline/Mi Amigo) waarvan ik hoop dat het nog gaat lukken.

@Hans Hendriks: ik zie er vier die ik nog niet heb, zou je die kunnen delen?

Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken.
Caroline-19750928-0100-0200-DenisKing-BerlinReport

MiAmigo-19760826-1600-1700-JanVanDerMeer-NederlandseTop40

MiAmigo-19760826-1700-1800-JanVanDerMeer-NederlandseTop40

RNI-19740831-1500-1600-PierreDeseyn-NorthseaAuRevoir

VOO-H3-19771225-1400-1600-BartVanLeeuwen&LeoVanDerGoot-Top100Allertijden

All 5 files

Geplaatst
  • Auteur

Dank je, Vincent.

Samen met de cassette eigenaar besloten om ermee te stoppen en de cassettes aan de kliko toe te vertrouwen. Was het dan allemaal voor niks zul je je afvragen. Nee, want ik ben er wel weer wijzer van geworden.

1. Baby olie, niet doen.

2. WD40, is te doen maar dan wel de cassette meteen nadat dit op de band opgebracht is afspelen en digitaliseren. Als WD40 droogt laat het een substantie achter op de band en dat zorgt ervoor dat de band plakkerig wordt en helemaal niet draait. Opbrengen heb ik gedaan met het sponsje over de wiskop en moest ik een aantal keren achter elkaar doen en nog is het niet mogelijk zo'n band piepvrij op te nemen

3. IPA, daar moet je twee dagen voor uit trekken voor één cassette. Het begint met het opbrengen van de IPA met het sponsje over de wiskop. Vervolgens de cassette zonder sponsje afspelen en regelmatig ipa op de band druppelen (ik had daartoe de cassette op z'n achter kant gezet, zodat het afspeelgedeelte omhoog stond. de band gaat dan af en toe plakken. een nachtje laten staan, zodat de plakgedeelten weer kunnen drogen. Volgende dag hetzelfde proces herhalen en dan merk je dat het piepen begint te verdwijnen zodat je, nadat alles weer goed droog is, de hele cassette zonder gepiep kunt afspelen. Ik denk dat het sponsje (powerspons van de Action) de band een beetje polijst en daardoor gladder maakt en dat door de IPA de band weer wat "tot leven" komt. Het resultaat van deze twee dagen veel geduld hebben met één cassette, waar maar op één kant een opname staat, zal ik later vandaag on-line zetten.

Het enige wat me nog rest te schrijven is

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Geplaatst
  • Populair bericht
4 uur geleden zei Vincent:

@Hans Hendriks: ik zie er vier die ik nog niet heb, zou je die kunnen delen?

*) Tuurlijk, … voor jou Vincent:

Atlantis-19740825-1200-1300-FrankVanLeeuwen-(1313kHz)

Atlantis-19740825-1300-1400-Mr.Galaxy-(1313kHz)

MiAmigo-19760830-0800-0900-StanHaag-StanHaagVandaag-(0858-NewsByMarcJacobs)-(1187kHz)

MiAmigo-19760830-0900-0951-JoopVerhoof-SchijvenVoorBedrijven-(1187kHz)

groet, Hans

Geplaatst

Atlantis-19740825-1300-1400-Mr.Galaxy-(1313kHz)

Dat is niet Mr Galaxy maar die enge "Frannnnggggk van Leeeeuwen" (dat ie volgens mij door zijn neus uitsprak) die de laatste 2 uurtjes van de Vlaamse Atlantis service totaal om zeep hielp. Voor mij is dat nog altijd het absolute dieptepunt in de zeezendergeschiedenis....

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
4 uur geleden zei Vincent:

Ferro van BASF zijn niet bepaald de beste tapes. Zowel cassette als band. Maar ook bij andere merken kom je deze problemen tegen. Philips is daar een voorbeeld van.

Mijn ervaringen zijn als volgt, de Philips banden (bruine 1958-1967) spelen meestal nog wel redelijk tot goed als je ze even door een wattenschijfje spoelt, dat gaat ook op voor de "zwarte" tapes van 1967 tot 1974. Maar daarna kwamen de plastic "aluminium look" spoelen en die tape die ze toen leverden heeft ook dat effect dat sommige, niet allemaal, gaan piepen naar hartenlust ook daar is het geen stickey head maar een soort uitdrogen. Ook de Scotch "Dynarange" banden uit de jaren 70 hebben dit, toen 31 Augustus 1974 naderde had ik al veel RNI / Veronica opgenomen op Shamrock bandjes die 6 gulden 90 per stuk kosten maar de laatste 2 dagen wou ik opnemen op "kwaliteits band" en kocht dus een flinke voorraad Scotch "Dynarange" banden, die 19 gulden 95 kostten.... Een rib uit mijn 19 jarig lijf!!!!!!

Had ik dat maar nooit gedaan..... nu, 52 jaar later, spelen al die goedkope Shamrock bandjes nog prima maar van al die Scotch banden zijn er maar een stuk of 4 die na 30 minuten niet gaan krijsen en piepen....

Al doende leert men...

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur

Waar Vincent vermoed ik op doelt zijn die Ultra Ferro cassettes met blauwe inlay van Philips (als ik 't me goed herinner). Zelfde probleem als met die rode BASF LH Super SM cassettes.

Geplaatst
5 minuten geleden zei Ben:

Zelfde probleem als met die rode BASF LH Super SM cassettes

Soms wel, soms niet. Maar wat ik over Scotch R-2-R net schreef gaat ook op voor deze Scotch cassette's. Piepen ook naar hartenlust, gelukkig had ik er maar 2 in mijn archief en dit fijne forum heeft ooit de twee programma's die op die Scotch-Bagger stonden in de download gedaan.

Zelf heb ik de huisjes gebruikt om een andere cassette (gebroken huisje) te redden.

Henk Kruize

Geplaatst

Ik heb oude Philips en BASF cassettes en zelfs een Vendomatic C120 vanaf 1975...doen het allemaal prima, maar dan speel ik die

ook af op een simpel oud cassette spelertje. Altijd onbedoeld koel/droog bewaard en in ''het donker'' (misschien is dat van invloed??).

Zomer 1978 begon ik met TDK met een enkele fujifilm C90 cassette, rond 2004 begon me de muziek me wat tegen te vallen en ben ik gestopt met opnemen en kocht ik cd-singles van alles wat ik goed vond (niet veel), Nu is het P2P als ik een nummer zoek!

Al mijn TDK cassettes vanaf 1978 doen het prima en het is of alsof ik die programma's gisteren heb opgenomen. Bijna altijd op Technics cassettedeck(s).

TDK VHS-C destijds (vanaf 1992) voor mijn camcorder. Resolutie niet ijzersterk, maar kwaliteit zeer goed.

VHS cassettes Philips/TDK/een enkele BASF via videorecorder (Mitsubishi/JVC/Philips) vanaf ongeveer 1985 ook nog erg goed.

Geplaatst

En mocht je, net als ik, een echte analoog freak zijn... en heb je wat geld dat je "Wit wil wassen"... dan is er deze leuke Revox B77 Mk3 recorder...

Net geen 16.000 Euro.... tja, er gaan dagen voorbij dat ik ze even niet in de portemonnee heb...

Groetjes

Henk Kruize

Geplaatst
Op 24-7-2026 om 09:07 zei Ben:

Hmm, nog geen reacties hier... Om welke opnamen gaat het dan eigenlijk?

Station

Datum

Start

Eind

DJ

Beschrijving

Radio Picadilly

30-7-1974

22:30

23:20

BBC Radio Manchester

30-7-1974

22:00

22:05

RNI

24-8-1974

23:00

Brian McKenzie

Radio Atlantis

25-8-1974

12:00

13:00

Various

Closedown van de Vlaamse programma's

Radio Atlantis

25-8-1974

14:00

Various

Closedown van de Vlaamse programma's

RNI

31-8-1974

15:00

16:00

Peter & Werner Hartwig

Radio Caroline

28-9-1975

01:00

02:00

Dennis King

Berlin service

Radio Andorra

30-5-1976

08:00

09:00

Bert Bennett

Radio Mi Amigo

26-8-1976

10:00

11:00

Michelle

Koffie met of zonder

Radio Mi Amigo

26-8-1976

Stan Haag

Deel  2

Radio Mi Amigo

26-8-1976

Jan vd Meer

Baken 16

Radio Mi Amigo

26-8-1976

Jan vd Meer

Baken 16

Radio Mi Amigo

26-8-1976

Joop Verhoof

Radio Mi Amigo

26-8-1976

Joop Verhoof

Radio Mi Amigo

26-8-1976

17:00

Jan vd Meer

Top 40

Radio Mi Amigo

26-8-1976

18:00

Jan vd Meer

Top 40

Radio Caroline

29-8-1976

Tom Anderson

Radio Caroline

29-8-1976

Tom Anderson

Radio Caroline

29-8-1976

Ted Foster

Radio Caroline

29-8-1976

Ted Foster

Radio Caroline

29-8-1976

Samantha Dubois

Radio Caroline

29-8-1976

19:00

Peter Chicago

Radio Mi Amigo

30-8-1976

06:00

07:00

Ook Goeie Morgen

Radio Mi Amigo

30-8-1976

07:00

Ook Goeie Morgen

Radio Mi Amigo

30-8-1976

Stan Haag

Deel 1

Radio Mi Amigo

30-8-1976

Schijven voor bedrijven

Veronica

25-12-1977

Bart van Leeuwen

Top 100

Veronica

25-12-1977

Leo vd Goot

Top 100

Radio Caroline

28-12-1977

00:00

01:00

Brian Martin

Radio Mi Amigo

28-12-1977

Ferry Eden

Stuurboord

Radio Mi Amigo

29-12-1977

Ferry Eden

OGM

HII TROS

29-12-1977

Adje Roland

Polderpopparade

Radio Caroline

30-12-1977

23:00

00:00

Brian Martin

Radio Mi Amigo

25-8-1978

Ferry Eden

OGM

Radio Mi Amigo

25-8-1978

Johan Visser

Koffie met scheepsbeschuit

Radio Mi Amigo

onbekend

20:00

20:30

Norman Barrington

RNI

onbekend

21:30

Don Allen

Maar misschien hebben we die allemaal al? Dan is het snel opgelost 😁!

Hi Ben,

Ik heb er wel een aantal maar Bert Bennett op Andorra zou ik wel eens willen horen.

Geplaatst
  • Auteur
15 uur geleden zei Theo PE1OPQ:

En dat geeft toch wat problemen, ik krijg de tape er wel buiten, maar niet dat de weerstand.

Theo

Een kennis van me heeft, voordat hij z'n VHS videobanden ging digitaliseren, een soort wasmachine gebouwd voor z'n videobanden. Je haalt dan de band uit de cassette en legt de spoelen op een soort nagemaakte videorecorder waarbij je de band langs een aantal "sponzen", bevochtigd met IPA laat lopen. Zoiets moet ik zelf ook nog 's bouwen, zelfs de schuur ligt hier vol met videobanden (naast zolderkamer en hobbykamer).

1 minuut geleden zei Albatrosstudio:

Hi Ben,

Ik heb er wel een aantal maar Bert Bennett op Andorra zou ik wel eens willen horen.

Ik zal de cassette meenemen, zodat je 'm kunt digitaliseren 🤣

Geplaatst

Het gaat om de ferro cassettes. De gewone lichtbruine doen het allemaal prima. Zelfde de goedkoopste merken. Alleen tape in andere ombouw is af en to nodig.

Ook voor de voor de Chrome tapes, doen het nog uitstekend.

Maar BASF en Ferro, zowel cassette als bandrecorderbanden, zijn probematisch. Ze schuren over de kop omdat de glijlaag is uitgedroogd. In het ergste geval kan de magneetlaag loslaten. Bakken wil nog wel eens helpen, maar wat weg is kan je niet meer terugkrijgen.

Zelfde komt je ook tegen bij de ferro cassettes van o.a. Philips en AGFA. Meestal gaat het goed maar zodra die gaat piepen is het de glijlaag die er niet meer is.

Helaas gaan deze cassettes nu de kliko in. Zit spul bij wat ontbreekt in de collectie van de meeste van ons. Maar is denk ik de juiste keuze.

Geplaatst
  • Auteur

Dank je, Vincent. Maar dit draadje heeft het probleem van de opnamen, die we nu gaan missen wel verkleind dankzij de bijdragen van Hans en jou, waarbij jullie een aantal opnamen gedeeld hebben. Ik lees dat Douwe ook nog opnamen heeft, als hij die ook zou willen delen is de schade toch weer beperkt. En de mij erg dierbare RNI FM opname van Brian McKenzie staat inmiddels ook hier op 't forum. Zoals de Engels sprekenden wel zeggen, "There's some bad news and some good news".

Geplaatst
  • Auteur
2 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Graag Ben. In ieder geval voor "het archief".

Maar alleen als je 'm digitaliseert en hier op 't forum aanbiedt, ga je dat doen?

En om je een idee te geven, zo klinkt 't :

bewerkt door Ben

Geplaatst
4 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Atlantis-19740825-1300-1400-(MrGalaxy -> Moet Zijn FrankVanLeeuwen)-(1313kHz)

Dat is niet Mr Galaxy maar die enge "Frannnnggggk van Leeeeuwen" (dat ie volgens mij door zijn neus uitsprak) die de laatste 2 uurtjes van de Vlaamse Atlantis service totaal om zeep hielp. Voor mij is dat nog altijd het absolute dieptepunt in de zeezendergeschiedenis....

Henk Kruize

Dit is eerder op dit forum al eens gevraagd door jou Henk. Hans Knot wist te vertellen dat dit niet het geval is. Het blijft dus voor mij Mr. Galaxy!

Update: Ik ben overtuigd dat het toch inderdaad Frank van Leeuwen is. Met dank aan Robin! 🙂

bewerkt door Hans Hendriks

Geplaatst
  • Auteur
19 uur geleden zei Theo PE1OPQ:

Theo

D'r lopen nu in dit draadje een paar onderwerpen door elkaar, daarom even een nieuwe entry voor mijn reactie op deze posting van Theo. Ik schreef eerder over een kennis, die een videobanden wasmachine had gemaakt. Ik heb 't filmpje daarvan teruggevonden:

Zoiets wil ik zelf ook nog 's maken voor met name de N1500/N1700 videotapes. Voor audio R2R tapes is dat niet echt nodig omdat die recorders voldoende ruimte bieden om goed bij de band te komen om deze schoon te maken.

En dan voor die C120 cassettes, die band is erg smal en nogal dun. Ik weet niet of een vergelijkbare wasmachine voor cassettetape zou kunnen werken zonder dat de band breekt of uitrekt.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen configureren

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.