De omroeper heeft het mooier gemaakt dan het was. Het schip was uitgerust om op zee te gaan en daar uit te zenden. Uit voorzorg waren er geen zendonderdelen of zaken die in de richting van radiouitzendingen konden wijzen.
Het verhaal na de inbeslagname was dat het een promotieboot voor de zanger Ray Statson was(zie foto). Met de boot zouden we door heel Nederland varen om diverse plaatsen te bezoeken en ja, dan moet je soms ook buitengaats...
We hadden er voor gekozen om de houten bankjes op het dek te behouden. Daar zaten vroeger de sportvissers op. Nu konden de gasten daar op zitten.
En waren die hoge masten dan noodzakelijk werd aan mij gevraagd tijdens een vooronderzoek van de rechtbank."Jazeker, ,want in de mast komen vlaggen en banners te hangen om de aandacht te trekken.
En dat zware anker meneer ?: "Dat is om op zee in geval van een motorstoring niet af te drijven. Ieder schip moet voor de veiligheid een goed anker hebben. Het klopt dat het groot is, maar veiligheid gaat boven alles"
De twee kleine hokjes benedendeks dan, dat zijn toch studio's ?: " Nee, dat zijn verkleedruimtes voor de zanger .
Ik heb hier een zeekaart en daar staan twee kruisjes op. Dat wordt natuurlijk weer precies de ligplaats van dit zendschip.: "Nee, de kruisjes markeren niks. Ik heb de kaarten van een sportvisser gekocht en toen stonden ze er al op. Waarschijnlijk een gevaarlijke plek om zijn netten uit gooien"
En zo kon op iedere vraag wel een antwoord worden gegeven. Niemand bij de rechtbank geloofde het, maar uiteindelijk heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het schip op onrechtmatige gronden in beslag is genomen en moest worden teruggegeven.
De teruggave kwam te laat. Was eind 1982. Organisatie was toen uit elkaar gevallen. De investeerder heeft het schip verkocht via een makelaar aan Harry Mutter. Die heeft het toen helemaal opgeknapt en er een klassiek zeilend 'Tall-ship' van gemaakt.
Bijgaand foto's benedendeks van het oude en nieuwe Morgenster... Zoek de verschillen
Salut
Leendert