Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt

  1. Vandaag
  2. De top 10 van de 27e editie van de NPO Radio 2 Top 2000 is bekendgemaakt. Queen staat opnieuw bovenaan met Bohemian Rhapsody, een nummer dat op 31 oktober 1975 werd uitgebracht en inmiddels vijftig jaar bestaat. Het nummer stond de afgelopen maanden extra in de aandacht vanwege dit jubileum en bereikt dit jaar voor de 22e keer de eerste plaats van de lijst. Op de tweede plek staat Piano Man van Billy Joel. Dit is de hoogste positie die het nummer ooit heeft behaald. Eerdere jaren kwam het niet verder dan de derde plaats, in zowel 2018 als 2019. Hotel California van Eagles blijft stabiel op nummer drie. Daarachter volgen Fix You van Coldplay op vier, na een daling vanaf de tweede plaats van vorig jaar, en Roller Coaster van Danny Vera op vijf. Verderop in de top 10 valt op dat Radar Love van Golden Earring opnieuw sterk presteert. Het nummer staat dit jaar op de negende plek, waarbij het eerder alleen in 2021 de top 10 wist te bereiken. Toen stond het op plaats zes, in hetzelfde jaar waarin de band stopte. Het nummer werd geschreven door Barry Hay en de dit jaar overleden George Kooymans. De top 10 van dit jaar luidt als volgt, met de positie van vorig jaar tussen haakjes: Bohemian Rhapsody – Queen (1) Piano Man – Billy Joel (5) Hotel California – Eagles (3) Fix You – Coldplay (2) Roller Coaster – Danny Vera (4) Black – Pearl Jam (10) Stairway To Heaven – Led Zeppelin (7) Avond – Boudewijn de Groot (8) Radar Love – Golden Earring (20) Wish You Were Here – Pink Floyd (12) De volledige Top 2000 wordt op maandag 15 december onthuld tussen 13:00 en 14:00 uur en is daarna direct te bekijken via nporadio2.nl. Tijdens dat uur vindt ook de uitreiking van de NPO Radio 2 Top 2000 Award plaats. Vanaf woensdag 10 december om 12:00 uur kunnen stemmers via staatieindetop2000.nl controleren of hun keuze in de lijst terecht is gekomen. De uitzending van de Top 2000 begint op woensdag 24 december om 23:00 uur op NPO 3 met De Openingsshow van de Top 2000, een productie van AVROTROS. Bekende artiesten brengen in deze uitzending een uur lang covers uit de lijst, waaronder Guus Meeuwis, RONDÉ, DeWolff, Douwe Bob, The Indien, Floor Jansen, Miss Montreal, Zoë Livay, Claudia de Breij en Eloi Youssef. Het Top 2000 Café in Beeld & Geluid in Hilversum is gedurende de uitzending zeven dagen lang dag en nacht fysiek en online te bezoeken. De kaartverkoop voor een live bezoek start op zaterdag 13 december om 10:00 uur via nporadio2.nl, waar de toegangsbewijzen uitsluitend online verkrijgbaar zijn. Bezoekers kunnen zich daarnaast via videobellen melden om tijdens de uitzending in het café zichtbaar te zijn op diverse tv-schermen. De NPO Radio 2 Top 2000 behoort tot de grootste radio- en muziekevenementen van Nederland en bereikt jaarlijks ongeveer tien miljoen luisteraars en kijkers. De lijst wordt volledig samengesteld door het publiek. De uitzending loopt van kerstavond 23:00 uur tot en met oudejaarsavond en is 24 uur per dag te volgen via NPO Radio 2, nporadio2.nl, NPO 1 extra en ’s nachts op NPO 3. De televisieprogramma’s rondom het evenement worden verzorgd door AVROTROS en de NTR, waaronder de Top 2000 Quiz, Top 2000: The Untold Stories en Top 2000 a gogo. Afbeelding: Bekendmaking Top 10 Top 2000 2025 (foto NPO Radio 2/Ben Houdijk)
  3. Het Medienrat van de Duitstalige Gemeenschap in België heeft onlangs besloten de FM-toewijzing voor 100,5 DAS HITRADIO te verlengen. De frequenties 100,5 MHz in Eupen/Petergensfeld en 107,6 MHz in Honsfeld/Wallerode blijven beschikbaar voor het radiostation tot 30 juni 2026. Oorspronkelijk liep de vergunning tot 31 december 2025. Een nieuwe definitieve toewijzing van de frequenties was nog niet mogelijk vanwege lopende procedures voor hercoördinatie en herverdeling van frequenties, die naar verwachting pas na het einde van het jaar kunnen worden afgerond. Voor de frequentie 107,6 MHz zijn er momenteel afwijkingen tussen de zendlocatie in Wallerode en de nationale voorschriften voor frequenties. Deze verschillen moeten eerst worden opgelost voordat de definitieve vergunning kan worden uitgegeven. Om onderbreking van de uitzendingen na 1 januari 2026 te voorkomen, heeft het Medienrat het verzoek van 100,5 DAS HITRADIO goedgekeurd. De uitzendingen gaan door onder dezelfde technische en inhoudelijke voorwaarden, waardoor het programma voor luisteraars ongewijzigd blijft.
  4. Nee, waar komt dat verhaal nou weer vandaan. Er was een vermogens koppel C kapot in de Harris 150 kW zender die op maar 50 kW stond. Het Duurde 3 dagen voordat het gevonden werd en is Opgelost door een onderdeel uit de 50 kW zender van de Communicator, was zelfde merk. Maar Daardoor kon de zender niet harder dan25 kW. Pas veel later met een nieuwe condensator was 50 kW weer mogelijk.
  5. De Norddeutsche Rundfunk (NDR) heeft plannen bekendgemaakt voor de uitbreiding van het DAB+-netwerk in 2026. Het plan omvat verschillende regio’s in Noord-Duitsland en is afhankelijk van de afronding van de benodigde vergunningstrajecten. In het voorjaar van 2026 staan meerdere locaties op de planning voor nieuwe DAB+-zenders. Daarbij gaat het om Borkum, de regio Fehmarn en de regio Mirow-Canow. Deze uitbreiding zal zorgen voor een betere dekking in zowel stedelijke als landelijke gebieden, zodat luisteraars in deze regio’s toegang krijgen tot het digitale radionetwerk van NDR. In de zomer van 2026 volgen verdere uitbreidingen in andere regio’s. Nieuwe zenders worden geplaatst in Sternberg-Brüel, Melle-Buer en Osterode-Gittelde Sieber in het Harz-gebergte. Door deze uitbreiding kunnen meer luisteraars genieten van een stabielere ontvangst en een breder aanbod aan digitale radiokanalen. NDR heeft daarnaast laten weten dat er voor 2027 nog kleinere aanpassingen in het DAB+-zendernetwerk gepland zijn. Dit betekent dat het grootschalige netwerkuitbreidingsproject in 2026 grotendeels zal worden afgerond en dat de focus daarna ligt op optimalisatie en fijnmazige verbeteringen van de dekking.
  6. Maandag 19 december 2011 3FM SERIOUS REQUEST 2011 (LEIDEN) This one's for mama 00.00-02.00 Serious Request 2011 - Coen Swijnenberg 02.00-06.00 Serious Request 2011 - Gerard Ekdom 06.00-10.00 Serious Request 2011 - Timur Perlin 10.00-14.00 Serious Request 2011 - Gerard Ekdom 14.00-18.00 Serious Request 2011 - Coen Swijnenberg 18.00-22.00 Serious Request 2011 - Gerard Ekdom 22.00-00.00 Serious Request 2011 - Timur Perlin download (hier)
  7. Sky Radio heeft de stemperiode voor de jaarlijkse Christmas Top 50 geopend. Luisteraars kunnen vanaf nu bepalen welke kersthits dit jaar een plek krijgen in de lijst. De Christmas Top 50 wordt uitgezonden op 19 december en herhaald op 21 en 25 december. De officiële aftrap van de stemronde werd gegeven door Snelle, die de eerste stem uitbracht. Hij koos daarbij niet voor een eigen nummer, maar voor een lied dat zijn moeder jaarlijks waardeert: It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas van Michael Bublé. Met deze symbolische eerste keuze zijn de stembussen geopend en kunnen luisteraars tot en met 16 december via de website van Sky Radio hun favorieten doorgeven. Tijdens de start van de stemperiode kwam ook de recente samenwerking tussen Snelle en Emma Heesters ter sprake. Hun kerstsingle Kerst Zonder Jou ontstond uit het plan om samen een nummer op te nemen en kreeg vorm toen beiden rond kerst in de studio stonden. De nieuwe single is toegevoegd aan de kerstprogrammering van Sky Radio. Sky Radio staat sinds 24 november volledig in het teken van kerstmuziek onder de naam The Christmas Station. Luisteraars krijgen een breed aanbod van kersthits voorgeschoteld, variërend van klassiekers als Driving Home For Christmas van Chris Rea tot moderne titels zoals Santa Tell Me van Ariana Grande. Ook Kerst Zonder Jou van Snelle en Emma Heesters maakt deel uit van de rotatie. Afbeedlng: de Sky Radio Kerstman met Snelle (foto Sky Radio)
  8. JOE onderzocht hoe luisteraars in Nederland de feestdagen beleven en daaruit komt naar voren dat het merendeel uitkijkt naar kerst, maar dat veel mensen tegen jaarlijks terugkerende ongemakken oplopen. Een belangrijk deel van de luisteraars ervaart stress bij het plannen van familiebezoeken. Ook blijkt dat politieke gesprekken tijdens het diner door veel mensen worden vermeden. Dit onderwerp wordt door een aanzienlijk deel gezien als het grootste risico op een gespannen sfeer. Daarnaast toont het onderzoek aan dat sommige luisteraars weleens een leugen hebben gebruikt om onder een kerstdiner uit te komen. Vaak speelt hierbij mee dat men weinig behoefte heeft aan verplichte familieverplichtingen. Cadeaus zorgen eveneens voor hoofdbrekens. Het vinden van een geschikt geschenk blijkt niet altijd eenvoudig, waardoor een deel van de ontvangen cadeaus wordt doorgegeven of geruild. Vooral verzorgingsproducten blijken regelmatig teruggebracht te worden. Om deze verschillende kerstperikelen om te buigen naar een ontspannen en gezellige periode organiseert de zender een reeks van vijf themadiners. Onder de boodschap ‘Kerst vieren we samen’ zijn deze dineredities tussen 15 december en 19 december live te volgen in de middagshow van Kai Merckx. De themadiners zijn bedoeld om luisteraars een alternatief te bieden voor situaties die zij tijdens de feestdagen liever vermijden. De themadiners van JOE JOE presenteert vijf uiteenlopende diners die inspelen op herkenbare situaties en voorkeuren van luisteraars. De diners vinden plaats in de studio en worden volledig in de sfeer van het gekozen thema gebracht. Diner zonder politieke gesprekken Dit diner richt zich op iedereen die de sfeer aan tafel wil behouden zonder verhitte discussies. Tijdens dit diner zijn politieke onderwerpen niet toegestaan en is er een scheidsrechter aanwezig om de gesprekken in goede banen te leiden. Diner voor huisdieren Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de luisteraars met huisdieren iets speciaals doet voor hun dier tijdens de feestdagen. In dit diner schuiven de dieren zelf mee aan tafel, waarbij alles afgestemd is op een veilige en diervriendelijke omgeving. Diner voor mensen die moeten werken met kerst Een deel van de luisteraars werkt tijdens de kerstdagen en ervaart dat als lastig. Dit diner wordt speciaal voor hen vervroegd, zodat zij alsnog een feestelijk moment kunnen beleven. Home Alone-diner Fans van de film Home Alone kunnen terecht bij een diner dat volledig in het teken staat van de film. De deelnemers verschijnen in pyjama en genieten van pizza, ijs en een doorlopende vertoning van de film. Niemand mag alleen zijn-diner Een deel van de luisteraars is tijdens kerst alleen en zou liever gezelschap hebben. Dit diner brengt mensen samen die nieuwe contacten willen leggen. Er worden speeddates met tafelgenoten georganiseerd om het contact te vergemakkelijken. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de JOE-app en de website van het radiostation voor een plek aan tafel bij de JOE-dj’s en andere gasten. Start van de kerstperiode bij JOE De zender opent de feestperiode met ‘Bijna kerstdag’. De studio is omgebouwd tot een winterse omgeving en de dj’s presenteren hun programma’s in kersttruien. Luisteraars ontvangen hun eerste kerstpakket, dat door de dj’s zelf is samengesteld. De vaste programmaonderdelen krijgen een kersteditie, waaronder een spel waarbij kerstliedjes in drie noten worden herkend, een kerstspecial van Papa Appelsap en een Alphabattle in kerstthema. Daarnaast kunnen luisteraars zich tijdens de kerstweek onderdompelen in een mix van 70s-, 80s- en 90s-muziek, aangevuld met bekende kersthits. Hiermee brengt de zender een brede selectie van muzikale herinneringen en feestnummers tijdens de decemberperiode. Luisteraars zichtbaar in de campagne JOE betrekt luisteraars actief bij de kerstcampagne door hen de mogelijkheid te geven foto’s te uploaden via de JOE-app of de website. Deze foto’s worden getoond op schermen in winkelcentra, op stations, bij tankstations en in de online uitingen van de zender. Via de website kunnen luisteraars bovendien een persoonlijke muzikale kerstkaart maken om te delen met familie en vrienden. Hiermee benadrukt de zender het belang van verbondenheid tijdens de feestdagen. Afbeelding: Bijna Kerstdag (foto Joe)
  9. Dat kwam toch omdat niet was opgemerkt dat een leiding gesprongen was als gevolg van bevriezing?
  10. Cas, Dat klopt, maar wil nog niet zeggen dat daar alles van bewaard is gebleven. Helaas alleen het eerste uur. Gerard
  11. Heeft iemand toevallig nog andere programma's van Rob van Someren op Decibel? Wim
  12. Luikinga, Luikinga, jongetje wat doe je daar?
  13. Bij gebrek aan bewijs, de zaak was opgebrand en wat nog over was waren de kabels van Nozema. Er werd gesproken over groen uitgeslagen connectors plus warme kabels. Dat kon niet (meer) bewezen worden. Maar dat het sabotage zou zijn geweest, omdat er vele mensen voor de brand in en uit konden lopen. Dat was uit de lucht gegrepen, lees kon ook niet bewezen worden. Theo
  14. Hoi Gerard, Marc zegt in zijn aankondiging dat de Discoshow van 16 tot 18 uur duurt. Groet, Cas
  15. De Warmste Week richt zich dit jaar op mensen die onzichtbaar ziek zijn en ondersteunt 220 projecten die binnen dit thema vallen. Voor het eerst wordt tijdens de actieweek zelf geprobeerd om al één project daadwerkelijk te realiseren. De actie draait dit jaar niet enkel om financiële steun, maar ook om wat vrijwilligers met tijd en inzet kunnen bijdragen. Terwijl radiopresentatoren Eva, Manu, Dries en Kawtar in Genk live radio maken, starten VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns op 18 december met een bijzonder initiatief. In zeven dagen willen zij samen met vrijwilligers uit heel Vlaanderen een speelboerderij bouwen voor revalidatiecentrum Pulderbos. De Warmste Week benadrukt hiermee dat directe inzet net zo waardevol is als geldinzameling. Speelboerderij voor revalidatiecentrum Pulderbos Pulderbos, gelegen in Zandhoven, biedt intensieve revalidatie voor kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar. De instelling vangt uiteenlopende aandoeningen op, waaronder een groot aantal langdurige en onzichtbare ziektes. Veel kinderen verblijven er langdurig en hebben nood aan een buitenruimte die zowel therapeutisch als ontspannend werkt. Het plan is om met de steun van De Warmste Week een speelboerderij te bouwen met een serre en moestuin. Deze buitenplek moet revalidanten de mogelijkheid bieden om even aan hun kamer te ontsnappen, tijd door te brengen met familie en activiteiten in openlucht te doen. De speelboerderij wordt gezien als een aanvulling op de bestaande therapieën en als een veilige omgeving waar kinderen op een speelse manier kunnen herstellen. Met inzet van heel Vlaanderen De bouw van de speelboerderij gebeurt in één aaneengesloten periode van zeven dagen. De drie ambassadeurs gaan vanaf 18 december aan de slag, maar roepen de hulp van heel Vlaanderen in. Iedereen met werkhanden, groene vingers of een creatieve bijdrage kan zich aanmelden via dewarmsteweek.be om mee te helpen aan het project. Het doel is om tegen kerstavond de speelboerderij vorm te geven, zodat deze als eerste van de 220 projecten al tijdens De Warmste Week gerealiseerd wordt. De volledige voortgang is van 18 december tot 24:00 uur live te volgen via VRT MAX. Hiermee wil De Warmste Week tonen dat solidariteit zich niet alleen uit in donaties, maar ook in gezamenlijk engagement en directe inzet. Afberelding: Project 1 (foto videostill VRT)
  16. Juul Geleick: "Mijn eerdere gedachte 'Al weer een boek over Radio Veronica?....... nee niet weer één!' Die ga ik nu bijstellen, het is een zeer lezenswaardig boek geworden en ik kan het aanbevelen."
  17. De eerste reeks artiesten die tijdens 3FM Serious Request optreden in Den Bosch is bekendgemaakt. Meer dan dertig acts staan tussen 18 en 24 december op het hoofdpodium naast het Glazen Huis. De radiozender plaatst muziek centraal in de actie voor Spieren voor Spieren. Tijdens de ochtenduren maakten Wijnand Speelman en Jamie Reuter de namen bekend. De programmering bestaat uit een combinatie van bekende Nederlandse namen, internationale acts en nieuw talent. Een bijzonder moment binnen de programmering is het allerlaatste optreden in Nederland van 2 Brothers on the 4th Floor. Het danceduo gaf aan na 33 jaar te stoppen en sluit hiermee een periode af waarin het jarenlang op festivals, evenementen en in clubs te horen was. De actieweek opent met Bente, die tegelijk het themalied van deze editie uitvoert. Zij sluit op 24 december de week ook af tijdens de finale. In de loop van de week komen tal van artiesten naar Den Bosch. Zij treden op verspreid over de gehele periode van de actie. Artiesten die optreden tijdens 3FM Serious Request Bente Guus Meeuwis Kensington Lotje Def Samuel Welten LAMMER Blair Davie Lenny Monsou La Fuente Bazart 2 Brothers on the 4th Floor Tess Goldkimono Antoon Berget Lewis NONCHELANGE Kerst Rock DJ set RONDÉ The Indien Sunnery James & Ryan Marciano Pommelien Thijs John de Bever Gullie Effe Serieus LUNA Russo Sef (DJ set) Douwe Bob Reinier Zonneveld Lucas & Steve Lisa Korver Flemming Paul Elstak Claude K3 ICONIC met Davine P MICHA De optredens zijn verdeeld over de dagen van 18 tot en met 24 december, waarbij elke dag een combinatie te zien is van gevestigde namen, regionale artiesten en acts die momenteel doorbreken. Top 3FM Serious Request Na afloop van de actieweek kunnen luisteraars vanaf 24 december 22:00 uur tot 31 december 12:00 uur opnieuw in de sfeer van de actie komen tijdens Top 3FM Serious Request. Tijdens deze lijst zijn de meest aangevraagde nummers uit alle edities te horen. Luisteraars kunnen nu al stemmen via de website van 3FM. Over de actie Ook dit jaar staat 3FM in de week voor kerst volledig in het teken van het goede doel. Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer maken dagelijks live radio, televisie en online content vanuit het Glazen Huis op de Markt in Den Bosch. De actie is continu te volgen via 3FM, NPO Luister, NPO Start en NPO 1 extra. Daarnaast zijn er dagelijkse televisie-updates op NPO 1 en een liveprogramma op NPO 3. Via de social kanalen van 3FM worden bezoekers en luisteraars op de hoogte gehouden met beelden en berichten uit de Social Room naast het Glazen Huis. Meer informatie is te vinden via de website van 3FM Serious Request.
  18. Mooi en elke dag klinkt hier nog die muziek die stem en jingles uit mijn speakers , mijn radio Veronica ook na ruim 50 jaar. Ach wat onjuistheden lees ik wel over heen .Stichting Norderney is mijn baken voor echtheid ..
  19. Uit het archief van Douwe Dijkstra, vers van de recorder: https://pixeldrain.com/u/mwprVU8o VOO-H1-19821006-1200-1300-WillLuikinga-WillWilWel https://pixeldrain.com/u/5AYvc8th VOO-H1-19821006-1300-1400-WillLuikinga-WillWilWel
  20. Gisteren
  21. De feitelijke onjuistheden zijn je toch wel opgevallen?
  22. Beetje duur, 2 a 3 x te duur. Kon allemaal voor de publ omroep, werd toch gewoon allemaal betaald op kosten vd belastingbetaler. Ook de Wereldomroep klaagde steen en been over de hoge prijzen, en zij wisten wat het moest kosten want ze deden het zelf op Bonaire en Madagascar. Kwaliteit was wel goed, hoewel 1 x ging het mis met BigL op 1395 toen binnen een dag de zender onrepareerbaar kapot ging, vlak na de opening door Sir Cliff Richard.
  23. Ho Ho Ho Ho, dat is nergens bewezen!!!!! Gesuggereerd wordt dat BP de schuldige is, maar nogmaals, nooit bewezen.
  24. Klopt als Nozema niet opgeheven was en de markt het mocht doen, was de toren in Smilde niet afgebrand. Dat heeft de belastingbetaler flink wat geld gekost om te herbouwen. Theo
  25. Vond de Nozema een prima organisatie. Misschien een beetje aan de dure kant, maar wel kwaliteit.
  26. Hanneke heeft het boek geweldig goed en precies beschrijven. De sfeer van het boek komt goed over. Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Eigenlijk is het een boek met de zicht van ons, de luisteraar. En dit onderscheid het boek positief van vele andere boeken.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.