Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Meer dan tien miljoen Nederlanders volgen verkiezingen via NPO-platforms

(0 recensies)

De publieke omroep heeft in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen een groot deel van de Nederlandse bevolking bereikt met haar berichtgeving. Via televisie, radio en onlineplatforms werden miljoenen mensen geïnformeerd over partijprogramma’s, debatten, interviews met lijsttrekkers en andere ontwikkelingen rond de verkiezingen.

Tussen 1 september en 28 oktober volgden ruim tien miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder de uitzendingen op televisie waarin de verkiezingen centraal stonden. De meeste kijkers stemden af op NPO 1, waar de NOS de belangrijkste verkiezingsprogramma’s verzorgde.

Het hoogtepunt op televisie vond plaats gisteravond om 21:26 uur, net voor de tweede exitpoll. Op dat moment keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen van de NOS. In de aanloop naar de verkiezingsdag was Het slotdebat Nederland kiest met bijna 2,2 miljoen kijkers het best bekeken programma van de publieke omroep.

Ook de radioprogramma’s trokken een groot publiek. Ongeveer 3,7 miljoen luisteraars volgden ten minste vijf minuten aaneengesloten de uitzendingen over de verkiezingen. Daarmee speelde radio een belangrijke rol in het informeren van luisteraars, met actuele programma’s, reportages en duidingen van politieke ontwikkelingen.

Naast televisie en radio was de verkiezingsberichtgeving van de publieke omroep ook via digitale kanalen veelvuldig aanwezig. Op NPO Start behaalde de Knockout Champs Verkiezingsspecial van BNNVARA 200.000 views, terwijl Kiespijn van de NTR rond de 150.000 views noteerde.

De nieuwsvoorziening van de NOS trok online een groot publiek. De NOS op 3-items over de verkiezingen werden 5,2 miljoen keer bekeken op YouTube, terwijl NOS Stories via Instagram bijna 8 miljoen views behaalde. Het programma Nieuwsuur (NTR/NOS) noteerde daarnaast 6,3 miljoen views op YouTube.

Ook podcasts bereikten een groot publiek. De Campagne Stemming van Vullings en De Rooy (NOS/AVROTROS) werd 1,5 miljoen keer gedownload. Hiermee liet de publieke omroep zien dat politieke verslaggeving niet alleen via beeld, maar ook via audio een breed publiek weet te bereiken.

Afbeelding: NPO kantoor (foto NPO-Willem van Hofwegen)

9 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

ruudam

Leden

Geplaatst

Ook zo vaak Jetten gezien bij de NPO, mijn scherm is zowat ingebrand met zn portret.

Geen wonder dat D66 heeft gewonnen, de NPO is zowat het partijorgaan van die club.

Slimste. Mens had, net als gebruikelijk in buitenland, niet zo uitgezonden mogen worden.

Dat boycotten van RTL was een domme zet van Wilders waardoor Jetten een gelukje had.

Overigens is het zeiken over de uitslag ook dom van Wilders.

Theo PE1OPQ

Leden

Geplaatst

Vreemd ik heb dat niet, spelprogramma's bekijk ik niet om mijn politieke keuze te bepalen.

En WNL heeft bv gasten die niet mijn taal spreken, en de vertegenwoordiger van de boeren bedrog heb ik niets mee.

Tja hij was vaak in beeld maar ging ook in op de uitnodigen om te praten.

Dat in tegenstelling tot zijn opponent Wilders, die sloot zich af.

Theo

Geplaatst

10 uur geleden zei ruudam:

Ook zo vaak Jetten gezien bij de NPO, mijn scherm is zowat ingebrand met zn portret.

Geen wonder dat D66 heeft gewonnen, de NPO is zowat het partijorgaan van die club.

Alles op een rijtje voor D66, het meest op het scherm te zien en de grootste adverteerder tijdens de verkiezingscampagne.

https://www.volkskrant.nl/politiek/d66-stoot-de-vvd-van-troon-als-grootste-adverteerder-tijdens-verkiezingscampagne~b1defb4a/

https://schermtijdteller.groene.nl/

10 uur geleden zei ruudam:

Overigens is het zeiken over de uitslag ook dom van Wilders.

Inderdaad dat zeiken over de uitslag is een beetje dom.

ruudam

Leden

Geplaatst

Willen we toch even weten wie die reclame voor D66 financiert

Will Stevens

Leden

Geplaatst

12 uur geleden zei ruudam:

Willen we toch even weten wie die reclame voor D66 financiert

George Soros? 😁

Geplaatst

14 uur geleden zei ruudam:

Willen we toch even weten wie die reclame voor D66 financiert

''Richting de verkiezingen geeft het ministerie van Binnenlandse Zaken in het kader van transparantie geregeld updates van de donaties boven 10.000 euro. Uit het laatste overzicht, donderdag gepubliceerd, blijkt vooral D66 drie weken voor de verkiezingen in trek bij de vermogenden in het land.''

https://archive.ph/I0tjJ#selection-349.96-349.388

ruudam

Leden

Geplaatst

Zitten die gulle gevers misschien in de klimaat en energie transitie industrie.

Theo PE1OPQ

Leden

Geplaatst

Leuke uitspraak: De PVV krijgt helemaal geen donaties van boven de 10.000 euro.

De PVV weigert om hier inzicht in te geven, dus je weet helemaal niet of en hoeveel er binnen komt.

Theo

Geplaatst

3 uur geleden zei Theo PE1OPQ:

De PVV weigert om hier inzicht in te geven, dus je weet helemaal niet of en hoeveel er binnen komt.

Giften aan politieke partijen openbaar

Politieke partijen met een zetel in de Tweede en Eerste Kamer moeten open zijn over de giften die ze ontvangen. Dit is vastgelegd in de Wet financiering politieke partijen. Doordat partijen verplicht zijn giften van € 1.000 of meer openbaar te maken, kan niemand anoniem politieke invloed ‘kopen’. Daarnaast zijn giften van meer dan € 100.000 verboden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/rol-politieke-partijen/giften-en-subsidies-politieke-partijen

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.