Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Gast
    Started by Gast,

Radio 0511 , Frieslands only original oldiesstation, is vanaf 11 mei 2019 te beluisteren via de hoofdfrequentie 1602 khz, Top Of The Dail. Ongetwijfeld ook te beluisteren via 747 en 1485 KHZ. http://radio0511.com/ Paul de Haan.

• 4 antwoorden
    • 5,6k weergaven
  2. Started by nchuijg,

• 4 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  3. Geachte lezers, We waren een paar dagen op vakantie: nabij Schalkwijk (bij Utrecht) O.a. meegenomen: XHDATA ontvanger en KBC Mini loop Onderstaande stations ontvangen bij ons vakantiestekje of bij De Lek. Tussen 530 - +/- 1400 khz had ik bij het vakantiehuisje wat storing (geratel). Mede daardoor kon ik sommige stations dáár niet zo goed ontvangen... Maar onderstaande stations wél bij rivier De Lek, daar géén storing (wat een genot!). 648 khz: Caroline, prima! 675 khz: Unique Gold 747 khz: MCB, prima 801 khz: Jong Europa, prima 819 khz: Impact AM, via Keukenduin 828 khz: RadioKidoki en RadioActief …

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  4. Started by Charlie B,

Oproep aan MG stations welke uitzenden op AM 1134 kHz. Ik hoor non-stop NL-talige muziek op 3402 kHz en 5670 kHz. Geen stationsnaam waar te nemen. Harmonische frequentie? Noord Nederland, FRL of Drenthe? (via Kiwi SDR). Op m'n Sony ICF-SW77 met balkon spriet prov. Utr. signaal zwak, doch waarneembaar in luchtvaartband. Of is mijn radio van slag..

• Bedankt
    • 4 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  5. Hier een opname van de middengolfontvangst in Oostbelgië op maandag 14 april 2025 vanaf 16 uur. De Kenwood R-1000 ontvanger is aangesloten aan de toenmalige zendantenne van de C-QUAM Stereo middengolfzender van "Radio Rock Revolution". Deze opname is ook op YouTube geplaatst en is gemaakt voor dit forum, dit wordt aan het einde ook vermeld. Ook noem ik namen van hier middengolf-active collega's^^

• Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 735 weergaven
  6. Started by Harm,

In de laatste week van augustus, 24 t/m 31, staat Extra AM in het teken van de zomer van 1974. Je hoort dan een week lang alle muziek uit de Top 40 en Tipparade uit die roerige zomer. De vormgeving zal geheel in het teken staan van de zeezenders Radio Noordzee, Veronica en Mi-Amigo. Vorig jaar zonden we in samenwerking met enkele andere LPAM zenders de laatste Top-40 en Tipparade uit maar dit jaar doen we het dus iets anders. Wie tussen Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp woont luistert natuurlijk op de middengolf 1224 kHz. En anders wordt het gewoon de stream die 24/7 beschikbaar is via www.extram.nl, V-tuner en Tune-In.

• 3 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  7. Started by Theo PE1OPQ,

https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine Nummer 30 staat een groot interview van mij in, over zendamateur zijn, LPAM en de passie voor techniek. Veel lees plezier. Theo

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 966 weergaven
  8. Started by Vincent,

Ik heb 10 jaar geleden een aantal LW/MW zenders opgenomen. Veel van deze zenders zijn inmiddels uitgezet. Voor wie het leuk vind, dit was er toen te horen op lange- en middengolf. 153 kHz Deutschlandfunk-20100727-1100-1200-Onbekend Deutschlandfunk-20100727-1200-1300-Onbekend Deutschlandfunk-20100727-1300-1400-Onbekend 162 kHz FranceInter-20100726-1200-1300-Onbekend FranceInter-20100726-1300-1400-Onbekend FranceInter-20100726-1400-1500-Onbekend 183 kHz Europe1-20100728-1800-1900-Onbekend Europe1-20100728-1900-2000-Onbekend Europe1-20100728-2000-2100-Onbekend 198 kHz BBC_Radio4-20100729-1100-1200-Onbekend BBC_Radio4-20100729-1200-1300-Onbekend BBC_…

• 3 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  9. Started by Henk-Anna Loog,

Al sinds enige dagen mis ik mijn favoriet LPAM station Unique AM op 675 kHz. Ze draaien (draaiden?) lekkere muziek uit de jaren 50-60 en 70 en ik luister er altijd met plezier naar als ik in de auto zit. Jazeker, mijn autoradio heeft nog AM. Nu is het al enige dagen stil op 675 en wie weet wat er aan de hand is??? Technisch probleem?? gestopt??? Groet Henk Kruize

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  10. Geachte lezer, Vandaag zijn we naar een collega van mij geweest. Hij en zijn vrouw staan al jaren (stacaravan) op een camping tussen Niebert en Boerakker. Ik had mijn 'ontvangst uitrusting*' meegenomen. *: xhadata met Kbc mini loopantenne Deze stations heb ik daar ontvangen (vr. 6 sept. om +/- 12:45 uur): 648: Caroline, goed 675: Calypso, sterk 747: R. Emmeloord, goed 801: - 819: Hercules of Zanussi, goed 828: - 846: MCB, goed 891: - (net) storing 900: - (net) storing 918: - iets (net) storing 1008: Transparant, zwak 1035: - iets (net) storing 1098: Seabreeze, zwak …

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 761 weergaven
  11. Started by Hotel Amigo,

Geachte lezer, Vandaag waren op bezoek, i.v.m. een jarige, in Nieuwegein. Omdat er veel gasten waren, heb ik 'het luisteren' maar effe uitgesteld.🫣 Jullie kennen dat misschien wel..... Wanneer je naar de middengolf luistert, met 'jeugd' er bij.... Al helemaal wanneer je dan een (Kbc) mini loop antenne op een tuintafel zet! We waren in wijk: Jutphaas te Nieuwegein. Onderweg Radio Caroline en bij/in Nieuwegein Radio Paradijs er voor in de auto. Ontvangen met de xhdata mét er naast de Kbc loopantenne (Tecsun AN 200). Om +/- 18.00 uur, buiten op een tuintafeltje. Helaas wel storing daar, zal vast en zeker daar ergens ui…

• Vind ik leuk
      • Treurig
    • 3 antwoorden
    • 705 weergaven
  12. Geachte lezer, Vanmiddag, zondag 27 april, was het écht prachtig weer om een fietstochtje te maken! Met in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne. Daar wel heel veel vliegjes bij het water (fietspad): daar moe(s)t je fietsen mét (zonne)bril!! Mijn ontvangst locatie: https://maps.google.com/?q=53.274567,6.032466 AM (LP) freq. / stationsnaam: 648 Caroline, sterk 675 Unique Gold, Wijchen, iets fading, met loop 747 Radio Emmeloord 801 - 819 Zanussi en Hercules 828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder UK) 846 MCB 891 KBC, Huissen, zwak, met loop 900 ? héél zwak iets audio, met loop 918 TPOT 1008 Transparant 1035 - 1098 Milano/Seabreeze, doo…

• Haha
      • Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 731 weergaven
  13. Started by Andree,

De ITU coordineert en geeft deze orgenisatie de kortegolf vergunningen uit? En hoe zijn de kansen om een vergunning binnen te halen? Lijkt me eens leuk toe om met lpam op de kortegolf te expirementeren

• 3 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  14. Started by Wilco Verkerk,

Is er iemand hier die ervaring heeft met de SARK100 antenne analyzer Is het wat of is het rotzooi. Kost net 100 euro op AliExpress Ik ben opzoek naar een andere, mijn rigexpert is naar de vaantjes geeft alleen nog maar vreemde waardes. Ik hoor het graag.

• 3 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  15. Started by Harm,

Ik heb het bewust even stil gehouden na het debacle van vorig jaar met het REM eiland, maar er is nu definitief een nieuwe uitzendlocatie gevonden. Alles is dus in kannen en kruiken! Om precies te zijn staat er sinds deze week een zendmast in het voormalige Lutkemeer, net ten westen van Amsterdam. Deze locatie is in twee opzichten bijzonder gunstig: A: Het grondwaterpeil staat er erg hoog en, B: Onder deze vroegere zeebodem ligt een dikke laag vette klei dat goede geleidende eigenschappen heeft (zout en aluminium). Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt door met aardelektroden van 3 meter het radialennetwerk met deze kleilaag te verbinde…

• 3 antwoorden
    • 2k weergaven
  16. Started by ruudam,

Misschien bruikbaar antennetje voor onze LPAM vrienden? https://www.radioworld.com/columns-and-views/guest-commentaries/iss-antenna-is-an-option-in-an-am-pinch?utm_source=SmartBrief&utm_medium=email&utm_campaign=0028F35E-226C-4B60-AC88-AB2831C8A639&utm_content=5E5984A7-45FF-41C1-B216-7B0B9BC951AE Tot 250 W, schijnt het wat beter te doen op de hoge kant vd band.

• Vind ik leuk
      • Haha
    • 3 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  17. Started by Theo PE1OPQ,

Feest zijn we aan het vieren 🤗 Want vandaag 8 jaar geleden zijn de uitzendingen van radio TPOT legaal de ether in gegaan op 747 KHz. We waren hiermee het 2e station wat te horen was met de nieuwe LPAM vergunning in Nederland. En natuurlijk zijn de uitzendingen direct begonnen in de mode C-QUAM oftewel stereo. Radio Atlantis, nu radio Seabreeze was een paar dagen eerder van start gegaan op 1395 Khz. Leuk om te zien hoe snel de tijd gaat. Alle platen die je hoort hebben een diepere betekenis voor mij. Ze zijn toen zorgvuldig uitgekozen om mijn gevoel muzikaal te uiten. De opname is gemaakt door Henk de Boer uit Dokkum. htt…

• Bedankt
    • 3 antwoorden
    • 680 weergaven
  18. Het is bekent dat ik in de norm C-QUAM uitzend op de middengolf. Er zijn zo een 10 a 15 mensen die daadwerkelijk in deze norm luisteren, en waarvan ik het weet dat ze er zijn. En er druppelen steeds meer mensen bij.👍 Neem Albert uit Beilen en Henri uit Stadskanaal, zij hebben hun Marantz tuner voorzien van de ontbrekende onderdelen om C-QUAM ontvangst mogelijk te maken. Je beweegt dus toch iets bij luisteraars, niet dat we zo de wereld vrede dichterbij krijgen, was dat maar zo! Maar het zet aan om te knutselen met bestaande stereo onderdelen uit je stereo rack uit de kamer. De reacties zijn zonder meer lovend over het geluid.…

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 932 weergaven
  19. Started by Theo PE1OPQ,

We staan op de camping vlakbij Zeewolde en dit is het lijstje wat ik kan ontvangen aan LPAM stations Ontvangen op de middengolf met een Icom IC-705 en een endfed met 10 meter draad er aan. Maandag Zeewolde 14.00 Aanvulling maandag 17.30 Aanvulling 21.00 648 Caroline S9+ 15 R 5 675 Unique Gold S7 R 5 747 Harlingen S8 R 4 801 jong Europa S6 R 5 819 Piraten hits? S9+15 R 5 geen id gehoord 828 Ellen AM S7 R 5 846 MCB (Muziek Centraal Beter) S9 R 5 891 Rivierenland S6 R4 900 leeg 918 geen TPOT ? Sitara AM S6 R 4 918 Citrus S9 R 5 1008 radio Transparant S9 +5 R 5 1034 Leeg 1098 Seabreeze S…

• 3 antwoorden
    • 755 weergaven
  20. Started by ruudam,

Ik krijg berichten dat de Algerijnen 891 weer in de lucht hebben gebracht. Ik heb die frequentie ook, zal m monitoren, maar het lijkt erop dat er weer een LPAM kanaal waardeloos is geworden (tenzij je alleen overdag wil zenden) Hot Radio en Polderpop gebruiken ook 891, ben benieuwd naar hun ervaringen.

• 3 antwoorden
    • 1,8k weergaven
  21. Started by Juul,

https://www.radiomuseum.org/forum/mw_sender_joe_sendet_ab_01072020_auf_1485_khz_1.html

22. Started by ZANUSSIE 819 KHZ,

ik wou nog even reageren op de ham vraag of de vergunning er is voor 819 khz ja, en is nog niet openbaar gemaakt door het rdi, die hebben ook feestdagen , gewoon rustig blijven T,POT z,n vraag even beantwoorden, hoe doet ie het toch , we hebben de zelfde mentor t pot ome henk uut dokkum 👍 gehad daar is het spoel antenne gebeuren mee begonnen met een sprietje van 70 cm, het aarde net werk van u is ook gigantisch maar dat wist ik al dat had ik al gehoord, hier is het zelfde in iets andere vorm en een paar meters meer ,want een spoelantenne wil nou eenmaal aarde zien als hij naar beneden kijkt, …

• Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  23. Gast
    Started by Gast,

Aanstaande zaterdag 14 october besteden we 2 uur aandacht aan de vergeten Nederlandse zeezender Radio Dolfijn later Radio 227 genoemd <Nov 1966-Juli 1967> dmv unieke historische opnames en persoonlijke indrukken. Radio 0511 Fryslân's original oldiesstation, zaterdag tussen 18.00 en 20.00 uur CET. http://www.radio0511.com/radio/ https://www.facebook.com/Radio0511 Paul de Haan

• 2 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  24. Started by Rink Hof,

Ik lees nieuwsberichten vaak wat later. Zo las ik vandaag een bericht uit april over de "bruine vloot", dat zijn historische zeilschepen. De NOS heeft een foto er bij geplakt van een aantal historische schepen in Harlingen. En wat zien wij radioliefhebbers op de achtergrond? (direct links van de lantaarnpaal) https://nos.nl/artikel/2516207-tijd-dringt-voor-de-bruine-vloot-helft-mag-nog-niet-varen Rink

25. Geachte lezer, Ja hier ben ik al weer😃 Gistermiddag, ma 7 april, waren we uitgenodigd door kennissen van ons. Hij en zijn vrouw wonen in een flat, 9 hoog in Leeuwarden. Uitzicht vanaf hun balkon Zo konden we daar vanaf het balkon de vliegtuigen (in groepjes van 4) mooi zien opstijgen, vliegen én landen! Vorige week en deze week is het druk in de lucht boven Leeuwarden (Friesland). Vliegbasis Leeuwarden is van 31 maart tot en met 11 april gastheer van de NAVO-oefening Ramstein Flag. Van maandag tot en met donderdag vliegen zo'n 40 vliegtuigen 2x per dag een trainingsmissie. Dit gebeurt tussen 16.30 en 23.30 uur. Op vrijdagen is dit van 16:30 tot 19:15 uur. ’s Ocht…

• Bedankt
      • Haha
      • Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 531 weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.