Spring naar bijdragen

Radio Noordzee scanproject en Hitlijstenboek


Hans Blaauwbroek

Aanbevolen berichten

Radio Noordzee scanproject en Hitlijstenboek

Inventarisatie

In 2009 na een Hitparadedag vroegen Bert en ik ons af wat er uit de korte periode van 21 februari 1971 tot en met 31 augustus 1974 aan gedrukte exemplaren van de Radio Noordzee Top 50 bewaard is gebleven. De Top 50 kom je niet veel tegen en de meeste verzamelaars richten zich op andere hitlijsten. Ik besloot het te gaan uitzoeken.

Ik ben de eerste tijd bezig geweest om aan verzamelaars van de Radio Noordzee Top 50 te vragen wat zij bezitten en in welke staat de lijsten verkeren. Naast de 180 gedrukte exemplaren zijn de eerste 4 Top 50’s en 32 Playlisten in de Pop-Telescoop gepubliceerd. Ik wist dit nog uit de jaren 70 toen ik het Radio Noordzee Research heb gemaakt. Bij de gedrukte exemplaren liep ik vast bij de oudste lijsten. Ik heb toen via de chartfreaks nieuwsgroep en het offshore radio forum contact gezocht met andere verzamelaars. Naar aanleiding van de reacties kreeg ik de beschikking over een groot Pop-Telescoop archief. De Radio Noordzee lijsten heb ik daaruit gescand. Als bijvangst heb ik toen de Hilversum 3 lijsten meegenomen en deze zijn sinds vorig jaar terug te vinden in het archief op de http://megatop50.3fm.nl/ site. Op de RadioDay in 2010 heb ik de vijf oudste Top 50’s voor het eerst gezien en later als scan gemaild gekregen. De conclusie van het inventarisatierondje was: niemand bezit alle gedrukte exemplaren en de kwaliteit is niet altijd even mooi.

Door de vragen en reacties naar aanleiding van de zoektocht op het offshore radio forum, kwam een groot deel van de hitlijsten van de Engelse service van RNI boven water. Deze hitlijsten zijn inmiddels terug te vinden op de http://www.hitnoteringen.nl/?page_id=231 site.

Scan project

In 2010 en 2011 heb ik delen van zes verzamelingen te leen gekregen en heeft mijn dochter het grootste deel van het scanwerk gedaan. De gedrukte exemplaren van de Radio Noordzee Top 50 hebben een bijzondere omvang, die varieert van 54 x 38 cm. (eerste 5 stuks), vervolgens 55 x 15 cm. en de laatste anderhalf jaar zijn ze 48 x 16 cm. Dat is te groot om ze in één keer goed te kunnen scannen op onze A4 scanner. De volgende uitdaging was om ze digitaal goed aan elkaar te plakken. Verder was de kwaliteit van de lijsten niet altijd even goed. Sommige gedrukte exemplaren zijn beschadigd, geperforeerd, beschreven of bevatten plakband(resten). De photoshop programma’s doen helaas niet alles wat ze beloven of wat je er van verwacht.

Afgelopen zomer kreeg ik plotseling alle gedrukte exemplaren in mint staat te leen. Ik heb de lijsten vervolgens op een A3 scanner gedigitaliseerd. Dit leverde een veel beter resultaat op. Ik heb ze daarna recht gelegd, bijgesneden en met de hand aan elkaar geplakt. De bestanden hebben voor elk formaat allemaal dezelfde grootte gekregen.

De scans uit de Pop-Telescoop zagen er helaas minder mooi uit. Het papier is namelijk kwalitatief minder, meer vergeeld, gevouwen en de scans bevatten vaak een waas. Dat hoefde in eerste instantie geen probleem te zijn. Maar als er dan ideeën komen opborrelen om al het gescande materiaal te gaan bundelen in een boek, dan moet het er perfect uit gaan zien. In het oppoetsen van deze scans zat zeer veel tijd. De eerste Top 50 van 6 maart 1971, die door Willem van Kooten is gepresenteerd, is nooit gepubliceerd. De inhoud is wel bekend en er is ook nog audio materiaal van. Deze lijst heb ik gereconstrueerd op basis van de twee omliggende lijsten.

Op Tweede Kerstdag werd de jaarlijkse Top 100 uitgezonden. Een gedrukt exemplaar uit 1971 heb ik nog niet kunnen bemachtigen. Ik heb contact met samensteller Albert gezocht en hij heeft de originelen op zolder gevonden en deze kan ik binnenkort lenen.

Ik verwacht in november 2012 het scanwerk en het digitaal oppoetsen af te ronden.

Radio Noordzee Hitlijstenboek

Het project, want zo mag je het achteraf wel noemen, is in de loop van de tijd behoorlijk uit de hand gelopen. Ik heb er dit jaar veel tijd in gestoken, omdat het mijn voornemen was, om het in 2012 af te ronden.

Zoals hiervoor aangegeven ontstond het idee om de scans in een boek te gaan bundelen. Het drukkerij wereldje is een heel aparte. Dit had ik me niet gerealiseerd. Ik kreeg te maken met afwegingen over het formaat, leesbaarheid, gedrukt of digitaal geprint, gebonden of gelijmd, verwachte oplage en de prijs. Daarnaast heb ik mogelijke rechtenproblemen afgetikt en een foto voor de voorkant bemachtigd. Het gaat straks een boek op A3 formaat worden, want ik wil geen afbreuk doen aan de originele vorm van de gedrukte exemplaren. De hitlijsten worden op 100 vellen crèmekleurig papier geprint. De voor- en achterkant komen naast elkaar op één bladzijde. Het geheel wordt voorzien van een harde kaft. Iemand met een grafische opleiding is nu bezig met het ontwerp van de omslag en Bert is bezig met een verhaal over de presentatoren en de uitzendingen van de lijsten. Ikzelf heb nog een aantal vragen uit staan en ben in afwachting van het voorwoord van een BN’er.

Het boek wordt een eenmalige druk, in eigen beheer uitgegeven, en ik hoop er niet te veel op toe te moeten leggen. Belangstellenden kunnen al vast voorintekenen door mij een mail te sturen met naam en adres. Op basis van de reacties zal ik de uiteindelijke oplage bepalen. Ik ben niet van plan om jarenlang een voorraad op zolder te houden.

De prijs is een forse van € 75 exclusief verzendkosten. Dit soort boeken zijn duur. Het 10 jaar Veronica Top 40 boek kostte bijvoorbeeld bij de introductie € 70 en dat was nog wel een commerciële uitgave voor een groter publiek.

Het is voor een verzamelaar van hitlijsten of een liefhebber van Radio Noordzee dé manier om in één keer alle informatie in handen te krijgen. De gedrukte exemplaren van de Radio Noordzee Top 50 zijn vrij zeldzaam en ik heb de indruk dat er ten opzichte van de concurrent Radio Veronica veel minder bewaard zijn gebleven.

Ik ben nog op zoek naar mogelijke sponsoren voor het boek. Misschien kunnen we op die manier wat aan de prijs doen.

Ik ga op 4 november naar de Hitparadedag in Utrecht en op 17 november naar de RadioDay in Amsterdam. Mochten er vragen zijn over dit project, dan kunnen we het er daar over hebben.

Ik hoop jullie zo een beetje op de hoogte te hebben gesteld.

Groeten,

Hans Blaauwbroek

NB. Aan dit project hebben ook meegewerkt: Ad, Albert, Ben, Bert, Cora, Dennis, Douwe, Hans, Inge, Marcel, Masha, Michel, Rob, Theo en Ton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik kan er aan toevoegen dat de drukkwaliteit super zal worden. Hans Blaauwbroek is heel goed bezig en heeft me de nodige voorbeelden van lijsten in Groningen laten zien. Uiteraard heb ik me op de lijst gezet om een exemplaar van het boek in mijn bezit te krijgen voor gebruik maar ook uit nostalgische overweging van dat prachtige station dat ons een aantal jaren live veel plezier heeft gebracht en nu, decennia later, nog mensen inspireert een dergelijk project op te zetten

groet Hans Knot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik kan er aan toevoegen dat de drukkwaliteit super zal worden. Hans Blaauwbroek is heel goed bezig en heeft me de nodige voorbeelden van lijsten in Groningen laten zien. Uiteraard heb ik me op de lijst gezet om een exemplaar van het boek in mijn bezit te krijgen voor gebruik maar ook uit nostalgische overweging van dat prachtige station dat ons een aantal jaren live veel plezier heeft gebracht en nu, decennia later, nog mensen inspireert een dergelijk project op te zetten

groet Hans Knot

Hans,

Bedankt voor het compliment. Ik heb ook goede herinneringen aan dit station in mijn tienerjaren.

Je contacten met de Mebo Ltd. en de foto uit je archief voor op de voorkant van de omslag heb ik als een belangrijke bijdrage aan het boek in wording ervaren.

Groeten vanuit het andere hoge Noorden,

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien voor sommige hier "een klein detail",.......zijn de rechten geregeld??????????

Wellicht zitten die nog bij Strengholt, dus kijk uit.

Ik wil jullie plezier niet bederven.

http://www.strengholt.nl/

Juul

Juul,

Bedankt voor het meedenken. De rechten liggen bij de Mebo Ltd. in Zwitserland en ik heb hun toestemming gekregen.

Mogelijke problemen met de naam Radio Noordzee zijn ook afgetikt. Ik kwam namelijk bij het merkenrecht wat in die hoek tegen. De Talpa Holding heeft geen bezwaar. Ik heb in het kader van het boek contacten gehad met de drukkerij van de Pop-Telescoop en het gedrukte exemplaar van de Top 50.

Mocht je met je ervaring uit het verleden nog andere beren op de weg weten hoor ik het graag.

Groeten,

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag Hans,

Goed zo, dan ben je in ieder geval zorgvuldig te werk gegaan. En dan zou ik in het boek het z.g. "piep systeem" hanteren.

Dus iedereen die meent rechten enz. enz. , als je dat doet dan heb je alle zorgvuldigheid betracht in mijn ogen.

Ik zie de connectie met de Talpa Holding niet zo voor me, maar dat zal je wel uitgezocht hebben. En alles op papier graag.

Sukses !

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens het Benelux merkenrecht heeft Talpa Holding inderdaad de rechten op de Naam Radio Noordzee.

Onder die naam hebben ze immers uitgezonden op FM zo rond 2003 (100.7 fM)

In de studio aan de s Gravelandse weg stond een mooie replica uvan de Mebo 2, volgens mij het ding dat daarvoor bij Strengholt in Naarden stond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens het Benelux merkenrecht heeft Talpa Holding inderdaad de rechten op de Naam Radio Noordzee.

Onder die naam hebben ze immers uitgezonden op FM zo rond 2003 (100.7 fM)

In de studio aan de s Gravelandse weg stond een mooie replica uvan de Mebo 2, volgens mij het ding dat daarvoor bij Strengholt in Naarden stond.

En nu bij iemand in de huiskamer (nee niet bij mij, ik wil nog wel een keer een Norderney).

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hola Hans,

Een uitstekend initiatief. Mijn complimenten. Er is inderdaad te weinig bewaard van en over RNI, Radio Nordsee International. Sinds 15 mei 1971, de dag van de bomaanslag, is RNI mijn favoriete zeezender geworden naast radio Veronica en een klein beetje Mi Amigo natuurlijk. Er kan er maar één nummer 1 zijn en dat is en was voor mij RNI.

Saludos

Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik kan er aan toevoegen dat de drukkwaliteit super zal worden. Hans Blaauwbroek is heel goed bezig en heeft me de nodige voorbeelden van lijsten in Groningen laten zien. Uiteraard heb ik me op de lijst gezet om een exemplaar van het boek in mijn bezit te krijgen voor gebruik maar ook uit nostalgische overweging van dat prachtige station dat ons een aantal jaren live veel plezier heeft gebracht en nu, decennia later, nog mensen inspireert een dergelijk project op te zetten

groet Hans Knot

Sorry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo,

Het voorintekenen is de afgelopen tijd prima verlopen. Ik heb inmiddels 71 belangstellenden voor het Radio Noordzee Hitlijstenboek mogen noteren, dus nu op naar de 100!

Op de RadioDay heb ik diverse mensen gesproken en voorbeelden van pagina's laten zien. Mocht je naar aanleiding van de flyer of een praatje ook willen voorintekenen wacht er niet te lang mee. Het wordt een gelimiteerde genummerde oplage.

Groeten,

Hans [email hans.blaauwbroek59#gmail.com (vervang # door @ ivm spam)]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hola Hans,

Een uitstekend initiatief. Mijn complimenten. Er is inderdaad te weinig bewaard van en over RNI, Radio Nordsee International. Sinds 15 mei 1971, de dag van de bomaanslag, is RNI mijn favoriete zeezender geworden naast radio Veronica en een klein beetje Mi Amigo natuurlijk. Er kan er maar één nummer 1 zijn en dat is en was voor mij RNI.

Saludos

Albert

En van mij ook RNI nr. 1

Maar al sinds ik ze voor het eerst hoorde, dat was al voor de Ned. talige service!

Met een vriendelijke groet,

RHA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hier even een kleine update van de vorderingen van het boek.

Ik heb vandaag de proefdruk bij de drukker opgehaald en ga deze dit weekend kritisch bekijken. Inmiddels heb ik 110 voorintekeningen mogen noteren en dat is veel meer dan ik een paar maanden geleden had verwacht. Ik heb besloten om het boek in een oplage van 125 stuks te laten maken. De drukker verwacht dat het boek eind januari klaar is.

Groeten,

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Het boek dit weekend - voor mijn verjaardag - uit de verpakking gehaald. Bijzonder mooi. Kleine correctie ("mijn oog viel er toevallig op" zei een collega van mij dan altijd om zich te verontschuldigen) volgens mij op zijn op zijn plaats met betrekking tot Tony Berk die volgens mij niet in de categorie hoort van "allemaal binnen een maand binnen gehaald" zoals in het voorwoord van Joost den Draaijer vermeld. Tony Berk begon volgens mij in oktober 1971 bij RNI. Als het klopt dat Joost samen met Jan Tony heeft gescout in Amersfoort dan zal hij mogelijk wel eerder dan oktober zijn aangenomen want Jan vertrok in juni maar in de eerste maand lijkt onwaarschijnlijk.

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het boek dit weekend - voor mijn verjaardag - uit de verpakking gehaald. Bijzonder mooi. Kleine correctie ("mijn oog viel er toevallig op" zei een collega van mij dan altijd om zich te verontschuldigen) volgens mij op zijn op zijn plaats met betrekking tot Tony Berk die volgens mij niet in de categorie hoort van "allemaal binnen een maand binnen gehaald" zoals in het voorwoord van Joost den Draaijer vermeld. Tony Berk begon volgens mij in oktober 1971 bij RNI. Als het klopt dat Joost samen met Jan Tony heeft gescout in Amersfoort dan zal hij mogelijk wel eerder dan oktober zijn aangenomen want Jan vertrok in juni maar in de eerste maand lijkt onwaarschijnlijk.

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het boek dit weekend - voor mijn verjaardag - uit de verpakking gehaald. Bijzonder mooi. Kleine correctie ("mijn oog viel er toevallig op" zei een collega van mij dan altijd om zich te verontschuldigen) volgens mij op zijn op zijn plaats met betrekking tot Tony Berk die volgens mij niet in de categorie hoort van "allemaal binnen een maand binnen gehaald" zoals in het voorwoord van Joost den Draaijer vermeld. Tony Berk begon volgens mij in oktober 1971 bij RNI. Als het klopt dat Joost samen met Jan Tony heeft gescout in Amersfoort dan zal hij mogelijk wel eerder dan oktober zijn aangenomen want Jan vertrok in juni maar in de eerste maand lijkt onwaarschijnlijk.

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Ik vrees dat er niet meer is. Wat er is bewaard staat hier: http://www.iradiocafe.nl/forum/thread-4263.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Ik vrees dat er niet meer is. Wat er is bewaard staat hier: http://www.iradiocafe.nl/forum/thread-4263.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag trouwens ter zake. Ik dacht dat ik de eerste top 50 van 6 maart op tape in mijn archief zit. Ik kan echter alleen de eerste 70 minuten vinden. Heeft iemand meer van deze Top 50?

Ik vrees dat er niet meer is. Wat er is bewaard staat hier: http://www.iradiocafe.nl/forum/thread-4263.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Douwe - Firstly happy birthday yesterday. My notes say that Tony Berk's first programme on RNI was on 27 August 1971, sitting in during Ferry Maat's holiday, which began on that day. When Ferry returned, Peter Holland went on holiday and Tony presented Peter's show in his absence.

Joost also makes reference to Nico Steenbergen as having been recruited in the first month, but Nico's first programme was also in August 1971, after Joost Verhoeven, who was one of the three original presenters of Driemaster, had moved on land to take over the morning programme vacated by Jan Van Veen. Still, hiring Ferry, Tony, Nico, Peter, Hans ten Hooge and Leo van der Goot all within the first six months was an impressive success rate.

Regards

Michael

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Douwe - Firstly happy birthday yesterday. My notes say that Tony Berk's first programme on RNI was on 27 August 1971, sitting in during Ferry Maat's holiday, which began on that day. When Ferry returned, Peter Holland went on holiday and Tony presented Peter's show in his absence.

Joost also makes reference to Nico Steenbergen as having been recruited in the first month, but Nico's first programme was also in August 1971, after Joost Verhoeven, who was one of the three original presenters of Driemaster, had moved on land to take over the morning programme vacated by Jan Van Veen. Still, hiring Ferry, Tony, Nico, Peter, Hans ten Hooge and Leo van der Goot all within the first six months was an impressive success rate.

Regards

Michael

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.