Spring naar bijdragen

Zeezenders in de literatuur


Theo

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik het boek Pier en Oceaan van Oek de Jong (van Opwaaiende zomerjurken) gelezen en tot mijn verbazing stond er een passage in over 'piratenzenders'. Hier volgt het (pag. 487/488).

'Rond middernacht kwam zijn vader thuis. Abel lag in bed en deed of hij sliep. Met gespitste oren lag hij te luisteren naar zijn vaders beweginingen in de studeerkamer. Zijn lichaam stond op scherp.

Hij wachtte tot het stil geworden was in huis. Toen zette hij de radio aan die naast zijn bed stond, heel zacht.

In het donker lichtte de zenderschaal op, het groene kattenoog. Hij stemde af op een piratenzender en wachtte.

Na een tijd begon de radio te ruiken: de warm geworden radiobuizen, het stof op de buizen. Het was een geur waar hij van hield. Om de drie, vier minuten werd er een nieuw nummer aangekondigd. Hij wachtte en zag in de nacht een schip aan zijn ankers rukken, vlak buiten de territoriale wateren van Engeland, een oude coaster met een zendmast... Vanuit Vlissingen kon hij met de nachtboot oversteken naar Engeland... Jongens uit de hoogste klas waren een oude reddingssloep gaan ophalen in Terneuzen en roeiend de Westerschelde overgestoken. Uren hadden ze erover gedaan. Het was al donker toen ze eindelijk aankwamen... Overvaren worden in het donker. Plotseling doemt dat schip op. Gekraak. Opeens lig je in het koude water, er stoot iets tegen je hoofd en je zinkt weg... Oversteken naar Engeland om er in een band te spelen en in een busje door het land te trekken. Na vijf jaar kwam hij terug, bijna onherkenbaar voor zijn vrienden.

Steeds sterker werd de geur van de radio, de geur van het warme stof op de buizen. Hij wachtte, met gesloten ogen, zwevend boven een nachtelijke zee, rond dat schip dat aan zijn ankers rukte, hij stond er aan dek in de wind, leunend op de reling. Hij wachtte tot in een hut op dat schip een oude plaat vol krassen werd opgezet en hij een ontstemde gitaar hoorde en een schorre stem, ver weg, lang geleden, die met lange uithalen woorden zond als 'Dá-á-á-á-árk was the ni-i-ight en có-ó-ó-óld was the grou-ou-ound', woorden die er eigenlijk niet toe deden, omdat hij toch alleen maar luisterde naar die stem van ver weg en lang geleden, een stem die werkelijk zong.'

De hoofdpersoon, Abel, is opgroeiend in Zeeland en fantaseert er vaak op los.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk Theo.

We krijgen het er maar niet uit hé? "piratenzenders"............

Juul

Juul, het is inderdaad zeer hardnekkig. De Leeuwarder Courant schreef in een artikel op 22 december j.l. over de Norderney in Groningen nog steeds over Piratenzender. De LC was vroeger ook al een fervent tegenstander van de zeezenders, dus daar is nog niets veranderd. Het bewuste artikel staat in de onderstaande link. Fijne feestdagen.

http://www.mediafire.com/view/?edumo46iqyby3mn

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan wel zijn, maar ik vond en vind dat we geen piraat waren.

En ik ging nier over alles bij Veronica hé? ( was het maar waar..........)

Juul

Juul,

Begrijp ik, maar ik kon het niet laten even te prikken, want er gebeurde uiteindelijk niets wat buiten de wet was.

En die frequentie schaarste waarmee altijd werd geschermd was ook een wasse neus.

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jaap,

Ik weet het Jaap, van die hoes van de CD box. In de eerste plaats ben ik niet verantwoordelijk voor zijn handelen en in de tweede plaats zal het wel een idee van Universal music zijn om de term "piraten" te gebruiken. "De volks mond" denk ik dan maar. Want anders snappen ze het niet hé?

Maar ik blijf er tegen strijden omdat het juridisch niet juist is. En in mijn geval gaat het daarom.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

Begrijp ik, maar ik kon het niet laten even te prikken, want er gebeurde uiteindelijk niets wat buiten de wet was.

En die frequentie schaarste waarmee altijd werd geschermd was ook een wasse neus.

Groet Nico.

Een wassen neus was die schaarste helaas niet.

Als dat waar was hadden we de zeezenders aka piraten wel met wat minder storing kunnen ontvangen, en hadden de staats omroepen ook wel meer zenders in de lucht kunnen brengen. Overigens waren er toen al veel zenders die buiten het plan van Kopenhagen vielen, zeker de helft.

Nu is er geen sprake meer van schaarste, want de ene na de andere zender in het buitenalnd gaat uit (vandaag berichten over Noorwegen waaronde reen 20 kW op 675).

Helaas houdt de Ned overheid daar geen rekening mee en doet nog steed smoeilijk en veilt zelfs een AM frequentie. Misschien dollartekens na de 3,8 miljard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud heeft een punt.

De situatie op 1 mei 1971 liet zien in een officiele lijst van de EBU ( EuropeanBroadcastingUnion) dat alle stations in het rode gebied uitzonden op een golflengte die hen niet toegewezen was. En de zeezenders werden er steeds op aangekeken............

Juul

NwXFquYMOv8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kaartje had ik ook ingedachten, ooit gekpieerd uit het veronica blad ten tijde van de freq wissel.

Opvallend is dat de Hilv 3 zender op 240 meter wel in het plan past, maar R Bloemendaal, toen op 1223 kHz, weer niet.

1494 kHz is 1 vd gemeenschappelijke kanalen, nooit gebruikt door NL.

Ook bij de anti zeezender debatten in de Kamer werd gesteld dat er geen frequenties meer waren voor commerciele omroep, bvb Veronica, een leugen dus, die tientallen jaren werd volgehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Engeland is Pirate Radio heel normaal voor zeezenders.

Plaatje uit 1967: We love the Pirates.

Ooit las ik een boek, De Generalenrepetitie, gaat ook over de Engelse piraten, in bijzonder London.

Ik herinner me nog een plaatje van Los Piratos ........................... waarin door medewerkers van Veronica gezongen wordt: "Wij zijn piraten"!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.