Spring naar bijdragen

Hoezo wind?


Juul

Aanbevolen berichten

Ook in 13 November 1972 hadden we al een zware storm gehad. Toen verspeelde de Mi-Amigo een anker en ging de mast plat. De Mebo 2 en de Norderney ontsprongen de dans. Op 2 April 1973 is het net andersom, de Norderney sloeg los van zijn ankers en zo ook de Mebo 2, met dien verstande dat de Mebo een motor had en op eigen kracht uiteindelijk haar ankerplaats weer bereikte.

De Mi-Amigo ontsprong deze keer de dans.

 

Ik weet niet waarom, maar bij een November en/of April storm denk ik daar weer aan. En zo te lezen ben ik niet de enigste.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik nimmer begrepen heb is dat men aanboord van de Mebo 2 bij een andere storm zich volkomen liet verrassen in 1971 door een zeer zware storm, het anker verspeelde en ondanks het feit dat er een complete bemanning aanboord was en een motor het schip langdurig en bijna fataal op drift raakte. Commentaar later: we kregen de motor niet aan, waarschijnlijk te weinig perslucht. Hoe is het mogelijk dat men dat laat gebeuren, je volgt toch de weersvoorspellingen en men had kunnen weten dat er zwaar weer aan zat te komen. Wat je dan doet is een hulpmortor starten die in staat is perslucht te draaien en de zaak op strandby houden om tijdig de hoofdmotor te kunnen starten. Met andere woorden de machinist moet als het ware bij de deur vd MK zitten om direct met perslucht< die dus gedraaid had moeten zijn> de hoofdmotor te starten. Het liep bijna zeer slecht af.

 

Wie deze link volgt ziet de situatie van vandaag in de haven van Harlingen met een achtergrond die bij dit onderwerp past. De "Hollanders" moeten een beetje moeite doen dan verstaan ze het echt wel.

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan

Grins

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ook in 13 November 1972 hadden we al een zware storm gehad.

 

Dat weten de (oudere) mensen (die toen graag een boswandeling maakten) in het noordoosten van het land (ook) nog heel goed.

 

 

"Vooral het noorden en het noordoosten kregen er, in de paar uur die de storm maar duurde, enorm van langs. Binnen korte tijd werd een groot deel van de bossen in Overijssel en Drenthe met de grond gelijk gemaakt. Over een oppervlakte van meer dan 2500 hectare waren alle bomen platgewaaid, afgebroken of versplinterd."

 

 

2 April 1973 moest een groot deel van de bossen in het midden van het land er ook aan geloven.

 

 

 

 "Overigens zou op 2 april 1973, datzelfde winterhalfjaar dus, nog een storm van het kaliber van 13 november 1972 Over Nederland trekken. En die richtte vooral in Midden-Nederland een ravage in de bossen aan. Al met al was de winter van 72/73 dus een ramp voor de bossen."

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6435
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Radio-MgAm
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.