Geplaatst 10 juni 201510 jr. Tja, gun die mensen een hobby denk ik dan. Maar de boetes tegenwoordig liegen er niet om. In 1979 moest ik van de rechter FL 150,00 betalen voor een 'Josty-kitt' zendertje van 0,5 Watt (...)
Geplaatst 11 juni 201510 jr. Tja, in de USA hebben ze "part 15" in de landelijke telecom wet, in Canada iets soortgelijks. Ik zit nog wel eens op "part 15" forums en wat ik lees en ook op I-net zie is dat daar verschrikkelijk gedreven "hobbybroadcasters" vind, soms zelfs bij het professionele af. Als dat nu ook eens in Nederland kon ................................. Hoeveel ongebruikte MG frequenties liggen er niet op de plank waarvoor geen belangstelling is??? http://www.lpam.net/ http://www.part15.us Rob V. 11 juni 201510 jr. bewerkt door Rob Veld Aanvulling
Geplaatst 12 juli 201510 jr. Valt wel mee denk ik. Het is wel anders geworden door die hoge boetes maar als ik rondkijk in het Oosten van Nederland is de jeugd daar nog wel degelijk mee bezig wat ik een goede zaak vind. In de randstad iis de jeugd helemaal niet meer met radio bezig wat zich over een aantal jaren waarschijnlijk laat zien in een afname van het aantal radioluisteraars.
Geplaatst 13 juli 201510 jr. In de randstad iis de jeugd helemaal niet meer met radio bezig wat zich over een aantal jaren waarschijnlijk laat zien in een afname van het aantal radioluisteraars. Het zou aardig zijn om daar eens onderzoek naar te doen. Als ik naar mijn beide tienerdochters kijk: ze houden van popmuziek, maar de radio speelt daarin geen enkele rol. Ze volgen hun favoriete artiesten via Twitter, YouTube en Spotify. Waarom gaan zitten wachten op een favoriet liedje als je dat meteen kunt horen? Het is misschien daarom dat populaire deejays van nu vaak meer een soort entertainers of cabaretiers zijn. Het gaat om de verhalen en de muziek is alleen maar bedoeld om een korte adempauze in te bouwen. Echte muziekliefhebbers weten dat en zoeken hun heil ergens anders. Maar goed, dat hoort misschien in een andere discussie: 'Disc jockey sterft uit...?' Paul
Geplaatst 13 juli 201510 jr. Het zou aardig zijn om daar eens onderzoek naar te doen. Als ik naar mijn beide tienerdochters kijk: ze houden van popmuziek, maar de radio speelt daarin geen enkele rol. Ze volgen hun favoriete artiesten via Twitter, YouTube en Spotify. Waarom gaan zitten wachten op een favoriet liedje als je dat meteen kunt horen? Het is misschien daarom dat populaire deejays van nu vaak meer een soort entertainers of cabaretiers zijn. Het gaat om de verhalen en de muziek is alleen maar bedoeld om een korte adempauze in te bouwen. Echte muziekliefhebbers weten dat en zoeken hun heil ergens anders. Maar goed, dat hoort misschien in een andere discussie: 'Disc jockey sterft uit...?' Paul De deejay sterft uit, lijkt me wel. A lost art inmiddels. wie de moeite neemt om bijvoorbeeld mid zestiger jaren opnames van WABC te beluisteren komt tot de ontdekking dat mensen als Dan Ingram bezig waren als een orkestmeester de uren te vullen, uren die bestonden uit onderdelen als allereerst de muziek, de jingles, productie elementen en natuurlijk reclame. Reclame in de vorm van kant en klare commercials maar ook commercial script door de deejay zelf "gelezen", waarbij het laatste feitelijk door mij onjuist wordt omschreven. In de hoogtij dagen van WABC New York boekten adverteerders hun boodschappen bewust in de Ingram uren, wetende dat zijn selling power enorm was, ja zelfs mocht Ingram inbreken op de kant en klare commercials, een heilig terrein. Ingram maakte van het vak deejay een meesterwerkje op WABC, nooit meer vertoond. Hedentendage zijn we opgescheept met lieden die vooral hun eigen ego dienen en zelfs niet in staat zijn dat solo te doen, er moet vooral veel hulp worden geboden. Daar komt bij dat de inhoud van een uurtje NL commerciele FM radio geen compositie meer is maar een optelsom van onderdelen die op gespannen voet met elkaar staan. Commerciele blokken zijn zo lang dat je je afvraagt wat de beweegreden van een adverteerder om met zijn dienst of product hier in te willen zitten. Die groteske blokken dienen ook nog met allerlei geluidjes van elkaar gescheiden te zijn en een begin en einde te hebben. Of je nu naar Veronica of Radio NL luistert, alles klinkt overgeproduceerd en gekunsteld in een ADHD tempo. Ik kan hier niet naar luisteren behalve dan een zelfopgelegd uurtje om een beeld te kunnen vormen. De eerder genoemde lost art horen we nog wel op internet oldiesstations, maar hier neemt in toenemend mate de lijstjes drang toe, top 3500 van dit en dat en zus en zo, een gebrek aan eigen inbreng bedekt met het ozo gemakkelijk oplezen van rangen en standen. Wat is dat toch boeiend. Of uurtjes gevuld met info direct voorgelezen van de WIKI pages. Wat weten we toch veel van die groepen he? Even terug naar de bakermat van top 40 radio en het fenomeen deejay de VS. In toenemende mate kun je hier naar bijv oldiesstations, of country, of bigband, waae gedurende daytime tussen bijv 7 am en 7 pm 2 personen on air zijn en zorgen dat de commercials, nieuws, verkeer, local info etc op de juiste manier en op tijd er uitgaan. Allemaal hee;l simpel, van tijd tot tijd noemen ze zo hier en daar en feit of verwachting of toch net even die speciale opmerking over een plaat. Het klinkt alsof ze thuis voor zichzelf platen draaien, intussen de krant lezen en even naar buiten kijken of het verkeer niet stil staat. Relaxed, geen hieperdepieper geneuzel, geen egotrip. Kijk dat zijn nou mijn stations. Vind ik ook terug als ik naar de eenvoud van bijvoorbeeld Caroline uit de 70s en 80s luister of het hedendaagse Caroline en niet te vergeten als totaal contrast de vintage opnames van Radio 390. De deejay is uitgestorven en achterhaald, lang leve de non stop van Lex, Caroline Flashback, 1584 Paradijs , Radio 19, 192 Radio en die enkelingen die zeg maar drie draaien en dan heel even<maar niet te lang> een verwijzing geven waar je naar luistert. Paul de Haan.
Geplaatst 13 juli 201510 jr. De deejay sterft uit, lijkt me wel. A lost art inmiddels. wie de moeite neemt om bijvoorbeeld mid zestiger jaren opnames van WABC te beluisteren komt tot de ontdekking dat mensen als Dan Ingram bezig waren als een orkestmeester de uren te vullen, uren die bestonden uit onderdelen als allereerst de muziek, de jingles, productie elementen en natuurlijk reclame. Reclame in de vorm van kant en klare commercials maar ook commercial script door de deejay zelf "gelezen", waarbij het laatste feitelijk door mij onjuist wordt omschreven. In de hoogtij dagen van WABC New York boekten adverteerders hun boodschappen bewust in de Ingram uren, wetende dat zijn selling power enorm was, ja zelfs mocht Ingram inbreken op de kant en klare commercials, een heilig terrein. Ingram maakte van het vak deejay een meesterwerkje op WABC, nooit meer vertoond. Mooi verhaal, Paul. Ik heb wel wat uurtjes Dan Ingram op mijn HD staan, geloof ik. Als ik over een paar weken wat tijd heb, zal ik ze weer eens opduiken. Een mooi voorbeeld van een deejay die op een prachtige manier commercials voorleest, vond ik altijd Joe Niagara uit Philadelphia, zoals je dat kunt horen op de elpee Cruisin' 1957. (Dat is een reconstructie, geen echte oude opname, maar goed.) Op een gegeven moment zit hij zo razend enthousiast te vertellen over de nieuwe reusachtig grote Muntz TV dat je zin krijgt om de winkel te bellen en meteen zo'n tv te bestellen. (Op afbetaling, want zo ging dat toen.) Voor wie hem nog niet heeft: die hele Cruisin-reeks is tegenwoordig gratis en legaal te downloaden op https://archive.org/details/Cruisin-AHistoryOfRockNRollRadio.
Geplaatst 13 juli 201510 jr. " Commerciele blokken zijn zo lang dat je je afvraagt wat de beweegreden van een adverteerder om met zijn dienst of product hier in te willen zitten. 0ok nooit begrepen, je zou wel gek zijn om tussen zo'n afschuwelijk lange reclame-brei (en dan ook nog vaak andere promo's, nieuws/weer en verkeersberichten) te willen zitten als bedrijf. Sublime Fm heeft er (in het verleden) wel eens mee geëxperimenteerd. "Het landelijke radiostation Sublime FM heeft vandaag een commercial-vrije radiodag. Tijdens deze zogenaamde ‘Fresh Friday’ worden geen commercials uitgezonden, waardoor er meer ruimte is voor muziek. Sublime FM zendt voortaan elke derde vrijdag van de maand geen commercials meer uit." http://radio.nl/783423/commercial-vrije-radiodag-op-sublime-fm "Vanaf kerstavond 18.30 uur tot en met tweede kerstdag is er op de landelijke radiozender Sublime FM (bijna) geen reclame te horen. Sublime FM draait alleen maar muziek, zodat luisteraars van Sublime FM zonder onderbrekingen maximaal kunnen genieten van de kerst. De reclamevrije actie wordt mede mogelijk gemaakt door een beddenspecialist. Alleen het reguliere nieuws is te horen en een korte kerstboodschap van Sublime FM en de beddenspecialist." http://radio.nl/799532/sublime-fm-reclamevrij-tijdens-de-kerstdagen Robin
Geplaatst 14 juli 201510 jr. Mooi verhaal, Paul. Ik heb wel wat uurtjes Dan Ingram op mijn HD staan, geloof ik. Als ik over een paar weken wat tijd heb, zal ik ze weer eens opduiken. Een mooi voorbeeld van een deejay die op een prachtige manier commercials voorleest, vond ik altijd Joe Niagara uit Philadelphia, zoals je dat kunt horen op de elpee Cruisin' 1957. (Dat is een reconstructie, geen echte oude opname, maar goed.) Op een gegeven moment zit hij zo razend enthousiast te vertellen over de nieuwe reusachtig grote Muntz TV dat je zin krijgt om de winkel te bellen en meteen zo'n tv te bestellen. (Op afbetaling, want zo ging dat toen.) Voor wie hem nog niet heeft: die hele Cruisin-reeks is tegenwoordig gratis en legaal te downloaden op https://archive.org/details/Cruisin-AHistoryOfRockNRollRadio. Je slaat de spijker op de welbekende kop, deze nu old school deejays waren zeer gewaardeerde salesmen op de legendarische top 40 stations in die tijd, ze vervulden echt een taak op zo'n station. De cruisinserie is formidabel en geloofwaardig in elkaar gezet. Deze link kende ik niet, ga ze nu eens allemaal op een rij zetten, mijn dank. Ik heb veel Dan Ingram, ik zou willen 10% van de vakkennis van deze gigant te hebben. Uiteraard komt dit uit andere bronnen in de VS, weet niet of ik dat zomaar verder kan , mag en wil verspreiden. Zitten veel Allan Sniffen downloads bij, WABC rewind en Rewind Radio, je weet wel. Paul de Haan. " 0ok nooit begrepen, je zou wel gek zijn om tussen zo'n afschuwelijk lange reclame-brei (en dan ook nog vaak andere promo's, nieuws/weer en verkeersberichten) te willen zitten als bedrijf. Sublime Fm heeft er (in het verleden) wel eens mee geëxperimenteerd. "Het landelijke radiostation Sublime FM heeft vandaag een commercial-vrije radiodag. Tijdens deze zogenaamde ‘Fresh Friday’ worden geen commercials uitgezonden, waardoor er meer ruimte is voor muziek. Sublime FM zendt voortaan elke derde vrijdag van de maand geen commercials meer uit." http://radio.nl/783423/commercial-vrije-radiodag-op-sublime-fm "Vanaf kerstavond 18.30 uur tot en met tweede kerstdag is er op de landelijke radiozender Sublime FM (bijna) geen reclame te horen. Sublime FM draait alleen maar muziek, zodat luisteraars van Sublime FM zonder onderbrekingen maximaal kunnen genieten van de kerst. De reclamevrije actie wordt mede mogelijk gemaakt door een beddenspecialist. Alleen het reguliere nieuws is te horen en een korte kerstboodschap van Sublime FM en de beddenspecialist." http://radio.nl/799532/sublime-fm-reclamevrij-tijdens-de-kerstdagen Robin Ik heb niets tegen reclame, maar doe het zoals het ooit gedaan werd, tussen de platen door en niet in die verfoeide blokken. Turn Off radio is dat. Sublime luisterde ik in de auto veel naar, maar helaas begint daar de muziek waar het "woord JOO" in voorkomt met van die naar beneden gerichte vingers de overhand te krijgen en dan haak ik direct af. Paul de Haan.
Geplaatst 14 juli 201510 jr. De reclamevrije actie wordt mede mogelijk gemaakt door een beddenspecialist.
Geplaatst 14 juli 201510 jr. Er zijn hele volksstammen die denken dat blokjes van 1 of 2 spots niet mogen, maar het mag wel, maar omdat iedereen iedereen na doet, blijven het nog wel even blokken.
Geplaatst 14 juli 201510 jr. Er zijn hele volksstammen die denken dat blokjes van 1 of 2 spots niet mogen, maar het mag wel, maar omdat iedereen iedereen na doet, blijven het nog wel even blokken. Ja, ik begrijp het ook niet, waar is men bang voor. Ik denk niet dat we meemaken dat het verandert.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.