Spring naar bijdragen

Die mooie Carel Coenraadpolder.


Gast

Aanbevolen berichten

Is de Carel Coenraadpolder bloedstollend mooi? Nou reken maar. < warning: voor Randstedelingen kunnen de beelden zeer confronterend zijn>

Zie hier  Please login or register to see this link.

 

Wees welkom.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie fotoserie van dit prachtig poldergebied. De palen, nabij Nieuwe Statenzijl staan in 'Oudestatenzijl'. Vroeger werd daar het water gespuit. Een jaar of zeven geleden (2009), in het kader van de Stormvloed 1509 heb ik bij Nieuwe Statenzijl in opdracht een festival georganiseerd over 'Verdronken dorpen'. Dit heette 'Een licht voor elk dorp'. We hadden op zo'n vijftien plekken (op de Dollard en langs de kust van Carel Coenraad en aan de andere kant van de grup [Duitse grens] van die grote zoeklichten geplaatst. En iedere keer in het 'verhaal' als een 'verdronken dorp' genoemd werd, lichtte een lamp op. Een bijzonder schouwspel. Dezelfde tekst, maar dan in het Duits en PlatDuuts, werd tegelijkertijd voorgedragen in Emden en Pogum. (Dld). Dit werd 'op' Nieuwe Statenzijl gadegeslagen door zo'n 1000 tot 1500 mensen. Op een boot 'op' de Dollard speelde toen het theaterstuk 'Leste man van Torum'.
Vanaf dat moment stond ik bekend als de 'eerste fileveroorzaker bij Nieuwe Statenzijl'. Zie je het voor je? Honderden auto's op die smalle paden? En allemaal moesten ze mee-eten [en parkeren]
 

Bij Nieuwe Statenzijl wordt gepuit. Dit kan op bepaalde momenten per dag. In totaal waren die avond een zevental boten met zo'n skybeamer op de Dollard. Die moesten 's nachts voor half één weer binnen zijn. Anders viel het watergebied bij Nieuwe Statenzijl droog. De laatste binnenkomst was kantjeboord.  De sluismeester heeft zelfs nog gespuit, zodat het nog net mogelijk was. De boordmotor moest er aardig aan trekken, door de heftige stroming van de andere kant. Een bijzonder schouwspel en voor mij zeker een festivalavond om nooit te vergeten.
De zangeres die je in het filmpje hoort vanaf 0.20 is Linde Nijland. Zij woont 'op' Nieuwe Statenzijl
(www.lindenijland.nl).

Foto: Gerrit van der Horst - Zevenblad Scheemda okt. 2009
Please login or register to see this link.
 

 

Stormvloed 1509 (Zevenblad).jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Paul:

Mooi. Maar de polders in de randstad, te midden waarvan ik ben opgegroeid, kunnen ook best mooi zijn, hoor.

Zeker weten, t was bedoeld om met het bekende "korreltje" zout te nemen.

 

4 uur geleden zei Gerrit Blaauw:

Mooie fotoserie van dit prachtig poldergebied. De palen, nabij Nieuwe Statenzijl staan in 'Oudestatenzijl'. Vroeger werd daar het water gespuit. Een jaar of zeven geleden (2009), in het kader van de Stormvloed 1509 heb ik bij Nieuwe Statenzijl in opdracht een festival georganiseerd over 'Verdronken dorpen'. Dit heette 'Een licht voor elk dorp'. We hadden op zo'n vijftien plekken (op de Dollard en langs de kust van Carel Coenraad en aan de andere kant van de grup [Duitse grens] van die grote zoeklichten geplaatst. En iedere keer in het 'verhaal' als een 'verdronken dorp' genoemd werd, lichtte een lamp op. Een bijzonder schouwspel. Dezelfde tekst, maar dan in het Duits en PlatDuuts, werd tegelijkertijd voorgedragen in Emden en Pogum. (Dld). Dit werd 'op' Nieuwe Statenzijl gadegeslagen door zo'n 1000 tot 1500 mensen. Op een boot 'op' de Dollard speelde toen het theaterstuk 'Leste man van Torum'.
Vanaf dat moment stond ik bekend als de 'eerste fileveroorzaker bij Nieuwe Statenzijl'. Zie je het voor je? Honderden auto's op die smalle paden? En allemaal moesten ze mee-eten [en parkeren]
 

Bij Nieuwe Statenzijl wordt gepuit. Dit kan op bepaalde momenten per dag. In totaal waren die avond een zevental boten met zo'n skybeamer op de Dollard. Die moesten 's nachts voor half één weer binnen zijn. Anders viel het watergebied bij Nieuwe Statenzijl droog. De laatste binnenkomst was kantjeboord.  De sluismeester heeft zelfs nog gespuit, zodat het nog net mogelijk was. De boordmotor moest er aardig aan trekken, door de heftige stroming van de andere kant. Een bijzonder schouwspel en voor mij zeker een festivalavond om nooit te vergeten.
De zangeres die je in het filmpje hoort vanaf 0.20 is Linde Nijland. Zij woont 'op' Nieuwe Statenzijl
(www.lindenijland.nl).

Foto: Gerrit van der Horst - Zevenblad Scheemda okt. 2009
Please login or register to see this link.
 

 

Stormvloed 1509 (Zevenblad).jpg

 

Prachtige reportage met mooie beelden en feiten die ik nog niet kende. Gerrit, je schrijft Nieuwe ipv Nieuw Statenzijl?

De betekenis vd palen is dus de markering waar men vrouger spuide?

En je woont dus "op" ipv in Nieuw<e> Statenzijl. Heb je bijvoorbeeld ook met Urk , daar woon je ook  niet "in" maar "op".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moi Paul,

'Hier' hoor je met regelmaat 'Eevn kiekn op Nij-Stoatenziel'. Men bedoelt dan gewoon even kijken in Nieuwe Statenzijl. Dat zal wel te maken hebben met 'op de dijk kijken'...
Officieel heet het plekje Nieuwe Statenzijl. Please login or register to see this link.

Stoatnziel: Please login or register to see this link.

Over het kunstwerk van Oude Statenzijl weet ik niet zo veel. Misschien is er documentatie over.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Gerrit Blaauw:

Moi Paul,

'Hier' hoor je met regelmaat 'Eevn kiekn op Nij-Stoatenziel'. Men bedoelt dan gewoon even kijken in Nieuwe Statenzijl. Dat zal wel te maken hebben met 'op de dijk kijken'...
Officieel heet het plekje Nieuwe Statenzijl. Please login or register to see this link.

Stoatnziel: Please login or register to see this link.

Over het kunstwerk van Oude Statenzijl weet ik niet zo veel. Misschien is er documentatie over.

 

Zou kunnen, wij komen veel in Zoutelande Walcheren Zeeland, de lokalen hebben het daar ook altijd over "op Zoutelande".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei andre ph5c:

over de dijk heen kijkend genoeg ruimte voor een muziek boot..........

Helaas geen internationale wateren meer. In 1960 was er op de route Emden naar Borkum via de Eems nog een geul internationale wateren. De Duitse en Nederlandse gelederen zijn nu gesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-7-2016 om 20:25 zei Paul de Haan:

Helaas geen internationale wateren meer. In 1960 was er op de route Emden naar Borkum via de Eems nog een geul internationale wateren. De Duitse en Nederlandse gelederen zijn nu gesloten.

Butterfahrt route. Een toeristische bezigheid. Hoe was het ook alweer? Toegang tot de Dolfijn II (Rederij Kamstra) kostte € 7,50 en dan kreeg je een liter merkjenever gratis... toch? Verder mocht je een slof sigaretten voor een paar gulden, 1 kg. boter, cacao, twee flessen zwak alcoholisch etc. voor een klein prijsje legaal van boord meenemen.
Een tweede slof werd verdeeld over de jaszakken en een extra flesje jenever werd verstopt in de binnenzak.
Bij aankomst Borkum werd het loodje aan de winkeldeur gecontroleerd en daarna ging de winkel open. De 'opvarenden' werden op nummer opgeroepen om te winkelen. Bij terugkomst in de Eemshaven, stond de douane aan wal om steekproefgewijs de tassen te controleren.

Aan boord 'gratis' muziek van een 'one man band'. Gezellig!
Ik ben er regelmatig even 'opgestapt' en ik zie de volle autobussen met Duitsers op de route ter hoogte van Winschoten naar de Eemshaven nog voor me. 

 

Personeel op de zendschepen mocht zeker ook belastingvrij inkopen en aan land brengen?

 

bewerkt door Gerrit Blaauw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Gerrit Blaauw:

Butterfahrt route. Een toeristische bezigheid. Hoe was het ook alweer? Toegang tot de Dolfijn II (Rederij Kamstra) kostte € 7,50 en dan kreeg je een liter merkjenever gratis... toch? Verder mocht je een slof sigaretten voor een paar gulden, 1 kg. boter, cacao, twee flessen zwak alcoholisch etc. voor een klein prijsje legaal van boord meenemen.
Een tweede slof werd verdeeld over de jaszakken en een extra flesje jenever werd verstopt in de binnenzak.
Bij aankomst Borkum werd het loodje aan de winkeldeur gecontroleerd en daarna ging de winkel open. De 'opvarenden' werden op nummer opgeroepen om te winkelen. Bij terugkomst in de Eemshaven, stond de douane aan wal om steekproefgewijs de tassen te controleren.

Aan boord 'gratis' muziek van een 'one man band'. Gezellig!
Ik ben er regelmatig even 'opgestapt' en ik zie de volle autobussen met Duitsers op de route ter hoogte van Winschoten naar de Eemshaven nog voor me. 

 

Personeel op de zendschepen mocht zeker ook belastingvrij inkopen en aan land brengen?

 

 

Butterfahrt was ik geheel vergeten, inderdaad met bussen vol kwamen de Duitsers voor de tocht naar dat kleine stukje Internationale wateren. Het was dus weldegelijk mogelijk geweest in theorie om een zendschip in de Eems neer te leggen zonder dat je boven de eilanden  kwam te liggen. Nooit gebeurd echter. Wel herinner ik me ergens in de begin 70er jaren een grap die op is gezet tm het aanschrijven van de RONO. De RONO besteedde er zelfs aandacht aan al ware het inderdaad een zeezender project.

Hans weet hier meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1972 RONO gebeld met de mededeling dat boven de waddeneilanden Radio Angelina van start zou gaan met deejays als Rob Slager (Rob Bakker later RTV Noord) Ton Vogt (Hans Knot) Rudie Drent (v.d. Hende) Harry Grossschmidt (Zur Kleine Schmide) etc. Zou eerst Radio Enterprise heetten naar het schip dat zou worden gebruikt. RONO pikte dit bericht op een nodigde me uit het in een programma te vertellen. Station a la Noordzee met als belangrijkste sponsor Danlon uit Emmen. Werd netjes via de regionale omroep uitgezonden. Drie dagen later Nieuwsblad van het Noorden die meldde dat er sprake was van een grap. Het hele verhaal is terug te lezen in Historie van de zeezenders deel 1 )Duimzuigers dus groet Ton Vogt, oh nee Hans Knot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
8 uur geleden zei Gerrit Blaauw:

Hoe zat het met de invoer en uitvoer van goederen naar en van de zendschepen? De administratie was natuurlijk ook een hele klus.
Mocht het personeel aan boord ook belastingvrij sigaretten en drank (her)invoeren als men op het vaste land terugkwam?

 

Het invullen van die lijsten werd in Scheveningen gedaan door diegenen die de tenderij regelden mbt spullen inkopen etc. Per trip moest er natuurlijk ook een lijst zijn van het personen vervoer en men moest de paspoorten meenemen. Hoe strikt dit alles was geregeld en werd nageleefd weet ik niet.

Het herinvoeren van taxfree drank en rokertjes? Geen idee. Butterfahrt constructie mischien, aanboord kopen en meenemen naar vaste land? Mischien dat Harteveld van de Mebo die vraag kan beantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6423
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    rynnus
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.