Jump to content
Sign in to follow this  
DAB.Radio

Hilversum 3 werd stereo... in 1973

Recommended Posts

Vaak wordt beweerd dat Hilversum 3 vanaf 3 september 1975 in stereo ging uitzenden. Dat is niet helemaal waar. Inderdaad werd op die datum de stereo DJ-tafel in gebruik genomen, waardoor alle programma's vanaf dat moment in stereo konden worden beluisterd. Ik herinner me echter dat een programma als bijvoorbeeld Mix van Herman Stok al ver voor 3-9-1975 in stereo werd uitgezonden. En dat blijkt te kloppen, kijk maar naar de (S)-en in deze programmering van 4 juni 1973: 

H3-Knipsel2.JPG

De mono DJ-tafel, waarvan de meeste programma's afkomstig waren, bleef tot september 1975 de "zwakke schakel" in de stereoketen. 

Voor juni 1973 werd er, althans volgens de programmalijsten die ik heb geraadpleegd, niet in stereo uitgezonden op Hilversum 3.

Hans

Edited by DAB.Radio
  • Like 3

Ja, Hans,

Het zat zo voor een deel,

MIX van Herman, werd gemaakt met een technicus. Dat was ook het geval met MIX op  9 feb. 1971.( MIX samen met Lex Harding ). Ik was er bij in het muziekpaviljoen. De technicus was Hage Niehaus †, min of meer de vaste technicus van Herman. Al van af Tijd voor Teenagers in de jaren 60. En het programma was vanaf de regeltafel, dus niet de DJ set, stereo. 

Wat er daarna mee gebeurde onttrok zich aan mijn wetenschap.

Juul

Inderdaad Juul, programma's van band, of rechtstreeks vanuit de ECK of uit andere voor stereo geschikte studio's konden vanaf 1973 in stereo de zender op.

Ik heb vandaag nog wat bronnen op internet geraadpleegd, blijkbaar werden de eerste stereoprogramma's over één zender in 1963 uitgezonden, op Hilversum 1. Nog eerder had men geëxperimenteerd met simultaanuitzendingen over Hilversum 1 en 2. De eerste studio's die geschikt waren voor stereo waren die in het KRO-gebouw.

De uitzending van Mix met Lex Harding ken ik en zit tussen mijn downloads.

Hans

Edited by DAB.Radio

Volgens bijgaand artikel zonden in 1969 inderdaad alleen Hilversum I en Hilversum II in stereo uit, Hilversum III zond in mono uit.

Lees ook waarom de Hilversum III zenders in die tijd tussen de 95 en 97 MHz zaten.

(Radio Bulletin april 1969)

1969-05-fmstereo.jpg

• Like 1

Markelo H3 op 96,2 was kanaal 31 en niet 28 zoals hierboven staat. Ik weet het zeker want ik was toen in dat gebied. Na 18.00 uur even naar Lopik k33 met wat ruis voor Joost en Frits.

Dat 9e harmonische verhaal was grote flauwekul, is nooit een klacht over geweest toen H3 ook stereo werd.

Altijd verbaasd over het feit dat in 69 de praatzender 1 en 2 wel stero waren en de muziekzender 3 niet, en dat het tot 73 duurde voor er wat stereo was, heel mondjesmaat maar aan het progr overzicht te zien. Toen ging je stereo lampje nog aan en uit, ja, ja. 

Dat de er pas in 75 een stereo dj tafel was.....

Ach veel, misschien wel de meeste mensen in het westen luisterden toch naar 240 meter.

de periode van de start van stereo en in de winkels probeerden ze ook quadrofonische apparatuur te verkopen. Veronica drive in show werd ook al quadrofonisch aangekondigd.