Spring naar bijdragen

De Geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek , Poster


wim1958

Aanbevolen berichten

Ik zit de laatste tijd graag terug te kijken naar de geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek. We hadden zelf hier ook geweldige groepen en artiesten en ik hou van hun verhalen.

 

Toen dacht ik opeens weer aan die mooie serie die Poster van de TROS destijds uitzond over dit onderwerp en er zat ook een aflevering in die over de rol van Radio Veronica ging en de invloed op onze eigen pop cultuur.

 

Ik vraag me af of de originele master tapes bewaard zijn gebleven van deze serie. Ik heb er zelf niets van maar het zou zo heerlijk zijn alles weer te kunnen beluisteren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Vincent:

 

De 75 serie is er ook, maar gekozen de uitgebreidere versie uit 84.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Is prima, maar over die serie heb ik niet zo veel interne info.  Behalve de draaiboeken dan, maar dat gaat mij nou net effe te ver op dit moment.

 

 

DSC02481 x.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ben ik jullie dankbaar. Hier ga ik van genieten. De laatste tijd ben ik erg in deze tijd geïnteresseerd en dat bracht me weer in contact op Facebook met mensen als Hans van Hemert, Eddy Ouwens, Rudy Bennett en Hans Vermeulen. Allemaal mensen die ons rijke nationale muzikale erfgoed kleur gaven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wim, dank voor je leuke reactie. Het is altijd leuk om feedback te krijgen. Doe ik het geven van achtergrond info ook niet voor niks. Want zo vanzelf sprekend is het allemaal niet. "Kijkje in de keuken" hé ?

Vincent deed de rest, ik heb 'em destijds de DAT tapes, die een kopie waren van de mastertapes, gegeven die ik toen ik met pensioen ging bij de TROS  overgezet heb en hij heeft alles erg mooi gedigitaliseerd.

 

Die mensen die je noemt hebben we allemaal gesproken. 

De interviews zijn opgenomen met een stereo NAGRA, zo'n "zwaar kreng", maar wel altijd werken ! En zie op de foto hoe ik dat dan opnam soms buiten……..En niet te vergeten KILO's batterijen mee en een apart koffetje met extra spullen. Zie foto's  (dat gebruik ik tegenwoordig om gereedschap in op te bergen voor m'n zendamateur hobby. )

Tom heb ik  op 1 kanaal gezet en de geinterviewde op het andere. De stem van Tom werd er tijdens de montage uit gehaald en "vervangen" door Tom in de studio.

 

Er zijn heel wat Km gemaakt om het zo ver te maken, en wat Tom en ik al vertelden in bovenstaand TROS Kompas interview, voor de 1975 serie dl 1 zijn we 13 uur aan het monteren geweest met de fantastische technicus Jan Bolding in de VARA studio. Jan, heeft heel wat Poster's technisch begeleid en is later naar RTV Drenthe gegaan en is nu net als "mijn generatie" met pensioen. ( foto: techn. Jan Bolding tijdens Poster montage - © Juul Geleick )

Maar er waren natuurlijk meer prima technici, Jack Hollemans, ik zie 'em nog monteren met wel 4 !!! EMT draaitafels en 4 M15 recorders.

Maar ook Pieter Leen en  Jan de Jong †, Jan Disselkoen, Jack de Vries, Pieter de Vlaam, Kees Sleven, enz. enz.  Top krachten allemaal ! We waren nl erg veeleisend en niets was hun te veel.

En van deel 1 en de andere delen  is gebruik gemaakt  van "de moeder delen" uit 1975.

We, Tom en ik, zijn er trots op.

 

Een scan van een stukje draaiboek van deel 1 uit 1981.

Alle gescande draaiboeken bij elkaar  zijn 90 Mb. !

 

 

 

Schermafbeelding 2017-05-06 om 19.06.47.jpg

Jan Bolding zomer 1980-1 xx.jpg

Nagra Koffertje xx.jpg

Stereo NAGRA  1976 xx.jpg

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Dank Vincent. Deel 33 en 35 zijn verwisseld van naam. Detail.

 

Vraag die vast al eens is beantwoord: er wordt steeds aan het begin gesproken van een 45 delige serie maar het zijn er dus 40. Wat is de oorzaak?

 

Groet,

Douwe

 

Douwe,

 

zie de eerste zin van het draaiboek hier boven, daar heeft Tom op papier het eerst over 40 en daarna 45.

Het heeft te maken met de non-stop uren.

 

En ook de download link boven het stukje TROS kompas in dat document heb ik tbv het TROS archief geschreven hoe e.e.a. zit.  

"Effe verder kijken, hé".

( En niet alleen maar alles met de blik op oneindig downloaden………….)

 

Ik zit het niet voor niks allemaal te uploaden……………..

 

Mooi weekend dan maar daar in B'veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor deze mooie uurtjes radio, en dank aan Juul voor de achtergrondinformatie, erg interessant!

Klein vraagje:

 

Op radiopedia staat bij de serie uit 1984 vermeld dat deel 39 gaat over Meidengroepen (Dolly Dots, Maywood), terwijl die in deze versie niet terugkomen.Bij de versie uit 1981/1982 staat Deel 39 Nederlandse hits van 1980 en 1981.

 

Zit er daadwerkelijk verschil tussen die 2 series en is dit dus de versie uit 1981/1982?

 

Groet,

 

Maarten

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

Douwe,

 

zie de eerste zin van het draaiboek hier boven, daar heeft Tom op papier het eerst over 40 en daarna 45.

Het heeft te maken met de non-stop uren.

 

En ook de download link boven het stukje TROS kompas in dat document heb ik tbv het TROS archief geschreven hoe e.e.a. zit.  

"Effe verder kijken, hé".

( En niet alleen maar alles met de blik op oneindig downloaden………….)

 

Ik zit het niet voor niks allemaal te uploaden……………..

 

Mooi weekend dan maar daar in B'veld.

Dank je Juul. Het draaiboek werd door je geplaatst terwijl ik mijn posting tikte. Ik had er dus nog geen kennis van kunnen nemen. Ik download zelden iets, heb al te veel :-)

 

Groet uit Barneveld,

Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Dank je Juul. Het draaiboek werd door je geplaatst terwijl ik mijn posting tikte. Ik had er dus nog geen kennis van kunnen nemen. Ik download zelden iets, heb al te veel :-)

 

Groet uit Barneveld,

Douwe

 

 

Ja, ik download ook niet veel meer………….."Ik haal het niet meer"………….

 

Een groet, vanaf de andere kant van de Veluwe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klik, klik, klik, klik...

Weer 5 GB luisterplezier.

 

P.S. Waarom denkt zippyshare dat ik geïnteresseerd ben in Fuckbook? Facebook interesseert me al niet.

En Russische hoeren behoren ook niet tot mijn primaire levensbehoeften.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hallo allemaal,

Wat fantastisch om deze verhalen te lezen! Helaas kwam ik pas een paar dagen geleden op dit forum terecht, maar ben ook al een tijdje op zoek naar "De geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek" serie. Heb hem gehoord in 1981/1982 toen ik een jaar of 6/7 was... Zou hem dolgraag weer terug willen horen maar helaas zijn de linkjes verlopen. Is hier iemand die mijn er aan zou kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Rene

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank Vincent voor deze herkansing met de uploads van de serie Poster-afleveringen over de Geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek. 

In deze laatste serie ontbreken echter nog de delen 34 en 38. Zou je deze  ontbrekende 2 afleveringen ook nog willen uploaden? 

Alvast bedankt!

 

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.