Spring naar bijdragen

Eerste uitz. Radio Delmare 1979 ( Test )


Aanbevolen berichten

52 minuten geleden zei Hans van Rijswijk:

Het was wel de openingsdag (dus eerste "officiële") van Delmare in 1979.........

Klopt, ik zie op mijn tapelijst:

1485. Delmare 192 First official day of broadcasting from the Aegir II with Kees‑Kaas Mulder 9.17‑10am 10‑6‑79  43’

1486. Delmare 192 live first official day of broadcasting with Ronald van de Vlught presenting Delmare top 30 10‑12h 10‑6‑79  120’

1487. Delmare 192 meter 1566 kHz live from the Aegir II Official opening of the station Peter van de Holst 12‑13h 10‑6‑79   60’

1488. Delmare 192 live Sundayspecial 13‑17h Peter van de Holst, Ronald Bakker and Kees‑Kaas Mulder ‑6‑79   220’                                                                           

1489. Delmare 192 live last half hour of the first official day of broadcasting from the Aegir II Peter van de Holst 18.27‑19‑05 10‑6‑79  38’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit is de eerste officiele uitzenddag van Delmare vanaf de Aegir 2. Ze waren al op 5 juni 79 beginnen testen. het was als ik me niet vergis eerst de bedoeling om op zaterdag 9 juni te starten maar wegens technische problemen werd het 10 juni officieel om 12u, daarvoor werd al de top 30 uitgezonden die voor de zaterdag bedoeld was. Er waren al speciale programma's met muziek van 1974 tot 1979 gemaakt, die eigenlijk in mei in de lucht hadden moeten komen. Een zaak ben ik niet meer zeker, ik dacht dat ze ook een jingel gemaakt hebben dat ze de enige zeezender waren, maar met Pasen was Caroline opnieuw in het Nederlands begonnen en eind juni was Mi Amigo daar ook terug met Wim de Groot die eerst ook al programma's had opgenomen voor mei 79. Komen en gaan ging erg snel in 79.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎9‎-‎6‎-‎2017 om 22:15 zei bert ree:

dit is de eerste officiele uitzenddag van Delmare vanaf de Aegir 2. Ze waren al op 5 juni 79 beginnen testen. het was als ik me niet vergis eerst de bedoeling om op zaterdag 9 juni te starten maar wegens technische problemen werd het 10 juni officieel om 12u, daarvoor werd al de top 30 uitgezonden die voor de zaterdag bedoeld was. Er waren al speciale programma's met muziek van 1974 tot 1979 gemaakt, die eigenlijk in mei in de lucht hadden moeten komen. Een zaak ben ik niet meer zeker, ik dacht dat ze ook een jingel gemaakt hebben dat ze de enige zeezender waren, maar met Pasen was Caroline opnieuw in het Nederlands begonnen en eind juni was Mi Amigo daar ook terug met Wim de Groot die eerst ook al programma's had opgenomen voor mei 79. Komen en gaan ging erg snel in 79.

1479. Delmare 192m 1566 kHz testtransmission from the Aegir II  7‑6‑79 ±18.45h       8’

1480. Delmare 192 testtransmission from the Aegir 11 8‑6‑79 10‑11h                  48’

1481. Delmare 192 testtransmission with close‑down at 18.13h 8‑6‑79                 28’

1483. Delmare 192 testtransmission with several breakdowns ±11‑11.15 and 9‑6‑79 30'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei bert ree:

alle dagen leren we bij,altijd interessant die berichten van Leendert.

Dank je Bert.

 

Ik heb niet het eeuwige leven, dus is het beter om deze informatie te delen. Het is opmerkelijk dat er na al die jaren nog steeds details (want dat zijn het) naar boven komen drijven.

 

Toen de situatie op zee uitzichtloos was geworden besloot Hans Keers  om 'op te geven' en met de Martina naar Stellendam te varen. Hij had op de zijkant van de boot de naam van het station Delmare veranderd in' Deli'.Hans hoopte hiermee de havenautoriteiten om de tuin te kunnen leiden.  Die zouden dan kunnen denken, dat het niet de Delmare boot was. Daarnaast waren platen overboord gegooid evenals zender apparatuur. Tja,...

 

Ik hem daarna ook nooit meer gezien of gesproken. Hij zal wel behoorlijk teleurgesteld zijn geweest. Boot weg, dus een mogelijke bron van inkomsten was er ook niet meer.

 

Hij heeft ook nooit meer contact gezocht. Het is toch ook een bewogen periode in zijn leven geweest en hij zou jaren later best weleens nieuwsgierig kunnen zijn geworden of er nog iets over die tijd is geschreven.

 

Maar , blijkbaar niet.

 

Net zoals voormalig discjockey Peter van der Holst onvindbaar is en René de Leeuw wel is gevonden, maar er niet meer over wil praten. Niet iedere medewerker vond Delmare  een prettige tijd om op terug te kijken.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

opnemen van de radio in de omgeving van de tv gaf inderdaad miserie. Zo was ik bv in 78 aan het opnemen op 21 aug. en dan vermoed ik dat René of Jan op de zender zei dat in het NOS journaal zouden zitten. Gevolg: je legt de tv aan en je mocht de opname op de radio stilleggen wegens de storing....

8 uur geleden zei Hotel Amigo:

Laat ik het anders zeggen ik hoor bijna geen (net) storing van tv's/pc's e

In die tijd werd er nog weinig tv gekeken tijdens de dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

middengolf beluisteren tegenwoordig in de auto is ook niet altijd een voudig.  In de omgeving van tram-, trein- en hoogspanningslijnen heb je altijd miserie. In het buitenland lopen die hoogspanningslijnen ook meestal langs de autosnelwegen.... de 1602 kan ik tegenwoordig aan de Belgische kust wel ontvangen en begin deze maand op weg van Luxemburg naar de Belgische kust kwam het signaal wel keihard door tot zelfs 21u. In Wallonnië zit je natuurlijk wel hoger dan in Vlaanderen. 747 hoor je heel wat brom en fluittonen. Alleen in mei en met de radiodag kwam op de 747 een signaal erdoor aan de Belgische kust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik probeer af en toe wel 1602 1485 1584 1332 1224 1395 621 747 in de Benelux afhankelijk van streek tot streek. Dan wissel ik af met FM om te horen wat er lokaal te ontvangen is. En op de langegolf kan ik af en toe nog iets horen. Mijn (auto)radio is nog van de vorige eeuw, dus nog niet digitaal.

7 minuten geleden zei Vincent:

Ik heb alleen FM en DAB+ in de auto.

 

en de 1368 als Caroline in de lucht is en ondertussen hou ik ook de 648 in de gaten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij hoofdzakelijk in de randstad. De tijd dag je daar  fatsoenlijk naar de AM kon luisteren in de auto is wel voorbij.  Luisterde in het verleden op de LW naar Atlantic 252 en BBC Radio 4. Alleen die laatste is nog over, maar in de auto is er niet meer naar te luisteren door de storing. Dat geldt trouwens ook voor de portable in de huiskamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18/06/2017 om 08:31 zei Vincent:

De avond ervoor: Please login or register to see this link.

 

Al heel snel bleek, dat de platencollectie aan boord ontoereikend was. Heel veel 'vinyl' was al in beslag genomen bij eerdere projecten van Delmare. Het geld was zoals gebruikelijk op. De 'knip' van Gerard van Dam was leeg en op het cruciale moment dat het station de lucht inging , waren er nog geen 60 platen aan boord. 

 

Wie goed naar de eerste uitzendingen luistert, merkt dat er veel dezelfde platen werden gedraaid.

 

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik toen bijna mijn hele platen collectie 'uitgeleend', zodat er in ieder geval muziek gedraaid kon worden. Heb er nog spijt van, want er zaten juweeltjes uit de vijftiger en zestiger jaren tussen.

 

Het ging toen om ongeveer 300 lp's en ruim 800 singles. Voor die tijd een 'smak' geld. Heb ze nooit meer teruggezien. Ze liggen op de zeebodem, voor de kust van Stellendam. 

 

Maar, aldoende leert men in het leven. Ik was toen pas 23 jaar. Zou nu wel beter weten.

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en in Den Haag moesten er ook platen zijn. Ik herinner me dat Gerard uitdrukkelijk vroeg in zijn programma dat de jongens in Italie¨Italië een bepaalde plaat moesten draaien tijdens zijn verzoekplatenprogramma; Een plaat die niet in Den Haag maar wel aan boord was. Voor het goede doel doe je veel, achteraf mag je blij zijn dat je niet veroordeeld werd voor je activiteiten en dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

mijn hele platen collectie 'uitgeleend'

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei bert ree:

 Voor het goede doel doe je veel, achteraf mag je blij zijn dat je niet veroordeeld werd voor je activiteiten en dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.

 

 

ha die Bert,

 

Ik heb de zeezenders niet echt als een' goed doel' gezien. Wel als een overtuiging, een soort jeugdig  idealisme. Tegenwoordig zou je daarvoor zomaar het stempel 'fundamentalist' kunnen krijgen.

 

De strijd voor 'vrije radio', was natuurlijk een holle kreet, maar dat wist ik toen ook nog niet echt. Het monopolie van de staatsradio omver werpen, was het doel. Natuurlijk win je het nooit van de overheid, maar daar kwam ik ook pas later achter.

 

In al mijn fanatisme heb ik gelukkig geen al te zware problemen ondervonden. Ben wel een paar keer aangehouden, heb ook daarom een paar keer in de cel gezeten, ben gedagvaard  en voor de rechtbank verschenen.  Tender spullen zijn in beslaggenomen ,telefoons zijn afgeluisterd, opsporingseenheden lagen 's nachts in de tuin, mijn vrouw is ook opgepakt en heeft ook vastgezeten.

 

Heb veel geld verloren, en ook niet kunnen verdienen gedurende een periode van tien jaar. Daar staan onvergetelijke herinneringen tegenover, die niet in geld uit te drukken zijn. En  als de balans op moet worden gemaakt in de herfst van mijn leven, dan ga ik toch voor de herinneringen. Ik heb het gelukkig kunnen doen, omdat mijn vrouw er geen problemen mee had. 

 

Ben wel heel blij dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Heb een paar keer een blinde jongen meegnomen, die helemaal gek van Caroline was. Op het commando springen, sprong hij van de tender naar de Ross, zonder te zien, waar hij terecht zou komen.

 

Er hebben zich nog meer hachelijke situaties voorgedaan, maar die komen te zijner tijd wel een keer aan bod, anders wordt het verhaal te lang.

 

Ik zou dat risico nu niet meer nemen. Achteraf levensgevaarlijk. Gerard van Dam met wie ik de laatste tien jaar weer goed contact had, vertelde me dat de dood van één van zijn mensen(Chris Klinkenberg)  in Duitsland aan boord van de Condor hem zijn hele leven heeft achtervolgd. Ook al kon hij er niets aan doen.

 

Dat is mij gelukkig bespaard gebleven.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.