Spring naar bijdragen

AFN - september 1975 - Casey Kasem - Coast to Coast


Vincent

Aanbevolen berichten

De eerste top 40 van Casey Kasem werd op 4 juli 1970 uitgezonden op een beperkt aantal radiostations.

 

AFN was daar meteen al bij, maar als je naar oude programma-overzichten kijkt, zie je dat het aanvankelijk maar 1 uur duurde in plaats van 3 uur. Waarschijnlijk was het dus een speciale versie die hij maakte voor AFN, of anders beperkten ze zich tot het derde uur.

 

Dit is de oudste AFN-opname van Kasem die ik ken. Het is geen reguliere top 40, maar een special, gewijd aan 'the 40 rock and roll acts of the 50's.' In het onderstaande overzicht wordt hij gedateerd op 4 oktober 1975:

 

Please login or register to see this link.

 

Paul

 

P.S. Na afloop van het programma volgt een aankondiging van twee honkbalwedstrijden uit de 'play-offs'.  Die play-offs zijn elk jaar in oktober.

Na Kasem volgt nog een fragment van een ander Engelstalig radiostation.

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk! Dit is het gedrukte exemplaar van deze Top 40:

 

Please login or register to see this link.

 

Overigens werden deze Top 40's op LP verspreid naar de verschillende radiostations en zijn er opnamen van de AT40 van voor 1975, op LP dan weliswaar. De prijzen van die LP's zijn inmiddels behoorlijk gestegen zie ik.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, de programma's zelf zijn op LP (vrijwel) allemaal bewaard gebleven. Ze worden in Amerika heruitgezonden op een paar golden oldies-stations, en de mp3's daarvan vinden natuurlijk weer hun weg naar de verzamelaars.

 

Een leuk hebbeding, zo'n LP, maar ik zou er zelf niet zoveel voor over hebben.

 

Het is treurig dat de goede man zo ellendig aan zijn eind kwam. Hij had veel geld verdiend, maar in zijn laatste jaren leverde hem dat alleen maar problemen op.

kasem.PNG

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Juul:

Het is zo allemaal van hetzelfde……Nou ben ik ook al niet zo'n hitparade fan, dat zal het wel zijn.

 

En het was nu juist een hitparade die anders klonk dan alle andere hitparades.

 

3 uur geleden zei Paul:

Zijn manier van presenteren had natuurlijk niets spontaans. De teksten waren allemaal uitgeschreven en het werd net zo vaak opgenomen tot de timing goed was. Dat kun je horen.

 

Dat moest ook wel, vanwege het strakke format van de show, met alle verschillende items ( Chart trivia,  Long Distance Dedication,  Top Three recaps,  #1's on other Billboard charts,  Predicting next week's #1 song,  Great Radio Stations,  Special Reports,  Whatever happened to...,  AT40 Archives).

 

En het belangrijkste: "The stories behind the songs were the chief reason that listeners tuned to AT40."

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 'chart trivia' waren echt zijn ding. Met heel veel bombarie statistische feitjes oplepelen die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk waren. Maar door zijn manier van praten had je toch het gevoel naar iets heel interessants te luisteren. Dat is zeker een vorm van vakmanschap.

 

In de jaren tachtig luisterde ik wel, gewoon omdat ik toen AFN kon ontvangen en vanwege het Amerikaanse sfeertje. Je had toen natuurlijk niet de overweldigende keuze aan internationale radiostations die je nu op het internet hebt.

 

Maar Wolfman Jack en Jim Pewter vond ik leuker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

In de jaren tachtig luisterde ik wel, gewoon omdat ik toen AFN kon ontvangen en vanwege het Amerikaanse sfeertje

 

Heb er vanaf  begin jaren 70 regelmatig naar geluisterd, eerst vooral naar de dj programma's met b.v. de Wolfman, Don Tracy, Mary Turner en Laurie Allen, in deze eeuw luisterde ik tot een jaar of 5 geleden, meer naar de informatie/nieuwsprogramma's en de talkshows van links/rechts, meestal via de zender uit Frankfurt via de 873 kHz.

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Robin Westhof:

 

in deze eeuw luisterde ik tot een jaar of 5 geleden, meer naar de informatie/nieuwsprogramma's en de talkshows van links/rechts, meestal via de zender uit Frankfurt via de 873 kHz.

 

Die middengolfzender uit Frankfurt is inderdaad gestopt op 31 mei 2013, begrijp ik, nu bijna vijf jaar geleden. Via internet wordt die service nog steeds aangeboden. Maar ach, de meeste van die programma's zijn ook via Amerikaanse streams te beluisteren.

afn.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.