Spring naar bijdragen
Martin1968

AFN Soesterberg

Aanbevolen berichten

AFN op zondagmiddag was altijd een feestje met eerst de europarade op Hilversum, en dan op AFN de USA hitparade. En altijd weer leuk als die rare spots rond het nieuws kwamen. Bedankt voor deze Soesterberg opnames!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de jaren tachtig, toen ik in de gelegenheid was om naar AFN te luisteren, bestond bijna de hele weekendprogrammering uit 'syndicated' shows.

In eerdere periodes hadden ze dat misschien niet, maar toen hadden ze weer wel programma's van de grote Amerikaanse networks, zoals shows met bekende sterren uit Hollywood en jazzmusici. En hoorspelen. Ook die werden op vinyl naar AFN-Stations verscheept en wereldwijd uitgezonden.

De eerste twee opnames die Martin hier aanbiedt, uit 1984, heb ik zelf opgenomen op mijn studentenkamertje in Utrecht. Dat deed ik 's nachts, omdat ik overdag nogal eens last had van landpiraten die door het fm-signaal van AFN gingen heen tetteren, vooral in het weekend. AT40 werd toen in de nacht van zaterdag op zondag voor het eerst uitgezonden (als er tenminste geen belangrijke sportwedstrijd was) en op zondagmiddag herhaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had AFN Soesterberg nog zelf programma's behalve syndicated uit de VS ? En zoja, zijn daar misschien nog opnames van ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Richard079:

Had AFN Soesterberg nog zelf programma's behalve syndicated uit de VS

Gedurende de jaren 80 was de vroege ochtendshow  (5.00-9.00) live vanaf Soesterberg met o.a Tim Vogel, Mike Kaminski, Rich Feagler en Beth Sherman.

Ook in de namiddag was er een live programma ( 15.00-18.00) met o.a Tony Jacobsen, John Bernhardtsen, Carey Lawson en Kimberly Isaac.

3 uur geleden zei Richard079:

En zoja, zijn daar misschien nog opnames van ? 

Misschien, maar Ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De programmering van AFN Soesterberg was in de jaren tachtig gedurende grote delen van de dag gelijk aan die van AFN Frankfurt. Er was op doordeweekse dagen inderdaad een lokale ochtendshow (onderbroken met langere nieuwsbulletins uit Frankfurt) en 's middags van 3 tot 6. Hitjes uit de top 40, afgewisseld met mededelingen over plaatselijke sportwedstrijden, filmavondjes, etc. Ik vond dat nooit zo spannend en heb daar nooit iets van opgenomen. Toen de Amerikaanse vliegbasis in Soesterberg eenmaal werd afgebouwd, eind jaren tachtig dacht ik, werd dat vervangen door lokale programma's van AFN Shape uit Brussel.

Op sommige andere uren en vooral in de avond/nacht werden eerder opgenomen programma's van AFRTS uit Los Angeles uitgezonden: deejays als Charlie Tuna, Wolfman Jack, Laurie Allen, Mary Turner, etc. Dat waren programma's die speciaal voor het leger werden gemaakt, over de hele wereld werden verspreid en volgens mij is er best veel van bewaard gebleven; ze worden bijvoorbeeld aangeboden op 'afrts blogspot'. Google is je beste vriend! (of tenminste, dat willen ze ons doen geloven.)

Paul

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Paul:

Toen de Amerikaanse vliegbasis in Soesterberg eenmaal werd afgebouwd, eind jaren tachtig dacht ik, werd dat vervangen door lokale programma's van AFN Shape uit Brussel.

Het werd toen voor een tijdje  Eagle FM.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

die vreemde spotjes vond ik altijd wel grappig. Zowel op de radio als op hun TV zender, die te ontvangen was op UHF kanaal 80 in NTSC. Ik kon het signaal hier perfect ontvangen en kreeg zo een aardig beeld wat die amerikanen op de TV keken. Veel, heeeeel veel sport maar ook de nieuwste series. Heb veel opgenomen destijds op cassette en video.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik keek nog in 1988 zo naar AFN TV in Bunschoten. Kwam prima door  op m'n JVC met NTSC met een speciale antenne gericht op Soesterberg.

AFN tv Bunschoten 1988.jpg

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die radiostations zijn via internet te beluisteren. Afn-tv zit op de satelliet, maar dan wel zwaar gecodeerd, toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, met een Scientific Atlanta (Power Vu) ontvanger kun je het ontvangen, mits hij is geautoriseerd door de AFRTS en dat kan in principe niet als je geen US army personeel/familie bent. Maar ja.... alles is te kraken tegenwoordig🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze site ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid, en We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat.