Spring naar bijdragen

eerste bevoorrader zendschip Veronica


Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Juul:

"haastige lees spoed is zelden goed" zei  m'n moeder altijd..........

Had niet zoveel met haast te maken, maar dat ik om reden even niet goed bij de les ben. Niet zo verwonderlijk overigens want het ging over Veronica, vervolgens wordt Noordzee erbij gesleept ........... en dan wordt het rommelig.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei andre ph5c:

bij Caroline ook wel pogingen geweest om de fm op te gaan?

 

"Since shortwave tests in November 1985 a new shortwave aerial system had been constructed on the Ross Revenge and it was now planned that the 'World Service' should start in April 1986. There was some speculation about this time too that Radio Caroline may start FM transmissions, although nothing ever came of this plan."

 

 

"There was some speculation about this time that Radio Caroline may start FM transmissions. There was a difference of opinion about the viability of such a service - some engineers thought that the service area which could be covered would be too small and not be worth the cost of installing and operating the necessary equipment. However, Caroline's New York sales office commissioned a survey of south east England from transmitter manufacturers Harris. They subsequently reported, somewhat optimistically in many people's view, that with a 25-30kw FM transmitter on board the Ross Revenge coverage of up to 85% of the London and south east area would be possible.

Although nothing came of the suggested FM transmissions there was an argument in favour of Radio Caroline providing a 'localised' FM service to the Kent and Essex coastal area to rival the ILR FM stations."

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik hoop dat op deze vraag ooit nog eens een antwoord komt.

 

Salut

Leendert

 

Dag Leendert,

er is een "Herrmann" familie ( zoon-kleinzoon) van de eerste techn. aan boord die was op de radiodag 2011  in Amsterdam. ( Je was er zelf ook Leendert)

Hij woont tegenwoordig in Belgie op een kasteel, ja,ja. Ik heb regelmatig met hem gemaild detijds maar het ging moeizaam helaas.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Maar..........hier staan Ad en ik op de foto in 2011. En die vertelde dat er  destijds wel plannen waren om FM te doen, maar nooit doorgegaan.

 

foto: ©Vincent Schriel

 

 

Vlnr Ad Bouman - Juul Geleick en fam Hermann 2011.jpg

 

 

En nog een foto van Jan Herrmann.

 

foto; © Ben Meijering

 

 

Jan Herrmann kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Maar..........hier staan Ad en ik op de foto in 2011. En die vertelde dat er  destijds wel plannen waren om FM te doen, maar nooit doorgegaan.

 

Bedankt Juul voor de toelichting. We zullen het  waarschijnlijk wel nooit precies weten, want de heren spreken elkaar tegen.

 

1)neef Dave Rehl zegt tegen Hans Knot dat er testuitzendingen waren die van Scheveningen tot Rotterdam waren te horen, maar door de complexiteit van schip, antennes en tijd het niet is voortgezet

 

2)zoon Jan(Dicky) Herrmann (van de foto) zegt dat er FM plannen waren, maar die zijn  nooit doorgegaan.

 

De FM is er nooit gekomen. Dat is duidelijk.

 

De prangende vraag blijft of de testuitzending er nu wel of niet is geweest. Ik zou toch nog eens een visje uitgooien naar Ruud Doets. Degene die toen ook aan boord zat.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei andre ph5c:

Leendert, nu we het over Veronica en Rni hebben en fm, zijn er bij Caroline ook wel pogingen geweest om de fm op te gaan?

 

Andre, het antwoord op deze vraag heeft Robin gegeven, zoals je hebt kunnen zien.

 

Ik kan er uit eigen ervaring nog aan toevoegen dat er wel over is gesproken,  maar dat het technisch nog een hele klus zou worden en het beslist niet zeker was of het goed zou werken. Bovendien was er geen geld voor een zender en klonk het AM signaal van Caroline zo krachtig en helder dat het wel FM leek.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Juul:

Nico schreef mij ook nog.......

"De zender was van Rohde en Schwartz en kon 1000 Watt leveren.

Dat die FM zender tamelijk serieus was bleek wel toen eind 72 de blower kapot ging. Een reserve was er niet en dus werd de Nilfisk stofzuiger uitelkaar gehaald en de motor achter de FM zender gehangen.  Dat heeft zeker twee weken geduurd."

 

Nico met Frans de Feber  †  ( PA2RNI ),  echte zendamteurs hé?  (Bruno was nl niet aan boord toen)

Kijk, daar hou ik nou van, creatieve oplossingen.

De zender output  was 1 kW kennelijk, afhankelijk van verliezen was met een 2 stack dipool de ERP tussen de 1 en 2 kW. 

Opmerkelijk was dat RNI dus verticaal was gepolariseerd, terwijl hor toen de mode was. Vert. is beter, daarom is alles nu verticaal.

 

(Mercur was hor. gepolariseerd)

Nog even over de eerste Veronica zenders, alles nu overziende.

Maar puur speculatief natuurlijk.

 

Ik vermoed dat de eerste zender een rechtuit zender was, er wordt dan op laage vermogen in een trap gemoduleerde en het gemoduleerde signaal wordt dan lineair versterkt. Dat verklaart het in gebruik nemen in stappen. De eerste stap zal vrij zwak zijn geweest, hooguit paar Watt, dan ca 20 W en de laatste eindtrap 1 kW. Dit allemaal in klasse A. Dat is enkelvoudige trap, bvb 1 eindbuis. Voor een lineaire eindversterker heb je minstens het 4 voudige aan vermogen nodig, anders gezegd , bij 1 kW moet de eindtrap dus minstens 4 kW kunnen leveren.

 

Later is vermoedelijk de lineaire eindtrap gebruikt als RF eindtrap, ingesteld op 2,5 kW Met in de anode leiding de secundaire lijn van de modulatie trafo. Daarvoor stond meest voor de hand liggend een klasse B modulatie versterker van 2,5 kW.

 

(Ik heb ook nog ergens een 10 kW zender staan, maar dan wel PEP, lineair. kan ik 2,5 kW AM mee maken, tegen stevige stroomkosten. Of er een modulatie trap in bouwen en dan is 10 kW carrier mogelijk)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.