Spring naar bijdragen

radio London august 13th 1967 excellent quality


hans knot

Aanbevolen berichten

Prima geluidskwaliteit! Ik ben blij met deze opname's, het bevestigd een fenomeen wat ik destijds via mijn radio meende te horen.

Tijdens de stille passages hoor jr niet alleen de generatormotor lopen, maar ook een ander radiostation op de achtergrond.

Dat andere radiostation was Caroline South. Kan iemand verklaren wat dit voor effect was, hoe het ontstond?

Groet,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei jan227:

Prima geluidskwaliteit! Ik ben blij met deze opname's, het bevestigd een fenomeen wat ik destijds via mijn radio meende te horen.

Tijdens de stille passages hoor jr niet alleen de generatormotor lopen, maar ook een ander radiostation op de achtergrond.

Dat andere radiostation was Caroline South. Kan iemand verklaren wat dit voor effect was, hoe het ontstond?

Groet,

Jan

Ikzelf heb het idee dat de band die werd gebruikt werd hergebruikt waarbij de kopstand van de recorder iets anders stond dan op de recorder waarop eerder was opgenomen. Maar dat is slechts een gedachte. Desondanks is het super genieten. En er komt nog veel meer de komende tijd!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei jan227:

Tijdens de stille passages hoor jr niet alleen de generatormotor lopen, maar ook een ander radiostation op de achtergrond.

Dat andere radiostation was Caroline South. Kan iemand verklaren wat dit voor effect was, hoe het ontstond?

Interessant, ik denk dat je hierop doelt Jan:

 

After Radio Caroline South increased power and changed its frequency to 1187 kHz in the spring of 1966, it caused some interference to Radio London on 1133 kHz. That seems to have been caused by resonance between the two ships' antenna masts, and possibly by the Galaxy's steel hull.

 

Bron : Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Ben:

Interessant, ik denk dat je hierop doelt Jan:

 

After Radio Caroline South increased power and changed its frequency to 1187 kHz in the spring of 1966, it caused some interference to Radio London on 1133 kHz. That seems to have been caused by resonance between the two ships' antenna masts, and possibly by the Galaxy's steel hull.

 

Bron : Please login or register to see this link.

 

Dank je, Ben

Nooit eerder gelezen, maar het is een plausibele verklaring.  Caroline moet een knoert van een signaal daar neergezet hebben,

met een goed afgestemde antenne met een perfect aarde vlak! Op Caroline is me dit effect nooit opgevallen.Dank je zeer!

mvg,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Ben:

Interessant, ik denk dat je hierop doelt Jan:

 

After Radio Caroline South increased power and changed its frequency to 1187 kHz in the spring of 1966, it caused some interference to Radio London on 1133 kHz. That seems to have been caused by resonance between the two ships' antenna masts, and possibly by the Galaxy's steel hull.

 

Bron : Please login or register to see this link.

Nooit gerealiseerd dat de frequenties van London en Caroline zo dicht bijj elkaar lagen, 54 kHz.

Dat is vragen om moeilijkheden, meestal wordt een afstand van minimaal 100 kHz aangehouden.

Als je 2 antenne's vlak naast elkaar zet stralen ze op elkaar in.

Wij hebben ook voor 1179 en 1467 sperfilters moeten plaatsen, zonder dat ging het op beide zenders helemaal mis.

 

Er lag ook nog een 3e schip met 2 zenders vlakbij, SRE en Brittain Radio 1322 en 845 kHz. Moet daar in de buurt van Frinton een aardig rommeltje zijn geweest, konden ze daar nog wel andere zenders ontvangen dan de 4 "pirates"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de jaren 70 had je aan de Belgische kust in Bredene (bij Oostende) een steunzender van de brt op 202m. Bij het herbeluisteren van tapes van Mi Amigo op 192 en 212 opgenomen in Oostende hoor je de brt op de achtergrond van zodra het  volume wat minder was aan boord. Van zodra de draaggolf op 212 kwam, hoorde je de brt op de achtergrond. Van zodra de draaggolf uit de lucht was bij het testen, hoorde je de brt niet meer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meest radioos houden het wel uit elkaar. In sommige gebieden als NY of Caracas zitten de zenders maar 30 kHz van elkaar, dat gaat wel goed.

Maar je krijgt allerlei mengproducten. Die worden in je radio gemaakt en kunnen soms hinderlijk zijn.

Zo had ik vroeger in Flevoland 3 zenders tegelijk op 1485.

1008 - 747 = 261

1224 + 261 = 1485. Je hoorde dus R 1 en 5 en Q the Beat alle 3 doorelkaar.

Het gaat dan alleen om zeer sterke zenders bij jou in de buurt. 747 en 100 waren 400 kW, 1224 was 50 kW.

 

De overspraak tussen London en Caroline komt door onderlinge instraling op elkaar antenne. De modulatie van de ander wordt dan een beetje gesupeponeerd op het eigen signaal. 

Laatst was 1179 uit de lucht wegens een storing. En was op 1179 het geluid van 1467 te horen. Dat komt door de filters in de zender die het andere signaal oppikken en als het ware op de eigen frequentie zachtjes zetten. Ondanks het sperfilter, dat normaal genoeg tegenhoudt om de signalen uit elkaar te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei ruudam:

De meest radioos houden het wel uit elkaar. In sommige gebieden als NY of Caracas zitten de zenders maar 30 kHz van elkaar, dat gaat wel goed.

Maar je krijgt allerlei mengproducten. Die worden in je radio gemaakt en kunnen soms hinderlijk zijn.

Zo had ik vroeger in Flevoland 3 zenders tegelijk op 1485.

1008 - 747 = 261

1224 + 261 = 1485. Je hoorde dus R 1 en 5 en Q the Beat alle 3 doorelkaar.

Het gaat dan alleen om zeer sterke zenders bij jou in de buurt. 747 en 100 waren 400 kW, 1224 was 50 kW.

 

De overspraak tussen London en Caroline komt door onderlinge instraling op elkaar antenne. De modulatie van de ander wordt dan een beetje gesupeponeerd op het eigen signaal. 

Laatst was 1179 uit de lucht wegens een storing. En was op 1179 het geluid van 1467 te horen. Dat komt door de filters in de zender die het andere signaal oppikken en als het ware op de eigen frequentie zachtjes zetten. Ondanks het sperfilter, dat normaal genoeg tegenhoudt om de signalen uit elkaar te houden.

maar goed dat er ook technische zeer goed onderlegde personen zijn

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei ruudam:

De meest radioos houden het wel uit elkaar. In sommige gebieden als NY of Caracas zitten de zenders maar 30 kHz van elkaar, dat gaat wel goed.

Ja,uiteraard. Bert sprak van meters en geen kHz, dan zit er voldoende ruimte tussen de zenders. Zelfs bij een rechtuit-ontvanger vermoed ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 10-8-2021 om 13:27 zei hans knot:

HH R 2R 035 AR Parts of the last programs Mark Roman on Big L 1967 08 13 85 min including news Pete Drummond. Also Chuck Blair from 18.00 on 1967 08 13 including part Last World of Tomorrow with Garner Ted Amstrong 30 min and some short airchecks Radio 270. Excellent quality

 

Please login or register to see this link.

 

Jammer genoeg gemist.... Het zou fijn zijn als iemand deze nogmaals beschikbaar wil stellen.
Groeten, Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.