Spring naar bijdragen

Jinx


Aanbevolen berichten

Ja, dat ken ik. Maar op twee en zeventig is dat een stuk eenvoudiger dan op MG. Ik heb er in juni van het afgelopen jaar op het techniekforum al eens een discussie over gevoerd. Daar bleek dat het niet echt eenvoudig is, en bovendien ook nog al wat verliezen geeft.

 

Om een link te leggen naar het zeezender tijdperk, alleen Caroline heeft naar mijn weten dat succesvol gedaan. 

 

Groet,

Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Helmut:

Jij werkt daar toch met een vertikaale mast voor de eene zender en met een L-

antenne voor de 2e zender. Wat is het verschil in de uitbreiding over dag?

De 1467 antenne is en skirt antenne en redelijk rondstralend, de L antenne voor 1179 is zeer richtinggevoelig, gaat R NW met grote gain en ZO met grote demping. Goed signaal in Leiden maar in Amersfoort 15 km van Utrecht slecht te ontvangen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie 2 worsten die boven niet aan elkaar zitten en vanaf elke in het het midden (ring) een draad loopt naar beneden. Dus 2 T antennes, met worst als top capaciteit die wat schuin loopt.

De frequenties waren 845 (355 meter)en 1322 (227), een flink eind uit elkaar, maar mogelijk zijn ook sperfilters gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 55 Minuten schrieb ruudam:

Ik zie 2 worsten die boven niet aan elkaar zitten en vanaf elke in het het midden (ring) een draad loopt naar beneden. Dus 2 T antennes, met worst als top capaciteit die wat schuin loopt.

De frequenties waren 845 (355 meter)en 1322 (227), een flink eind uit elkaar, maar mogelijk zijn ook sperfilters gebruikt.

Waar zie je een T-antenne? Ik zie allen 2 Reuzen in het Duits, in het Nederlands misschien als korf antenne beschrijven? Dit zijn dan 2 vertikale straaler voor de 2 frequenties hangend aan de mast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je goed kijkt op de foto van het schip met de gebroken antennemast zie de de beide "worsten", de antennes dus, samen aan 1 isolator hangen. Elektrisch verbonden dus, en samen 1 antenne vormend (een soort L-antenne dus). De rest wat je aan draden ziet is ondersteuning van de mast. Er komt uit het huisje op het dek maar 1 antenne. Als het systeem bedoeld was als twee antennesystemen zou het minste wat je kunt doen de beide antennes aan de top niet met elkaar te verbinden. Ook is niet te zien waar vandaan de tweede antenne dan gevoed zou worden.

 

Wijst dan allemaal toch op het gebruik van een diplexer daar aan boord. Helaas zijn in deze zaak geen getuigen meer te vinden?

Groet,

Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Zo beredenerend moet het wel zo gewerkt hebben.

Ik zie verder geen aanknopings punten die op een andere kijk uitkomen.

Wel denk ik dat dit systeem nooit goed gewerkt kan hebben.

Het heeft 'iets' gedaan, want het is praktisch onmogelijk om een antenne te maken welke niet straalt.

 

Theo

Nou, de ontvangst van beide zenders was hier ter plaatse (west-Nederland) in ieder geval uitstekend.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft een rare constructie. Het zou kunnen dat eerst de langste antenne is geplaatst (toch nog altijd zo'n 45 ? meter lang). Daarna de tweede (het schuine deel) misschien om de antenne elektrisch langer te maken en een betere aanpassing voor de diplexer te krijgen, of met het idee als dat ook niet zou werken dat deel als tweede antenne te gebruiken. Waarschijnlijk is er niemand meer die het precies weet....

Misschien duikt er nog eens een foto op met maar 1 antenne...

 

Op opnames van Swinging Radio England/Britain Radio/227/355 uit die tijd hoor je niet dat het programma van de een doorklinkt in de ander, dus het zal wel gewerkt hebben (of er ook met twee maal 50 kilowatt gewerkt werd betwijfel ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.