Spring naar bijdragen

Opnamekwaliteit op AM


Helmut

Aanbevolen berichten

Ben digitaliseert oude cassettes van mij en het viel hem op dat op de middengolf opnames boven van 4 kHz het is al afgelopen. Juul heeft ook een keer laten zien dat Veronica met een filter boven van 4 kHz alle frequenties onderdrukt worden. Officieel mochten toen al zenders boven 1500 kHz maar met 4 kHz uitzenden. Beneden 1500 kHz was 4.5 kHz toegestaan. De helft van het middengolf kanaal. Maar er waren veel zenders welke zelfs met 10 kHz uitzonden. Daarom heb je vooral oude ontvangers die zo hoge tonen ook weergegeven. Maar vanaf 1978 was 4.5 kHz voorgeschreven en vanaf dat moment, en bij Duitse ontvangers al eerder, is het bij 4 a hoogstens 5 kHz afgelopen. Nu is het inmiddels weer gebruikelijk met meer dan 4.5 kHz uittezenden, Caroline zend tot 7 kHz uit en Manx Radio zelfs tot 8 kHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, Helmut. Het is een interessant onderwerp, en vooral ook welk verschil een ontvanger kan maken. Toen ik in 1999 naar de UK ging voor de RNI RSL nam ik op van m'n Sony SWF-7600. In 2000 ging ik naar de London RSL en daar gebruikte ik een kristalontvanger. Zie hier het verschil in frequentiekarakteristiek van de opnamen:

 

Comparison.thumb.jpg.b3f0b9ffd2e4e0abe255be14e227d57f.jpg

 

Zo klonk de opname van de SWF 7600 : Please login or register to see this link.

 

En zo de opname van de kristal ontvanger : Please login or register to see this link.

 

De SWF kapt het hoog al af bij 2.8 kHz, de kristalontvanger kapt niks af. Beide opnamen zijn gemaakt op een DAT recorder met samplefrequentie 32 kHz, vandaar dat beide signalen op 16 kHz af vallen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Helmut:

Ben digitaliseert oude cassettes van mij en het viel hem op dat op de middengolf opnames boven van 4 kHz het is al afgelopen. Juul heeft ook een keer laten zien dat Veronica met een filter boven van 4 kHz alle frequenties onderdrukt worden. Officieel mochten toen al zenders boven 1500 kHz maar met 4 kHz uitzenden. Beneden 1500 kHz was 4.5 kHz toegestaan. De helft van het middengolf kanaal. Maar er waren veel zenders welke zelfs met 10 kHz uitzonden. Daarom heb je vooral oude ontvangers die zo hoge tonen ook weergegeven. Maar vanaf 1978 was 4.5 kHz voorgeschreven en vanaf dat moment, en bij Duitse ontvangers al eerder, is het bij 4 a hoogstens 5 kHz afgelopen. Nu is het inmiddels weer gebruikelijk met meer dan 4.5 kHz uittezenden, Caroline zend tot 7 kHz uit en Manx Radio zelfs tot 8 kHz.

 

 

Dit is het lo-pass filter dat tussen de mixer en de zender zat op de Norderney.

 

 

screen 1.557.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het filter wat in de ontvanger gebruikt word, is natuurlijk erg bepalend hoe het klinkt.

Vroeger was niet alles beter hoor.

De moderne auto bijvoorbeeld, heeft een software ontvanger op sdr achtige basis.

Daar is een duur filter niet meer nodig.

En dit is ook te horen, AM klinkt gewoon erg fijn en is prima te beluisteren.

Soms heeft technische vooruitgang voordelen en als het software is, kun je deze ook nog manipuleren.

Van de VW groep is hier een hack van bekent.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei ruudam:

Maar niets klinkt zo mooi als de AM zenders op de Antillen die niks filterden.

Luister via de Bonaire SDR eens naar 860 kHz uit Curacao, nog steeds ongefilterd volgens mij.

Oude Aruba opnames klinken als FM.

 

Waar kan ik Bonaire SDR vinden Ruud ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 3 Stunden schrieb radio tpot:

Het filter wat in de ontvanger gebruikt word, is natuurlijk erg bepalend hoe het klinkt.

Vroeger was niet alles beter hoor.

De moderne auto bijvoorbeeld, heeft een software ontvanger op sdr achtige basis.

Daar is een duur filter niet meer nodig.

En dit is ook te horen, AM klinkt gewoon erg fijn en is prima te beluisteren.

Soms heeft technische vooruitgang voordelen en als het software is, kun je deze ook nog manipuleren.

Van de VW groep is hier een hack van bekent.

 

Theo

Ik rij in een 9 jaar oude Renault Captur en daar is een radio ingebouwd op basis van Windows Mobile van LG. De ontvangst op alle bereiken is uitstekend. Maar het geluid niet om aan te horen. Op AM moet ik altijd 2 kHz naast afstemmen Caroline bv op 650, dan schat ik 2.5 kHz NF signaal, op 651 gaat het niet meer het vervormd totaal. 

 

Ik hou van oude techniek en Philips was een uitstekend bedrijf. Goede ontvangst en goed geluid. Zelfs de beroemde Grundig Satellit ontvangers klonken alleen op FM echt goed. Ik luister nu naar Caroline met deze ontvanger: 

Please login or register to see this link.

 

Ongelooflijk sterke bass en hoge tonen op AM. Deze ontvanger zie je ook in de James Bond film Diamonds are forever. Verder heb ik een Amerikaanse Superradio van GE welke ook echt een grote bandbreedte heeft en een omgebouwde Sangean met AM Stereo waar de filter eruit is, klinkt als FM met een eigen CQUAM Stereo zender^^

 

En om nog op Ben terug te komen met zijn Sony ontvanger, eigenlijk alle wereldontvanger, ook met bandbreedteregeling gaan niet hoger dan 4 kHz op AM.

bewerkt door Helmut
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei radio tpot:

Via deze link Please login or register to see this link. kom je op alle beschikbare kiwi receivers Juul.

En als je dan gaat in zoomen kom je uit op deze kwi Please login or register to see this link.

 

Theo

 

 

 

Dank je wel Theo.

Ik heb wat kennissen wonen daar.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.