Spring naar bijdragen

Ojee kan dit wel????


andre ph5c

Aanbevolen berichten

  • 5 weeks later...

Radio Veronica....   Ons jaren 60 en 70 icoon van de Boomers, zoals ik, het zakt steeds verder weg. Veronica bij "Talpa" had nog het oormerk "niet alledaagse muziek" en scoorde het redelijke cijfers maar nu bij de nieuwe eigenaar is dat oormerk niet meer van toepassing. Dus, komt er steeds meer "recente" muziek op Veronica.

Resultaat??? Veel vaste luisteraars lopen weg, in de laatste luistercijfers had Veronica nog maar 1,4%!!  Dat is nog minder als NPO Radio 4 met klassieke muziek dat 1,5% scoort.....  :( Jongens, dit gaat de verkeerde kant op!!

Het merk "Veronica" is gelijk aan muziek uit de jaren 60-70-80-90 en niet de meuk die nu in  de Top 40 staat. 

Ben benieuwd hoe lang de naam "Veronica" nog gehandhaafd blijft... enfin, de discussie staat open

 

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

en nu na de week van de Top 2000 de fameuze score van Veronica..... 0,8%....  :( Goed bezig jongens.

 

Henk Kruize

 

Dit is wel heel makkelijk scoren. Je geeft in je reactie al de oorzaak voor de 0,8%. Net als alle andere radiostations heeft ook Veronica er mee te maken. De afgelopen weken stonden ze op plek 14, net als deze week. 

 

Bron: 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

en nu na de week van de Top 2000 de fameuze score van Veronica..... 0,8%....  :( Goed bezig jongens.

 

Henk Kruize

Henk,

 

Het is wat Vincent hier ook al aangeeft.

 

Deze score is door Veronica behaald in de week van de Top 2000. Niet na de week, want die is nog volop bezig.

Daardoor hebben alle andere radiostations ook lage scores behaald.

 

Neemt niet weg dat het niet goed gaat met Veronica.

Dat is vooral ingezet op het moment dat Tim Klijn met zijn ochtendshow halverwege vorig jaar de overstap maakte van Veronica naar Radio 538.

 

Jij hebt het over die meuk uit de huidige Top 40 die ze nu draaien. Dat valt ook wel mee. Hooguit 1 nummer per uur.

 

Ze hebben vooral last van andere 'oldies' stations als Radio 10 en nieuwkomer Joe.

Die markt raakt daardoor verzadigd en Veronica kan zich hierin niet goed onderscheiden.

 

Gerard

bewerkt door Gerard van den Ende
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ben ik wat te kort door de bocht gegaan wat betreft mijn reactie, maar toch.... Al jarenlang is mijn favoriete radiostation, thuis zowel als ik in de auto onderweg ben, Veronica. Toch bemerk ik de laatste maanden dat het programma dat ze brengen "anders" klinkt, misschien minder mijn favorieten, meer "up to date", toch is het voor mij merkbaar dat Veronica minder "niet recente muziek" speelt. En, inderdaad, Joe en Radio 10 zullen daar debet aan zijn, en de luistercijfers zullen na 1 Januari best wel weer omhoog gaan, ongetwijfeld, toch ben ik reuze benieuwd of Veronica de "boomers", zoals ik (1955) nog kan bekoren? Time will tell... Iedereen heeft zijn favoriete muziek en het is gewoon zo dat de muziek die je beleefd van je tienertijd tot je, ongeveer, veertigste, je leven lang "favoriet" blijft... voor mij, als 68 jarige is dat de jaren 60-70-80 maar de luisteraar die jonger is heeft dat met jaren 90 en nieuw millenium...

Het is onmogelijk om het iedereen naar zijn zin te maken en gelukkig hebben we nu veel keuze, FM, DAB+, internet...

Toch zou het leuk zijn als het favoriete station uit mijn jeugd weer het populairste station zou zijn.... och, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Bedankt voor jullie reactie en nog een fijne avond.

 

Henk Kruize

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Die markt raakt daardoor verzadigd en Veronica kan zich hierin niet goed onderscheiden.

 

Patrick Kicken: Als ze nou bij Radio Veronica slim zijn (maar dat zijn ze niet) dan adopteren ze z.s.m. dit all 90’s format en proberen ze zich zo te onderscheiden van 10, JOE en NPO Radio 5. Desnoods kopen ze de naam Radio Decibel ook, aangezien die van Veronica zo verpest is.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Roel Dickse:

 

Patrick Kicken: Als ze nou bij Radio Veronica slim zijn (maar dat zijn ze niet) dan adopteren ze z.s.m. dit all 90’s format en proberen ze zich zo te onderscheiden van 10, JOE en NPO Radio 5. Desnoods kopen ze de naam Radio Decibel ook, aangezien die van Veronica zo verpest is.

 

Please login or register to see this link.

Roel,

 

Als Radio Veronica het muziekformat van Radio Decibel gaat overnemen zitten ze meer in de dance-richting (met o.a. hardstyle).

 

Dat is wel heeeel wat anders dan wat ze nu doen; pop en rock.

 

Ik denk niet dat Patrick Kicken het hier bij het rechte eind heeft. 

Maar ik heb de wijsheid ook niet in pacht.

 

Gerard

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat er tegenwoordig elke week luistercijfers worden gepubliceerd, is de verleiding groot om aan die wekelijkse schommelingen veel betekenis toe te kennen. Maar volgende week kan het dus weer anders zijn. Het lijkt me interessanter om bijvoorbeeld de gemiddelden van de afgelopen drie maanden te vergelijken met die van een jaar geleden. Dan krijg je een beter beeld van wat er veranderd is in het luistergedrag.

 

Maar de top 2000 is hoe dan ook nog nooit zo goed beluisterd als dit jaar. Ik kan me tenminste niet herinneren dat radio 2 (of welk station ook) ooit eerder een marktaandeel had van boven de veertig procent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Will Stevens:

Omdat er tegenwoordig elke week luistercijfers worden gepubliceerd, is de verleiding groot om aan die wekelijkse schommelingen veel betekenis toe te kennen. Maar volgende week kan het dus weer anders zijn. Het lijkt me interessanter om bijvoorbeeld de gemiddelden van de afgelopen drie maanden te vergelijken met die van een jaar geleden. Dan krijg je een beter beeld van wat er veranderd is in het luistergedrag.

 

Maar de top 2000 is hoe dan ook nog nooit zo goed beluisterd als dit jaar. Ik kan me tenminste niet herinneren dat radio 2 (of welk station ook) ooit eerder een marktaandeel had van boven de veertig procent.

Dat komt dus omdat er vroeger niet per week werd gemeten en dan vlakken de week pieken af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De top 2000 trok vele luisteraars weg bij elk ander station ja een lijstje met de platen die je normaal ook zou draaien maar dan op een bepaalde volgorde trek luisteraars .

Wie bedacht het ook al weer .. Ja Radio Veronica met de Top 100 elk jaar tot het einde kwam .

Ooh  ja dat vergeten ze bij NPO Radio2 nog wel eens even te melden .

Normaal een radio show maken met muziek die je leuk vindt is blijkbaar zonder lijstjes onmogelijk in 2023 . 

Ik luister gewoon naar Veronica en 192 radio om de muziek en niet om de lijstjes die heb ik zat staan met Lex Rob etc. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Jaap De Vries:

Wie bedacht het ook al weer .. Ja Radio Veronica met de Top 100 elk jaar tot het einde kwam .

Ooh  ja dat vergeten ze bij NPO Radio2 nog wel eens even te melden .

 

 Waarom zouden ze dat dan moeten melden? Bij de uitzending van de top 40 melden ze ook meestal niet dat die bedacht is door Joost den Draaijer en voor het eerst te horen was op zeezender Veronica.

 

Het was Kees Toering die in de zomer van 1998 bedacht om de laatste dagen van de 20ste eeuw een top 2000 uit te zenden van populairste liedjes, en wel in een programma dat dag en nacht doorging. Dat was nog eens andere koek dan een top 100. Andere mensen (ook binnen de publieke omroep) verklaarden hem voor gek. Het was o.a. Frits Spits die er toch iets in zag, en het plan werd doorgezet. De rest is geschiedenis.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien had Radio 2 het voordeel dat de top 2000 precies in een hele week luistercijfers viel, maandag t/m zondag. Als er bijvoorbeeld op donderdag wordt gestart en op woensdag wordt ge-eindigd verdelen de hoge luistercijfers van de top 2000 zich over twee verschillende weken.

Ik heb overigens nauwelijks geluisterd, want het is continu lawaai. Ik hou niet van meezingend publiek, de show voor het cafe schijnt heel belangrijk te zijn. Doe dat maar op een drive-in-show, niet op een landelijke radiozender. Bovendien ben ik niet geinteresseerd in alle verhalen van de luisteraars en heb ik een hekel aan het afbreken of wegdraaien van platen.

Ik hoorde wel een mooi nummer dat ik niet kende, maar die werd natuurlijk niet afgekondigd.....

Op ouwejaarsdag heeft ie een poosje aangestaan voor de kat, die schrikt dan minder van het vuurwerkgeknal, dat hier om 9 uur al begon en niet meer ophield.

Zo, dat is er ook weer uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Will Stevens:

,,de laatste dagen van de 20ste eeuw''

Saillant detail: de laatste dagen van de 20ste eeuw, zijn de laatste dagen van het jaar 2000 en niet van 1999. Net zoals het nieuwe millennium begon in 2001 en niet in 2000.

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, strict genomen klopt dat. Toen Jezus werd geboren, zo wil de overlevering, zaten we meteen in het jaar 1. Dat was de eerste eeuw. Maar zoals Wikipedia al aangeeft: 'voor veel mensen lijkt een nieuwe periode aan te breken als een jaar begint waarvan het jaartal eindigt op 00.'

 

Ik denk dat 'de jaren tachtig' voor de meeste mensen ook al in 1980 begon, en niet in 1981.

 

 

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rink Hof:

Bovendien had Radio 2 het voordeel dat de top 2000 precies in een hele week luistercijfers viel, maandag t/m zondag. Als er bijvoorbeeld op donderdag wordt gestart en op woensdag wordt ge-eindigd verdelen de hoge luistercijfers van de top 2000 zich over twee verschillende weken.

Ik heb overigens nauwelijks geluisterd, want het is continu lawaai. Ik hou niet van meezingend publiek, de show voor het cafe schijnt heel belangrijk te zijn. Doe dat maar op een drive-in-show, niet op een landelijke radiozender. Bovendien ben ik niet geinteresseerd in alle verhalen van de luisteraars en heb ik een hekel aan het afbreken of wegdraaien van platen.

Ik hoorde wel een mooi nummer dat ik niet kende, maar die werd natuurlijk niet afgekondigd.....

Op ouwejaarsdag heeft ie een poosje aangestaan voor de kat, die schrikt dan minder van het vuurwerkgeknal, dat hier om 9 uur al begon en niet meer ophield.

Zo, dat is er ook weer uit!

 

Ook nog iets leuks of positiefs te melden Rink?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rink Hof:

Bovendien had Radio 2 het voordeel dat de top 2000 precies in een hele week luistercijfers viel, maandag t/m zondag. Als er bijvoorbeeld op donderdag wordt gestart en op woensdag wordt ge-eindigd verdelen de hoge luistercijfers van de top 2000 zich over twee verschillende weken.

 

Daar heb je wel een goed punt!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Rink Hof:

Bovendien had Radio 2 het voordeel dat de top 2000 precies in een hele week luistercijfers viel, maandag t/m zondag. Als er bijvoorbeeld op donderdag wordt gestart en op woensdag wordt ge-eindigd verdelen de hoge luistercijfers van de top 2000 zich over twee verschillende weken.

Ik heb overigens nauwelijks geluisterd, want het is continu lawaai. Ik hou niet van meezingend publiek, de show voor het cafe schijnt heel belangrijk te zijn. Doe dat maar op een drive-in-show, niet op een landelijke radiozender. Bovendien ben ik niet geinteresseerd in alle verhalen van de luisteraars en heb ik een hekel aan het afbreken of wegdraaien van platen.

Ik hoorde wel een mooi nummer dat ik niet kende, maar die werd natuurlijk niet afgekondigd.....

Op ouwejaarsdag heeft ie een poosje aangestaan voor de kat, die schrikt dan minder van het vuurwerk geknal, dat hier om 9 uur al begon en niet meer ophield.

Zo, dat is er ook weer uit!

 

Ik heb niks mee gekregen van de Top 2000, maar ik ben natuurlijk ook geen "gewone" luisteraar. Het is niet mijn muziek die grijs gedraaide plaatjes. Waarvan ik een groot deel wellicht wel honderden keren in m'n handen heb gehad. Maar ik gun de mensen die naar "Hillywood"zijn afgereisd hun plezier.

Ik zapte er wel eens langs op TV en ik verbaasde mij wel om die wat huppelende en dansende mensen te zien. Wat voor plaat er ook draaide.  Voor de TV kijker was het natuurlijk helemaal niks. 

En ik denk dan altijd aan mijn "aanvaring" met Kees Toering en hulpje Ron Stoeltie bij ons in het TROS gebouw die deden alsof ze zo'n lijst hadden uitgevonden. Nou dan was Willem Kooten in 1968 hun voor en Lex Harding werkte het uit. "Zo'n lijst moet je doen" zei Willem tegen Lex. 

 

Om het vuurwerk te ontlopen heb ik gekeken en vooral geluisterd naar de Edwin Evers band. Dat was andere koek. Wat een schitterende audio mixage !!!!   Als je het kunt terug kijken. en vooral luisteren...DOEN !!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Albatrosstudio:

 

Ook nog iets leuks of positiefs te melden Rink?

 

O jawel, Douwe!

Ik heb de jaarwisseling gekeken naar de VRT. Een live optreden van Ziggy Stardust & the spiders from Mars. David Bowie en zijn groep dus. Anderhalf uur: Prachtig!

(Maar nu wordt het wel heel off-topic....)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Will Stevens:

Ik denk dat 'de jaren tachtig' voor de meeste mensen ook al in 1980 begon, en niet in 1981.

 

 

Ik denk dat dat wel correct is. De jaren tachtig zijn de jaren die met een 8 beginnen, dus met het jaar tachtig, toch?

 

De eeuwen lopen wel van jaar 1 t/m 100. Het jaar nul heeft niet bestaan. Maar ik heb het altijd wel vreemd gevonden, dat Jezus 7 dagen voor het begin van het jaar 1 werd geboren. Maar veel, veel later leerde ik dat ons kerstfeest is verschoven naar een Duits midwinterfeest datum. Ligt iets dichter bij de kortste dag van het jaar. Dat feest was om te vieren dat de dagen weer langer werden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Juul:

En ik denk dan altijd aan mijn "aanvaring" met Kees Toering en hulpje Ron Stoeltie bij ons in het TROS gebouw die deden alsof ze zo'n lijst hadden uitgevonden. Nou dan was Willem Kooten in 1968 hun voor en Lex Harding werkte het uit. "Zo'n lijst moet je doen" zei Willem tegen Lex. 

 

 

Er schiet me een uitdrukking te binnen: 'Succes heeft vele vaders.' 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie wint de strijd tussen Old School en Next Generation? Zit de oudere generatie vast in machtsspellen en vergane verdienmodellen of vormt zij een bron van ervaring en waardevolle kennis? En is de jonge generatie echt zo fris vol nieuwe ideeën of lijdt zij aan zelfoverschatting en te veel geldingsdrang?

Natuurlijk zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.

In de vergane radiojaren hebben we toen als Dj's vele van de beste platen ooit gepresenteerd en gedraaid,waarvan de meeste mensen de muziek van de toenmalige grote hits heden ten dage nog gewoon kunnen meezingen.De muziek blijft in het collectief geheugen.Willem Van Kooten heeft zeker wel flink bijgedragen aan het format "gehoord en gezien in de USA'' om de Top40 te kunnen uitrollen op de Nederlandse radio,en het gaan presenteren van de Top40 lijst.

Willem is al vrij snel opgestapt bij Veronica na een conflict over een zelf gemaakt plaatje.

De muziek van toen werd op de reguliere Hilversumse zenders in de jaren 60 nogal stijf gepresenteerd,en was vaak gebonden aan strenge religieuze regels die men toen hanteerde bij omroepen als de NCRV,KRO,of de EO.Er werd gewaarschuwd door de RadioPaus van een van de Christelijke omroepen dat Radio Veronica luisterende Nozems rijdend op ronkende brommers tuig van de richel zouden zijn.Inmiddels weten we beter.Dus als wilde en jonge Dj wilde je daar niet snel gaan presenteren.

Radio Veronica introduceerde het Top40 format in Nederland op 2 Januari 1965.Voor die tijd was Veronica niet echt een popstation. Het Top40 gebeuren op Radio Veronica duurde tot 11 december 1993,de laatste dag dat de Top40 bij Veronica werd uitgezonden op Radio 3.De Top40 was ook op de televisie te zien zoals Veronica's Countdown,meestal opgenomen vanuit studio Concordia in Bussum.Het werd een enorm populair programma in de jaren 1978 tot 1994.,dankzij voldoende budget bij veronica ook regelmatig op locatie uitgezonden.De AVRO had redelijk succes met Ad Vissers Toppop,maar door het wat houterige geplayback van de artiesten was toppop nadat Countdown begon lang niet zo populair meer. Bij Countdown,waar alles altijd moest kloppen was alles veel beter voor elkaar.Alleen vond ik het jammer dat Erik de Zwart opstapte voor een ander avontuur.Voor hem in de plaats kwam toen Adam Curry op de buis.Je kan er zo een boek mee volkletsen.Countdown tv werd gepresenteerd door Adam Curry, Simone Walraven, Jeroen van Inkel, Wessel van Diepen en Rob Stenders. Ondertussen is De Top 40 in al die jaren intussen uitgegroeid tot een rotsvast begrip..............

 

 

 


 

59fdb62f45d6abdc609fa86dc14a956d.jpg

bewerkt door Moby
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.