Spring naar bijdragen

Foto MEBO 1


Juul

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Juul:

Ik ben door de vele honderden foto's van Ruud Doets aan het lopen en kwam een paar foto's tegen die hij maakte van het "passeren" van de volgens mij MEBO 1

Klopt dat?

En lag die dan ook in Scheveningen? En wat is er van de MEBO 1 geworden?

 

 

screen 25.jpg

screen 25bb.jpg

Dat is inderdaad de Mebo 1. De Mebo 1 ('Angela') is, samen met de Mebo 2, naar Libië gegaan.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-12-2023 om 17:41 zei Helmut:

Uit welke jaar is deze foto?

31 Augustus 1974 Helmut. 

De Mebo-1 lag vaak aan de ketting in de haven i.v.m. schulden van de heren Meister en Bollier. Vanaf medio 1971 werd de bevoorrading gedaan door de firma "Trip" in Scheveningen met de kleine "Euro Trip" en de wat grotere "Trip Tender". Naar ik meen is dat laatste schip, de "Trip Tender" een paar jaar geleden ooit ergens opgepakt toen het als drugs schip dienst deed. Wie weet hier wat meer van?

 

Henk Kruize

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

bedankt voor de mooie foto's van de Mebo 1, die waarschijnlijk met opzet zo dicht langs de Norderney is gevaren.

Zo maar een schip voorbij zien varen met zo'n spectaculaire beschildering is natuurlijk een mooie ervaring.

 

Deze draad leidde bij mij tot een (half) middagje "duckduckgo-en", waarvan ik de leukste resultaten graag met jullie wil delen.

Als je op 'Mebo 1 ship' zoekt en je gaat naar de images pagina, dan komen meteen twee kleurenfoto's van René van den Abeelen tevoorschijn:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

René schrijft daarbij dat de Mebo 1 later weer "saai" werd overgeschilderd. Inderdaad hebben de foto's van de Angela een wit-grijze beschildering.

 

Een kleine foto van de Mebo 1 en de Mebo 2 staat hier. Ik heb niet kunnen achterhalen van wie deze foto komt, hij is gepost door Robert Bird.

Please login or register to see this link.

Hier is er nog één, waarop de Mebo 1 niet de 1 heeft, maar gewoon Mebo heet:

Please login or register to see this link.

Ga nog even 1 foto naar links en zie de Mebo 1 nog een keer.

 

Erg mooie foto's vond ik van Theo Dencker, gepubliceerd door Martin van der Ven en Hans Knot. Ongetwijfeld hier al eens gedeeld, maar het waard om nog een keer het linkje te geven.
Theo Dencker: The Mebo II leaving Slikkerveer (1977). 

Please login or register to see this link.

Op de foto waarop de Mebo 2 en de Angela wegvaren, lijkt het alsof de Angela nog een middengolfantenne heeft hangen tussen de twee masten.

 

Werner Hartwig heeft ook veel foto's genomen van de Mebo 2 en de Angela in Slikkerveer.

Please login or register to see this link.

Bekijk de hele pagina, er staan heel veel foto's op. Op de volgende pagina (247) nog meer.

 

Hier liggen beide schepen (Mebo en Mebo 2) ook in Slikkerveer, maar deze foto is genomen op 1 november 1969. Bron staat er bij.

Please login or register to see this link.

Dus de Mebo 2 is er al in 1969.

 

Het offshore radio museum heeft ook enkele foto's van de Mebo 2 en de Angela in 1975 en 1977:

Please login or register to see this link.

 

Pinterest heeft een foto van beide schepen bij Libye:

Ik krijg veel beveiligingswaarschuwingen op pinterest, maar NoScript vangt ze voor mij af. Kijk dus uit als je geen NoScript hebt geïnstalleerd.

Please login or register to see this link.

Of beperk je tot alleen de foto:

e8c316a338e2c330d979faffed56c0ce.png

 

Verder heb ik gezocht naar het schip Mebo 1 in verschillende sites over radioschepen, maar deze nergens gevonden.

Ik vermoed dan ook dat er heel weinig vanaf de Mebo 1 is uitgezonden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het boek van Hans Knot over Radio Noordzee staat dat Meister en Bollier de Mebo 1 hadden gekocht om als zendschip te gebruiken maar as snel bleek dat het daar voor te klein was en toen maar als tender hebben gebruikt. Daarna de Mebo 2 gekocht en dan is het verhaal bekend.

bewerkt door Lokeend
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik weet het niet precies. Echter de Scheveningse haven had ruimte gebrek. De Scheveningse vissersvloot had uiteraard een pre, evenals Scheveningers die beroepsmatig zich met de zeevaart bezig hielden. Als de Mebo 1 daar nadat er niet meer mee getenderd werd en er dus eigenlijk voor de kat zijn viool lag, denk ik dat ze wel gesommeerd werden elders een ligplaats te zoeken.

Het lijkt me dat de Mebo 1 grotendeels in de Rotterdamse haven heeft aangelegen. Sterker nog, weliswaar werd er vanaf Scheveningen getenderd maar dat betekend niet direct dat Scheveningen de thuishaven was van de Mebo 1.

 

Rob V.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.