Spring naar bijdragen

Vanuit Belgie op Nederland gericht.


andre ph5c

Aanbevolen berichten

Vraag toen de vrije radio's in Belgie gelegaliseerd waren, en in Nederland nog niet waren er ook aan de grens vrije radio zenders die puur gericht waren op Nederland, ik ken een geval dat was radio Atlantis die verhuisde van Rotterdam naar Essen, Belgie.

 Maar waren er ook zulk gelijke projecten in Belgie die op Nederland gericht waren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanuit Meerle en wellicht ook uit Hoogstraten werd uitgezonden voor Breda.

Kan me voorstellen dat Poppel werd gebruikt voor Tilburg.

En Lanaken voor Maastricht?

En ook Kinrooi (bij Weert) schiet door mijn hoofd, maar misschien was dat gewoon een Belgische lokale omroep.

Ik weet geen stationsnamen, heb ze ook nooit gehoord.

 

Was Radio Royaal vanuit Lommel of vanuit Hamont-Achel?

 

Radio 538 is een poosje vanuit Belgisch Limburg voor Nederlands Limburg uitgezonden, maar dat werd toch stopgezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met vrienden uit Den Haag en Duitsland toen in 1987 Radio Telstar International opgericht vanaf het Drielandenpunt bij Vaals. Van 6 tot 15 uur in het Nederlands daarna tot 24 uur in het Duits. De programma's waren van te voren opgenomen. We hadden duitse reclame voor Mcdonalds en nederlandse voor hmmmm sigaretten Texas of zo...

 

Please login or register to see this link.

Even dit bij Google gezocht en wat hoor ik.... mijn stem.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Watervliet (noorden Oost-Vlaanderen) waren er 2 in de jaren '80 en '90: radio Popular en radio Noordzee, beiden gericht op Zeeuws Vlaanderen maar (zeker Noordzee) te beluisteren tot net boven Gent. De programmatie was volledig op Nederland gericht (Nederlandse presentatoren, reclame, info enz). De programma's van Noordzee werden in een latere fase (jaren '90) gemaakt bij Broadcast Partners in de Axelsestraat in Terneuzen. In Watervliet stond enkel de antenne eigenlijk. 

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Brandje :) :

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-12-2023 om 20:01 zei Henk-Anna Loog:

Radio Royaal halverwege de jaren 80 net 300 meter over de grens bij Valkenswaard. Ze zonden uit voor Zuid-Oost Brabant. Ze werden zelfs in Eindhoven en Geldrop op de kabel doorgegeven.....

 

Henk Kruize

 

 

 

Maar dat moest zo veel mogelijk verstopt worden. Niet aan luisteraars vragen waar ze vandaan komen, enz. 

Dit is er nog zo een

Please login or register to see this link.

In Bree had je ook een Radio Atlantis. Daar weten de jongens uit Aarle-Rixtel alles van. (Het latere banden team van Royaal)

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Radio Atlantis uit Bree, Radio Grensland uit Kinrooi, Accent uit Bocholt,Signaal uit Overpelt, Bako / Super 106 uit Lommel.

De eerste 4 niet speciaal op Nederland gericht, maar wel veel luisteraars in Nederland. Ook logisch, wij hadden toen nog alleen de Hilversumse zenders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het muzikaal hart van Limburg, Arcan radio uit Bilzen, elke dag vanuit de muziekstad Hasselt radio Noordzee met o.a. Stan Haag, Radio Maaskant Centraal uit Maasmechelen, uit de oudste stad van België Tongeren radio Zuid Limburg, 107.2 radio

Grensland en zo kunnen we nog even doorgaan. En ze zijn verdwenen of met een zwakke zender nog heel lokaal. Limburg werd vanaf jaren 80 overspoeld met Vlaamse radiostations, deels qua publiek en adverteerders gericht op Nederland. Veel keuze, veel gezellige en leuke programma's en dat moest natuurlijk verdwijnen met een aangepaste wetgeving. In het Waalse deel van België is het verplichte zendvermogen niet zo naar beneden gegaan, uit Eupen zendt nog steeds ook gericht op Aken en omgeving 100,5 das Hitradio met een ontvangst in de auto tot Keulen en zelfs Nijmegen. Jammer dat de Vlamingen zo streng waren want velen in Limburg hebben met plezier naar deze vrije radio's geluisterd en ook wordt er nu nog veel naar Vlaamse stations geluisterd, zoals Q music Vlaanderen.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is wel grappig om te zien dat destijds langs de gehele grens tussen Nederland en Belgie; vanaf Vaals totaan Cadzand de invloed van de Vlaamse zenders (gericht op Nederland) zo groot was, dat er aan Nederlandse kant eigenlijk geen grote landpiraten hebben uitgezonden in grote steden als Breda, Eindhoven of Maastricht, die 24 uur per dag uitzonden met professionele dj's en vormgeving zoals bijvoorbeeld stations uit Nijmegen, Amsterdam of Den Haag. Er viel gewoon niet tegenop te concurreren.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Richard079:

dat er aan Nederlandse kant eigenlijk geen grote landpiraten hebben uitgezonden in grote steden als Breda, Eindhoven of Maastricht

 

Dat was al het geval voor de opkomst van de vrije radiostations in Vlaanderen/Brussel, best al veel vrije radio te horen in de grote steden van de Randstad, maar vrijwel niets in het zuiden van Nederland.

 

Als  ze er al waren , waren het vaak ook geen doorzetters als ze uit de lucht werden gehaald door de Radio Controle Dienst, in de Randstad werden de div vrije radiostations vaak tientallen keren opgerold, maar gingen desondanks 'vrolijk'

verder.

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Dat was al het geval voor de opkomst van de vrije radiostations in Vlaanderen/Brussel, best al veel vrije radio te horen in de grote steden van de Randstad, maar vrijwel niets in het zuiden van Nederland.

 

Als  ze er al waren , waren het vaak ook geen doorzetters als ze uit de lucht werden gehaald door de Radio Controle Dienst, in de Randstad werden de div vrije radiostations vaak tientallen keren opgerold, maar gingen desondanks 'vrolijk'

verder.

 

 

In Breda hoefde je het in de jaren 80 niet te wagen een illegaal radiostation te beginnen.

Je stadsgenoten die over de grens hun heil hadden gevonden, brachten je maar wat graag aan bij de RCD.

Ik kan me voorstellen dat dat in andere Brabantse steden ook gebeurde.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om al die stations net over de grens weer terug te zien hier op het forum. Zelf draaide ik een aantal jaren bij Radio Royaal Regionaal in Hamont Achel onder de naam 'Rob van der Zee". Programma's die ik maakte waren "De Zeeroute" en de Royaal Top45 op zaterdagmiddag. Ik luisterde de jaren daarvoor vaak naar stations in de grensstreek zoals Fantasy FM en Radio Starlight bij Tilburg over de grens, waar Rob Stenders een programma maakte onder zijn pseudoniem Mister Houston. Ook Radio Continue bij Breda kon ik soms ontvangen in Valkenswaard. Op vakantie in Vlissingen luisterde ik naar Maeva, Contact, Radio Seven, WLS, Radio Noordzee en Popular. Leuke tijd was dat....om over alle stations die vanuit Antwerpen uitzonden nog maar te zwijgen (Antigoon, Expres en vele anderen). Met condities waren ze in Zeeland goed te ontvangen....

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6409
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    wega51
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.