Geplaatst 15 juli15 jul Wat is jouw leukste herinnering aan de Firato in Amsterdam?Schrijf die hieronder op, en misschien staat die in oktober in het blad Recorder (Magazine voor mediahistorie). Daarin een artikel over 75 jaar Firato. Er zijn twee simpele spelregels:Als je jouw reactie stuurt, ga je akkoord met eventuele plaatsing ervan in Recorder.(Volledige) plaatsing is niet gegarandeerd.Alvast bedankt voor jouw herinnering!Benno Roozen, redacteur Recorderwww.recordermagazine.nl
Geplaatst 15 juli15 jul Dag Benno,Doe je het dan wat zorgvuldiger dan in Recorder 6 ? Jij was één van de schrijvers...................................Sukses,Juul 15 juli15 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 15 juli15 jul Ik 1988 gingen we als TROS naar de Firato, met een complete studio.Ik was "chef" samen met collega Bob verantwoordelijk voor het computer netwerk. Mijn memo aan de afd. APPEL automatisering.https://pixeldra.in/u/XWUaG7LqDit was de ploeg in 1990 We ontdekken de jeugdige Daniel Dekker, Rob van Someren, Karel van Cooten en Martijn Krabbé. 15 juli15 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 16 juli16 jul Wat ik wel jammer vind is dat zo'n draadje, met een in mijn ogen interessant onderwerp, als eerste reactie een waarschuwing naar Benno krijgt over een onderwerp dat niets met de Firato te maken heeft.Wat mij overigens nog altijd bij blijft is een demonstratie van het Philips DNL (Dynamic Noise Limiter) systeem. Anders dan bij het Dolby systeem, werkte DNL alleen tijdens weergave en kon je dus elk willekeurig opgenomen bandje ermee afspelen.De man, die het demonstreerde, liet vol trots horen hoe goed DNL in staat was om ruis bij het afspelen van een cassettebandje weg te filteren. Hij had daarvoor een bandje met veel strijkers uitgekozen. Als hij het zonder DNL afspeelde klonk het OK, maar als hij dan DNL inschakelde leek het net of er steeds hele zwermen wespen om de strijkersmuziek heen vlogen, het actief worden en weer stoppen van de DNL bewerking was ontzettend goed hoorbaar en wel zodanig dat de ruis toen echt pas goed ging opvallen. Uiteindelijk heb ik zelf zo'n DNL gebouwd, maar nooit echt gebruikt. Bij aanzwellende muziek en langzaam uitfadende muziek is het in actie komen en het weer stoppen van de DNL te goed hoorbaar vind ik.
Geplaatst 16 juli16 jul 33 minuten geleden zei Ben:Wat ik wel jammer vind is dat zo'n draadje, met een in mijn ogen interessant onderwerp, als eerste reactie een waarschuwing naar Benno krijgt over een onderwerp dat niets met de Firato te maken heeft.Inderdaad Ben. En het is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Iemand stelt een vraag waardoor een leuk draadje kan ontstaan, maar gelijk in de eerste reactie volgt er een opmerking die er niet toe doet maar er wel voor zorgt dat de vragensteller de volgende keer wel nadenkt om een topic te starten. En zonder nieuwe topics is het snel klaar hier.Maar.... nu gaat het weer over iets heel ander onderwerp dan wat de bedoeling was bij de start. Wat de firato betreft: ik ben er nooit geweest, maar ik ben wel nieuwsgierig wat anderen er hebben meegemaakt. Ben gaf al het voorbeeld. Wie volgt?
Geplaatst 16 juli16 jul Me dunkt, dat ik een aardige bijdrage heb geleverd over de Firato Ben en Vincent.Helaas is het wel zo dat de topic starter hier wel regelmatig komt maar verder nauwelijks iets bijdraagt. Hij wil altijd iets "hebben".En mijn opmerking is wel erg zinvol want als je een heel artikel schrijft over Willem van Kooten en dan nog een hele grote historische fout maakt inzake de start van de top 40, dan denk ik, "tjonge, tjonge". Dat wekte mijn boosheid op.Daarna heb m'n reactie omgebogen naar foto's en nog meer. En nu wordt mij de maat genomen. Terwijl het vaak gebeurd hier dat een topic veranderd naar iets anders.Maar goed , jullie zijn niet gediend van mij bijdrage en in mijn ogen is dat jammer.Ik stop nu maar met m'n bijdragen, "ik ga andere zaken doen".10 uur geleden zei pvanklei:En Juul, wie zien we nog meer op de foto?Grt,PeterIk ga je dat persoonlijk de eerst komende dagen wel even mailen. Ik heb ook nog veel video maar ik moet bekijken hoe ik dat ga doen. 16 juli16 jul bewerkt door Juul
Geplaatst 16 juli16 jul 51 minuten geleden zei Juul:Maar goed , jullie zijn niet gediend van mij bijdrage en in mijn ogen is dat jammer.Ik stop nu maar met m'n bijdragen, "ik ga andere zaken doen".Alweer?😂
Geplaatst 16 juli16 jul Tijdens de Firato in 1974 ontvingen alle spelers van het Nederlands Elftal een Philips N1500 videorecorder van Philips adjunct-directeur Lente. Daarbij zat een koffer met een aantal VC45 Video cassettes, waar wedstrijden van het WK voetbal dat jaar op stonden:https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/ac53ec42-d0b4-102d-bcf8-003048976d84https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/ac53ed14-d0b4-102d-bcf8-003048976d84Zelfs heden ten dage is die koffer met banden nog een collectors item voor voetbalfans, zelfs voor de hele jonge fans. Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit van die recorders was subliem, veel beter dan de Video 2000 recorders, die later uitkwamen. Maar de videoband liep dan ook met een snelheid van 9.5 cm/sec. Zo'n videorecorder was alleen weggelegd voor de mensen met een "ruime beurs". De videorecorder kostte toen zo'n Hfl 3500 en voor een videoband betaalde je Hfl 125.
Geplaatst 16 juli16 jul Ik heb nog wel een ervaring over de Firato dat in de tijd dat er nog weinig ultrasone afstandsbedieningen waren, een fabrikant ( ik dacht Sony ) dat ging introduceren. Er lag een houten podium op de grond en er werd gesuggereerd dat als de vertegenwoordiger van de TV op een bepaalde manier op de grond stampte de TV naar een ander kanaal schakelde, terwijl hij met 1 hand in zijn broekzak op de afstandsbediening drukteEr werd aan een paar meisjes uit het publiek gevraagd of zij dit ook eens wilden proberen , zoals duidelijk werd ging dat niet lukken en er werd wat afgestampt.Uiteindelijk werd de afstandsbediening getoond en werd dus duidelijk hoe het wel werkte.Dat is wat ik herrinerde.V.G. Jan Wouda uit Almere.
Geplaatst 16 juli16 jul Juul ik wil ever reageren.Wind je niet te veel op over wat anderen soms in een reactie zetten , ze bedoelen het waarschijnlijk niet zo als dat het geschreven wordt ,ik ben altijd blij dat je nog een reactie geeft (in dit geval over de Firato) en je laat er ook nog een foto bij zien en een link.Het is toch geweldig dat we hier nog van kunnen genieten..Ook het werk voor de stichting Norderney is een bewijs dat je nog hart voor de zaak hebt ondanks dat het al lang geleden is.Juul , bedankt voor je respons op veel berichten. V.G. Jan Wouda uit Almere.
Geplaatst 16 juli16 jul Firato ja nu het er niet meer is mis je het, net als de auto rai.Maar een vd eerste keren dat ik naar Amsterdam ging, met de trein, en het was heel eenvoudig om bij de Rai te komen zeiden ze.Met de tram, je stap de trein uit en zo in de tram.Ik had nog nooit van mijn leven een trein gezien welke midden in de stad rond reed, en tram genoemd werd.Goed wij kregen het niet voor elkaar om de juiste tram te vinden naar de Rai dus een taxi genomen.De chauffeur verstond ons niet en wij hem niet.In het aller beste Nederlands hem vertellen waar we naar toe wilden, maar hij bleef ons vreemd aankijken.Dan maar in het Engels verder babbelen toch?Vraagt de man van welk land wij kwamen, hij dacht Denemarken.Wij hem vertellen dat we uit Noord Nederland kwamen en we gelukkig Engels geleerd hadden.Werd hij pissig omdat hij zijn best had gedaan om in het Engels te praten, wij hem zeggen dat als hij niet in het dialect had gesproken wij dat ook niet gedaan hadden.Waar een land groot in kan zijn 😀Maar de Firato zelf, ik denk dat het ergens midden jaren 70 moet zijn geweest, daar weet ik niet zo veel meer van.De Sony stand heb ik nog iets van bijstaan net als van de Phillips stand.En de pracht en praal natuurlijk, de shows en zo.Thuis komen met een tas vol folders natuurlijk.Theo
Geplaatst 16 juli16 jul Populair bericht 18 uur geleden zei Benno Roozen:Wat is jouw leukste herinnering aan de Firato in Amsterdam?Mijn eerste Firato (Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Techinsche Onderdelen) bezocht ik als 16 jarige in 1971. Nadat ik het imposante RAI-gebouw betrad maakte ik kennis met een aantal heel interessante zaken, zoals de eerste Philips Video recorder, de VCR N1500, en, als Radio Noordzee fan had ik al veel foto's gezien van de studio's aan boord van de Mebo-2 en in de RAI stond ook een stand met de Revox-A77... machtig interessant.. en als 16 jarige nam ik me voor "Ooit heb ik er ook een..". En nu, 54 jaar later heb ik er 5... Maar wat me het meeste bij is gebleven van de Firato in 1971 was de stand van "Hilversum 3", achter glas zag je de DJ's bezig met de eerste "selfsupport studio". Onvergetelijk voor mij was Herman Stok met zijn programma, hij speelde een plaatje "Back Street luv" van Curved Air en als ik dat nu weer hoor dan sta ik weer in die Firato hal met de studio van Hilversum 3. Toen ik weer naar huis ging nam ik me voor om in 1973 uiteraard weer te gaan, maar... triest.. in dat jaar ging de Firato niet door maar was er als doekje voor het bloeden de "HiFi RAI". En ook die werd onvergetelijk met de studio van Radio Noordzee, ik zag Ferry Maat en zijn collega's en ook dat werd onvergetelijkGelukkig was er in 1974 weer een Firato en wat me daar het meeste van is bijgebleven was de stand van Veronica, kon je lid worden van de VOO. Na 1974 heb ik trouw om de 2 jaar de Firato bezocht, zoals die van 1978 waar ik kennis maakte met de videosystemen VHS en Betamax wat voor mij resulteerde in de aankoop van een (peperdure) Sony Betamax SL 8000 videorecorder, een apparaat dat meer dan 20 jaar storingsvrij dienst deed. In 1982 kocht ik op de Firato de Betamax videoband van BZN, die hadden een "Multi uitgave" van een "Best of" op vinyl, video, cassette en 8-track, uitgebracht in samenwerking met het blad Video en Audio Totaal". Het bonnetje zit nog altijd in het doosje van de videoband.. 99 gulden tikte ik daar voor af, maar... vooral in die tijd... je had wat om indruk te maken bij je kennissen.In de loop van de jaren 80 en begin van de jaren 90 was ik trouw bezoeker van de tentoonstelling, de opkomst van de CD, de hoogtijdagen van de Compact Cassette, Teletekst, Sony's El-casset (een XL versie van de gewone cassette), de "Metal tape", de Mini-Disc en DAT, de "Laservision" video-beeldplaat van Philips, de DVD, zij allen hadden hun introductie op de Firato. Helaas merkte ik wel dat vanaf 1990 het segment "computer" steeds dominanter werd, ik was in die tijd totaal geen computerfan, het dieptepunt was dan ook 1996 toen het geen "Firato" was maar "@motion" computer en multimedia, het werd een van mijn kortste bezoeken aan de tentoonstelling. Gelukkig was er in 1998 weer een "Firato" maar was het nog maar een schim van de fascinerende Audio en Video tentoonstelling die het ooit was. Later bleek dan ook dat de Firato van 1998 ook de allerlaatste was.En wat rest? Vele herinneringen en op zolder, in een volle boekenkast, nog een hoop oude folders uit de periode 1974 tot 1998 want als je na de Firato huiswaarts ging dan sleurde je ook vele volgepakte plastic tasjes met folders mee naar huis die je in de dagen erna flink uit ging zitten pluizen.Audio en Video.... in de jaren 70, 80 en 90 was dat het favoriete gespreksitem op vele verjaardagsfeestjes, opscheppen over je "installatie" en de andere laten weten dat hun spullen maar "meuk" was... En daarna "op naar de volgende Firato"...En.... ook een leuke herinnering... "Boterkoek", in het restaurant at ik in 1971 een plak "Boterkoek" en die was zo lekker dat van 1973 tot 1998 ik bij elk Firato bezoek een stukje "Boterkoek" nuttigde in het RAI-restaurant.Ik heb er fantastische herinneringen aan.Henk Kruize 16 juli16 jul bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 16 juli16 jul Ik heb in 1978 en 1980 gespijbeld om naar de Firato te kunnen. Kan ik nu wel zeggen denk ik 😀In 1978 hadden ze op de stand van Akai een leuke gadget: een 'kartonnen platenspeler'. Je draaide een plaatje rond met de vinger en via een naald en kartonnen klankbord kon je de promotie van hun Direct Drive platenspelers beluisteren.In 1984 en 1986 was er ook veel aandacht voor home computers. In '86 was er ook een grote stand van de PTT waarbij je Viditel kon uitproberen (wie kent dat nog?). Ik had destijds ook een account daar, vreselijk duur want naast de (interlokale!) belminuten betaalde je ook nog abonnementskosten en sommige pagina's kosten ook nog geld (tot 99 cent per pagina). Je kon ook berichten naar elkaar sturen en ik heb bij die gelegenheid een bericht aan mezelf gestuurd:
Geplaatst 16 juli16 jul 12 uur geleden zei radio tpot:Firato ja nu het er niet meer is mis je het, net als de auto rai.Maar een vd eerste keren dat ik naar Amsterdam ging, met de trein, en het was heel eenvoudig om bij de Rai te komen zeiden ze.Met de tram, je stap de trein uit en zo in de tram.Ik had nog nooit van mijn leven een trein gezien welke midden in de stad rond reed, en tram genoemd werd.Goed wij kregen het niet voor elkaar om de juiste tram te vinden naar de Rai dus een taxi genomen.De chauffeur verstond ons niet en wij hem niet.In het aller beste Nederlands hem vertellen waar we naar toe wilden, maar hij bleef ons vreemd aankijken.Dan maar in het Engels verder babbelen toch?Vraagt de man van welk land wij kwamen, hij dacht Denemarken.Wij hem vertellen dat we uit Noord Nederland kwamen en we gelukkig Engels geleerd hadden.Werd hij pissig omdat hij zijn best had gedaan om in het Engels te praten, wij hem zeggen dat als hij niet in het dialect had gesproken wij dat ook niet gedaan hadden.Waar een land groot in kan zijn 😀Maar de Firato zelf, ik denk dat het ergens midden jaren 70 moet zijn geweest, daar weet ik niet zo veel meer van.De Sony stand heb ik nog iets van bijstaan net als van de Phillips stand.En de pracht en praal natuurlijk, de shows en zo.Thuis komen met een tas vol folders natuurlijk.TheoMooi verhaal Theo, maar met de taxi van de trein naar de RAI? Bestond toen NS station Amsterdam RAI nog niet?
Geplaatst 17 juli17 jul 10 uur geleden zei ruudam:Bestond toen NS station Amsterdam RAI nog niet?Dat werd geopend op 31 Mei 1981.Henk
Geplaatst 17 juli17 jul Even corrigeren: station Amsterdam RAI werd geopend op 21 december 1978. Er reden toen alleen treinen naar Schiphol, Amsterdam Zuid (WTC) bestond nog niet. In wikipedia staat dit fout. Dit traject had toen geen tussenstations en geen verbinding met de rest van het spoorwegnet.In december 1981 werd de lijn Schiphol - Leiden geopend.Pas in 1993 werd Amsterdam RAI - Weesp geopend en gingen er ook stoptreinen naar Almere en Hilversum rijden.Voordat de RAI van alle kanten bereikbaar was per trein ging je vanuit het noorden met de trein naar Amsterdam Centraal Station en vandaar met tram 4 naar de RAI.Rink(treinen dienstregelingen is mijn andere hobby) 17 juli17 jul bewerkt door Rink Hof
Geplaatst 17 juli17 jul 2 uur geleden zei Rink Hof:Voordat de RAI van alle kanten bereikbaar was per trein ging je vanuit het noorden met de trein naar Amsterdam Centraal Station en vandaar met tram 4 naar de RAI.En die zat ten tijde van de Firato ook echt bomvol!
Geplaatst 20 juli20 jul Auteur Wat een leuke reacties allemaal; zeer herkenbaar en met leuke details. Zeer bedankt daarvoor!Benno
Geplaatst 21 juli21 jul Op 16-7-2025 om 11:07 zei Radio Scotland:Juul ik wil ever reageren.Wind je niet te veel op over wat anderen soms in een reactie zetten , ze bedoelen het waarschijnlijk niet zo als dat het geschreven wordt ,ik ben altijd blij dat je nog een reactie geeft (in dit geval over de Firato) en je laat er ook nog een foto bij zien en een link.Het is toch geweldig dat we hier nog van kunnen genieten..Ook het werk voor de stichting Norderney is een bewijs dat je nog hart voor de zaak hebt ondanks dat het al lang geleden is.Juul , bedankt voor je respons op veel berichten.V.G. Jan Wouda uit Almere.Goed onder woorden gebracht Jan. Juul heeft geneog gedaan voor deze site en in het algemeen voor zeezenders en radio . Alle negatieve berichten maken het er hier niet leuker op merk ik . En waarom ? iemand geeft in mijn ogen terecht een opmerking over duidelijkheid en goed weten of en wat je shrijft ook correct is kwa tijd datum etc .. en dat mag zeker ..
Geplaatst 21 juli21 jul 18 uur geleden zei thijs5326:Station Amsterdam RAI werd geopend op 31 mei 1981.Mijn geheugen laat me blijkbaar weer eens in de steek. Ik lees nu overal dat eind 1978 Schiphol - Amsterdam Zuid werd geopend en dat er in 1981 een verlenging plaatsvond naar Leiden en Amsterdam RAI.Het duidelijkst is deze gedenkplaat:Komt van deze site:https://www.wikiwand.com/nl/articles/Spoorlijn_Weesp_-_Leiden_(Schiphollijn)Sorry voor de verwarring.Rink
Geplaatst 21 juli21 jul Wat ik nog weet ervan, we moesten de tram in, maar vonden deze niet.Er waren ook zo veel om uit te kiezen 😀De taxi was er ook zo, ik denk hooguit 10 minuten? Als het geen 5 minuten geweest is.Theo
Geplaatst 21 juli21 jul Populair bericht Dit is alleen voor hier op 't forum bedoeld en niet voor plaatsing in "Recorder".Tijdens een Firato in de jaren '70 werd er op een stand van, ik dacht, Elektuur een soldeer demonstratie gegeven. En die demonstratie trok best wel veel bekijks.De jongedame, die de soldeerdemonstratie verzorgde, had die morgen blijkbaar besloten dat het nogal warm kon worden op de Firato en had daartoe een gehaakte trui aangetrokken, met, zo was duidelijk te zien, daar verder geen kleding onder. Bij het haken van die trui had men niet al te veel wol gebruikt, waardoor de "mazen" in die trui nogal wijd waren. Door die trui heen was niet alleen de huid van de jongedame te zien, bepaalde gedeelten van haar lichaam probeerden door die mazen heen wat naar buiten te "kijken".Zoals ik al schreef, haar demonstratie trok de aandacht van velen (vooral mannen).Zo kon 't gaan in de jaren '70 😉 21 juli21 jul bewerkt door Ben
Geplaatst 22 juli22 jul Populair bericht 16 uur geleden zei Ben:De jongedame, die de soldeerdemonstratie verzorgde, ......... had daartoe een gehaakte trui aangetrokken, met, zo was duidelijk te zien, .....etcZo kon 't gaan in de jaren '70 😉...en ik maar denken dat de soldeerbout per ongeluk een draadje van de trui gaat raken met alle gevolgen van dien .....
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.