Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De stille maanden van de Muziekboot: Op het nippertje

(0 recensies)

Ik krijg zojuist een bericht door van de Marine in Den Helder dat het zendschip Mi Amigo zinkende is. Er schijnen nog vijf mensen aan boord te zijn. Misschien dat ze luisteren, sterkte toegewenst in ieder geval.” Dit was de mededeling van Lex Harding op vrijdagmiddag 19 januari 1979 om 17:27 uur tijdens een uitzending van de Nederlandse Top 40. Naar aanleiding van deze melding op Hilversum 3 werd er een telefoontje vanuit Nederland gepleegd met Stuart Russell in Engeland. Aan land was de Caroline organisatie tot dat moment nog niet op de hoogte van wat zich op zee afspeelde. Stuart nam gelijk contact op met Albert Hood en beide besloten om samen met de vrouw van Albert en twee auto’s naar Harwich te rijden om de opvarenden op te vangen. Het was namelijk de reddingsboot uit Harwich die was uitgevaren richting de MV Mi Amigo omdat die van Walton-on-the-Naze al onderweg was naar een andere noodoproep.

Toen ze bij de kustwacht in Harwich aankwamen was de reddingboot al terug en waren de opvarenden overgebracht naar het plaatselijk politiebureau. Terwijl Georgina Hood naar het politiebureau belde om te informeren wanneer de vier konden worden opgehaald, ging Albert Hood een gesprek aan met een van de medewerkers van de reddingsboot. Die wist hem te vertellen dat de MV Mi Amigo het nog wel een kleine 48 uur zou uithouden. Hij vond dat ze er nog niet zo slecht bij lag omdat het schip wel dieper in het water heeft gelegen met volle olie- en water tanks. En deze man kon dat weten omdat hij in het verleden betrokken was geweest bij de tendering van het zendschip.

Intussen werd het duidelijk dat de opvarenden opgehaald konden worden. Voor de deur van het politiebureau stonden inmiddels al een aantal journalisten te wachten. Zodra de vier mochten vertrekken werden ze direct naar de auto’s gebracht en vertrokken ze zo snel mogelijk om onderweg te stoppen bij een café. Hier konden ze bijkomen van hun avontuur op zee en moesten ze vertellen wat nu precies de situatie aan boord was. Alle vier hadden hun twijfels over de bevinding van de reddingsbootmedewerker over de status van MV Mi Amigo. Men wist te vertellen dat het water halverwege de wand in de beneden studio stond.

radio-caroline-1979-07-28--hans-joachim-backhus-017_27526581631_o.jpgToch werd besloten om contact op te nemen met Robb Eden om het verhaal van de reddingsbootmedewerkers door te geven. Rob was op dat moment bezig met een drive-in show en er werd afgesproken dat ze met z’n allen zijn kant op zouden komen.

Daar arriveerde ze net toen de drive-in show was afgelopen. Stuart Russell ontfermde zich over René de Leeuw en Peter van der Holst. Albert Hood, Tony Allan en Roger Mathews gingen met Robb Eden in gesprek over de stand van zaken met betrekking tot het zendschip. Besloten werd om tot de volgende ochtend te wachten, mede door het slechte weer en omdat Peter Chicago al had aangegeven een reddingspoging te willen organiseren.

De volgende ochtend, 20 januari 1979, was de weerssituatie verbeterd en de harde wind was afgezwakt tot een windkracht 4 à 5. Daarop besloot Peter Chicago samen met onder anderen Richard Thompson en Marie-Louise vanuit Sheerness richting de MV Mi Amigo te vertrekken. Volgens de informatie van de kustwacht in Walton-on-the-Naze was deze nog steeds drijvende maar maakte zij inmiddels wel zwaar slagzij.

Aan het einde van de middag kwam de tender aan bij het zendschip. Omdat de tender niet te dicht bij kon komen maakt Peter Chicago peddelend met een rubberboot de oversteek. Hij had een lijn vastgebonden aan de boot en met behulp van deze lijn werd de rubberboot bijna tien keer op en neer getrokken tussen de tender en de MV Mi Amigo met daarin onderdelen en brandstof. Een keer ging het goed mis en verdween het grootste deel van de brandstof die was meegenomen in de Noordzee. Twee kleine blikjes met brandstof haalde de MV wel maar dat was veel te weinig. Daarom besloot Peter om met de rubberboot een leeg olievat terug te sturen en deze te laten vullen met diesel uit de tanks van de tender. Nadat alles op deze manier was overgezet, vertrok men zonder Peter Chicago terug naar de haven. Hij bleef alleen achter op het langzaam zinkende zendschip.

Chicago kon de Henschel generator niet meer starten omdat deze te diep in het water stond. Wel lukte het hem om een van de pompen, die was voorzien van een dieselmotor, met de meegenomen brandstof aan de praat te krijgen. Daarmee werd het mogelijk om toch nog water uit het schip te pompen, zei het dat dit heel traag ging en niet voldoende was om het schip hiermee te redden.

De volgende dag, het is dan 21 januari 1979, was er bij de Caroline organisatie aan land nog niets bekend over de situatie met betrekking tot de MV Mi Amigo en Peter Chicago. Vanuit Ramsgate vertrok er een nieuwe tender richting de MV met namens de Caroline organisatie aan boord onder anderen Roger Mathews, Tony Allan, John Moss, Albert Hood en Stewart Payne, een journalist van de krant Evening News. Aan onderdelen hadden zij twee pompen en een Honda generator meegenomen, inclusief benzine voor deze nieuwe generator en 200 gallons diesel voor de grotere generatoren aan boord.

De weersomstandigheden waren slecht en de tender was met vertraging vertrokken. Het was koud op zee met aanzwellende noordoostenwind en een opkomende mist. De tender was berekend op maximaal acht personen en met dertien man en goederen lag zij behoorlijk diep in het water. Onderweg maakte de tender water en bleken de pompen niet meer te werken. Deze moesten op zee gerepareerd worden, wat een half uur extra tijd kostte. Na bijna vijf uur onderweg te zijn geweest bereikte men de ligplaats van de MV Mi Amigo waar Peter Chicago buiten op het dek van de stuurhut stond te zwaaien. Het viel Roger Mathews op dat het zendschip nog net zo erbij lag als 36 uur geleden toen ze hem verlieten. De situatie was gelukkig niet verslechterd.

De Caroline medewerkers stapten allemaal aan boord van het zendschip en de meegenomen pompen, generator en brandstof volgde snel. Na een korte inspectie was het duidelijk dat er veel werk verzet moest worden voordat er weer kon worden uitgezonden vanaf de muziekboot. Vooral de Caroline studio en de Record Library, waar de eerste twee rijen met elpees onder het zoute zeewater stonden, waren flink aangetast.

Nadat de twee aan boord gebrachte pompen aan het werk waren gezet, werd begonnen met het aansluiten van de Honda generator op een droge en veilige plaats. Deze generator, die op benzine draaide, was nodig om het schip van stroom te voorzien zodat de verlichting en de verwarming weer aan kon. Gelukkig was het elektriciteitsnetwerk niet aangetast door het zeewater en voordat het donker werd was er weer stroom aan boord van de MV Mi Amigo.

Peter Chicago had ondertussen een lijst opgesteld met spullen die hij nodig had voor het uitvoeren van de nodige reparaties aan boord. Hij gaf deze mee en besloot zelf tot de volgende tender aan boord te blijven.

Tegen de avond vertrok de tender met aan boord Albert Hood en de journalist Stewart Payne. De rest van de Caroline medewerkers bleef achter om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. Bij vertrek van de tender was het resultaat van de reddingsoperatie al zichtbaar: er branden weer lampen aan boord en het schip lag inmiddels recht en hoger in het water. 

De terugreis van de tender verliep niet zonder problemen. Om zo veel mogelijk diesel op de MV Mi Amigo achter te laten was besloten om ook de inhoud van de tanks van de tender aan te spreken. Met net genoeg diesel aan boord vertrok men voor de terugweg naar Ramsgate. Alleen raakten de filters door de troebele diesel op de bodem van de tanks vervuild en viel de motor tot twee keer toe uit. De filters schoonmaken zorgde weer voor de nodige vertraging.

Eenmaal terug in Margate werden de opvarenden van de tenders opgewacht door de autoriteiten en meegenomen naar het bureau. Er werd duidelijk gemaakt dat ze aangeklaagd zouden worden in het kader van de Marine Broadcasting Act (1967). Iedereen verklaarde zich onschuldig omdat ze een schip in nood hadden geholpen. Nadat de meegereisde reporter, Stewart Payne, verklaarde dat de MV Mi Amigo niet meer zou kunnen uitzenden omdat onder andere de generatoren onder water stonden, werden ze zonder aanklacht heengezonden.

radio-caroline-1979-07-28--hans-joachim-backhus-048_27499951072_o.jpgHet zinken van de MV Mi Amigo was dan wel voorkomen, de problemen voor de Caroline organisatie in Engeland waren nog niet voorbij. Het slechte weer bleef in de dagen na de redding aanhouden. Een bevoorrading uitvoeren met de eigen tender was hierdoor niet mogelijk, voornamelijk omdat deze niet bestand was tegen het slechte weer op de Noordzee. Maar het was wel dringend om zo snel mogelijk eten, drinken en brandstof naar het zendschip te brengen omdat er maar voor een paar dagen aan boord was achtergebleven. Om die reden werd er daarom gezocht naar een ander schip dat onder deze weersomstandigheden het wel aankon om de benodigde spullen naar het zendschip te brengen. Uiteindelijk vond men een schipper bereid om tegen een forse betaling de MV Mi Amigo te bevoorraden, maar op het laatste moment haakte deze alsnog af omdat hij het risico te groot vond om gepakt te worden en als gevolg daarvan zijn schip kwijt te raken.

Het lukte uiteindelijk pas in de tweede week van februari 1979 om weer naar de MV Mi Amigo te varen. Op het zendschip was het verse drinkwater inmiddels op en was er nog een minimale hoeveelheid brandstof over om de pompen en de generator aan boord te laten draaien. De laatste dagen voorafgaand aan de bevoorrading moest er zelfs gegeten worden uit de oude voedselblikken die nog over waren uit de tijd dat Radio Mi Amigo nog uitzond van het schip. Naast eten, drinken en brandstof werden er ook nieuwe onderdelen aan boord gebracht om de benodigde reparaties te kunnen uitvoeren. En omdat de verwarming aan boord niet meer werkte, werd er ook een gaskachel aan boord gebracht.

Half maart kwamen er een aantal vrijwilligers meehelpen op de MV Mi Amigo. Hun taak was om het schip op te ruimen, schoon te maken en daar waar nodig weer een verfje te geven. Ondertussen begon Tony Allan, die inmiddels weer aan boord was teruggekeerd, met het reinigen van de elpees die een paar weken eerder onder het zeewater waren komen te staan. Deze moesten weer bruikbaar zijn op 15 april, want met Pasen wilde men de uitzendingen hervatten.

In dezelfde periode werd er via een aparte tender ruim 8.000 liter diesel afgeleverd voor de Cummings generator. Deze stond nog steeds op het achterdek en was inmiddels aangesloten op de zender. Hierdoor werd het mogelijk om met de zender te testen en daarmee aan te tonen dat alles aan boord weer werkte. Vooral dit laatste was belangrijk omdat men in onderhandeling was met een partij die zendtijd wilde huren op het zendschip. Het ging hierbij om een Nederlandstalige service die overdag zou gaan uitzenden met een Top 40 format. De avond en nacht bleef dan over voor de Engelse service, net als in de tijd toen het zendschip werd gedeeld met Radio Mi Amigo. Maar deze partij wilde alleen zaken doen en pas betalen voor de huur van de zender als het station daadwerkelijk in de lucht was. 

Op 29 maart 1979 maart was het dan zover. Het schip was weer aardig op orde en de noodzakelijke reparaties aan boord hadden plaatsgevonden. Tony Allan had inmiddels een deel van de ondergelopen elpees en singles schoongemaakt, in ieder geval genoeg om de uitzendingen mee te kunnen starten. Vroeg in de ochtend werd de Cummings generator gestart en de 50 kW-zender werd aangezet. Eerst met alleen een draaggolf op de 962 kHz, maar vanaf 08:00 uur werd er na vijf maanden stilte weer muziek uitgezonden vanaf de MV Mi Amigo. 

De test werd uitgevoerd op de 962 kHz, de frequentie die in gebruik was toen men in oktober 1978 gedwongen werd de uitzendingen te staken. Echter in november 1978 schoven alle middengolfzenders 1 kHz op. Inmiddels was men wel in het bezit van een zendkristal voor de 963 kHz, alleen was deze op het moment dat men de testuitzending deed nog niet aan boord.

Tekst: Vincent Schriel

Foto's: Hans Joachim Backhus

20 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Geplaatst

''Toen ze bij de kustwacht in Harwich aankwamen was de reddingboot al terug en waren de vier opvarenden overgebracht naar het plaatselijk politiebureau.''

Het waren 5 opvarenden, zie de mededeling van Lex Harding bovenaan in het verhaal: “Ik krijg zojuist een bericht door van de Marine in Den Helder dat het zendschip Mi Amigo zinkende is. Er schijnen nog vijf mensen aan boord te zijn. Misschien dat ze luisteren, sterkte toegewenst in ieder geval.

Tom Hardy wordt vergeten.

image.pngLeft to right: Roger Mathews, Tony Allan and Tom Hardy after being brought ashore by lifeboat. Photo from ‘Caroline - A Story in Photos’, published by Three Master Productions.

https://www.offshoreradio.co.uk/car79.htm

Ricky

Leden

Geplaatst

Tijdens de "stille periode" zocht ik dagelijks naar zenders op de MW, maar meest in de buurt van 963.

Het was nog geen digitale afleesradio, dus eerst naar de nabijgelegen brt 1 op de 927.

Mijn geluk kon niet op toen ik muziek hoorde vanop de MV.

Maar, u mag me terecht wijzen als ik fout zit, overdag gaf Radio Mi Amigo aan van de frequentie 962 en 's avonds gaf Radio Caroline de 963 op. Was die verandering in die tijd al gedaan? Of pas later? En, hoe komt het dan dat in de tijd van Mi Amigo al steeds 2 verschillende frequenties aangegeven werden?

Gewoon uit interesse hoor. In die tijd liep ik daar ook mee bezig, en nu nog steeds dus.

Groetjes

Ricky

PowerMusic

Leden

Geplaatst

Op 2-8-2025 om 18:50 zei Ricky:

Tijdens de "stille periode" zocht ik dagelijks naar zenders op de MW, maar meest in de buurt van 963.

Het was nog geen digitale afleesradio, dus eerst naar de nabijgelegen brt 1 op de 927.

Mijn geluk kon niet op toen ik muziek hoorde vanop de MV.

Maar, u mag me terecht wijzen als ik fout zit, overdag gaf Radio Mi Amigo aan van de frequentie 962 en 's avonds gaf Radio Caroline de 963 op. Was die verandering in die tijd al gedaan? Of pas later? En, hoe komt het dan dat in de tijd van Mi Amigo al steeds 2 verschillende frequenties aangegeven werden?

Gewoon uit interesse hoor. In die tijd liep ik daar ook mee bezig, en nu nog steeds dus.

Groetjes

Ricky

Even een controle uitgevoerd op wat jij beweerd maar ook op Caroline werd 962 omgeroepen.

Geplaatst

Ik heb het nog eens opgezocht , mijn vraag aan Chicago mbt watersituatie bij lekkage a/b Mi Amigo. Ik kreeg van hem een antwoord in detail vele jaren geleden. Zie hieronder onze briefwisseling:

From Peter Chicago……

The question :

have got a question that concerns the ship Mi Amigo, not about transmitters, aerials or deejays but purely the ship. I know my way on the Mi Amigo since I visited the ship several times between 68 and 72 and are aware of the lay out onboard. The problem aerie the space under the plates in the engine room, near the stern of the ship, just forward of the wheelhouse. Lately I did read the Albert Hood book and he reported on the January 1979 problems with the ship shipping water. He wrote that near the cabins there was knee deep water and in the downstairs studio up to the record turntables. If that’s correct that’s an awful lot of water. However  no reports on the same level of water in the generator room, so it looks as if the water level was higher towards the bow of the vessel. If you look at pictures of the Mi Amigo since 1974 and the new mast it looks as if the bow was deeper in the water than the stern. Could it be the weight of the tower that caused her to be deeper in the water at the front end of the ship and does that perhaps explain the fact the water level got as high as reported and also to be seen in pictures Marc Jacobs made after water problems . I know it’s a long time ago but this always intrigued me. I hope you have the answer.

 

Kind Regards

 

Paul de Haan

Holland.

 

Hallo Paul,

 

 

The answer to your question is a little bit complicated.

 

When the Mi Amigo was taken back out to sea, none of us on board knew much about the construction of the ship.

We learned the hard way, by discovering things when dealing with problems.

The Accommodation Area below deck became flooded on several occasions.

During very bad weather, with waves crashing over the poorly fitting cabin hatches, water would enter the cabins, and if enough water came in, the cabin floor would become flooded.

That water soon flowed into the corridor down the centre of the ship, and into the Record Library at the Forward end of the accommodation.

Later, when the ship developed leaks in the hull plating, and the Generator Room became flooded, this also caused flooding in the Mid-Ships area.

An investigation revealed that most of the Mid-Ship's hull had been filled with concrete, to ballast the ship.

The area of the hull below the floor level of the cabins and Record Library was almost completely filled with concrete, which had been poured into the hold to ballast the ship.

The top of this concrete block was just below the level of the wooden floor in this section of the ship.

A small area, at the foot of the stairs, and adjacent to the bulkhead separating the Accommodation from the Generator Room had been left empty of concrete, and this small section had been left to collect any water from this section.

At some time in the past, the bulkhead separating the two compartments had been deliberately opened, to allow the water to flow freely between the two compartments.

If one area flooded, the other would also flood.

That also meant that the oily water from the Generator Room was also present in the bilge area of the accommodation, and when the water  level rose above the concrete, it would surge back and forth with the movement of the ship, and oily water would flood out over the floors of the cabins.

During several occasions when the ship had taken a lot of water, the water level would rise above the floor level, and as Paul has said, the water would tend to collect at the Forward end of the accommodation, and the Record Library would always be the worst affected.

The replacement mast was much heavier than the original lightweight tubular mast, which was made from an aluminium alloy, and probably the ballasting of the ship should have been adjusted to compensate.

At the time we lacked the expertise to fully understand the problems, and none of the engineers that we had on board made any suggestions, but with the benefit if hindsight, and more experience, I believe we got a lot of things wrong.

There were tanks in the old engine room, and those tanks could have been used for ballast, because the large diesel tanks in the Generator Room made the smaller tanks unnecessary for use with the Main engine.

The simple answer to the question is that because most of the hull was filled with concrete in the mid-ship's section, it did not take a large quantity of water to flood that section above the floor level.

The pitching of the ship then caused this water to surge back and forth along the length of the corridor, and the effect could be quite frightening.

I hope that information answers at least some of your questions.

 

                                                                    Best Regards,

                                                                           Peter.

 

 

 

 

thijs5326

Leden

Geplaatst

Op 2-8-2025 om 12:57 zei Robin Westhof:

''Toen ze bij de kustwacht in Harwich aankwamen was de reddingboot al terug en waren de vier opvarenden overgebracht naar het plaatselijk politiebureau.''

Het waren 5 opvarenden, zie de mededeling van Lex Harding bovenaan in het verhaal: “Ik krijg zojuist een bericht door van de Marine in Den Helder dat het zendschip Mi Amigo zinkende is. Er schijnen nog vijf mensen aan boord te zijn. Misschien dat ze luisteren, sterkte toegewenst in ieder geval.

Tom Hardy wordt vergeten.

image.pngLeft to right: Roger Mathews, Tony Allan and Tom Hardy after being brought ashore by lifeboat. Photo from ‘Caroline - A Story in Photos’, published by Three Master Productions.

https://www.offshoreradio.co.uk/car79.htm

IMG_9403.jpeg

gbzraj

Leden

Geplaatst

Er was een testuitzending op 557 kHz van de Mi.Amigo op zondag 18 maart 1979, van ongeveer 04.30 tot 12.25 uur GMT. Dit wordt bevestigd in het tijdschrift Monitor.

Geplaatst

15 uur geleden zei gbzraj:

Er was een testuitzending op 557 kHz van de Mi.Amigo op zondag 18 maart 1979, van ongeveer 04.30 tot 12.25 uur GMT. Dit wordt bevestigd in het tijdschrift Monitor.

Dat zal dan op 558 kHz zijn geweest.

Geplaatst

40 minuten geleden zei thijs5326:

Bron: 20 jaar Radio Caroline

IMG_9482.jpeg

Dat was na 23 november 1978 dus de frequentie 558 kHz.

Martin1968

Leden

Geplaatst

Of het 557 of 558 kHz was, hangt toch af van het beschikbare kristal? Of vergis ik me nu?

Geplaatst

57 minuten geleden zei Martin1968:

Of het 557 of 558 kHz was, hangt toch af van het beschikbare kristal? Of vergis ik me nu?

Maar ook van de indeling van de middengolf, die op 23 november 1978 was gewijzigd vanwege het inwerking treden van het Plan van Genève. Zelfs Radio Caroline hield zich aan die kanaalindeling.

Martin1968

Leden

Geplaatst

27 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Maar ook van de indeling van de middengolf, die op 23 november 1978 was gewijzigd vanwege het inwerking treden van het Plan van Genève. Zelfs Radio Caroline hield zich aan die kanaalindeling.

Is mij bekend Piet, maar je moet het maar net aan boord hebben. ;-)

thijs5326

Leden

Geplaatst (bewerkt)

2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Dat was na 23 november 1978 dus de frequentie 558 kHz.

Klopt, 557 kHz = 539 meter en 558 kHz = 538 meter.

bewerkt door thijs5326

Geplaatst

30 minuten geleden zei thijs5326:

Klopt, 557 kHz = 539 meter en 558 kHz = 538 meter.

Dat is wat minder relevant. Radio Caroline noemde altijd een golflengte die eindigde op een 9. Nine rijmde mooi op Caroline. Zelfs de golflengte 253 meter werd genoemd als 259 meter, en de golflengte 312 meter als 319 meter..

ruudam

Leden

Geplaatst

Vreemd dat ze altijd onnodig ver naar boven gingen Terwijl 249 veel dichter bij 253 ligt en 309 bij 312.

Theo PE1OPQ

Leden

Geplaatst

Gewoon het hele meters gedoe vergeten, en overgaan naar Khz?

Oude mannen met oude gewoonten, dat doorbreek je niet zo maar.😀

En wie zou de juiste frequentie nu na meten?

De luisteraar zeker niet, die had de beschikking niet over geijkte meet apparatuur.

Nu kunnen we dit ons niet meer voorstellen, waar we op een eenvoudige wijze zelfs de drift van een zender online kunnen zien.

Dat was toen die tijd, onvoorstelbaar.

Theo

Geplaatst

11 uur geleden zei ruudam:

Vreemd dat ze altijd onnodig ver naar boven gingen Terwijl 249 veel dichter bij 253 ligt en 309 bij 312.

249 zat waarschijnlijk te dicht bij 247 meter (BBC Light Programme) en 259 misschien wat dichter bij 266 meter (Big L Radio London)?

ruudam

Leden

Geplaatst

Het gaat niet om afstand tussen zenders maar om advertised wavelengths.

247 werd in die tijd door de BBC niet ge promoted, dat kwam pas bij Radio One.

Martin1968

Leden

Geplaatst

''Advertised wavelength' of niet. Je gaat toch niet roepen dat je pal naast de BBC zit, als je in werkelijkheid verder weg zit?

Bovendien klinkt 259 beter dan 249 (en 319 beter dan 309).

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.