Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Kookboekje,

Hoi, Het is misschien een wat dommige vraag, maar ik ga ' m toch stellen. Bij de lokale omroep werd ik gebeld door een luisteraar die klaagde dat het geluid van bepaalde muziek niet goed doorkomt. Ik draaide toen Sam & Dave met Hold On I'm Coming, waarbij je op je linkeroor de instrumenten hoort en op rechts de zang (hetzelfde effect als bij andere 60's plaatjes zoals California Dreamin' van The Mamas en The Papas). Deze luisteraar hoorde thuis alleen het instrumentale gedeelte uit de speakers komen en niet of nauwelijks de zang. Is dit iets wat ik zelf ter plekke kan oplossen, of moeten mensen thuis iets aan hun instellingen doen? Misschien ook van bela…

2. Started by Vincent,

Ik heb al een aantal jaren meerdere DAB/DAB+ ontvangers. Inmiddels zijn zowel de PO als de commerciëlen landelijk te ontvangen. Beide via een eigen netwerk. Wat mij opvalt is het verschil tussen beide in REO (Rotterdam en omstreken). Thuis op de tuner kan ik de sterke van de signalen zien en wat opvalt is dat de PO foutloos binnenkomt. Mooi hard signaal. Bij de commerciëlen is dat wel anders. Signaal is zwakker, zie foutmeldingen. Overigens niet ernstig genoeg voor onderbreking van het geluid. Op de portable is dat anders. PO in de hele stad probleemloos, ook binnen. Maar bij de commerciëlen gaat het mis. Zodra ik een gebouw binnen ga hapert het geluid. Beide signa…

• 9 antwoorden
    • 4,3k weergaven
  3. Started by Juul,

Ik luister in de auto tegenwoordig veel naar Joe , https://joe.nl/ en ook naar https://www.radio10.nl/60s-en-70s-hits. Maar het valt mij op de ik Joe veel beter en mooier vind klinken. Veel meer "sprankelend". Ik heb dat maar eens gevraagd aan mijn heel goede kennis Dennis van Benthem, hij werkt inmiddels weer bij Optimod na een aantal jaren bij de NPO en hem dat gevraagd. Dennis was samen met Niels ook verantwoordelijk voor onze streaming tijdens de DutchMediaWeek afgelopen oktober. Wat voor optimod gebruikt Joe? Ze hebben hem in mijn oren erg goed ingeregeld. Dit was zijn antwoord: Toevallig weet ik van Joe dat er een Op…

4. Started by Vincent,

Ik zie nu een heel hard morse signaal op 534 kHz. Het blijkt een baken te zijn met de call FED aan boord van de Floatel Endurance 9ZCEK4). En zo ziet het er uit: Maar waarom is het signaal zo hard? Niet zo gek, hij ligt hier 'om de hoek' in de Botlek:

• 9 antwoorden
    • 3,9k weergaven
  5. Bron: SpreekBuis https://www.spreekbuis.nl/meer-dan-1-miljoen-dab-radios-in-nederland/ Leuk dat commentaar van oud NOS-NOB programmatechnicus Willem Davids.

6. Started by nchuijg,

Dit is wel erg leuk voor zendertechneuten! https://en.wikipedia.org/wiki/KFI Nico.

• 9 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  7. Started by Jano1954,

Vrienden, Vanaf begin jaren 50 tot 1991 was er in Muenchen een elektronica postorderbedrijf met de naam R I M (Radio Industrie Muenchen) Zij boden bouwpakketten van allerlei apparaten aan met de nadruk op audio. Ook gaven zij ieder jaar een Catalogus uiy (RIM Jahrbuch) waar alle artilen instonden. Ook in de Veronica Studio aan de Utrechtseweg 16 was RIM geen onbekende. Dit zal mede gekomen zijn doordat technicus Iemke Roos de spullen van RIM importeerde. Ik kan me nog een foto herinneren waar op de Philips Mixer nog een M6S mengpaneel van RIM te zien was tijdens de opname van de befaamde en veelbesproken kerstprogramma's die bij Jan van Veen in de afgesloten…

• 9 antwoorden
    • 8,7k weergaven
  8. Started by ferry fan,

Dag allemaal, Ik ben een soort van nieuw op dit forum - ik heb het in ieder geval lang niet meer bezocht. Daarom een kleine introductie. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80 en luisterde daarom veel naar Hilversum 3. Ik had zo mijn favorieten maar vooral Ferry Maat vond en vind ik geweldig. Later kreeg ik wat meer het idee waar die programma's eigenlijk mee werden gemaakt. Ik ben geïnteresseerd in techniek en radio en vind het daarom leuk om meer te weten over de DJ-tafel zoals die vanaf 1/2 jaren 70 tot 87 in de Hilversum 3 studio werd gebruikt. Ik heb door de jaren best al wat info op internet gevonden. Maar ik heb wat specifieke vragen over de…

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 9 antwoorden
    • 2,1k weergaven
  9. Started by Juul,

We hebben er allemaal wel eens last van, vooral wij die met vaak oude recorders werken om oude cassettes of banden te digitaliseren. En dan treed het vaak op, een krakende potmeter (volume regelaar ). Daar is wat aan te doen,"vroeger" hadden we daar kontakt spray voor, maar heel goedkoop is ook de z.g. remmen reiniger die te koop is bij de ACTION. Werkt heel goed.

10. Started by Jano1954,

Gisteren 30 mei 2012 zijn 2 van de 3 middengolf zendmasten in Kvitsoy in het zuiden van Noorwegen gesloopt. De andere mast wordt in de loop van de week opgeblazen. In de eerste helft van 2000-2010 werden deze zenders op 1314 kHz ook gebruikt voor de uitzendingen van RNW in de avond. De zender is op 30 november voor het laatst gebruikt. Het uitschakelen vind je hier : http://www.aftenbladet.no/tv/Kvitsysenderen-skrudd-av-for-godt-2901364.html Voor degenen die willen zien hoe het opblazen in zijn werk ging kun je deze link volgen. http://www.aftenbladet.no/tv/Her-sprenges-Kvitsoy-masten-2981420.html?paging=&section=#.T8eyOGPwB8E http://ww…

• 8 antwoorden
    • 3,2k weergaven
  11. Started by Theo PE1OPQ,

Iemand bekent met Zara, en weet hoe ik deze fout kan oplossen? Heb win10 met de nieuwste updates van windows (moet van de bank :-)) Theo

12. Started by J.Vinke,

Soms dan kom je dingen tegen waarvan je denkt "het ei van Columbus" muziek vanaf de ons zo vertrouwde vinyl zonder enige vorm van slijtage. op deze link is het te bewonderen http://elpj.com/ Vr gr Jan

• 8 antwoorden
    • 3,3k weergaven
  13. "Enable Artist seperation" werk niet in Mixtime Direttore 4.0.0 Broadcast Zo zitten de tracks in de database; artist[space]-[space]title Het vinkje staat aan. Soms 2 of 3, zelfs 4X dezelfde artiest/groep in 1 uur Database bevat 1000 titels in een testopstelling, alles zit in 1 map, met een paar submappen. "Minimum distance" heeft gestaan op 500 maar is nu op 800 gezet. Wie weet hier meer over?

• 8 antwoorden
    • 2,9k weergaven
  14. Started by Eric,

Met welke software werken de LPAM stations om de (non-stop) muziek ten gehore te brengen? Zoiets kan je doen met Winamp o.i.d. maar er is vast meer (en betere) software. Grts Eric

• 8 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  15. Beste Forumleden, Vorige wek dan eindelijk via Conrad een Seangean DPR-36 Dab+ radio aangeschaft. De instructie zegdt dat de radio eerst 4 uur moet opladen via de adapter en dan zou die het moeten doen. Maar hoevaak ik het rode knopje ook indruk, er gebeurt gewoon niets na die 4 uur. OOk niet na 8 uur. Ik weet dat onder jullie ook gebruikers zijn van dit type dab+ radio. Weten jullie hier misschien raad mee? Alvast hartelijk dank! Groet, Melle

• 7 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  16. Started by Juul,

bron: spreekbuis. https://www.spreekbuis.nl/blog-ad-roland-dab-plus-of-min/

17. Started by Juul,

Tijdens onze reünie kreeg ik van oud collega technicus Nol een plastic tasje met banden. "dank je wel Nol, wat staat erop ?" Antwoord Nol, " Geen idee....." Enfin ik wilde ze direct in de auto leggen en liep door de gang van Lapershoek. En ineens, ging het tasje stuk en hup alle bandjes over de grond. Eén rolde helemaal naar voren naar de receptie. PANIEK ! ( het zijn trouwens niet de eerste banden die daar zo in de gang lagen......maar dat was meer dan 40 jaar terug ) Gelukkig was "forum chef" Vincent in de buurt en maakte de volgende foto. Om nog een band te digitaliseren heb ik hier in een niet gebruikte kamer een klein "audio hoekje'.…

• 7 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  18. Started by Ricky,

Sinds vorige zomer heb ik een Yamaha R-N602 in huis staan. Prachtig stuk om naar te luisteren met de vele mogelijkheden. Duizenden radiostations van over de hele wereld liggen in mijn bereik. Alhoewel, ik weet nog geen tiende deel van het hele apparaat. Radio Caroline (in de vele vormen) Radio Veronica (verschillende) enz. Via de pc kan ik ook Radio Mi Amigo internationaal krijgen. daar zit juist het probleem. Waar ik ook zoek, Nederland, België, Duitsland.... Spanje... Nergens vind ik dat station op mijn Yamaha. Ik heb al de vraag gesteld op de site van het station, maar helaas. Weten jullie raad? Vele groeten uit Kortrijk R…

• 7 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  19. Started by Juul,

Op onze zendamateur site had iemand een mooi You Tube filmpje gevonden. Iemand had bedacht om z'n signaal sterkte van z'n draadloze modem te versterken. voor slechts $0,25 !!! Ik ga het eens proberen met m'n in huis video verbinding hier. Hardstikke leuk en erg simpel! Juul

• 7 antwoorden
    • 2,8k weergaven
  20. Started by Jano1954,

Vrienden, Vanmiddag had ik een vergadering met wat radio makers. Tijdens deze vergadering kwamen we bij een gesprek over de techniek ineens op de oude jingle machines. Toen we gingen inventariseren wat we allemaal nog aan NAB cartridges op onze zolder hadden liggen, schrokken we een beetje dat het er zoveel waren. Alles was nog geschikt om zo op zender te gebruiken. Maar ja, we hebben geen van allen nog een jingle machine. Wie o wie heeft er voor ons een Sonifex, BE (Spotmaster) of Appel machine in de aanbieding?? Je zou er ons een verschrikkeleijk (nostalgisch) plezier mee doen. Groet, Jan

• 7 antwoorden
    • 5,9k weergaven
  21. bron: Villamedia https://www.villamedia.nl/artikel/npo-nog-zeker-tot-2030-op-analoog-fm-actief?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+villamedia%2FtctJ+(Villamedia+Nieuwsbrief)#When:07:32:00Z

22. De geschiedenis met ook iets over Radio Veronica en mogelijke storing. Groet Nico.

23. Started by ruudam,

Jongelui, Ik probeer 2 verschillende shoutcast streams uit 1 computer te laten komen. Hert probleem is dat je in Shoutcast niet kan kiezen tussen geluidskaarten, hij pakt de eerste, meestal de interne. Dus een 2e gestarte SC pakt dezelfde audio bron. Je kan Shoutcast echter ook voor WinAmp laten kiezen. Nu ben ik zover dat je WinAmp voor line in kan laten kiezen (in locatie linein:// typen), maar ook hier kan ik geen keuze voor welke geluidskaart -line in. Weet iemand raad, of is er een plugin (in input) voor WinAmp waarbij je wel kan kiezen. Voor de duidelijkheid, gaat om de invoer van WinAmp, de uitvoer kan je bij output plugin's wel kiezen (device)

• 7 antwoorden
    • 2,9k weergaven
  24. Started by Juul,

In mijn jeugd maakte ik de dr. Blan Jampot radio. In die tijd gebruikte je als "jongeling" jam op brood. Maar de tijden veranderen, tegenwoordig eet de jeugd geen jam meer maar drinkt bier. ( soms veel......). En daarom wellicht deze bierfles radio als vervanger van de jampot radio? The Times They Are a-Changin'. ( Bob Dylan) http://mancave.conrad.nl/zelf-een-radio-bouwen-van-een-bierflesje-zonder-batterijen/

25. Started by ruudam,

Kan iemand Itunes zover krijgen de stereo stream van Paradijs te pakken, ze pakken nu nog de mono. Ik heb geen idee hoe dat moet. Stream adressen op site radioparadijs.nl Dank,ruud

• 7 antwoorden
    • 2,2k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.