Radiotechniek
Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.
347 discussies in dit forum
-
Al twintig jaar lang kijk ik tegen deze wandcontactdoos aan. Vandaag bij het behangen vroeg ik het mij weer af: waar dient die onderste aansluiting voor. De telefoonaansluiting er boven is ooit door mij gebruikt. Maar die onderste?
-
Ook daar zijn ze trots op hun Australian Made Broadcast producten. Ook iets over de RCA Amplifase transmitters. Groet Nico.
-
- 2 antwoorden
- 1,8k weergaven
-
-
Grappig, kwam ik tegen in ons archief.
-
-
- 13 antwoorden
- 4,3k weergaven
- 1 follower
-
-
Uit metingen van het Agentschap Telecom is gebleken dat veel radiozenders op dat moment met meer vermogen uitzonden dan in hun FM-vergunning is bepaald. Het gaat om een rapport uit 2013 dat nu pas openbaar is gemaakt. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft namelijk bij uitspraken van 13 juli 2016 geoordeeld dat het Rapport ‘Antennediagrammetingen in de FM-omroepband’ openbaar gemaakt moet worden. Met de uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is een einde gekomen aan jarenlange juridische procedures over de openbaarmaking van het Rapport. In 2012 heeft Agentschap Telecom gemeten of de FM-omroe…
-
- 3 antwoorden
- 1,7k weergaven
-
-
Hallo, Ik weet niet of er hiervoor reeds en thread bestaat, maar, bij de een of andere radio-evenement (Top 2000, Radio Mi Amigo40,...) neem ik op mijn PC de stream op via een of andere audio recorder software op om deze programma's later terug te kunnen beluisteren. Probleem is dat de stream soms uitvalt tijdens mijn afwezigheid en ik hierdoor lange stiltes opneem. Bestaat er ergens een software die de stream automatisch weer opstart en dit blijft doorproberen totdat de stream weer functioneert aub ? Ik hoop verstaanbaar te zijn. Groeten, Frederic
-
- 2 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
Zoals iedereen heb ook ik mijn afwijkingen Zo ben ik altijd op zoek naar afbeeldingen van professionele platenspelers. Een van mijn favorieten is daarbij de EMT 930, omdat dat nog een geheel mechanische machine is. Ik heb nooit met deze machine gewerkt, wel met de geweldige Technics SP10/SL 1000. Maar ja, dat is allemaal elektronica. Overigens heb ik een gerucht gehoord dat er nog ergens twee van deze Technics geweldenaars in een opslag staan. Maar goed, ik dwaal af. Tijdens het zoeken op het Internet stuitte ik op een platenspeler waar ik nog nooit van had gehoord. Het gaat om de Beag sl-911, die in het Oostblok is gebouwd. Gegevens heb ik nog niet maar i…
-
- 4 antwoorden
- 2,6k weergaven
-
-
Het is nog maar de vraag of Groot Nieuws radio op AM 1008 kHz ná 1 september kan blijven uitzenden. Zo meldde de Stentor gisteren dat Groot Nieuws radio, zenderexploitant Broadcast Partners en masteigenaar Novec nog steeds lijnrecht tegenover elkaar staan als het om gebruik van de middengolfzender in Zeewolde gaat. Bij een hoorzitting voor de Autoriteit Consument en Markt kwamen de partijen elkaar geen stap nader. Op Youtube kwam ik onderstaande video tegen gemaakt met een drone. Dat is natuurlijk hondsbrutaal maar levert wel spectaculaire beelden op.
-
- 10 antwoorden
- 5,2k weergaven
-
-
Een leuke breedbandige antenne voor 30 hz tot 30 khz: http://www.vlf.it/torsten/_B3CKS-ANTENNA.htm
-
- 2 antwoorden
- 2,8k weergaven
-
-
Ik gebruik Streamwriter om op te nemen maar afgelopen weekend deed mijn opnamestation moeilijk. Nou is de opname die is mislukt terug te luisteren via Radioplus.be, maar die stream valt niet meer te downloaden. Althans volgens mij is 'ie inmiddels zo beveiligd dat geen enkele app of plugin het nog voor elkaar krijgt en ik heb er vele geprobeerd. Nu wil ik de dus de stream afspelen en dan rechtsstreeks opnemen maar hier loop ik tegen een probleem aan. Want ik krijg het niet voor elkaar om dit gratis en in fatsoenlijke kwaliteit op de harde schijf te zetten. Kan iemand mij software aanraden? Mijn voorkeur gaat uit naar portable software maar inmiddel…
-
-
- 16 antwoorden
- 2,5k weergaven
-
-
Let op Theo, hier zie je een grote AM stereo zender. Midden in de woestijn (bij een grote stad)
-
-
- 15 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Ik de verzameling cassettes van Helmut zit een flink aantal van deze cassettes: Ik ben deze cassettes ook tegengekomen toen ik het cassette archief van Hans Hogendoorn digitaliseerde. Deze cassettes staan er tegenwoordig om bekend (toen Helmut ze aanschafte was dat niet bekend) dat ze last kunnen hebben van het "Sticky Shed" probleem, maw tijdens het afspelen kunnen ze gaan piepen. Indertijd met de cassettes van Hans heb ik ze een paar dagen in de fruitdroger gelegd en voor zover ik me kan herinneren waren ze daarna weer afspeelbaar. Gisteren heb ik een aantal van de cassettes van Helmut 8 uur lang in de fruitdroger gelegd, maar ik merk helaas gee…
-
-
- 3 antwoorden
- 1,1k weergaven
-
-
Afgelopen week kwam ik een mooie Philips buizenradio tegen die de AOW leeftijd heeft bereikt: de BX 400 A. Ik geeft toe, met weer een radio erbij verminderd dit de kans dat ik van Paul de Haan ooit naar Groningen mag verhuizen, maar deze was toch te mooi om te laten staan. Hij heeft zijn apk-beurt gehad, het ontvangst is uitstekend en het geluid heerlijk om naar te luisteren. De hele middag stond hier de 1584 aan, met behulp van de buitenantenne. De specs: http://www.radiomuseum.org/r/philips_bx400a.html
-
- 5 antwoorden
- 3,8k weergaven
-
-
Ik had net de perseus ontvanger op 14230 kHz gezet voor SSTV. Zie ik opeens dit voorbij komen: Hoe het klinkt weet ik niet, maar dit zijn de grappige dingen die je met een SDR ontvanger kan 'zien'.
-
- 0 antwoorden
- 2k weergaven
-
-
Ik ben na 25 jaar maar weer actief aan het worden als zendamateur. Er is dus nog meer na het "Veronica archief". Ik heb dus maar weer een stukje geschreven. Je kunt het hier downloaden. ( voor de zendamateurs hier op het forum) http://downloads.dkars.nl/hdufbrbW/DKARS%20Magazine%20201412.pdf Juul - PE0GJG
-
Ben digitaliseert oude cassettes van mij en het viel hem op dat op de middengolf opnames boven van 4 kHz het is al afgelopen. Juul heeft ook een keer laten zien dat Veronica met een filter boven van 4 kHz alle frequenties onderdrukt worden. Officieel mochten toen al zenders boven 1500 kHz maar met 4 kHz uitzenden. Beneden 1500 kHz was 4.5 kHz toegestaan. De helft van het middengolf kanaal. Maar er waren veel zenders welke zelfs met 10 kHz uitzonden. Daarom heb je vooral oude ontvangers die zo hoge tonen ook weergegeven. Maar vanaf 1978 was 4.5 kHz voorgeschreven en vanaf dat moment, en bij Duitse ontvangers al eerder, is het bij 4 a hoogstens 5 kHz afgelopen. Nu is het in…
-
-
- 11 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
DELTA stopt met analoge televisie en radio via de kabel. Volgens een schatting van DELTA kijkt 80 procent van hun klanten al digitaal. De rest van de klanten moet de overstap nog maken. In het voorjaar van 2018 gaat het analoge signaal op zwart. http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/100210/DELTA-stopt-met-analoge-televisie-via-de-kabel
-
- 0 antwoorden
- 1,6k weergaven
-
-
https://pixeldra.in/u/FCjNmK2o What-Happens-in-a-Radi-Station.pdf
-
- 4 antwoorden
- 1,7k weergaven
- 1 follower
-
-
Vrienden , Van 1956 tot 2006 maakte de Deutsche Welle gebruik van de Rundfunksendestelle Juelich. Gedurende lange tijd was dit zendstation de modernste van Duitsland. Vanaf 2006 tot 2008 maakten ook andere zendgemachtigden gebruik van de faciliteiten in Juelich. In 2008 is het Station verkocht aan Christian Vision. Omdat het project van Christian Vision niet van de grond kwam,is het Zendstation in 2010 verkocht aan een projectontwikkelaar die er een vakantie park met restaurants en bungalows van wil maken. In april 2010 is begonnen met de sloop van het zendstation. Een aantal zenders (Telefunken S4001) zijn nu in gebruik in Wertachtal. In juni 2010 was i…
-
- 2 antwoorden
- 2,7k weergaven
-
-
Vrienden, Vanmiddag had ik een vergadering met wat radio makers. Tijdens deze vergadering kwamen we bij een gesprek over de techniek ineens op de oude jingle machines. Toen we gingen inventariseren wat we allemaal nog aan NAB cartridges op onze zolder hadden liggen, schrokken we een beetje dat het er zoveel waren. Alles was nog geschikt om zo op zender te gebruiken. Maar ja, we hebben geen van allen nog een jingle machine. Wie o wie heeft er voor ons een Sonifex, BE (Spotmaster) of Appel machine in de aanbieding?? Je zou er ons een verschrikkeleijk (nostalgisch) plezier mee doen. Groet, Jan
-
- 7 antwoorden
- 5,9k weergaven
-
-
-
Hier een uitgebreide demonstratie van een CRL Amigo analoge AM processor. Groet Nico.
-
- 3 antwoorden
- 2,1k weergaven
-
-
Alvast mijn excuus als ik dit in het verkeerde topic vraag. Ik ben jaren niet geweest en moet even de weg vinden om straks veel met jullie te kunnen delen. Waar kan ik geluidsbestanden het beste uploaden om die hier via een link te delen? En als ik een muziekstuk zoek wat Shazam niet herkent, mag ik dat hier ook delen, en zo ja... waar? Bedankt voor de hulp, groetjes, Frits
-
- 2 antwoorden
- 1,5k weergaven
-
-
Daar de ontvangst van de DAB+ zenders zo goed was op mijn autoradio (België) had ik besloten om een DAB+ ontvanger te kopen voor binnenshuis gebruik. Na wat opzoekwerk besliste ik om een degelijke (en dure) radiotoestel te kopen met goede recensies op het internet. Het werd de Pure Evoke H6. In de winkel was er wel geen ontvangst van de DAB+ zenders op dit toestel maar de verkoper verzekerde mij dat dit kwam door al het beton in de muren en plafond van de winkel en dat ik een perfecte ontvangst zou hebben thuis in mijn keuken. 30 minuten is dit radiotoestel in mijn bezit geweest ! Bij thuiskomst bleek al gauw dat ik DAB+ ontvangst in de keuken mocht vergeten. Zero o…
-
- 11 antwoorden
- 5,8k weergaven
-
-
Ontvangst Radio Caroline 648 is hier in West-Vlaanderen wat zwakker de laatste paar maanden, en tijdens de donkere uurtjes zijn er meer fadings.. Is er daar een verklaring voor? Merci, Marc..
-
-
- 3 antwoorden
- 2,4k weergaven
-
-
Wie eens wil luisteren op de korte golf maar niet in het bezit is van een ontvanger wil ik onderstaande link aanbevelen je kan de online ontvanger zelf instellen op freqentie en verdere opties. http://websdr.ewi.utwente.nl:8903/ Vr gr Jan
-
- 4 antwoorden
- 4,3k weergaven
-