Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LPAM (kleinvermogen AM)

Sinds mei 2016 geeft het Agentschap Telecom middengolfvergunningen af voor hobbyradio en kleine omroep. Inmiddels zijn er een flink aantal LPAM zenders in de lucht gekomen. Discussieer hier mee over deze AM-zenders.

1. Started by Robert Staal,

Ik wilde een discussies starten over de muziek die gedraai wordt op AM (LPAM). Zoals wij allemaal weten is de AM radio band gebonden aan een bepaald soort publiek. Je bent ouder of een (zend) radiofreak zo is het. En er is het bijna niet te concurrenten tegen de populaire FM band. Ook de onderstaande luistercijfer zeggen dat de groep ouderen die na de lineaire radio luistert het hoogste is. 1)De vraag is welke muziek keuze past daar (nu nog) het beste bij ons als kleinschalige groep AM stations? Gezien alles op FM of DAB+ (online) te vinden is. 2)Hoe onderscheiden (wij) LPAM -ers ons nu nog tegenover …

2. Gast
    Started by Gast,

Hoor met regelmaat zenders op de 1224, maar in de avonduren komt Absolute 1215 KHz. er hard naast /op zitten, met maar liefst ruim 12 KHz. aan audio bandbreedte... Volgens mij hebben we in Europa nog steeds het 9 KHz. raster... toch ?? Het kost allemaal een hoop geld !! Om er vervolgens in de avonduren door een Engelse Aso er af gedrukt te worden..

• 17 antwoorden
    • 6,7k weergaven
  3. Gast
    Started by Gast,

Sinds kort op de legendarische frequentie 1440 khz = golflengte 208 mtrs Radio 208 The Rock Of Copenhagen . Alhier vanochtend kunnen ontvangen met behulp loopantenne. Laat u niet misleiden door S9 op de meter vd ontvanger, das de storing in de omgeving welke ik er niet uit kon draaien. Radio 208 was echter hoorbaar. Format Rock-Oldies- ClassicRock 64-84. Ook via de Wifi ontvanger te beluisteren. Voor mij persoonlijk een aanwinst, echter niet iedereen zal het format waarderen. http://www.radio208.dk/

• 6 antwoorden
    • 3,3k weergaven
  4. Gast

Natuurlijk zijn we weer trendsetters hier int Noorden, we zetten het even op een rijtje. Atlantis1395 is booming in Friesland en ver daarbuiten, overigens is Atlantis al sinds 2009 alhier in Fryslan een gevestigd oldiesstation met een schat aan kennis mbt middengolfzenden, hulp van derden <las ik ergens> was niet nodig , de expertise is volop voorhanden. Daar komt bij dat zelfredzaamheid een goede eigenschap is. http://www.atlantisradio.eu/radio/nieuwsberichten https://www.facebook.com/Atlantis1395.nl/ Op zaterdag 6 augustus aanstaande staan we tussen 13.00 en 14.00 uur nog weer even stil bij de gebeurtenissen na 31-8-1974 en nee…

• 26 antwoorden
    • 7,6k weergaven
  5. Started by Eric,

Er zijn een aantal stations nog niet "on air'. Van 66 gemachtigden zijn onderstaande stations nog niet in de lucht. Is daar een tijdslimiet aan verbonden? M.a.w. is er een verplichting of kun je op deze manier ook een frequentie die je hebt toegewezen gekregen de komende 5 jaar weghouden bij een andere gegadigde in dezelfde regio? Door simpelweg aan de financiële verplichtingen te blijven voldoen. 675 Stichting Vooren Media ZH Warmond 828 Stichting Middengolf UT Utrecht 891 Stichting Middengolf UT Utrecht 1035 Album AM NB Uden 1332 Telecom Bennekom B.V. Gld Bennekom 1485 60-AM-Radio ZH Rotterdam (Noord) 1485 Stic…

• 12 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  6. Started by Vincent,

Vanmiddag heb ik, in navolging van Hotel Amigo, geluisterd naar de hier te ontvangen LPAM zenders. Dit heb ik gedaan met een KiwiSDR en een Van Dijken Loopantenne. Deze staat buiten op 5 meter hoogte, 'in het midden van Rotterdam Zuid'. Deze antenne is richting gevoelig en staat oost-west. Het overzicht: 675 Unique Gold S9+10 747 Impact AM S9+10 828 Radio Actief S9+10 846 MCB Radio S9+20 891 Rivierenland Radio S9+5 918 Sitara FM S9+5 1008 Radio Experience S9 1098 Radio Seabreeze S7 1224 Golden Oldies Radio S9+30 1395 Columbia AM S9+5 1467 Radio Paradijs S9+5 1485 Radio 182 …

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 9 antwoorden
    • 978 weergaven
  7. Started by Eric,

1602 kHz - nu als LPAM zwak, Seagull 1584 kHz - zwak/matig Radio Paradijs (Antenne Domstad is hier nooit ontvangen) . Leuk format golden oldies. 1566 kHz - geen LPAM, met 1kW (en goede antenne) Vahon knalhard en in de auto goed te ontvangen in zeker heel Noord/ Zuid Holland en Zeeland/Utrecht 1485 kHz - Free Europe uit Alphen a.d. Rijn. Gaat goed tot Noordzeekanaal (echt opmerkelijk als dit maar 1W is). Richting zuid snel zwakker richting Voorschoten en Delft en daar Borrelronderadio (met allemaal Radio Tirol programma's/ klassiek, vraag me af wie daar naar luistert (ja ik, in de auto, als ik er voorbij rijd en ontvangst tot De Lier). In omgeving Amsterdam…

8. De grote herverdeling is afgerond. Update van de ontvangst in de regio Leiden 1602 kHz - heel zwak Radio Flandria vanuit Friesland Gaasterland. 1584 kHz - op dit moment leeg (heel zwak UK op de achtergrond) 1566 kHz - geen LPAM, met 1kW (en goede antenne) Vahon zeer stevig signaal en in de auto goed te ontvangen in zeker heel Noord/ Zuid Holland en Zeeland/Utrecht 1485 kHz - Radio Jong Europa uit Alphen a.d. Rijn. Gaat goed tot Noordzeekanaal (echt opmerkelijk als dit maar 1W is). Richting zuid snel zwakker richting Voorschoten en Delft en daar Borrelronderadio (met allemaal Radio Tirol programma's/ klassiek, vraag me af …

• Bedankt
      • Haha
      • Vind ik leuk
    • 81 antwoorden
    • 15,6k weergaven
  9. 675 khz Radio Calypso goed te ontvangen. 747 khz Niks 828 khz Niks 891 khz Niks 1008 khz Radio Babylona goed te horen. 1224 khz Radio T-pot goed te horen. 1332 khz Niks 1395 khz Nostalgie AM goed te horen 1485 khz Radio 0511/Radio seagull ruis maandag tot zaterdag op zondag goed te horen. 1584 khz Niks 1602 khz Niks Boven 1611 khz veel piraten. Somige zenders op 1485 khz gebruiken meer vermogen denk ik.

10. Started by Andree,

De ITU coordineert en geeft deze orgenisatie de kortegolf vergunningen uit? En hoe zijn de kansen om een vergunning binnen te halen? Lijkt me eens leuk toe om met lpam op de kortegolf te expirementeren

• 3 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  11. Gast
    Started by Gast,

Na een lange periode van gekwakkel op verschillende AM LPAM frequenties was Radio 0511 oldies Fryslan luid en duidelijk op 747 AM vandaag overdag te beluisteren. Hedenavond horen we Radio Seagull op 747 AM.

• 5 antwoorden
    • 1,9k weergaven
  12. Started by scotty,

I heard the following LPAM stations today in Kilnsea, East Yorshire. I was listening on a Sangean ATS 828C with a medium wave loop frame aerial. 675 kHz Non stop Dutch traditional music, no ID heard. 675 kHz Beat FM, with commercials for Den Haag at 1200 UTC then ID. Mixing with other station, but good at times. 747 kHz MCB 747 with non stop music and ID. Mentioned Zuid Holland 747 kHz Non Stop Oldies with no ID and no news at 1200 UTC. Thought it was Radio 0511, but did not seem like their programme 801 kHz Radio Jong Europa, non stop music and hard to understand ID's. I thought I heard a Radio Europa 80 jingle! Good signal 1008 …

• Treurig
      • Vind ik leuk
    • 17 antwoorden
    • 3,8k weergaven
  13. Hier een opname van de middengolfontvangst in Oostbelgië op maandag 14 april 2025 vanaf 16 uur. De Kenwood R-1000 ontvanger is aangesloten aan de toenmalige zendantenne van de C-QUAM Stereo middengolfzender van "Radio Rock Revolution". Deze opname is ook op YouTube geplaatst en is gemaakt voor dit forum, dit wordt aan het einde ook vermeld. Ook noem ik namen van hier middengolf-active collega's^^

• Vind ik leuk
    • 4 antwoorden
    • 728 weergaven
  14. Started by dhadders2000,

675 khz Radio Babylona af en toe te ontvangen. 1224 khz Radio T-pot Goed te ontvangen s´nachts niet te ontvangen wegens Absolute radio. 1485 khz Radio 0511 niets ervan te horen. 1503 khz Op zondag Radio 0511 redelijk te ontvangen. Ik ontvang dit op een oude transistor radio.

15. Ik ben op veldtocht, lees vakantie, en dan maak ik een lijstje van de ontvangen stations op de middengolf en publiceer dit op FaceBook. En mss is het ook wel geschikt voor hier, als het niet zo is dan hoor ik het wel 🤗 Veldtocht deel 2 2025 Ontvanger is de IC 705 en de antenne is een endfet van 10 meter. Ontvangen in Ommen 14.00 uur. Aanvulling 18.00 Aanvulling 23-08 17.00 en 21.00 648 Caroline S9+5 R5 675 Uniek goud S 4 R4 747 Emmeloord S3 R4 747 Cupra radio S9+5 R5 801 Radio Bim Bam S9+5 R5 819 Nederlands talig S9+20 R5 geen id gehoord 828 Ellen AM S4 R4 846 MCB S6 R5 891 KBC S4 R4 918 Citrus AM S8 R5 1008 Nederlandstalig S7 R5 kon de ID niet verstaan, heb de naam ni…

16. Het is bekent dat ik in de norm C-QUAM uitzend op de middengolf. Er zijn zo een 10 a 15 mensen die daadwerkelijk in deze norm luisteren, en waarvan ik het weet dat ze er zijn. En er druppelen steeds meer mensen bij.👍 Neem Albert uit Beilen en Henri uit Stadskanaal, zij hebben hun Marantz tuner voorzien van de ontbrekende onderdelen om C-QUAM ontvangst mogelijk te maken. Je beweegt dus toch iets bij luisteraars, niet dat we zo de wereld vrede dichterbij krijgen, was dat maar zo! Maar het zet aan om te knutselen met bestaande stereo onderdelen uit je stereo rack uit de kamer. De reacties zijn zonder meer lovend over het geluid.…

• Vind ik leuk
    • 3 antwoorden
    • 931 weergaven
  17. Started by Rink Hof,

Ik kijk weer eens op de LPAM site n.a.v. een vraag van Vincent en nu valt mij op dat MCB uit Alphen aan den Rijn maar liefst 5 vergunningen heeft voor 846 kHz: Alphen aan den Rijn, Den Oever, Erica, Uden en Yerseke. https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm Wordt er ook op 5 zenders uitgezonden? Of is het een soort van bezet houden zodat Alphen aan den Rijn op hoger vermogen kan worden gezet? Rink

18. Vanochtend een opname gestart van MCB Radio uit Alpen aan de Rijn. Komt hier s19+20db binnen... of nee, ik moet zeggen kwam hier s19+20db want rond kwart over 11 was de zenders opeens uit de lucht. MCB-20190607-0700-0800-Nonstop-DeNonstopMuziekochtend.mp3 MCB-20190607-0800-0900-Nonstop-DeNonstopMuziekochtend.mp3 MCB-20190607-0900-1000-Nonstop-DeNonstopMuziekochtend.mp3 MCB-20190607-1000-1100-Nonstop-WerkVitaminen.mp3 MCB-20190607-1100-1117-Nonstop-WerkVitaminen.mp3

19. Started by Robin Westhof,

Uitstekend te ontvangen op deze (nieuwe) frequentie. Veel vermogen of een heel goede antenne/locatie?

• Bedankt
      • Vind ik leuk
      • Haha
    • 45 antwoorden
    • 5,9k weergaven
  20. Started by scotty,

I was over on the Yorkshire coast today and could easily heard Mi Amigo 50 on 1395 kHz. Very strong signal. The other transmitter on 900 kHz was weak but audible. It seemed to be running ahead of the stream on 1395 by around a minute. Also heard stations on 675, Radio Emmeloord on 747 kHz, Radio Jong Europa on 801 kHz, another on 819 kHz, 1224 kHz, Radio Monique on 1332 and another on 1602 kHz. There were more but I had limited time.

• Bedankt
      • Vind ik leuk
    • 10 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  21. Started by Theo PE1OPQ,

Ruud poste een paar week geleden, een link naar een stereo station in de VS. Daar kwam een scene in voor, waarbij getracht werd om de modulatie diepte te laten zien. Helaas werkte de meter niet goed meer mee. Ik dacht toen, ik kan ook wel een opname maken met deze meter. Dit is gemeten aan de zender van radio TPOT. Het geluid wat je hoort komt van de Carver ontvanger, en geeft een goed beeld weer van wat kan met de mode C-QUAM. Theo

• Vind ik leuk
      • Bedankt
    • 5 antwoorden
    • 1,4k weergaven
  22. Started by Charlie B,

Oproep aan MG stations welke uitzenden op AM 1134 kHz. Ik hoor non-stop NL-talige muziek op 3402 kHz en 5670 kHz. Geen stationsnaam waar te nemen. Harmonische frequentie? Noord Nederland, FRL of Drenthe? (via Kiwi SDR). Op m'n Sony ICF-SW77 met balkon spriet prov. Utr. signaal zwak, doch waarneembaar in luchtvaartband. Of is mijn radio van slag..

• Bedankt
    • 4 antwoorden
    • 1,3k weergaven
  23. Started by Andree,

http://radio.nl/819257/verdeelprocedure-nieuwe-laagvermogen-am-frequenties-gestart leuk ideetje,

24. Started by Theo PE1OPQ,

Vandaag de laatste metingen gedaan aan de Panasonic en de harmonische welke hier uit komen is min 55 dBm onderdrukt. Dat is maar 5 dBm af van de wettelijke eis van 60 dBm. Daarna komt een filter welke 70 dBm doet, versterker en weer een filter van 70 dBm. Vanmiddag is deze zender in gebruik genomen op de 918 KHz. Theo

• Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  25. Started by wim1958,

Hier in Zwijndrecht ontvang ik op 1512 kHz een nonstop zender met oldies. Wie weet hier meer over? Ontvangst is goed te noemen. Wim de Lang

• Vind ik leuk
    • 6 antwoorden
    • 2,7k weergaven

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.