Spring naar bijdragen

LPAM - Wat mag het gaan worden ?


Aanbevolen berichten

 

 

Ik wilde een discussies starten over de muziek die gedraai wordt op AM (LPAM).

Zoals wij allemaal weten is de AM radio band gebonden aan een bepaald soort publiek.

 

Je bent ouder of een (zend) radiofreak zo is het.

 

En er is het bijna niet te concurrenten tegen de populaire FM band.

 

Ook de onderstaande luistercijfer zeggen dat de groep ouderen die na de lineaire radio luistert het hoogste is.

 

1)De vraag is welke muziek keuze past daar (nu nog) het beste bij  ons als kleinschalige groep AM stations? 

Gezien alles op FM of DAB+ (online) te vinden is.

 

2)Hoe onderscheiden (wij) LPAM -ers ons nu nog tegenover zoveel overvoedt van muziek geweld ?    

 

3) Is er nog een goede gouden format ? BijvoorbeeldZelf vond ik bijvoorbeeld Radio 10 Gold zeer passen op AM , ook Radio 192 en dan Hit radio Veronica 1224 weer niet.

Holland FM ( op AM ) vond ik ook wel redelijk. 

 

(Deze vraag temeer) Dit te meer omdat, onderstaande gemeld wordt: 

 

"Wel is bij radio luisteren een flinke daling.

Bij de doelgroep 20-34 jaar ligt dit percentage rond de 60%, terwijl bij 35 jaar en ouder de waarden boven de 70% liggen".

 

 

 

BRON: 

 

Please login or register to see this link.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou mij daar totaal niet mee bezig.

Het zal mij een biet zijn of er een format is wat er al is of niet.

Ik doe wat ik leuk vind en leg verantwoording aan mij zelf af.😊

 

Juist de waan van de dag, daar wil ik verre van blijven.

Dat bepaalde muziek niet zou kunnen klopt, er zijn platen die ik absoluut niet draai.

Dat noem ik gewoon .........

Maar de slogan is: van Amadeus tot ZZtop en aan leeftijden doen we niet 😁

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar je ver weg van zou moeten blijven is van nieuwe muziek en hitmuziek van vandaag de dag. Dan liever 60's, 70's en 80's en verder niet. Er zijn veel AM stations die deze weg volgen maar ik hoor toch ook wel stations die nog steeds nieuwe/hit muziek draaien op AM. Dat is gewoon zinloos want die doelgroep wordt al bediend en luistert niet naar AM, laat staan FM nog. Je kunt je verder nog wel segmenteren door misschien ook jaren 50 of ouder te draaien zelfs, er zijn een paar AM stations die dat doen meen ik. Dacht in Twente zit zo'n station, Radio Twente Gold. Dat is wel een uniek format. Verder zou je oude jazz kunnen draaien, maar ook blues, folk/Americana en soul past wel op AM.

En natuurlijk leent AM zich uitstekend voor Talkradio maar dat vergt wat meer aandacht en is voor LPAM niet haalbaar.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet Theo hierin gelijk geven. Draai gewoon wat je zelf leuk vindt. Juist dat is het onderscheid met al die FM-stations. Het is immers een hobby en er zijn vast wel wat mensen die van dezelfde muziek houden als jij.

 

Ik hou zelf nogal van folk en Americana. Maar als ik dat op de radio hoor, wil ik wel een presentator/samensteller die van zulke muziek houdt en er echt iets vanaf weet. (Het internet voorziet daar trouwens prima in.)

 

'Format' is een begrip uit de wereld van de commerciele radio. Marketingmensen zijn op zoek naar winstmaximalisatie en dus denken ze in termen van 'doelgroepen'. Maar bij LPAM gaat het toch niet om geld verdienen?

bewerkt door Will Stevens
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Robert Staal:

Robert e.a.,

 

1) De vraag is welke muziek keuze past daar (nu nog) het beste bij ons als kleinschalige groep AM stations? 

Gezien alles op FM of DAB+ (online) te vinden is.

 

2) Hoe onderscheiden (wij) LP AM-ers ons nu nog tegenover zoveel overvoedt van muziek geweld ?    

 

3) Is er nog een goede gouden format? BijvoorbeeldZelf vond ik bijvoorbeeld Radio 10 Gold zeer passen op AM , ook Radio 192 en dan Hit radio Veronica 1224 weer niet.

Holland FM ( op AM ) vond ik ook wel redelijk.

 

Antwoorden:

1. Golden Oldies-, Nederlandse- of Polka-muziek. Het kan allemaal op de ouderwetse AM.

 

2. Waarom onderscheiden? Laat iedere eigenaar van zo'n station dat s.v.p. zélf bepalen. Dát maakt het juist zo leuk!

 

3. Een gouden format? Nogmaals de diversiteit van de vele LP AM stations maakt het zo mooi, zo krijg je keuze genoeg. Wat ik wel een beetje jammer vind, dat veel Non Stop Muziek uitzenden, dan mis ik een microfoon...

Misschien is het een idee om bijvoorbeeld deze onderstaande programma's via de AM uit te zenden:

- Onderweg (KBC)

- Zeezender herinneringen / Vinylclub (Extra Gold)

- Mebo 2 Club (Polderpop Radio)

 

Met een groet,

 

HA

 

 

bewerkt door Hotel Amigo
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mij zelf toen afgevraagd wat ik nu moest, toen de vergunning op de mat lag.

Heb mij, samen met anderen want alleen lukt je dit niet,  zo druk gemaakt met het legaal krijgen dat ik er nooit bij stil gestaan heb dat er ook geluid op zou kunnen.

Toen dacht ik echt, ja wat nu? Alles is al geprobeerd of is er al.

Na stevig nadenken dacht ik waarom moet ik nu altijd aan de ander denken?

Ik ga nu doen wat ik zelf leuk vind, en als de ander het niet leuk niet vind?

Tja dan begint hij/zij toch lekker zelf een zender?

Mijn zender heb ik voor mij zelf, omdat ik dit nu leuk vind.

Het boeit mij totaal niet of het leuk is of niet leuk is voor de ander.

 

Net als in stereo uitzenden.

Steevast hoor je: ja maar er zijn geen stereo ontvangers te koop.

Inmiddels zijn er een stuk of 20 mensen die de uitzending in stereo beluisteren.

Het gaat om dat er een uitdaging van uitgaat, radio waar je moeite voor gaat doen.

Doe eens wat nieuws zeggen ze dan altijd, uitzenden in C-QUAM is nieuw voor Nederland.

 

En wat ook belangrijk is dat je er bent, dat je de zender aan hebt staan.

Zo krijg je mond op mond reclame voor je station.

Mensen die bewust op je gaan afstemmen, juist omdat je een afwijkende muziek keuze hebt.

En dat is ook wat ik terug hoor, de muziek en geen gezeik van presentatoren die zelf geweldig vinden.

 

Zo te bezien pak ik dan toch luisteraars van de grote landelijk zenders af, de muziek spreekt mensen aan.

De hits van eerder, die je niet hoort en niet altijd de bekende 'je loopt geen risico hits'.

Als laatste de vraag, hoeveel luisteraars heb je zo gemiddeld?

Ik heb geen idee 🤪 Vind dat niet zo interessant eigenlijk.

Ik hoef geen marketing gast met lederen schoentjes te overtuigen wat de doelgroep impact is op welk tijdstip.

 

Theo

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst is de MG impopulair, dus mag je de vraag stellen wie luistert er nog naar.

Vervolgens is er onderscheid tussen de 25 Watt en de 0,25 Watt zenders. In het media landschap zou je het "regionaal" en "lokaal" kunnen noemen.

 

Een ander punt is dat ongeacht wat je uitzend het wel goed moet klinken. Klinkt het "ongemakkelijk" haken luisteraars af. Dat geldt voor beide groepen.

 

Om lokaal, dus met 0,25 Watt iets leuks te maken vraagt om meer contact met de omgeving. Maar je kunt het natuurlijk ook gebruiken om muziek (of anders) in en rondom het huis te laten horen. Een stream als 192 Radio of Extra Gold de ether in zenden bijvoorbeeld. De kans is groot dat  je in dat geval niet de enige bent die naar je eigen radio zender luistert. Als dat om het laatste zou gaan, dus luisteraars trekken is dat een risicoloos initiatief. Je hebt er geen omkijken naar.

Maar je kunt ook totaal iets anders doen zoals dat bij een station in Brabant gebeurd. Die richt zich met dank aan omliggende lokaal zenders zich op het lokale gebeuren, maar ook op de aldaar geldende muziek voorkeur. 

 

Met 25 Watt wordt het anders. Om te beginnen als je dat alleen doet heb je een berg werk te verzetten. Wat is de regionale muziek voorkeur? Er zijn een aantal stations die zich spiegelen aan het Veronica format. Immers dat zijn mensen die nog weten wat MG is, hebben ooit met veel plezier naar Veronica geluisterd, etc. etc of misschien naar Caroline. De muziek keuze is navenant. Maar uiteraard met een eigen visie. Het hoeft niet een kopie te zijn van.

Daar zijn voorbeelden van die in dit forum terug te vinden zijn.

 

Kijk een naar wat er in de sixties en seventies allemaal op vinyl verschenen is. Niet alleen Nederland, maar ook de UK en de USA. Het landschap is wat dat betreft veel groter dan dat Veronica kon brengen. Import en vaak kleine platenmaatschappijen verhinderden dat.

 

Een ander voorbeeld is dat je ook een thema station op kunt zetten. Soul, Reggea, C&W, R&R, Folk, Nederbeat, Polka, noem maar op.

En vergis je niet ook bijvoorbeeld Soul kent nog heel veel stromingen. Het betekend in dat geval wel dat je er energie in moet steken. De vraag is of je dat als 1 mans station red.

 

Een andere vorm, is campus radio. Radio Brainport is daar een voorbeeld van. Benevens dat de campus zelf ook zijn stem laat horen is er ook heel veel geautomatiseerd. Het is ook een combinatie van muziek en talk radio.

 

En tenslotte, je hebt zoals Theo schetst het station voor je zelf. Je draait wat je leuk vind en deelt je voorkeuren. Er is dan een kans dat je luisteraars aan trekt die (deels) dat kunnen waarderen. Maar het is niet hij alleen die het bepaald. Andere medewerkers mogen hetzelfde doen. Op gezette tijden mag ook de luisteraar zijn zegje doen en dat is het moment dat blijkt dat er toch wel een aantal luisteraars zijn.

 

En tenslotte merchandising. Middels sociale media kun je mensen wijzen op wat je te bieden hebt. Maar je ook op deze of gene markt presenteren.

 

Kortom er zijn heel veel mogelijkheden. Muziek smaken verschillen. Of misschien wat breder, radiostation smaken verschillen. En ook dat is in het forum terug te vinden. Maar om er echt wat van te maken moet je er wel wat voor doen.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Rob Veld:

Kijk een naar wat er in de sixties en seventies allemaal op vinyl verschenen is. Niet alleen Nederland, maar ook de UK en de USA. Het landschap is wat dat betreft veel groter dan dat Veronica kon brengen. Import en vaak kleine platenmaatschappijen verhinderden dat.

 

 

Dat besef is de laatste jaren ook steeds meer tot mij doorgedrongen, vooral dankzij podcasts en internetstations. Er werden waanzinnig veel platen uitgebracht die Nederland nooit bereikten, of die zelfs in Amerika alleen regionaal succes hadden. En daar zitten echt juweeltjes tussen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk groepje wat maar kort heeft bestaan. Een ander nummer is "Secret" en ook nog een flipside, "Comes a time".

 

Maar we gaan eens wat verder in de tijd met de toen officiele tipparade. platen die wel bekend zijn.

Dan kom je bijvoorbeel op Junior Campbell (voormalig Marmelade) - Halleluja freedom en dan vraag je je af; Waarom haalde dit de Top 40 niet? En niet onbelangrijk, waar hoor je hem nog?

Of Colin Blunstone met het zwoele "Caroline goodbye". Werd ook al niets.

Waar hoor je hem nog?

Van Nederlands bodem? Maggie MacNeil (voordat ze een duo vormde met Mouth) en haar versie van "I heard it through the grapevine" en nee het is denkelijk niet de beste versie er van maar toch ...........

Waar hoor je haar??

 

En de 60'r jaren met een niet officieel lijstje. Neem Glen Campbell en de "Wichita lineman", waar hoor je hem nog?

 

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zo kun je dus ook het verschil maken met golden oldies stations die de "top of the bill" grijs draaien.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Juul:

he Virgin Sleep uit Londen met Love.........................."nooit van gehoord."

 

Ja uit '67, toen werden er zoveel van die vage platen uitgebracht.

Wil je weten hoe vaak ik gezegd heb nooit van gehoord? Sterker nog, nog steeds zeg.

Soms zijn er nummers die m.i. niet goed zijn om verschillende redenen. Maar soms ook niet.

 

Dan zijn er ook nog muzieksoorten waar we het niet zo mee op hebben in Nederland uitgezonderd een "hoos". Neem bijvoorbeeld Desmond Dekker? Pas met "Israelites" brak hij door maar toen had hij al een reks platen gemaakt. Na dat succes nummer dutte men weer in, Maar Desmond ging wel vrolijk door. Toen verscheen opeens later weer Bob Marley met eerst "No woman, no cry" en later "Stir it up" en zowaar weer even wat reggea.

 

Zowel Dekker als Marley waren al in de begin jaren 60 actief.

Wie heeft er gehoort van Bob Marley & Wailers - Whats new pussycat?

 

 

Daarbij komt natuurlijk wel dat smaken verschillen. Met respect a.u.b.

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Wichita Lineman' is een algemeen erkende klassieker, hoor. Hij behoort ook tot de playlist van radio 5. Misschien wel het mooiste liedje dat geschreven is door Jimmy Webb. Er is zelfs een boek over geschreven. Over hoeveel liedjes kun je dat zeggen?

 

 

wichita.jpg

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels wel Wil, maar hoe zat het in het jaar dat de plaat uit kwam?

Glen Campbell was niet zo bijster geliefd in Nederland. Hoeveel nummers hebben van hem de hitparade gehaald?

In de States lag dat wat anders.

 

Ironie is dat zijn overlijden leidde tot "Wat heeft die man eigenlijk voor de muziek betekend"? Opeens ontdekt men dan dat het wel wat meer is dan die paar nummers die het in Nederland deden. Ook zijn betrokkenheid bij "Pet sounds" komt dan boven water en niet te vergeten de "wrecking crew".

En dan verschijnen er opeens een paar nummers in deze en gene playlist.

 

Wat betreft Jimmy Web, misschien wordt ook van hem nog eens bekend wat die brave borst voor de muziek heeft betekend, en dat is een behoorlijk waslijst aan geschreven nummers. Maar hij had ook een sol carierre. Ik durf daarom ook niet te zeggen of "Wichita lineman"  het mooiste lied is van zijn hand. Om bij Glen Campbell te blijven, ook "By the the time I ge to Phoenix" en "Galveston" waren geschreven door Jimmy Webb.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist. Maar ik had het dus in eerste instantie over talloze plaatjes die hier in Nederland zelfs nooit zijn uitgebracht.

 

Deze meneer bijvoorbeeld draait veel singles (in dit geval op soul-gebied) die ik nog nooit gehoord heb. Hij hoort zichzelf helaas iets te graag praten, maar de muziek is de moeite waard.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MIjn mening, die legale zenders hier in het noorden die over het algemeen piraten muziek draaien op fm, moeten verhuizen naar de mg, daar hoort dit muziek juist thuis, en is het voor gemaakt.

En de vrij komende frequentie's benutten voor betere dekking van de grote commerciele jongens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij Theo,
Ik draai wat ik leuk vind en dat dit op AM past of niet ik vind het prima ik doe het omdat ik het leuk vind.
Grappiger nog er zijn best wel redelijk veel luisteraars, meer als je zou denken.
Als eind augustus mijn DAB licentie verloopt, worden dat er meer gekker nog betere indoor dekking.

90 % van de luisteraars hoort het niet, er zit maar 1 speakertje in de radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Juul:

he Virgin Sleep uit Londen met Love.........................."nooit van gehoord."

 

Ja uit '67, toen werden er zoveel van die vage platen uitgebracht.

Zo ben ik al jaren op zoek naar een plaat uit die tijdsperiode die volgens mij Celebration heet. Werd indertijd veel gedraaid op de Britse zeezenders, maar geen flauw idee van welke groep het nummer is. Googelen levert helaas niets op, dus ik houd me aanbevolen voor tips!

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ben ik al jaren op zoek naar een plaat uit die tijdsperiode die volgens mij Celebration heet. Werd indertijd veel gedraaid op de Britse zeezenders, maar geen flauw idee van welke groep het nummer is. Googelen levert helaas niets op, dus ik houd me aanbevolen voor tips!

Piet.

 

Hallo Piet,

 

kijk eens op de radio Caroline website bij de Top Fifteen Builder. Daar kom je de titel verschillende keren tegen waaronder Argent, PFM en anderen.

 

Ruud

bewerkt door nfm
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-3-2024 om 10:06 zei radio tpot:

Neem bv dit nummer van the Virgin Sleep uit Londen met Love.

Ik luister er nu naar, prachtig nummer nu op TPOT.

Komt uit 1967 en dat bedoel ik ook met de niet grijs gedraaide nummers op de reguliere zenders.

Wees je zelf 😁

 

Theo

Beetje slaperig, maar wel aardig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-3-2024 om 18:31 zei Will Stevens:

Juist. Maar ik had het dus in eerste instantie over talloze plaatjes die hier in Nederland zelfs nooit zijn uitgebracht.

 

Deze meneer bijvoorbeeld draait veel singles (in dit geval op soul-gebied) die ik nog nooit gehoord heb. Hij hoort zichzelf helaas iets te graag praten, maar de muziek is de moeite waard.

 

 

Typische Northern Soul zoals ze dat in Engeland noemen, was populair in steden al Manchester , Birmingham.

Wel de meest relaxte dj die ik ooit heb zien werken. Maakt ook geen gebruik van de snelstartfunctie van de PU's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei nfm:

Zo ben ik al jaren op zoek naar een plaat uit die tijdsperiode die volgens mij Celebration heet. Werd indertijd veel gedraaid op de Britse zeezenders, maar geen flauw idee van welke groep het nummer is. Googelen levert helaas niets op, dus ik houd me aanbevolen voor tips!

Piet.

 

Hallo Piet,

 

kijk eens op de radio Caroline website bij de Top Fifteen Builder. Daar kom je de titel verschillende keren tegen waaronder Argent, PFM en anderen.

 

Ruud

Dank voor de tip, Ruud. Helaas zit 'mijn' Celebration daar niet bij.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.