Spring naar bijdragen

Radio Noord - 1 juni 2013 - Café Martini vanaf de Norderney


Harmen

Aanbevolen berichten

Bij deze de opnames van Café Martini vanaf de Norderney dat gister is uitgezonden op Radio Noord. Ik heb geen flauw idee wat er in het programma is gezegd/besproken, aangezien ik zelf niet thuis was (opname inprogrammeren en opnemen maar, wat biedt de techniek van tegenwoordig mogelijkheden)

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al werkend in de tuin heb ik het beluisterd.

De dj's uit Groningen, Krijn Torringa en Will Luikinga, kwamen aan bod. Verder wat fragmenten uit het archief van Hans Knot die meerdere malen aangaf eigenlijk Noordzee liefhebber te zijn. Misschien dat daarom de bomaanslag nogal breed uitgemeten werd? Verder hebben de jongens en meisjes van de productie veel gebruikt gemaakt van de cd "the Veronica story" van BR music.

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was wel leuk om te luisteren Juul .Maar daar is alles mee gezegd dus .En veel van cd,s gebruikt die we al lang uit ons hoofd kennen .Erik was even aan de lijn en dat was het . Had men ook vanuit de studio kunnen doen vind ik daar het schip niet of nauwlijks aan bod kwam in de vier uur durende uitzending .Ook deed men vaag over waar het schip heen zou gaan ,echter overal is te lezen dat dat Amsterdam zou zijn .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was wel leuk om te luisteren Juul .Maar daar is alles mee gezegd dus .En veel van cd,s gebruikt die we al lang uit ons hoofd kennen .Erik was even aan de lijn en dat was het . Had men ook vanuit de studio kunnen doen vind ik daar het schip niet of nauwlijks aan bod kwam in de vier uur durende uitzending .Ook deed men vaag over waar het schip heen zou gaan ,echter overal is te lezen dat dat Amsterdam zou zijn .

Ja, het valt niet mee hé? begrijp ik dus, een beetje programma maken met iets meer diepgang.

Jammer dus. Dan ga ik het maar niet downloaden.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het valt niet mee hé? begrijp ik dus, een beetje programma maken met iets meer diepgang.

Jammer dus. Dan ga ik het maar niet downloaden.

Je kan het altijd via de zippyshare website beluisteren en doorspoelen zonder het te hoeven downloaden. Weet niet hoe goed dat gaat op je internetverbinding. Maar misschien voor een (mogelijk) interessante opname de moeite waard om uit te proberen.

Harmen (die de boel wel heeft opgenomen, maar niets met die boot heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het altijd via de zippyshare website beluisteren en doorspoelen zonder het te hoeven downloaden. Weet niet hoe goed dat gaat op je internetverbinding. Maar misschien voor een (mogelijk) interessante opname de moeite waard om uit te proberen.

Harmen (die de boel wel heeft opgenomen, maar niets met die boot heeft)

Ok Harmen.

En wat je laatste opmerking betreft, ik eigenlijk ook niet (meer). Maar dat mag ik van velen niet zeggen.

Maar die weten dan ook niet hoe het was om er soms op te werken............

Zie mij eens zitten, netjes gekleed met pull-over en stropdas ( m'n moeder was trots op mij denk ik ) en glimmend voorhoofd misschien dus wel tegen zeeziekte aan. Maar wel vreselijk leuk.

Juul

fv900h.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien ten overvloede maar op 6 mei jl schreef ik het volgende in het draadje Norderney in ere hersteld:

RE: Norderney in ere hersteld

Rond begin juli 2013 vertrekt de Norderney naar IJ achter het Centraal station Amsterdam waar het een permanente ligplaats krijgt aan de Noordkant op de westzijde van het nieuwe film museum.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien ten overvloede maar op 6 mei jl schreef ik het volgende in het draadje Norderney in ere hersteld:

RE: Norderney in ere hersteld

Rond begin juli 2013 vertrekt de Norderney naar IJ achter het Centraal station Amsterdam waar het een permanente ligplaats krijgt aan de Noordkant op de westzijde van het nieuwe film museum.

Paul de Haan

Inderdaad Paul,

Maar ja zo werkt dat vaak tegenwoordig niet meer bij de jeugdige programma maker. Ze denken vaak in de eerste plaats aan zichzelf;"zit ik op de zender?" en dan pas research en de luisteraar. En na afloop; "slaan ze elkaar op de schouder en nemen een biertje en gaan tevreden naar huis.........."

Juul (die somber is over de toekomst van de degelijke radio )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ja ja en weer ja natuurlijk hebben jullie stuk voor stuk gelijk, maar toch hebben de dames en heren van RTV Noord de moeite genomen iets aan het feit te doen dat de Norderney op dit moment nog in Groningen ligt. Dat alleen al is een compliment waard. Het is maar een selecte groep (hier op het forum bijv.) die zoveel van zowel de Norderney als zeezenders weet. Dit was een programma wat goed beluisterd werd en ik vind het goed dat er toch weer wat aandacht aan geschonken is. Het hoeft niet altijd heel diep de geschiedenis in te gaan. Dat zou voor veel luisteraars veel te ver gaan. Het grote publiek heeft met plezier geluisterd en dat was te horen en te zien aan alle reacties. Ik denk niet dat Café Martini ooit zo goed en (wereld)wijds beluisterd is. De makers hebben wel degelijk de moeite genomen om het juiste materiaal te vinden. Als HK erbij zit heb je toegang tot bijna alles op dit gebied, maar dat er voor een luchtige aanpak gekozen is begrijp ik echt wel zo'n 40 jaar na de sluiting van de meeste zenders.

Goed gedaan café Martini en dank voor de opnames Harmen.

120119-cafemartini.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Alex,

Nou ga je te snel door de bocht.

Zo maak je geen radioprogramma's als ik jou overwegingen lees. Want dan doe je nu net precies datgene wat ik beschreef.

Ik moet je zeggen ( schrijven) dat ik er niks van gehoord heb maar afgaande op wat ik hier en elders gelezen heb was het een beetje halfslachtig. En dan schrijf jij ook nog eens; "Het hoeft niet altijd heel diep de geschiedenis in te gaan.'

Ik heb geleerd, ja ook al bij Veronica van Henk van Dorp, dat je doet het zorgvuldig of je doet het niet.

Wat is anders de reden om op de Norderney te gaan zitten?

Maar goed, zou ik het na 40 jaar radio maken dan toch allemaal niet begrepen hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diepgang en zorgvuldigheid zijn geen synoniem van elkaar. Je kan best een zorgvuldig samengesteld programma maken zonder enige diepgang. Maar goed, discussieren over een show die ik niet eens beluisterd heb is misschien ook niet zo zorgvuldig. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb uur twee afgeluisterd.

Toch blijf ik toch vinden dat het beter en mooier had gekund zo'n programma over de Norderney.

Ik zal uitleggen waarom ik dat vind.

In de eerste plaats mis ik gewoon een gesprekje met iemand die op de Norderney gezeten heeft! Want het gaat over de Norderney !!!

Als programmamaker had ik Hans van Velzen, Ruud Doets etc. gevraagd voor een interview.

Hadden ze gelijk de stranding kunnen bespreken.

En wat te denken van een dj uit die tijd? (Lex, Willem van Kooten, Tineke) om de relatie Norderney - Veronica nog duidelijker te maken.

Dan het onderwerp Krijn Torringa. Ik hoor heel weinig stukjes uit z'n Veronica tijd. Veel meer AVRO gerelateerde flitsen. En waarom? Het gaat toch over de Norderney en Veronica?

Pas aan het eind van het gesprekje met Hans wordt er terloops gemeld dat Krijn overleden is. Niet even een datum opgezocht..........( het was 15 augustus 2006 ).

Wij hebben trouwens gewoon het verhaal van Krijn ( audio) hoe ie bij Veronica enz. in ons archief.

Bij een beetje research hadden ze dat kunnen krijgen.

Iedereen noemt "Brenda" hardnekkig Frijda terwijl het gewoon "Freda" is.

Welnu, ik ga door, Will Luikinga, ook uit Groningen, er wordt gesteld dat ie in Spanje woont. Dat is voor een deel waar maar Will is gewoon bereikbaar. En is heel vaak in Nederland en woont dan gewoon in t' Gooi.

Waarom geen gesprekje met Will en een stukkie van z'n "Bakkertje uit het hoge Noorden?"

Nee, de jongens en meisjes hebben zich op de Norderney gesetteld ;"weet je wat we bellen Hans wel even".

Weet ik wel Hans springt op de fiets en is er zo, geen reiskosten enz voor RTV -Noord. ( hi ).

Niks te nadele van Hans, maar hij heeft niet op de Norderney gezeten en Hans van Velzen etc. wel.

Kortom ik ben nog steeds niet overtuigd dat dit een goed uur was.

En oh ja,het bom item hoort er natuurlijk in, dat is de historie, ik vond het wel wat overdreven lang.

Ik ga mij morgen wagen aan uur 3. "Stay tuned"

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

juul voorzetten zijn genoeg gedaan, bergen aan opnames zijn gestuurd, hints gegeven maar.............de doelgroep was niet ons alhier, nee een breed publiek die iets wilde terug horen van toen. Kijk eens naar de reactie op de site van Cafe Martinie of Facebook. Er zijn ook tal van programma's van Veronica reuniës geweest die lekker warrig waren maar waar nooit kritiek op geleverd is. Waarom dan ook, wees blij dat er nog steeds een aantal mensen de boel aanjagen en gevraagd worden hun verhaal te doen.............en ja we zijn dan wel overgeleverd aan het doel van de uitzending en dus de doelgroep: het amuseren van de luisteraar en niet het maken van een documentaire. De persoon die meldde dat Hans Knot meerdere malen (2x) meldde dat RNI geliefder was, begrijpt niet dat de samenstelling van de fragmenten niet aan mij maar aan de samenstellers van het programma was. groetjes Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grotendeels heb ik het programma rechtstreeks beluisterd. Even over het derde uur Juul: Er is veel praatruimte gereserveerd voor Rob van Dam. Rob was opvarende op de Mi Amigo. Dat legt hij ook duidelijk uit. Rob kan sowieso boeiend vertellen over die tijd. Als hij daarvoor de ruimte krijgt. Het heeft echter niets te maken met de Norderney. Ook dat vertelt Rob. Voor de gemiddelde luisteraar is het wellicht wel leuk. 'Het begrip zeezenders is breed en ging ook na 1974 door. Ik begrijp dat de programmamakers kozen vanuit een 'Grunneger' uitvalshoek. Dus is het voor mij ook wel te begrijpen, dat men Wil en Krijn wat meer aandacht wilde geven.

Café Martini was deze keer niet alleen een muziekprogramma, maar ook een programma waarbij men wilde 'teruggrijpen op historie. Wat dat betreft ben ik het zeker met Juul eens. Diepgang was noodzakelijk. Of eigenlijk onderzoek. Tegenwoordig wordt dat in het algemeen door de meeste programmakers vergeten, maar onderzoek is beslist noodzakelijk. Vervolgens mag je best een niet diepgravend programma maken. Dat vind ik geen probleem. Historisch onderzoek is mijns inziens de beste manier om kennis te vergaren. En kennis vind ik noodzakelijk om vervolgens een programma neer te zetten. Onderzoek kost tijd. En voorbereidingstijd is er niet. Althans dat wordt vaak gezegd. Maar ja.. er bestaat ook zoiets als liefde voor het vak.. toch? Die tijd kost geen geld. Neem bijvoorbeeld de zorg. Voor het aantrekken van een steunkous 'staat' slechts een paar minuten.

Even terug naar de uitzending van de Norderney. De bijdrage van Hans Knot vond ik leuk. Ik geniet iedere keer weer van de verhalen. Vanuit Groninger oogpunt moet je dan ook bij Hans (of Paul) zijn. Verder heb ik programmamaker Eric geattendeerd op de stichting Norderney (de stichting is door Hans ook genoemd). Noord, of RONO, zoals ik vaak gekscherend zeg, had op zijn minst voor het juiste 'Norderney' verhaal de stichting moeten benaderen. Juul heeft de historie 1959-1974 meer dan uitstekend gearchiveerd. Althans dat is mijn mening. Wellicht heeft de RONO contact gezocht met de stichting. Een vertegenwoordiger van de stichting had aan boord moeten zijn, vond ik.

Het programma ging over de Norderney in Groningen en over de historie. In vier uur was er meer uit te halen. De muziekkeuze vond ik niet denderend. Natuurlijk vond ik de bijdrage van Just Fancy van de Ro-d-Ys wel leuk... Verder had ik veel meer commercials en jingles verwacht. Het VIPgasten gedoe vond ik een leuk idee. De verhalen vond ik niet allemaal interessant en relevant. Eentje had het zelfs over de programma's van "Mister Veronica"??? Erik de Zwart bij de zeezender Veronica. (De bijdrage van Martin van der Ven op TV Noord was trouwens ook leuk). Marc Jacobs/Rob van Dam vond dat de ziel uit het schip is en had er ook niet veel mee. Over het algemeen vond ik het radioprogramma aan de vlakke kant. Je mag van een amusements/muziekprogramma verwachten dat het niet te diepgravend is. Als je dan historisch bezig bent, breng het dan met passie en kennis. Dat is mijn verhaal over het programma.

Ik waardeer zeer zeker de inzet en de aandacht van RTV Noord voor het schip. Het station brengt het onderwerp zeezender in elk geval (regelmatig) onder de aandacht. Bied dan vervolgens de luisteraar ook de kans om zelf op zoek te gaan naar informatie over het 'fenomeen' zeezenders of Norderney/Veronica in het bijzonder. Op zijn minst kan men de luisteraar melden dat er op het internet veel over deze vorm van radio is te vinden. Noem bijvoorbeeld dit forum en de norderney website. De luisteraar is dan zelf in staat, als men dat wil, om informatie op te zoeken.

Om het Groninger gehalte in stand te houden (het is regioradio) had ik zeer zeker Hans Knot meer bij de voorbereiding betrokken. Hans zegt zelf dat hij voldoende (en veel) fragmenten en ideeën heeft aangedragen. Eric Bats bevestigt dat ook in het programma. Men had er veel meer mee kunnen doen. Maar ja... een gedegen voorbereiding kost tijd..(daar heb je het weer). Zoals ik al eerder schreef: de bijdragen van Rob vind ik altijd interessant, maar het heeft niets te maken met de Norderney. Rob (Marc Jacobs) was echter wel te bereiken. (RTV Noord medewerker). En inderdaad. Een journalistiek bedrijf (RTV Noord) had toch zeker Wil Luikinga kunnen opsporen. En wellicht Mark Torringa (zoon Krijn).

We weten allen dat de Norderney niet weer in de 1974 staat terug kan. Verder moet je jezelf afvragen of je dat wilt. Die tijd komt niet weer terug. Dat er (wellicht) een exploitatie volgt met media als uitgangspunt stemt me goed. Het schip moet een leuke functie krijgen, als het kan. Een nieuwe indeling en een nieuw interieur is dan een mogelijke keuze. De nieuwe exploitanten moeten zelf weer een ziel in het schip creeëren. Het is niet anders. En het kan al snel beter. Tot de komst in Groningen, was het bijzonder slecht gesteld met het schip. Ik begreep van de architect (VOS) dat hij, met veel anderen, prodeo aan de slag is gegaan. Hulde! Natuurlijk brengt dat ook een goedkope publiciteit op, maar iemand die er gewoon een leuk project van maakt is wel degelijk met zgn. zielvorming bezig. Hoe het met de exploitatie gaat .. dat zal de toekomst gaan leren.

Ps. Grappig vond ik de laatste minuten van het programma. (17.54 uur) De regie had blijkbaar besloten, dat er nog een actueel sportbericht in moest. Het bericht ging over wielrennen. Daarbij kwam een fietsende jongeman aan het woord. Hij had net niet de wedstrijd in Haren gewonnen.

De sportman heet ....B(ram) Verweij. En zo werd het programma vanaf de Norderney toch nog afgesloten door een Verweij. Wat wil je nog meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Gerrit,

Veel dank voor je uitgebreide zienswijze. Stel ik op prijs.

Toch nog een paar opmerkingen. Je schrijft dat een gedegen voorbereiding meer tijd kost. Dat is het hem nu juist. Ik lees al wekenlang dat ze een uitzending vanaf de Norderney gaan doen. Hoezo "weinig tijd" denk ik dan maar.

Het is niet bezig zijn met je vak!

En Hans neem ik niet kwalijk dat ze zijn suggesties en het aandragen kennelijk van opnamen etc. niet belonen.

Wel moest ik glimlachen dat Hans z'n verhaal weer van stal haalde dat Harmen Siezen tijdens de bomaanslag in de buurt was. Of er op z'n minst weet van had. Volstrekte onzin natuurlijk. Hetgeen door Harmen later ook naar het rijk der fabelen verwezen is.

Zijn we net een paar jaar van het andere onzin verhaal van Hans af dat de Norderney langer op het strand is gehouden ivm 18 april krijgen we dit weer.

Dit laatste is ook weerlegt door de kranten berichten terzake en door het hoofd van de bergingsoperatie Dhr. Hans Walenkamp van Smit-Tak. ( weekblad de Teylinger 27 augustus 2009 ).

http://www.norderney.nl/historie_1973_17.html

Je opmerking dat er contact opgenomen had kunnen worden met de Stichting Norderney is goed maar ik weet dat dat niet gebeurd is.

Wij waren dan niet te beroerd om ook de nodige gegevens te verstrekken waar het de Norderney aangaat.

En Will luikinga hadden ze niet hoeven opsporen, ik heb hier mail en alle telefoonnummers. (Ze hebben dus gewoon hun werk niet goed (genoeg) gedaan, wat de Norderney en Veronica betreft.

Het was veelal weer "net niet". En ook van regio radio mag je "net wel" verwachten.

Ik kijk regelmatig naar RTV-Noord televisie en dat vind ik erg goed wat ze daar doen.

Maar bij de radio (productie) nog maar even een opfris cursus.

En de luisteraar slikt alles maar als zoete koek en de echte historie? Ach...............

Ik ga aan de koffie en dan naar IKEA hier om de hoek. Binnenkort verhuizen dus, dus de zaak goed voorbereiden, hadden ze dat bij RTV-Noord-radio ook maar gedaan..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de aanvulling Juul. Betreft 'Voldoende tijd om voor te bereiden': helemaal gelijk. Het is een gemiste kans. Dat verhaal op Noord van die bomaanslag, heb ik niet gehoord. Ik heb het programma grotendeels beluisterd.

Net als bij alle radio mag je zeker ook bij regionale PO's verwachten dat men alles terdege gaat voorbereiden. Eigenlijk zou dat bij alle radiostations gebruikelijk moeten zijn. Trouwens ook bij de 'Rono' zijn wel kwalitatief goede radioprogramma's te beluisteren. Echter zeker in het geval van de Norderney uitzending had meer in het vat gezeten.

Bij het voorbereiden van een programma over Norderney, zou contact leggen met bijv. een stichting Norderney mijn eerste gedachte zijn. Jammer hoor.

Juul, succes met de voorbereiding van de verhuizing. ' Doe kist ook nait op ain stee zitten '....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht even Gerrit dat Juul zijn verlangen naar het noorden groot was geworden. Even voor Juul de opmerking over Harmen Siezen ging niet over het Veronicaschip op het strand. Daar heb ik het niet over gehad. Het ging om de brand op de MEBO II. Succes met verantwoord inkopen en verhuizen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht even Gerrit dat Juul zijn verlangen naar het noorden groot was geworden. Even voor Juul de opmerking over Harmen Siezen ging niet over het Veronicaschip op het strand. Daar heb ik het niet over gehad. Het ging om de brand op de MEBO II. Succes met verantwoord inkopen en verhuizen!

Hans,

Effe goed lezen wat ik schrijf:

"Wel moest ik glimlachen dat Hans z'n verhaal weer van stal haalde dat Harmen Siezen tijdens de bomaanslag in de buurt was. Of er op z'n minst weet van had."

Jij legt een verbinding die er niet is. Ik schreef dus bomaanslag!

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.