Spring naar bijdragen

NPO Radio 2 moet zich omvormen


Juul

Aanbevolen berichten

Daarom moet er op Radio 2 een soort Poster-achtig programma komen.

Dat heb ik vorige maand al aan zendermanager Jurre Bosman geschreven. Wellicht is dat een manier voor Radio 2 om zicht te onderscheiden.

Maar ja,ik heb geen idee of er de nodige kennis in huis is....

 

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Vincent
Label NPO Radio 2 toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luister steeds en steeds minder naar Radio 2.. Er moet heel wat gebeuren. De programmering is de laatste jaren bijna een eenheidsworst geworden met alleen in het weekend nog enkele lichtpunten  (vind ik) En posterachtig programma is een goed begin, maar bij het huidige Radio 2 zijn bina alleen dj's werkzaam. Ik ben heel benieuwd wat Jurre Bosman gaat veranderen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mee eens. 

Het format kruipt, zeker qua playlist,  steeds meer richting Qmusic en Sky. Eenheidsworst. De publieke moet juist iets maken wat andere stations nalaten

Ik mis een programma als het theater vh sentiment (met af en toe een albumtrack en een goed gesprek). Op R5 is het programma toch stukken minder.

Ik luister alleen nog in het weekend. Spijkers is vaste prik. The best of tonight (prima sfeer voor de zaterdagavond) en Tijdperk Schiffers (nog steeds leuk format) kunnen er mee door.

 

Poster, met specials over artiesten, genres, concerten of albums zou top zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio 2 ligt dan ook onder vuur, niet alleen Bosma vd PVV heeft vragen gesteld, ook Inge Brakman vd Raad vor Cultuur maakt een paar zeer kritische kanttekeningen bij Radio 2 op BNR Radio, Mediazaken.

 

Radio 2 is in mijn ogen het bewijs dat de NPO als prioriteit no1 heeft het bestrijden van de commerciele omroepen, zoals ze dat al bijna 100 jaar doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Inge Brakman ken ik nog wel. Zij was de vrouw die in de TROS kantine voor het eerst  in de TROS geschiedenis het personeel toesprak om te gaan "actie voeren". Zijn was nl toen de FNV vakbonds mevrouw bij de Omroepen.  Samen met de OR heb ik haar toen uitgenodigd, tot ergenis van de directie.......

Daarna is ze naar het Commissariaat gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou wel een radio 2 willen met minder oldies (laat dat maar aan de commercie over) en meer muziek van artiesten die nu actief zijn (er is veel mooie muziek die momenteel nauwelijks op de Nederlandse radio te horen is. Als ik vandaag de dag nieuwe artiesten wil ontdekken, heb ik meer aan Spotify en tips van vrienden - ook via Facebook - dan aan radio 2).

 

Maar aan de basis van dat alles ligt een fundamentele discussie. Wat voor publieke omroep willen we?

 

a. Het Europese model: de publieke omroep wordt door ons allemaal betaald, en dus moet die PO proberen een groot publiek aan zich te binden. Voor elk wat wils dus, inclusief het betere amusement. Daar horen ook grote publiekszenders bij als NPO 1 op tv en NPO radio 2. Dat betekent dat je concurreert met de commercie op het gebied van kijk- en luistercijfers, zoals nu met succes gebeurt.

 

b. Het Amerikaanse model: een publieke omroep die zich concentreert op dingen die de commercie verwaarloost, omdat ze niet heel winstgevend zijn: journalistiek, discussieprogramma's, documentaires, cultuur, films zonder Hollywood-sterren, concerten, educatie. Daarmee accepteer je lagere kijk- en luistercijfers en ook lagere (of geen) reclame-inkomsten.

 

Dat laatste is best iets voor te zeggen, maar dat moet je dus wel accepteren dat we allemaal meebetalen aan een publieke omroep waar een behoorlijk deel van het publiek (dat vooral geamuseerd wil worden) niet naar kijkt of luistert.

 

Ik heb ook niet de illusie dat met dat laatste model de kritiek zal verstommen. Je hoort ook in Amerika kritiek op de publieke omroep. De rechtervleugel van de Republikeinse Partij zou de geldkraan het liefst helemaal dichtdraaien.

 

Een medialandschap waarin de commercie alles voor het zeggen heeft, ik moet er persoonlijk niet aan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Maar aan de basis van dat alles ligt een fundamentele discussie. Wat voor publieke omroep willen we?"

 

Met voor de radio een nieuwszender waar zowel links als rechts zich thuis voelt en voor de bejaarden een (omgevormd) Radio 5.

De rest kan wat mij betreft echt opgedoekt worden.

 

De rest doet de commercie maar,of niet natuurlijk  en dan zoeken we onze heil wel online.

 

Voor de televisie ook maar één zender voor nieuws/actualiteiten/sport en misschien een paar programma's die niet worden uitgezonden via

de commercielen.

De rest opdoeken!

Ik weet het is drastisch maar wel mijn persoonlijke mening.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luister nooit meer naar Radio 2. Het mist diepgang en dat komt denk ik doordat presentatoren met diepgang en niveau weg zijn. Denk aan Frits Spits b v.

In Engeland is het zelfde gebeurd met BBC Radio 2 , alhoewel die nu bezig zijn met verbeteringen. 

Maar zo n programma als de Sandwich moet gewoon weer terug naar Radio 2  zodat het op FM te beluisteren is. Daar hoor je prachtige dingen.

Geef Bart van Leeuwen een dagelijks programma op Radio 2 b v en je zal zien dat dit de weg zal zijn naar meer verbeteringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, iedereen heeft wel een naam. Maar heren en dames daar gaat de discussie niet over. Want wat is Bart anders dan bijv. Daniél Dekker?

 

Je moet in mijn optiek een andere soort programma's maken. Daar gaat het in essentie over. Want ik weet ook nog wel wat namen anders.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja je hebt gelijk Juul. Ik zou Radio 2  graag weer terug willen brengen naar een station wat overdag muziek en korte info brengt. Maar de muziek moet dan veel meer een mengeling zijn van goedgekozen nieuwe platen en oude platen.

In de avonduren zou ik graag ruim plaats willen voor album muziek. Een vast programma wat ons stukken laat horen van nieuw uitgekomen albums.

Dat mis ik tegenwoordig. Maar ook kunnen in de avonduren mooie oude legendarische albums weer opnieuw belicht worden .

In die sfeer past mijns inziens ook heel goed zo n "Poster achtig" programma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik bedenk me opeens dat Country muziek liefhebbers er tegenwoordig heel slecht vanaf komen. Vroeger hadden we op de publieke 

omroep toch een stel prachtige Country programma s.Dus de groep Country en Folk die volgens mij best groot is , maar zich nooit laat horen moet 

in de avond bediend worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit alles blijkt dat de muziek en de Deejay bepalend zijn voor het succes van een radio zender.

Gouwe ouwe en nieuwe muziek in een mix samen met informatie is wat de luisteraar graag zou willen .

Deejay genoeg die ook nog iets kunnen vertellen over de muziek maar helaas zitten die thuis of bij de regionale zenders .

Radio M heeft het goed opgepakt volgens mij met o.a Peter Holland en Marc van Amstel. Maar ja hun verleden van de zeezenders is ook mijn verleden wat radio betreft .

 

Gr Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.