Spring naar bijdragen

Duits advies: verbied verkoop analoge radio’s per 2019


Juul

Aanbevolen berichten

Nieuwe auto's standaard voorzien van DAB+ radio en de verkoop van analoge radio's verbieden is de enige manier om DAB+ een succes te laten worden. Nu betaal je € 400,- tot € 600,- voor het activeren van een DAB+ ontvanger in je auto terwijl het er standaard in zit.

 

Particulieren gaan niet zoveel geld uitgeven terwijl het analoge alternatief er nog gewoon is.

 

Peter

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei pvanklei:

Nieuwe auto's standaard voorzien van DAB+ radio en de verkoop van analoge radio's verbieden is de enige manier om DAB+ een succes te laten worden. Nu betaal je € 400,- tot € 600,- voor het activeren van een DAB+ ontvanger in je auto terwijl het er standaard in zit.

 

Particulieren gaan niet zoveel geld uitgeven terwijl het analoge alternatief er nog gewoon is.

 

Peter

 

 230 Euro DAB+ autoradio incl USB poort voor de ouwe zeezender opnames. Zit in mijn auto sinds 747 uit de lucht ging.

Na aanloopprobleem nu prima prima ontvangst in de gehele provincie Grohningen op DAB+.< mijn vrouw is R 5 luisteraar>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Paul de Haan:

 230 Euro DAB+ autoradio incl USB poort voor de ouwe zeezender opnames. Zit in mijn auto sinds 747 uit de lucht ging.

Na aanloopprobleem nu prima prima ontvangst in de gehele provincie Grohningen op DAB+.< mijn vrouw is R 5 luisteraar>

Ik heb het natuurlijk over ingebouwde autoradio's.

Een losse DAB+ tuner heb je al voor een paar tientjes.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbod is natuurlijk nergens voor nodig. Zorg gewoon dat nieuwe auto's standaard dab aan boord hebben, naast fm. Als het goed klinkt en een groot zenderaanbod geeft, zal het vanzelf aan populariteit winnen.

23 uur geleden zei pvanklei:

Ik heb het natuurlijk over ingebouwde autoradio's.

Een losse DAB+ tuner heb je al voor een paar tientjes.

 

 

Paul had het ook over een autoradio, toch? Niet over een losse dab tuner.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Verbod is natuurlijk nergens voor nodig. Zorg gewoon dat nieuwe auto's standaard dab aan boord hebben, naast fm. Als het goed klinkt en een groot zenderaanbod geeft, zal het vanzelf aan populariteit winnen.

 

Paul had het ook over een autoradio, toch? Niet over een losse dab tuner.

 

Ja dat klopt, een autoradio met fm, am ,usbpoort en DAB+.

Ze worden steeds goedkoper. Daarbij nu bijna altijd standaard in bijv leaseauto's waarin een mediacentre ingebouwd zit inc routeplanning etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waren het niet de Duitsers die in 1943 je verplichten om de radio in te leveren?

Je kon toen alleen naar de draadomroep luisteren die de correcte programma's liet horen.

 

Het publiek (in Nederland) wil geen DAB, dat moet toch duidelijk zijn.

Een gedrocht als DAB kan alleen een succes worden met een verbod en afschakeling van analoge radio. Dat is de nieuwe tijd zullen we maar zeggen, nou nieuw....

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei ruudam:

Waren het niet de Duitsers die in 1943 je verplichten om de radio in te leveren?

Je kon toen alleen naar de draadomroep luisteren die de correcte programma's liet horen.

 

Het publiek (in Nederland) wil geen DAB, dat moet toch duidelijk zijn.

Een gedrocht als DAB kan alleen een succes worden met een verbod en afschakeling van analoge radio. Dat is de nieuwe tijd zullen we maar zeggen, nou nieuw....

 

Jij hebt dezelfde hartstochtelijke hekel aan DAB en de DAB radio's als ik aan de vervloekte aaifoons heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Vincent:

 

Please login or register to see this link.

 

Tot nu toe kan ik geen gegevens vinden over een aantal belangrijke meetpunten.

A: Met welk percentage neemt de beluistering van muziekzenders af na 1800 uur tov daytime.

B: Waar wordt radio geluisterd? Thuis of in de auto. Hoe liggen de verhoudingen.

C: Hoe verhoudt zich het radio luisteren binnen leeftijdgroepen. mijn kleindochter van 14 begint hevig te lachen als ik vraag of ze radio luistert. Nee dus. Muziek komt uit andere geluidsdragers. <Ik weet het, N=1, maar toch>

D: Hoe groot is de kans dat jeugd welke nu niet naar een traditionele  radio luisterd dat op iets gevorderde leeftijd dan alsnog gaat doen? Voeren wij een achterhoede gevecht voor de zo geliefde medium?

 

Ik vermoed dat uiteindelijk de DAB radio in huis net zo gewoon wordt als de FM radio die nu nog in menig keuken staat. FM zal uiteindelijk ook leeg worden en mogelijk kun je dan bij het AT een vergunning aanvragen voor Low Power FM. 2 meter amateurs hoeven maar "een stukkie te zakken".

 

Overigens moet ik wel melden dat de DAB+ transistorradio hier in de keuken staat maar altijd op een internet station staat afgestemd, 1 vd vele die ik in de voorkeur heb. Daarnaast heb ik een aantal van die EECIETI ion USB sticks waar veel gezeezender uit voort komt.

Mijn vrouw vraagt tegenwoordig maar of de weerberichten die ze voorbij hoort komen van Nu zijn of uit 1974!< of1964> Tja, toen had je ook al weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je vroeger fm, middengolf, lange golf en korte golf op je radio had, zo hebben de nieuwste muziekinstallaties gewoon fm, dab+, internetradio, bluetooth en vaak ook nog Spotify Connect in hun pakket. Het zijn complete music servers die ook deel uitmaken van je wifi netwerk. Dat geldt in elk geval voor het ding dat ik nu in mijn woonkamer heb staan. Hybride heeft de toekomst, en ieder maakt zijn eigen keus.

 

MIjn tienerdochters hebben inderdaad niets met radio. Ze halen hun favoriete muziek van hun eigen Spotify-account (we hebben met zijn vieren een familieabonnement voor 15 euro per maand, zodat we elk onze eigen afspeellijsten kunnen maken) en van Youtube, dat ze ook op tv kunnen kijken, met hun mobieltjes als afstandbediening.

 

Als eind-vijftiger vind ik het nog steeds leuk om al die ontwikkelingen een beetje te volgen. Als het mij gegund is nog een tijdje mee te gaan, zal ik op zeker moment ongetwijfeld mijn belangstelling voor dat alles verliezen, en dan gaan zeggen dat vroeger alles beter was. En dat mag ik dan ook wel, vind ik. Maar nu doe ik dat nog even niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat jongeren niet meer naar de radio luisteren is natuurlijk weer een heel andere discussie. Voor radiostations, die zich op jongeren richten, is dat de grootste uitdaging de komende tijd, maar dat staat los van FM, DAB+ of internet.

 

Het is in ieder geval zeker dat FM over een paar jaar wordt afgeschakeld en dat DAB+ of streaming internet (4G of 5G) de opvolger is, maar dat moet de geluidskwaliteit wel voldoende zijn. Er is op dit forum al eerder over gediscussieerd dat van een aantal stations op DAB+ de geluidskwaliteit niet voldoende is. Dat heeft o.a. te maken met de schaarste van de DAB+ ruimte waardoor partijen ervoor kiezen om meer stations in die ruimte te plaatsen i.p.v. de bitrate per kanaal te verhogen. Gelukkig heeft de NPO dat vorig jaar ingezien en ervoor gekozen om de bitrate van de kanalen te verhogen ten koste van het aantal kanalen. Overigens zijn er nog andere zaken die belangrijk zijn voor de geluidskwaliteit op DAB+. De hele 'keten' van studio/playout tot aan de DAB+ zender moet lineair (uncompressed) zijn want anders krijg je last van cascadering en komt het de geluidskwaliteit niet ten goede. 

 

De auto industrie speelt wat mij betreft de belangrijkste rol in het succes van DAB+. Zoals ik al eerder aangaf zijn de extra kosten voor een DAB+ tuner in een nieuwe auto veel te hoog. Ik heb zelf vorig jaar wel voor een DAB+ tuner in mijn nieuwe auto gekozen, maar dat heeft hoofdzakelijk met mijn werk te maken en was het voor mij makkelijker omdat het een auto van de zaak is. Voor particulieren is het een ander verhaal. Als je privé € 300,- tot € 400,- moet uitgeven voor een DAB+ tuner in je nieuwe auto, dan kan ik mij voorstellen dat dit een lastige beslissing is en vooral als er dan nog steeds FM als alternatief is waar je al jou favoriete zenders op kan ontvangen. Ik vind dat, als de regering FM wil afschakelen en DAB+ een succes wil maken, ze de auto industrie moeten verplichten standaard iedere nieuwe auto van een DAB+ tuner moeten voorzien.

 

Peter 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Vincent:

 

Please login or register to see this link.

 

Al wel 439.000 dab ontvangers verkocht.

Er zijn ruim 6 miljoen huishoudens, dus nog geen 10%.

Bovendien heeft elk HH gemiddeld 6 radioos, dus in totaal 36 miljoen, daarvan zijn er dan 439.000 DAB, te verwaarlozen dus.

19 uur geleden zei Paul de Haan:

 

Tot nu toe kan ik geen gegevens vinden over een aantal belangrijke meetpunten.

A: Met welk percentage neemt de beluistering van muziekzenders af na 1800 uur tov daytime.

B: Waar wordt radio geluisterd? Thuis of in de auto. Hoe liggen de verhoudingen.

C: Hoe verhoudt zich het radio luisteren binnen leeftijdgroepen. mijn kleindochter van 14 begint hevig te lachen als ik vraag of ze radio luistert. Nee dus. Muziek komt uit andere geluidsdragers. <Ik weet het, N=1, maar toch>

D: Hoe groot is de kans dat jeugd welke nu niet naar een traditionele  radio luisterd dat op iets gevorderde leeftijd dan alsnog gaat doen? Voeren wij een achterhoede gevecht voor de zo geliefde medium?

 

I

Inderdaad, de jeugd luistert er niet naar.

 

Nu mag iemand mij uitleggen waarom ver weg de meeste stations op jongeren zijn gericht? Vanwege die domme adverteerders die daar nog steeds on geloven?

 

Gewoon de radio richten op de oudere groep, dan heb je minder zenders nodig en is FM en AM meer dan genoeg.

En op een gegeven moment is de laatste radio luisteraar dood en is het afgelopen.

Maar laten we tot die tijd de radioliefhebbers laten genieten van het medium en geen DAB meuk opdringen. 

En zet anders die jongeren zenders op DAB only, en laat ons oudjes naar die oude troep luisteren, sterft dus vanzelf uit. Maar dat durven ze, de overheid en stations, niet. Bang voor hun marktaandeel, dat nu voor een  deel gevormd door ouderen, zeg 40+, die er min of meer noodgedwongen naar luistert, want er is weinig alternatief.

 

Denk maar aan vroeger toen er alleen Hilv 1 en 2 was, en je daar dus nog wel moest luisteren, als je de radio aanzette.

Toen Veronica kwam bleek opeens dat de luisteraar H 1 en 2 helemaal niet zo leuk vond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei pvanklei:

Voor particulieren is het een ander verhaal. Als je privé € 300,- tot € 400,- moet uitgeven voor een DAB+ tuner in je nieuwe auto, dan kan ik mij voorstellen dat dit een lastige beslissing is en vooral als er dan nog steeds FM als alternatief is waar je al jou favoriete zenders op kan ontvangen. Ik vind dat, als de regering FM wil afschakelen en DAB+ een succes wil maken, ze de auto industrie moeten verplichten standaard iedere nieuwe auto van een DAB+ tuner moeten voorzien.

 

Peter 

Wacht even, je zegt zelf dat FM een alternatief is waar al jouw favoriete zenders op ontvangen kunnen worden, leg mij dan uit waarom we DAB nodig hebben?

Wie wordt er toch beter van FM weg en alles op DAB?

De luisteraar niet dus, die wil er niet aan.

De retailer ook niet, in de Mediamarkt advertentie stond wel 1 DAB radio. Meestal  helemaal niet. Als die er belang bij heeft zouden ze wel harder er mee adverteren.

Radio 538 ook niet, want die geeft in haar campagne (bekend, beetje omstreden) nergens aan dat je hun ook op DAB (in betere geluidskwaliteit Bla Bla Bla) kan ontvangen.  (En wel beloven dat je DAB gaat stimuleren en je FM freq. laten verlengen)

Ik heb nog even in mn omgeving geïnformeerd, maar niemand heeft van DAB gehoord, behalve de radiofreaks.

 

Meer zenders op DAB? Nou niet, want vanaf 1-9-2017 gaan er 9 zenders weg, zoals Arrow CR , Classic FM, R Maria enz.

5 uur geleden zei Paul de Haan:

Nieuwe leaseauto's uit het middel tot hogere segment krijgen nu standaard DAB autorado's mee. Het zal dus vrij snel gaan met de introductie van dab in auto's.

 

Paul de Haan.

Hoeveel procent van de hardwerkende Nederlanders rijdt in een lease bak?

Ik las laatst een recensie in de Volkskrant over een pittig geprijsde Jeep, geen woord over een DAB radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei ruudam:

Wacht even, je zegt zelf dat FM een alternatief is waar al jouw favoriete zenders op ontvangen kunnen worden, leg mij dan uit waarom we DAB nodig hebben?

 

Volgens mij was dat toch wel duidelijk?

 

De regering wil de FM frequenties voor andere toepassingen gebruiken die nog meer geld opbrengen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ruudam:

Nu mag iemand mij uitleggen waarom ver weg de meeste stations op jongeren zijn gericht? Vanwege die domme adverteerders die daar nog steeds on geloven?

 

Is dat zo? Echte jongerenzenders (die zich puur op tieners en twintigers richten) zijn er niet zoveel hoor. Vooral 3fm, SlamFM en nog zo wat. Radio 538 is in naam een jongerenzender, maar ik ken aardig wat veertigers en vijftigers die daar nog steeds naar luisteren, vooral in de ochtend. Gewoon op de achtergrond, bij wijze van arbeidsvitaminen. Kijk naar de luistercijfers van die zender. Dat zijn heus niet allemaal jongeren.

 

Sky Radio, Veronica, radio 10, radio 2 richten zich vooral op dertigers, veertigers, vijftigers, als je het mij vraagt.

 

Voor zestig plus heb je radio 5, en ik vraag me af hoe groot het gat in de markt nog is voor een commerciële oldieszender. Lang niet alle ouderen willen de hele dag alleen maar muziek uit hun jeugd horen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei ruudam:

Nu mag iemand mij uitleggen waarom ver weg de meeste stations op jongeren zijn gericht? Vanwege die domme adverteerders die daar nog steeds on geloven?

 

Ruud, je bent een (radio) ondernemer? Dan weet jij hier toch wel het antwoord op. Ben je jong, dan ben je beïnvloedbaar voor adverteerders. De groep daarna tot pak hem beet 45 jaar heeft het geld om van alles uit te proberen. Ben je ouder? Dan ben je niet meer interessant omdat je al de keus hebt gemaakt voor een product/merk en niet zo makkelijk zal overstappen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud schreef:

      18 uur geleden zei Paul de Haan:

Nieuwe leaseauto's uit het middel tot hogere segment krijgen nu standaard DAB autorado's mee. Het zal dus vrij snel gaan met de introductie van dab in auto's.

 

Paul de Haan.

Hoeveel procent van de hardwerkende Nederlanders rijdt in een lease bak?

Ik las laatst een recensie in de Volkskrant over een pittig geprijsde Jeep, geen woord over een DAB radio.

 

Paul schrijft:

 

Een "leger" aan buitendienstmensen krijgen van hun werkgever een leaseauto om hun werk mee te doen en dan hebben we het niet over de compleet overbodige Jeep als leasevervoermiddel maar een gewone goed rijdende bruikbare VW Golf bijvoorbeeld.

VW monteert in alle nieuwe VW's die geproduceerd worden vanaf 2014 al DAB        

Please login or register to see this link.

 

De invloed van reclame op 60+:

Ik ben er 1 van alhier. Wij als 60+ hebben onze keuzes al lang gemaakt, zijn niet vooruit te branden als het om nieuwigheden gaat, veanderen niet continue van alles en nog wat.  Dus gelukkig niet interessant voor adverteerders die "ons" gelukkig als doelgroep hebben afgeschreven. Gezond kenmerk van 60+ is dat ze niet steeds meer willen consumeren, we gaan voor consuminderen tm consuniksen onder het mom: "we hebben alles al". Geeft veel rust in de tent. Zo......nu moet ik even bijkomen.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.