Spring naar bijdragen

panorama 24 uur op bezoek op Borkum Rif in 1962


hans knot

Aanbevolen berichten

Inderdaad, mijn hele dag is er door 'vergald' !

 

Grapje natuurlijk, maar ik kan het Hans niet echt kwalijk nemen. Hij is niet enige. Zelfs op de website van de Stichting Norderney kreeg het schip niet de naam Veronica. In dit artikel wordt de juiste naam van het schip wel gewoon genoemd. Eigenlijk snap ik niet waarom velen het dan toch de Borkum Riff blijven noemen. Het  laatste schip van radio Caroline noemen we toch ook niet de Freyr ?

 

Maar afgezien van deze vergissing, is het fijn dat Hans dit artikel uit de Panorama met ons deelt. Ik heb het ooit in 2009 gelezen op Mediapages, toen Hans herinneringen uit 1961 ophaalde. Ik herken de schrijftaal van ruim vijftig jaar geleden. Alsof Philip Bloemendal  het Polygoon journaal presenteert.

 

Grappig dat het woord' pendelboot' wordt gebruikt. Nederland had toen nog geen hinder van de Engelse omschrijvingen. Ik wist ook niet dat de vorige eigenaar van het pand aan de Zeedijk in Hilversum een begrafenisonderneming was. Hoe verzin je het? Veronica het 'zwarte Schaap' in een voormalig 'zwarte' omgeving.

 

Een paar vragen nog ter opheldering:

 

1) Wie was discjockey Ernie Keulers ?

 

2) geweigerde aanvraag voor godsdienstige uitzending. Was dat soms van ds Toornvliet?

 

3) geweigerde aanvraag voor een uitzending van politieke partij. Was dat niet van Max Lewin . Hij was een van de oprichters van Veronica en was de voorman van een politieke partij: ' De Nederlandse Volks Beweging'. Hij wilde bij de oprichting Veronica als spreekbuis voor de partij gebruiken.'Luisteraars van Veronica kiezen Lewin'. 

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ds Toornvliet was het zeker niet, die kwam pas later in de problemen bij Radio Bloemendaal. Ik heb recentelijk nog een oude NCRV gids doorgespit en die was uit 1963 en stond hij rustig nog bij Radio Bloemendaal in de programmering. Max Lewin kun je alles over lezen in het boek dat ik schreef over hem. Kom nog wel eens met nieuwe hoofdstukken die klaar liggen voor een deel 2, maar de tijd ontbreekt om dat compleet te maken. Ik ben met veel niet radiogerichte historische projecten bezig. Radio en begrafenisondernemingen is van die tijd maar ook van deze tijd. voormalig Programmaleider AVRO Radio, ooit leraar in Groningen, heeft sinds enkele jaren zijn eigen franchise bedrijf op dit gebied . Please login or register to see this link.

 

Hopelijk kan hij of één van zijn collega's nog lang uit de buurt blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lewin was toch met ruzie vertrokken? Het zou me verbazen als juist hij zo'n aanvraag had gedaan. Hoewel, wie weet, meneer was een vreemde snoeshaan. Zoals eerder gemeld, er is al een boek over zijn leven verschenen, Zie Please login or register to see this link. en elders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Paul:

Beide boeken staan op mijn verlanglijstje. Een fascinerende figuur was hij zeker.

 

Inderdaad. Ik heb hier en daar wat over hem gelezen ,maar ik vind hem wel een boeiende persoonlijkheid. Ik heb helaas beide boeken niet gelezen. Vraag me af waarin het boek van Hans zich onderscheid.

 

Eigenlijk was Lewin in politiek opzicht zijn tijd al ver vooruit.  Eind jaren vijftig verzette hij zich al tegen de ambtelijke regelgeving, de elite, de immigratie en tegen Europa. Onderwerpen  die nu zeer actueel zijn.

 

De joodse textielhandelaar Lewin zat wel tegenstrijdig in elkaar. Hij was eerst voor vrije radio, maar toen hij bij Veronica geen gehoor meer kreeg, was hij ineens tegen Veronica.   Hij werd aan de kant gezet door mede oprichter Bep Slootmans, die hem te lastig vond.

 

Slootmans had in de oorlog handel met de Duitsers gedreven en was daar voor veroordeeld. Het gekke is dat zelfs de vele Joden van de VRON daar niet echt over vielen.(Philip Krant, Max Appelboom, Willy Lampie). Lewin vond dat eigenlijk niet kunnen.

 

Het blijft opvallend hoeveel aantrekkingskracht de vrije radio heeft gehad op allerlei 'aparte' figuren. Iedere zeezender had  wel een of twee vreemde vogels in de bijt zitten.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Slootmans had in de oorlog handel met de Duitsers gedreven en was daar voor veroordeeld. Het gekke is dat zelfs de vele Joden van de VRON daar niet echt over vielen.(Philip Krant, Max Appelboom, Willy Lampie). Lewin vond dat eigenlijk niet kunnen.

 

 

'Lewin vond dat eigenlijk niet kunnen.' Heeft hij dat zelf ooit zo gezegd? Dat lijkt me een vrij ongeloofwaardige uitspraak voor iemand als hij. Volgens biograaf Erik Schaap was hij een 'oerconservatieve Joodse zakenman met nazistische vrienden'. (Zie het verhaal op: Please login or register to see this link. )

 

Op mij wekt het de indruk alsof Lewin een vat vol tegenstrijdigheden was met rancune als voornaamste drijfveer. Die rancune blijkt ook wel uit zijn pogingen Veronica het zwijgen op te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Paul:

 

'Lewin vond dat eigenlijk niet kunnen.' Heeft hij dat zelf ooit zo gezegd? Dat lijkt me een vrij ongeloofwaardige uitspraak voor iemand als hij. Volgens biograaf Erik Schaap was hij een 'oerconservatieve Joodse zakenman met nazistische vrienden'. (Zie het verhaal op: Please login or register to see this link. )

 

Op mij wekt het de indruk alsof Lewin een vat vol tegenstrijdigheden was met rancune als voornaamste drijfveer. Die rancune blijkt ook wel uit zijn pogingen Veronica het zwijgen op te leggen.

 

Max Lewin heeft het misschien niet zo gezegd, maar zo heb ik het 'vrij' vertaald uit een passage uit het boek van Auke KoK.

 

Op pagina 60:...en nu moest Lewin ook nog toezien dat Bep Slootmans er met de buit vandoor ging-een voormalige collaborateur. Lewin wist al tijdje dat de directeur van K.I.M. fout in de oorlog was geweest, maar dat had hem er niet van weerhouden zo lang mogelijk met hem door te gaan. Pas later, lang nadat Lewin aan de kant was gezet, haalde hij de naam van Slootmans... publiekelijk door het slijk.

 

Deze passage heb ik dus in mijn eigen woorden samengevat.

 

Rancune speelt bij Lewin een grote rol. Lijkt een beetje op kleutergedrag:terug pesten als  je je zin niet krijgt. Jammer, want daarmee verlaag je jezelf.

 

Salut

Leendert

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Juul:

Ja, er was wat gedoe hoor. Rechtszaken en dan was er ook nog de heer Manders, ook zo'n "vreemde man". (Hij zou later bij RNI ook weer opduiken ).

 

 

Inderdaad. En daar verbaas ik me iedere keer weer over. Hoe komen deze figuren in het zeezender wereldje terecht?  Geldt ook voor Kees Manders. Hoe komt iemand uit de amusementswereld van Amsterdam in aanraking met Meister en Bollier ?

 

Heb zelf ook een aantal  zeer aparte figuren zien voorbijkomen. Het lijkt wel alsof ze het op afstand ruiken!

 

Soms geloof ik niet meer in toeval.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.