Jump to content

Caroline 4/5 nov 1990...wat gebeurde er?


Recommended Posts

In de nacht van 4 op 5 november is het 29 jaar geleden dat de laatste uitzending vanaf de Ross Revenge vanuit internationale wateren, zo’n 18 mile uit de kust van Margate, plaats vond tussen 00.00 en 01.00 uur. Neil Gates was de dienstdoende deejay aanboord tijdens de laatste uitzending als waarachtige zeezender vanuit internationale wateren. De volgende ochtend was en bleef het stil op 819. Het vervolg kennen we. Lang bleef onduidelijk wat er gebeurd was. In 2011 startte ik een korte “briefwisseling”met Gates en legde hem een aantal vragen voor die hij beantwoorde en duidelijk uitlegde wat er op die 4e/5e november 1990 was gebeurd. Onder deze tekst de uitwisseling van vragen en antwoorden. Tevens het laatste uur in geremasterde versie, dwz Gates zijn aankondigingen zijn AM kwaliteit maar de muziek is er opnieuw in beautiful stereo tussen gezet. Tevens een foto vd Ross voor anker in de vijandelijke omgeving van de South Falls Head 18 mile uit de kust van Margate Kent. De foto is uit 1989 toen nog aan de masten werd gewerkt. Eén van mijn vragen was of men wist dat het de laatste dag zou worden. Werd ontkent, maar toch de muziek die gedraaid werd duidde ergens naar en toeval of geen toeval , van de laatste dag zijn alle uren opgenomen en bewaard gebleven. Toeval of toch niet?

De schitterende opname is afkomstig uit het AtoZ orak archief van Ray. Wie de remastering deed weet ik niet maar het klinkt perfect. Eén van Caroline’s saddest hours.

Huiver en luister hier Download link


Please login or register to see this link. 1 item

1990 11 05 Mon 0000-0100 R Caroline (819kHz) - Neil Gates (Remastered).mp3

93.1 MB

 

Paul de Haan 3 november 2019.

EVENTS ONBOARD ROSS REVENGE NOVEMBER 4/5 1990.

by Paul de Haan on November 4, 2011, 12:15 pm

Its 21 years ago today Caroline made its final broadcast as a true offshore marine broadcaster from international waters of the North Sea. The final hour was from Neil Gates who made mention of the fact Caroline would be back early morning 6 am. We all know there was not going to be a brand new day for Caroline the following morning. What happened that night? Who decided suddenly that the station wouldn't return the following day. Not enough diesel? If so they knew that was the case and could have mentioned their close down not to reappear again. This is my scenario: onboard Ross Revenge they knew they would stay of air and not be back as a true offshore station. But in a true Caroline tradition you will not close the station down, that has never happened before. Caroline was always forced to close down. Is my scenario correct? Who can tell?

Paul de Haan.

Posted by Multimax on November 4, 2011, 5:47 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

The diesel did indeed run out I'm afraid. There was enough to keep the ship lit for a few nights but not enough to go on air for more than a short while. The transmitter was damaged a few days later as it was switched back on without a proper warm up cycle, so it stayed off air. There was several tons of diesel waiting to be delivered to the ship on a tender on the Medway which was never sent out while the ship remained at sea.

Posted by Paul de Haan on November 4, 2011, 6:54 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

So, thats new to me, they tried to start the transmitter to go on air again without the proper warming up proces after Nov 5 1990. Why did they start up without proper warming up? Who did it? They knew the procedure to start the transmitter in the proper way.
Questions and more questions. Was everyone onboard on the same level at that time on the subjest of closing down or to continue? You will not find answers to these questions in the Harris or Conway book. Conway was not onboard in Nov 1990.

Paul de Haan

Posted by Multimax on November 4, 2011, 7:17 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

Sorry Paul, just noticed your question about the transmitter. There was a shore side event, I think the following weekend and a crew member decided it would be nice to be on air at the time albeit briefly. Following the raid, various safety interlocks were bypassed in order to make the transmitter work so it was possible to switch on plate voltage without a warm up.

Posted by Multimax on November 4, 2011, 7:10 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

I can add that the people on the ship had no intention of quietly disappearing. They were determined to go back on the air one way or another.

Posted by neilgates on November 4, 2011, 8:10 pm, in reply to "The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

Yes the account of events in Multimax's posts in this thread are 100 per cent acurate. You may wish to listen to Cruisin'531 from 7.30 this evening

Posted by Tom Clarke on November 6, 2011, 12:58 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

The main reason, already alluded to was the lack of fuel. Also,it costs money to keep a ship at sea, and seeing as there was no money from a Dutch station any longer, PM kept things going fron his Carb Business. The ship was also in a grim state, due to lack of money, PM described conditions in his book as "every type of hell." The weak link (pardon the pun) was as ever the anchor chain, which finally gave way in 1991. The outcome was always inevitable after the raid, and the Broadcast Bill made doubly sure of this, but full marks to all who did keep it going after against all the odds.

Posted by neilgates on November 6, 2011, 3:32 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

When I closed the station down at 1am on 5th Novemeber I fully expected Rico to re-open at 6am.

After comming off air that night I left the carrier on and went to join Alex Rodgers in the messroom where he was watching horror videos and after about an hour I went to bed leaving Alex to continue watching his video. When I got up out of bed at about 10am I was suprised to find the station off air,the carrier still on, and Rico in bed. I went and asked Rico why we were off the air and he told me that when he went to pump diesel from the main tanks into the day tank in the engine room no diesel flowed there was none left apart from the small amount in the day tank. After making this discovery and realising that we would be out of fuel very soon he thought to hell with it and went back to bed.

Offshore echoes are mistaken about the transmitter being switched on for 2.5 hours the carrier was on all the time I switched it off at sometime just after 10am after my conversation with Rico I then turned off the generator to conserve the small amount of fuel left on board for the comming hours of darkness and sat and waited for the phone call from land asking why we were off the air,it did not come and infact we were still waiting for contact from land when we decided to go back on the air for a short time on the Friday evening at the time the Thanet branch of the Caroline movement were due to hold a firework event in Broadstairs. we were becoming quite desperate by this stage as we only had enough fuel to keep the ship lit for one more night. We were going to use the broadcast to ask those onland directly why we had heared absolutly nothing from them in the days since we ceased broadcasting and what they were going to do about the situation as we didn't have so much as a working torch. Rico turned the tx on to warm up unfortunatly when he flicked the plate supply switch off it went with a ban

Posted by Multimax on November 6, 2011, 8:25 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

As I mentioned in one of my previous posts, the transmitter's plate voltage could be switched on without warm up due to modifications following the raid. The crew were expecting to go back on air as more diesel was already loaded onto a tender awaiting delivery to the Ross. Sadly the diesel was never delivered while the ship remained at sea. The decision not to return to air was certainly not made by the crew at sea.

Posted by neilgates on November 7, 2011, 2:54 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

The transmitter was left on overnight becasuse Peter Chicago was doubtful whether or not it would come back on again if swithched off. He was right as was proved on the friday evening. As for lighting the ship at night using hurricane lamps that may have been ok in the almost deserted Knock Deep but quite frankly criminally irrisponsible on the edge of the most conjested shipping lane in the world. Any way we had no fuel for the lamps we had onboard. As it was when the fuel ran out and the generator finally died at around 10pm on the Saturday evening we ended up lighting fires in steel bins one on the aft deck and one on the bow as the only means of light on board. We took this drastic course of action after a vhf discussion with the capitain of the Olau Britania. I must point out that we were still waiting for comunication from land at this stage. There is lots more that I could reveal about events in 1990/91 keep the questions comming and I will do my best to answer them

Posted by S Goodwin on November 6, 2011, 11:38 pm, in reply to "Re: The events onboard Ross Revenge November 4/5 1990"

It was quite common to hear a blank carrier on 558 when the station closed down in 1986/7. as the main generator powered the navigation lights it probally made no difference having an extra couple of kw's load.

But when she moved to the South Falls it was more important to have navigation lights lit at all times, due to the ross being very close to the major shipping lanes.

I know someone who worked for Trinity House who said they visited the ship on several occassions because she was insufficiently lit.

I wonder if the South Falls was good choice after the Knock Deep, if they had gone to the Gallaper maybe they would have had a bit more notice when they broke anchor in 1991.

RR Easter 89 rough A verscherpt (2).jpg

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Paul de Haan:

In de nacht van 4 op 5 november is het 29 jaar geleden dat de laatste uitzending vanaf de Ross Revenge vanuit internationale wateren, zo’n 18 mile uit de kust van Margate, plaats vond tussen 00.00 en 01.00 uur.

 

Interessant om de exacte redenen van Neil Gates te lezen. Goed werk Paul.

 

Gebrek aan dieselolie is  altijd al een rode draad geweest in de geschiedenis van  radio Caroline. Het ging al snel slecht na de herstart vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 en het werd zelfs zo dramatisch midden 1984 dat het vermogen in de avond werd terug geschroefd om diesel te sparen. 

 

We brachten aanvankelijk iedere week 4 ton diesel(later werd dat 8 ton) en daar konden ze dan zeven dagen mee uitzenden. Engineer Mike Barrington  hield een lijst bij met de olie leveringen en berekende zodoende hoeveel dagen er nog kon worden uitgezonden.

 

Er diende altijd 3 ton reserve te blijven om de scheepsmotor te kunnen laten draaien in geval van nood.

Mike was wel zo slim om stiekem dieselolie in onbekende tanks over te pompen, om nog een 'appeltje' voor de dorst te hebben.

 

In 1989 zat Barrington niet meer aan boord en ik weet wel bijna zeker dat hij nog wel ergens een paar ton olie had 'gevonden' om door te gaan met uitzenden.De bemanning die er nu op zat, wist dat waarschijnlijk niet.

 

Laat onverlet dat het toch uitstel van executie zou zijn geweest, want na de raid in augustus 1989 was Caroline een soort 'dood paard' geworden. En we weten allemaal dat je daar niet aan moet trekken...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Toen zelfs de parafine lampen niet meer werkten heeft men op de voorplecht en achterop open vuur aangestoken. Ze hadden het schip beter in de brand kunnen steken, dan zou het zaakje goed zichtbaar zijn geweest. 

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei andre ph5c:

Is Caroline dan zo afhankelijk geweest van 3den om de zenders in de lucht te houden, en in het bijzonder de Nederlanders met hun inbreng?..

Radio Caroline is eigenlijk nooit een groot commercieel succes geweest. In de  zestiger jaren deed bijvoorbeeld het Amerikaans gerunde  Radio London het financieel  beter dan Caroline.

 

Caroline had het zonder Mi Amigo en later Monique nooit gered. Alle Engelse medewerkers weten dat, maar geven dat helaas niet graag toe.  De Nederlanders/ Belgen hebben een bedrijfsgerichte aanpak van zeezenders. Geld verdienen staat op één.  De Engelsen waren gericht op 'overleven'. Hoe ? Dat maakte niet uit.

 

Salut

Leendert

Edited by Leendert Vingerling
Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei andre ph5c:

Is Caroline dan zo afhankelijk geweest van 3den om de zenders in de lucht te houden, en in het bijzonder de Nederlanders met hun inbreng?..

 

Goede vraag, volmondig ja .....Caroline heeft als onderneming met winstoogmerk vanaf 1964 nimmer de broek hoog kunnen houden. Echter voor enkelen en zeker de Ier bleef er altijd het nodige aan de strijkstok hangen. Voor ik het uitleg het volgende: Ik neem mijn pet af voor Peter Moore en zijn makkers en in het bijzonder de vrijwilligers van de Ross Revenge Support Crew. Sinds Moore en de makkers het roer in handen hebben is Caroline fatsoenlijk geworden. Wat ik hier schrijf als antwoord gaat alleen over de zeezender dagen tussen 1964 en 1990<1991>.  Feitelijk had ik mijzelf beloofd geen letter meer over Caroline en zeezenders te schrijven maar vandaag is het die bijzondere dag 4 op 5 november , 29 jaar na dato. Eind 1963 werden de tassen vol contant geld bij de Ier op de stoep gezet, contant geld bijeengebracht door een kleine club investeerders die enerzijds toen al binnen waren gelopen maar anderzijds de kriebel, the urge, hadden iets rebels te doen. De Ier gaf de heren die kans. Resultaat vanaf maart 1964 was daar opeens het fenomeen Radio Caroline. Vanaf juli zelfs met twee stations South and North. Vanaf het prille begin had de organisatie problemen reclame zendtijd aan de man te brengen. De afdeling sales bestond uit potverteerders die vooral goed op hun eigen zaakjes letten. Tegen eind 64 gaf Radio London het project een eerste aanzet om het onderspit te delven. Big L bewerkte adverteerders en potentiele adverteerders op de juiste manier, Caroline South begon veel verlies te lijden, Caroline North moest medio 65 de kar alleen trekken. Adverteerders boekten reclame tijd in het zuiden op Big L en in het noorden op Caroline North. In de loop van 65 begonnen de oorspronkelijke investeerders zich zo diep te schamen voor hun geuzenstreek dat ze tegen het einde van 65 blij waren hun aandelen in Caroline te kunnen verkopen aan een platengigant die touwtjes in handen nam en de Ier buitenspel zette. Zonder deze overname was er tegen het einde van 65 al een einde gekomen aan Caroline. De platengigant haalde uit Canada twee marketing wonderboys, Slate en Bate < Batman and Robin> De laatste twee bedachten concepten in de vorm van spelletjes < oa Cash Casino> welke bijzonder winstgevend waren. Samen met de aanschaf van een sterkere zender< 50kw> resulteerde dit tussen de zomer van 66 tm augustus 67 voor de meest succesvolle periode voor Caroline. De spelletjes namen op prime uren , ochtend en delen vd middag, zomaar 35% van de zenduren in beslag. Feitelijk werd het spelletjes gebeuren een station binnen het station. Afhankelijkheid van derden, de basis was gelegd. Onveranderd bleef overeind het "aan de strijkstok" blijven hangen van inkomsten  Het " strijkstok volk" had lak aan  ethisch ondernemen en zag nimmer een noodzaak om ROI richting investeerders in de praktijk te brengen. Na een winterslaap van 4 jaar tussen 68 en 72 kwam het station in het najaar van 72 terug in de lucht. Tot april 73 was men in een mengelmoes van Nederlands en Engels te beluis

teren vanaf de Mi Amigo voor de Scheveningse kust. Hoe dit alles gefinancierd werd is grotesk, mijn advies is lees het Andy Archer dagboek nog maar eens. De stranding van Veronica en het verhuren van de Mi Amigo aan Veronica redde het station van de ondergang in april 73, geld en een half dozijn Revox recorders. Echter het feit dat anno nu Peter Moore, toch ook al op leeftijd, zijn pensioendagen moet vullen met Carolien, de last op zijn schouders heeft van de Ross Revenge.....dat komt geheel voor rekening van Adriaan van Landschoot  < juli 73> in eerste instantie , direct gevolgd door de wafelbakker uit Buizinge. Beide Belgen. Wij Nederlanders schoven iets later aan. Toen in 80 de Mi Amigo kopje onder ging moeten velen hebben gedacht dat het avontuur voorbij was. Er zijn vele artikelen geschreven over de herstart van Caroline in 83. Follow the money werd op voortreffelijke wijze gedaan door wijlen Tom de Munck, zijn onderzoek naar de financiering van de Ross Revenge. De financiering van de RR is zeer schimmig, er zijn een aantal sleutel figuren die gezorgd hebben dat er op belangrijke momenten geld was voor aanschaf en inrichting van het schip, veelal in een sfeer van Hoekse en Kabeljauwse twisten. De Iers verstond in die tijd als geen ander de kunst om achterover leunend met de armen over elkaar af te wachten...... afwachten tot een moment waarop het schip uit kon varen. Vanaf dat moment zijn twee zaken zeker. Als eerste heeft de Ier nooit meer om gekeken naar de belangen van de investeerders , het schip lag in internationale wateren, nu was het de tijd om weer anderen voor de kar te spannen. Als tweede wist hij de dat Nederlanders met goederen , olie-eten-water-, over de brug zouden komen. Het geluk lachtte toe....weer kwam een combinatie van NLers en Belgen om het schip te huren. Zijn doel moet zijn geweest pappen en nat te houden tot eind 84, eind 84 en Monique. Full circkel..... de Hollanders < lees Belgen en Nederlanders >  trokken weer de beurs. 

Eind 87 viel de giga mast, de Hollanders lieten zich met een kluitje in het riet sturen eind 87 en betaalden de rekeningen  intussen wel. Pas in de loop van 88 bleek men in staat de zendtijd uit handen van de "Engelsen" te futselen. Augustus 89 zag het einde van de NL zeezenderij en de stuiptrekkingen van Caroline. November 1990 definitief einde vanaf zee. De Vlaams Nederlandse suiker "oompies " waren eindelijk van Caroline af.  En the rest, as the say, is history. 

Intussen staat een andere Ier te trappelen......mijn Ierse Wolfshond dringt bij mij aan op de laatste ronde en trekt aan de bel.....Ding Ding.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Ja, wel degelijk. Radio Paradijs in 1981. Ben had als hoofdsponsor de Koninklijke Marine die de 1 daagse testuitzending sponsorde en de gehele investering als vergoeding gaf. De hele operatie was een wervingspot voor de marine. "Zorrug... dat je er bij komt.....bij de Mariiiiiine , bij de Mariiiiine" .  Vraag maar na bij Ben. Hij leeft er nu nog stil van. 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Op 4-11-2019 om 20:32 zei Leendert Vingerling:

Radio Caroline is eigenlijk nooit een groot commercieel succes geweest. In de  zestiger jaren deed bijvoorbeeld het Amerikaans gerunde  Radio London het financieel  beter dan Caroline.

 

Caroline had het zonder Mi Amigo en later Monique nooit gered. Alle Engelse medewerkers weten dat, maar geven dat helaas niet graag toe.  De Nederlanders/ Belgen hebben een bedrijfsgerichte aanpak van zeezenders. Geld verdienen staat op één.  De Engelsen waren gericht op 'overleven'. Hoe ? Dat maakte niet uit.

 

Salut

Leendert

Hoe waren de onderlinge verhoudingen dan aan boord ??  Kon je daar ook iets van merken dan ?

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      5,027
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    Willem Jan
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.