Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

RNI 15 mei 1971, een zwarte dag in de historie van RNI, nu 51 jaar geleden

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Op 15 mei 1971 vond er een bomaanslag plaats op de MEBOII. Als je wat zoekt op dit forum kom je daar veel informatie over tegen. Omdat RNI mijn favoriete radiostation was wil ik daar vandaag even bij stil staan. Ad Couwenberg heeft tijdens de dagen na die aanslag een aantal opnamen gemaakt van verschillende zenders met nieuws en informatie over die aanslag. In de R2R collectie van Eugèn Bruggeman kwam ik een opname tegen van die bewuste 15de mei, die gemaakt zijn nadat de aanslag was gepleegd.

Dit zijn de opnamen, die je kunt vinden via de link eronder:

RNI 15-05-1971 Mayday calls

RNI 16-05-1971 Nieuws 14:00
Radio Veronica 16-05-1971 Nieuws 14:00
Radio Veronica 16-05-1971 Nieuws 15:00
Radio Veronica 16-05-1971 Nieuws 16:00
Radio Veronica 16-05-1971 Nieuws 17:00
Radio Veronica 16-05-1971 Nieuws 18:00
RNI 16-05-1971 Alan West 18:00-18:09
RNI 16-05-1971 Alan West 18:21-20:00
Ned 2 16-05-1971 19:00
RNI 16-05-1971 Crispian St John 20:00-20:08
Ned 1 16-05-1971 20:20

Ned 1 17-05-1971 20:00

Radio Veronica 18-05-1971 Afsluiting Rob Out Show
RNI 18-05-1971 Nieuws 18:00
Ned 2 18-05-1971 19:00
Ned 1 18-05-1971 20:00
AVRO's Televizier Magazine 18-05-1971 22:00

RNI 20-05-1971 Nieuws 18:00
Radio Veronica 20-05-1971 Nieuws 18:00

Opnamen met informatie en nieuws over de bomaanslag op RNI op 15 mei 1971

Geplaatst
  • Populair bericht

Prachtige opnames....  Ik was toen 16 jaar en een fanatiek RNI en Veronica luisteraar...

In 1973 heb ik van Hans Knot de band gelregen met de FM opname van de brand op RNI... tjonge, dat was nog eens radio geschiedenis.

Vandaag is het 51 jaar geleden en als ik er weer naar luister dan is het net of het gisteren was... tja, we worden langzaam oud...

Maar... we blijven onze herinneringen koesteren.

groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Welkom op dit forum, Henk. Je naam heb ik vaak horen noemen, ik geloof niet dat we elkaar ooit ontmoet hebben. Zelf was ik nog 15 op het moment van de bomaanslag (ik werd later dat jaar 16), maar was toen al wel RNI luisteraar.

De enige FM opname, die ik ken van die 15-de mei, is gemaakt door Nico Verbeek, waarvan Jelle dacht ik wel 's een kopie heeft gedeeld. Van Nico Verbeek staan een aantal RNI opnamen op de website van Jon Myer : https://www.offshoreradio.co.uk/list54.htm Die van de 15-de Mei staat er echter niet bij zie ik.

Geplaatst
  • Populair bericht

ha Ben, ik heb Hans Knot leren kennen rond November 1972 via zijn Pirate Radio News, en vanaf die tijd wisselde ik veel  banden uit met Hans. Ergens in 1973 kwam toen de band, ongeveer 40 minuten van de FM (!) opname van RNI op 15 Mei 1971...  

Op de achtergrond tijdens de brand, loopt in de RNI studio de LP "Butterfly" van The Hollies met hele mooie nummers zoals "postcard", "Try it" en over meer van deze songs hoor je de SOS en MayDay calls.. Onlangs heb ik deze nummers op JijBuis gevonden..

In mijn "Gouwe Ouwe Club"  programma op Polderpop Radio (internet en DAB+) heb ik onlangs een fragment hiervan uitgezonden toen ik een programma met muziek uit 1971 deed.  polderpopradio.jouwweb.nl

Ook heb ik, ergens in 1974, een kopie van deze band aan Douwe Dijkstra, die ik vanaf 1973 ken, gegeven, dus die FM opname moet "flink in de roulatie" hebben gezeten. Ook is er ooit, via de download club, een AM opname gedeeld ...

Enfin, leuk om hier na 51 jaar nog over te kunnen praten...

Geplaatst
  • Populair bericht

Klopt Hans,

Ik heb het originele bandje dat ik ooit van Hans Knot kreeg even op de Revox gehad en het begint bij de Man of action tune, duur is ongeveer 42 minuten. Ondanks dat het een goedkoop "Europa band" bandje, ooit gekocht bij ter Meulen Post, was, is de kwaliteit na al die jaren nog uitstekend.

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

Dank je wel Ben, voor het delen van al die herinneringen. Zelf hoorde ik het zondagochtend vroeg, na thuiskomst uit een lokale horecazaak. Was geschokt - en direct weer nuchter 🙂 Dat werd boosheid toen bleek, dat Veronica de hand had gehad in deze aanslag.

Toen ik later met  een boottocht naar de zeezenders meeging werd er bij de Norderney naar het boordpersoneel "moordenaars en bommengooiers" geroepen door RNI fans. Tja....

Spannende, enerverende radiojaren waren dat.

Groet, Emile

Geplaatst
  • Populair bericht

Tja, het was een soort "voorloper" van de online shops die we nu hebben. 

Ik zie ze nog bezorgen, in hun oranje VW busjes als ik weer wat zakgeld had gespaard om "Europa bandjes", in blauwe, groene en oranje doosjes te kunnen kopen. Naar ik dacht was het gewone BASF band...

Sweet memories....

Henk Kruize

Geplaatst
Op 15-5-2022 om 16:07 zei Ben:

De enige FM opname, die ik ken van die 15-de mei, is gemaakt door Nico Verbeek, waarvan Jelle dacht ik wel 's een kopie heeft gedeeld. 

Jelle verkocht hem op een cassette tijdens radiodagen.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
38 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Jelle verkocht hem op een cassette tijdens radiodagen.

Dank je, Douwe. Ik weet het weer. Dat was deze cassette.

Radio Noordzee & De Bom.jpg

Geplaatst

Grappig deze hoes, en ook dat maker ervan copyright claimt. Van wat? Tja die bomaanslag, dat was wel een schok destijds.

Geplaatst

Wat is dat toch een fantastische site. Grote waardering Juul, want het is een standaardwerk geworden waarin de geschiedenis voor altijd bewaard zal blijven 👍

Geplaatst

Ben er met schrijven en uitzoeken toch bijna 20 jaar mee druk geweest. En dan ook nog alles archiveren en dan ook nog werken de eerste periode...............Maar vergeet ook de webbazen niet niet. Want die moesten alles in een mooie vorm gieten.........................

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.