Spring naar bijdragen

Het Zwarte Gat


Aanbevolen berichten

Hoi Jan! Leuk jou ook hier te treffen! Ik had al een gevoel dat ik het misschien met jou/jullie had gehad over die YouTube fragmenten. 

 

(Omdat ze zolang online hebben gestaan, kunnen we de mp3's misschien best delen via dit forum. De volledige uitzendingen die erbij horen, ga ik dan denk ik nog even binnenboord houden terwijl het vraagstuk speelt😊)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afleveringen die op YouTube hebben gestaan heb ik bijna allemaal als mp3 bewaard. Zou jammer zijn als het verloren zou gaan doordat het  niet meer gedeeld kan of mag worden. @Jochem Bootsma krijg jij signalen dat het delen hier voor iemand een probleem is of kan worden? 
het maakt misschien wel uit of je de uitzending zelf hebt opgenomen en deelt, of dat je materiaal uit beeld en geluid download en dan verder verspreid.
Wordt daar iets over gezegd als je dit materiaal via internet besteld?

betaald je dan voor de gedane arbeid (het kopiëren en de administratiekosten) of betaal je ook soort royalties?

bewerkt door Camal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Jochem Bootsma:

Hoi Jan! Leuk jou ook hier te treffen! Ik had al een gevoel dat ik het misschien met jou/jullie had gehad over die YouTube fragmenten. 

 

(Omdat ze zolang online hebben gestaan, kunnen we de mp3's misschien best delen via dit forum. De volledige uitzendingen die erbij horen, ga ik dan denk ik nog even binnenboord houden terwijl het vraagstuk speelt😊)

Het delen marteriaal op Youtube kan problemen opleveren. Vaak wordt er verzocht dit te verwijderen, maar een boete ligt ook op de loer. Ik weet een geval, wat om een foto betreft, van iemand die het op zijn site plaatste en die boete was niet mals. Hier zal het anders zijn denk ik. 

1 uur geleden zei Camal:

De afleveringen die op YouTube hebben gestaan heb ik bijna allemaal als mp3 bewaard. Zou jammer zijn als het verloren zou gaan doordat het  niet meer gedeeld kan of mag worden. @Jochem Bootsma krijg jij signalen dat het delen hier voor iemand een probleem is of kan worden? 
het maakt misschien wel uit of je de uitzending zelf hebt opgenomen en deelt, of dat je materiaal uit beeld en geluid download en dan verder verspreid.
Wordt daar iets over gezegd als je dit materiaal via internet besteld?

betaald je dan voor de gedane arbeid (het kopiëren en de administratiekosten) of betaal je ook soort royalties?

Zal zeker zonde zijn dat de uitzendingen verdwijnen. Veel uitzendingen op Youtube zijn opgenomen en via band gedigitaliseerd, maar ik denk dat de rechten nog steeds gelden. Ik ken niet het fijne van het juridische kant. Snap ook niet dat men daar een probleem van maakt. Anders blijven ze toch maar in de digitale archieven hangen.   

bewerkt door Jan Veenstra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, eigenlijk kijkt niemand om naar Het Zwarte Gat. Daarom kunnen de afleveringen zolang op YouTube staan (ik geloof meer uit voorzorg verwijderd dan op verzoek) en duurde het zolang voor ik überhaupt iemand te pakken had die meer wist over de rechten.

 

Goed om te weten dat jij al die oude afleveringen van YT wel hebt kunnen downloaden, Camal!

 

Wat betreft bestellingen van Beeld & Geluid: hierbij wordt inderdaad nadrukkelijk aangegeven dat ze niet mogen worden verspreid...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik alles heb want dat kan ik niet controleren. Die er nu nog op staan heb ik eerder gedownload. 

Het hierboven besproken kanaal wat nu gestopt is met delen, daarvan weet ik het niet. 

Ik zou al blij zijn met gedeelde fragmenten, beter iets dan niets. 

Jammer dat dit zo moeizaam verloopt en hulde aan Jou Jochem voor de tijd en moeite.

 

Je zou bijna denken dat het digitaal aanbieden van materiaal uiteindelijk ook geld moet kunnen opleveren. Daarom ook jammer dan je bijvoorbeeld niet online in het archief kunt van beeld en geluid en zo programma's kunt downloaden. Hilversum is voor mij niet bepaald om de hoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Jochem Bootsma:

Ja, eigenlijk kijkt niemand om naar Het Zwarte Gat. Daarom kunnen de afleveringen zolang op YouTube staan (ik geloof meer uit voorzorg verwijderd dan op verzoek) en duurde het zolang voor ik überhaupt iemand te pakken had die meer wist over de rechten.

 

Goed om te weten dat jij al die oude afleveringen van YT wel hebt kunnen downloaden, Camal!

 

Wat betreft bestellingen van Beeld & Geluid: hierbij wordt inderdaad nadrukkelijk aangegeven dat ze niet mogen worden verspreid...

Een feit is dat Het Zwarte Gat een programma was waar veel mensen naar luisterden. Was ook duidelijk te merken tijdens de Paravisie manifestatie in de jaren 80. Toen ik in 1989 een Paravisie manifestatie bezocht in Den Haag werd dit drie dagen gehouden. Per dag kwamen er zo'n 10.000 mensen er op af. Ik was 26 en maakte nog een lezing mee van o.a Erich von Däniken, Leo Pannekoek enz.  Nog altijd luister ik met veel plezier naar de uitzendingen die er nog zijn. De radio is flink veranderd in een staatspropaganda zender met weinig inhoud. Na 10 jaar naar het programma te hebben geluisterd, blijf ik het steeds missen. Velen zijn al overleden van de team. Zou zonde zijn dat al hun werk verloren gaat.

bewerkt door Jan Veenstra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik met je eens Jan, als dit werk op een plank blijft liggen om te verstoffen zou dat eeuwig zonde zijn.

Kan mij niet voorstellen dat er iemand een probleem maakt wanneer fragmenten of delen van de uitzendingen in een topic als dit worden uitgewisseld. Het is wat anders wanneer je het grootschalig gaat verspreiden of aanbieden. 

Misschien is beide officieel niet toegestaan, maar wie zijn dan rechthebbende in dit geval? Want als beeld en geluid een kopie afgeeft krijgen deze mensen dan ook een afdracht hiervan?  

 

bewerkt door Camal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Camal:

Dat ben ik met je eens Jan, als dit werk op een plank blijft liggen om te verstoffen zou dat eeuwig zonde zijn.

Kan mij niet voorstellen dat er iemand een probleem maakt wanneer fragmenten of delen van de uitzendingen in een topic als dit worden uitgewisseld. Het is wat anders wanneer je het grootschalig gaat verspreiden of aanbieden. 

Misschien is beide officieel niet toegestaan, maar wie zijn dan rechthebbende in dit geval? Want als beeld en geluid een kopie afgeeft krijgen deze mensen dan ook een afdracht hiervan?  

 

Beeld en Geluid zal altijd kijken en indien nodig met de rechthebbende in kontakt treden. Dan is het ook nog mogelijk dat die rechthebbende een z.g. "blokkade" heeft ingesteld. Dus voor studie doeleinden wel in kijken - beluisteren maar niet verspreiden.

Ik heb geen idee wie de rechthebbende is. De VOO?  Of heeft de VOO het door een extern bedrijf laten maken?

 

Kortom zo maar wat vragen.

 

PS. Jan Veenstra:

 

Ik maak bezwaar tegen je opmerking die "kant nog wal raakt" :

 

"De radio is flink veranderd in een staatspropaganda zender met weinig inhoud"

 

Ik had al het idee als je dit soort vage programma's "adoreert" dat je dit soort dingen vindt.

Maar ja tegenwoordig is het in om dit soort dingen te vinden.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

 

Ik had al het idee als je dit soort vage programma's "adoreert" dat je dit soort dingen vindt.

Maar ja tegenwoordig is het in om dit soort dingen te vinden.

 

 

Wauw... even allemaal over één kam geschoren, merci! 

 

Mijn fascinatie voor dit programma zit hem trouwens in veel meer dan de besproken thema's. Ik adoreer ook geen programma's (oké, misschien Twin Peaks), maar ik zou ook zeker niet in topics kijken van programma's die ik niet interessant vind.

 

Verder nog, om andere misverstanden te voorkomen: je kunt wél online bestellen bij B&G (hoeft dus niet naar Hilversum ervoor) en de rechten zijn van RTL.

bewerkt door Jochem Bootsma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Camal:

Ps @Juul ik deel jouw statement niet.

Maar laten we hier nou niet een giftige discussies starten, dat gebeurt al op genoeg andere plekken op het internet. 

Nu weer on topic, het Zwarte gat.

 

 

 

Ik maak bewaar tegen je opm. van 

""De radio is flink veranderd in een staatspropaganda zender met weinig inhoud"'

 

Ik kom op voor m'n oud collega's die nu  met hart en ziel programma's maken bij zoals jij dat noemt "de StaatsOmroep".  Volstrekte onzin !

En dat zal ik altijd blijven doen.  

 

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @Juul, dan wel graag even opletten voordat je reageert.

 

Het citaat kwam niet van mij, maar van @Jan Veenstra.

Vervolgens veroordeel je mij wel in je reactie door mij als geïnteresseerde in het programma het zwarte weg te zetten als een ik weet niet wat.

 

Je veroordeelt nu een groep mensen mensen op basis van…..Interesse in een topic van een radioforum? Maar goed, klaar nu. On topic weer!

bewerkt door Camal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag  "Camal',

 

Ik had er boven gezet Jan Veenstra. Maar m'n "boosheid" om die opmerking zit mij erg hoog.  Als ik dat verkeerd geadresseerd heb, spijt mij dat.

Terug maar weer naar "het gat"

Ik ken iemand die vanaf het begin betrokken was bij dat programma. En van die persoon heb ik een paar jaar terug tijdens een Veronica reunie vernomen dat die alle bij de VOO uitgezonden programma's cassettes heeft.

Ik ga de naam nu niet prijsgeven. Dan wel bemiddelen.

 

Veel sukses met het zoeken.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Dag  "Camal',

 

Ik had er boven gezet Jan Veenstra. Maar m'n "boosheid" om die opmerking zit mij erg hoog.  Als ik dat verkeerd geadresseerd heb, spijt mij dat.

Terug maar weer naar "het gat"

Ik ken iemand die vanaf het begin betrokken was bij dat programma. En van die persoon heb ik een paar jaar terug tijdens een Veronica reunie vernomen dat die alle bij de VOO uitgezonden programma's cassettes heeft.

Ik ga de naam nu niet prijsgeven. Dan wel bemiddelen.

 

Veel sukses met het zoeken.

 

Beste Juul. Ik loop al 60 jaar op deze aardbol rond en ben een radio man in hart en nieren. De omroep is geworden tot een staatsomroep bij het woke af en een propagandakanaal en dat is mijn mening. En dat zal ik altijd blijven doen.  

 

Nu weer over waar het omgaat............. Het Zwart Gat.

 

bewerkt door Jan Veenstra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er nog materiaal wat gedeeld kan /mag worden, en nog niet is gedeeld?

En is er misschien al iemand van jullie die actief is Facebook?, En heeft het misschien zin daar een ballonnetje op te laten. Dit op zoek naar opnames uit privé collectie.

bewerkt door Camal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Jochem Bootsma:

 

Wauw... even allemaal over één kam geschoren, merci! 

 

Mijn fascinatie voor dit programma zit hem trouwens in veel meer dan de besproken thema's. Ik adoreer ook geen programma's (oké, misschien Twin Peaks), maar ik zou ook zeker niet in topics kijken van programma's die ik niet interessant vind.

 

Verder nog, om andere misverstanden te voorkomen: je kunt wél online bestellen bij B&G (hoeft dus niet naar Hilversum ervoor) en de rechten zijn van RTL.

En dan wil Juul nog opkomen voor zijn oud collega's die nu  met hart en ziel programma's maken. Over kant nog wal gesproken, maar goed we het hebben over Het Zwarte Gat.

 

bewerkt door Jan Veenstra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal eens met Juul.

Intussen heb ik als DJ meer dan 40 jaren ervaring. Mijn muzikaliteit, creativiteit, deskundigheid en vooral ook het goede team waarmee we radio maakten,onze technische staf van die tijd zijn onvergetelijk.Vrienden voor het leven.

Nooit iets gemerkt van werken voor een ''staatsomroep''. Toen niet en nu niet.Ook tijdens het commercieel avontuur niet.Het enige wat er aan ''staatsomroep'' voorhanden was zat indertijd overal in Nederland ergens op de FM band. Dat was de inmiddels al lang geleden ter ziele gegane zender met de 2 e kamer debatten.

Radio maak je in vrijheid,met creativiteit,en niet op commando van de overheid.........

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie spannende uitzending, ik kende hem nog niet. Dank voor het delen in ieder geval!

Mocht je nog meer fragmenten hebben, misschien al eerder gedeeld dan hou ik mijzelf aanbevolen. Uit eerder gedeeld werk heb ik niet alles meer kunnen downloaden omdat dit al was verwijderd helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben met een radioverzamelaar op facebook in gesprek. Hij heeft een aantal banden van "Het Zwarte Gat" in zijn bezit en gaat daar van de week naar kijken. Wie weet zit daar misschien de uitzending van 10 mei 1992 tussen. Niet geschoten is altijd mis. Heb wel geduld. Ik kom als ik meer weet er vanzelf op terug.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.