Spring naar bijdragen

The Beach Boys "Good vibrations " sessie


Juul

Aanbevolen berichten

Leuke opnames! Dank, Juul.

 

De manier waarop het filmpje gemonteerd is, is wel een beetje misleidend. In de praktijk ging het zo: Brian werkte samen met bekende sessiemuzikanten als Hal Blaine aan de instrumentale basistrack. De andere Beach Boys waren daar NIET bij aanwezig. (Ze waren dan meestal op tournee.)

 

Pas als de basistrack klaar was, werden de andere Beach Boys uitgenodigd om de zangpartijen te komen opnemen.

 

In het filmpje zijn die verschillende opnamesessies met elkaar gecombineerd.

 

Omdat Brian niet mee op tournee ging (die hectiek was niks voor hem, met zijn wankele psychische gezondheid) kon hij rustig in de studio aan de arrangementen van zijn nieuwe liedjes werken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 18-11-2022 om 11:16 zei Will Stevens:

Leuke opnames! Dank, Juul.

 

De manier waarop het filmpje gemonteerd is, is wel een beetje misleidend. In de praktijk ging het zo: Brian werkte samen met bekende sessiemuzikanten als Hal Blaine aan de instrumentale basistrack. De andere Beach Boys waren daar NIET bij aanwezig. (Ze waren dan meestal op tournee.)

 

Pas als de basistrack klaar was, werden de andere Beach Boys uitgenodigd om de zangpartijen te komen opnemen.

 

In het filmpje zijn die verschillende opnamesessies met elkaar gecombineerd.

 

Omdat Brian niet mee op tournee ging (die hectiek was niks voor hem, met zijn wankele psychische gezondheid) kon hij rustig in de studio aan de arrangementen van zijn nieuwe liedjes werken.

 

Ik heb ook aardig wat Amerikaanse BB-singles, met die gele Capitol-labels. Helaas zijn ze met hoes moeilijk te krijgen, dus daar heb ik er maar een paar van. Maar die hoesjes bewaarde Veronica sowieso nooit, volgens mij, Juul? 

 

Carl Wilson speelde wel mee, op gitaar, Will. 

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei rauhfaser:

Ik heb ook aardig wat Amerikaanse BB-singles, met die gele Capitol-labels. Helaas zijn ze met hoes moeilijk te krijgen, dus daar heb ik er maar een paar van. Maar die hoesjes bewaarde Veronica sowieso nooit, volgens mij, Juul? 

 

Carl Wilson speelde wel mee, op gitaar, Will. 

 

Edwin

 

 

Nee de hoesjes werden weggegooid omdat zoals ik al eerder schreef vaak de singles na het gebruik in verkeerde hoesjes terecht kwamen. Ad en ik hebben nog wel veel USA ex. Maar dat waren vaak de dubbele die we uit de USA kregen. Die zitten nu in ons Norderney archief.  Ik heb zelf Good Vibrations de single en hoes.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Juul:

 

 

Nee de hoesjes werden weggegooid omdat zoals ik al eerder schreef vaak de singles na het gebruik in verkeerde hoesjes terecht kwamen. 

Dat doet pijn.
Daarmee is met terugwerkende kracht heel wat kapitaal vernietigd. Anno nu zijn die singles vooral in combinatie met de hoesjes waardevol.

Amerika was er al vroeg bij met fotohoezen, in de jaren vijftig al. Nederland volgde vanaf 62/63. In Engeland verschenen veel singles tot pakweg 1970 zonder fotohoes. 

Edwin 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Duitsers Manfred Schmidt en Christiaan Haschke hebben in 2004 een mooi 'salontafelboek' gemaakt waarin alle single- en ep-covers van The Beach Boys staan afgebeeld, wereldwijd: 'This Whole World. The Complete Beach Boys single and ep cover collection'. Ik heb het boek ooit uit een uitverkoopbak gevist, en mag er soms graag in bladeren. Het is online nog steeds hier en daar verkrijgbaar.

 

Er zijn zo'n 20 pagina's aan Nederland gewijd, met op elke bladzijde 4 afbeeldingen. 'Die frühen singles haben keine Bildhülle, die erste Single mit Bildhülle scheint "Surfer Girl" zu sein.'

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Will Stevens:

die erste Single mit Bildhülle scheint "Surfer Girl" zu sein.'

 

Dat klopt, dat was hun vijfde single. De eerste die hier een deuk in een pakje boter sloeg, was overigens pas de negende, I Get Around in de zomer van '64. Nummer 1 in de VS en 7 in Engeland, bij ons in de onderste regionen. Geen fotohoesje overigens, in tegenstelling tot Duitsland. 

 

www.45cat.com/artists/the-beach-boys/nl

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar het begin, en dan doel ik op de Wrecking Crew. Behalve Hal Blaine waren er meer waaronder Carol Kaye een begaafd bas speler. De compositie betreffende de baspartijen op "Good vibrations" staan op haar naam. Let wel, de compositie. Ik weet niet of ze ook speelt in de definitieve studio opname.

Een ander verhaal is dat "Good vibrations" eigenlijk rest materiaal werd/was voor "Petsounds".

Wat je in "Good vibrations" terug kan vinden is de "wall of sound", niet zo verwonderlijk want de Wrecking Crew kwam regelmatig over de vloer bij Phil Spector.

 

 

Rob V.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ben:

Ik las net een leuk stukje op de blog van Kent Kotal over een Beach Boys million seller die wij misschien helemaal niet kennen...

 

Please login or register to see this link.

Ik heb even de rechtstreekse link naar het liedje uit het artikel gehaald.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

Toen ze in Nederland verbleven tijdens opname kwam Bruce Johnston wel langs op een fiets. Ja, ja. En toen maakte hij met Ad de bekende Kerst jingles.

 

 

 

BB.jpg


Dat eerste concert in Nederland in december 1970 begon vanwege een vertraagd vliegtuig zes uur te laat en pas om 4 uur 's nachts. Het publiek was echter geduldig blijven wachten en wilde naast de oude hits ook het nieuwere werk horen. Dat verraste The Beach Boys en was er mede bepalend voor om begin 1972 voor een klein jaar in Nederland te komen wonen om hier een LP op te nemen (deze week is 'Holland' opnieuw verschenen in een box set met bonustracks). In 1972 was Bruce Johnston (tijdelijk) geen lid van The Beach Boys. 

 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit wat wij hebben in ons archief. En een zeldzame foto van Bruce met Lex Harding. Gemaakt door een toevallige bezoeker  Gerd Klawitter. ( Ik heb toestemming om 'en in Veronica gerelaterde zaken te gebruiken. Dus ©Gerd Klawitter.

 

 

Gerd.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

 

 

 

Ik zie net dat we het ruwe interview ook hebben.  Tom maakt in het begin wat grappen met hem............

 

 

4.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaren geleden meldde ik in dit forum al de grote rol van studio muzikanten binnen de Beach Boys, Wrecknig Crew als werknaam. Zingen konden de heren, echter qua instrumenten afhankelijk van studio muzikanten. Als groep bestaan de BBs eigenlijk niet, het is een product. Studio muzikanten en uitstekend produceren maakte  de platen vd BBs subliem. Als groep live konden ze dat nivo nooit halen. De live groep was één facet vd BBs. Overigens 90% van alle hitsingles uit de USA tussen ruwweg 64 en eind 80s kwamen qua instrumenten van de Wrecking Crew. Ere wie ere toekomt. De Beatles onderkenden al vroeg dat ze moesten stoppen met live optredens, het heette dat de heren zich niet meer konden boven het gekrijs vd fans.Broodje aap verhaal, realiteit is natuurlijk dat de muziek vd heren dusdanig gecompliceerd werd, met de belangrijke bijdrage van George Martin als producer, dat ze het nivo live nooit konden reproduceren. Niets mis mee maar realiteit is dat de reputatie van de supergroepen een luchtballon was. Maar zoals gezegd de platen waren er niet minder om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Marinebroadcasters:

 Zingen konden de heren, echter qua instrumenten afhankelijk van studio muzikanten. Als groep bestaan de BBs eigenlijk niet, het is een product. Studio muzikanten en uitstekend produceren maakte  de platen vd BBs subliem. Als groep live konden ze dat nivo nooit halen. 

 

Je gaat hier wel heel kort door de bocht. Het was wel degelijk een echte band die het materiaal heel goed live kon vertolken. Luister maar eens naar hun dubbele live-elpee uit 1973, gemaakt zonder Brian. Natuurlijk draaide het vooral om hun meerstemmige samenzang, maar dat was precies waar die liedjes om vroegen.

 

Bovendien: toen Brian Wilson na het mislukken van Smile in een zwart gat viel, nam de rest van de band het naadloos over. Met name Carl en Dennis ontpopten zich tot prima songschrijvers en producers. Luister maar eens naar de albums Sunflower, Surf's Up en Holland. Het aantal bijdragen van Brian op die platen is klein, maar ook de rest van de muziek is bijzonder de moeite waard. En ja, dat deden ze allemaal zelf.

bewerkt door Will Stevens
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Will Stevens:

 K door de B....joa.

Live nooit aanwezig geweest bij concerten, ben geen concert bezoeker. Wel Live TV registraties  van the BBs bekeken, daar haak ik al snel af. Waarschijnlijk ben ik meer Studio album man dan live liefhebber.

Holland heb ik in de platenkast staan,vanwege twee tracks. 

Smile produceerde weer enigszins een glimlach op mijn gezicht, veel mooie dingen maar ook chaos. Dan is er ook nog Smiley Smile.....kon en kan ik niet goed plaatsen.

Maar het ging mij in eerste instantie om de Wrecking Crew nogmaals in het zonnetje te zetten. Jaren geleden na de zoveelste heiligverklaring van the BBs ook in dit forum meldde ik the WC. Dat was een vervelende onthulling gezien het feit dat er alhier nog nooit over was geschreven.Hulde dus aan de WC's. Wij van WC eend........

Moi.

 

9 uur geleden zei Will Stevens:

 

Je gaat hier wel heel kort door de bocht. Het was wel degelijk een echte band die het materiaal heel goed live kon vertolken. Luister maar eens naar hun dubbele live-elpee uit 1973, gemaakt zonder Brian. Natuurlijk draaide het vooral om hun meerstemmige samenzang, maar dat was precies waar die liedjes om vroegen.

 

Bovendien: toen Brian Wilson na het mislukken van Smile in een zwart gat viel, nam de rest van de band het naadloos over. Met name Carl en Dennis ontpopten zich tot prima songschrijvers en producers. Luister maar eens naar de albums Sunflower, Surf's Up en Holland. Het aantal bijdragen van Brian op die platen is klein, maar ook de rest van de muziek is bijzonder de moeite waard. En ja, dat deden ze allemaal zelf.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.