Spring naar bijdragen

Vergelijking ontvangst Veronica 538 en RNI 220


Helmut

Aanbevolen berichten

RNI zond de meeste tijd uit met een vermogen van 35 kW met een antenne die zonder verlies was aangepast op de frequentie van 220 meter. Veronica zond uit met 10 kW met een sterk verkoorte antenne op de veel lagere frequentie van 538 meter. Naar de wissel van 192 naar 538 was in Westduitsland de ontvangst overdag beter dan die van RNI.

Hoe was dat bij jullie in Nederland en België?

Vermoedelijk was RNI sterker in het westen dan Veronica. In een gebied met een hoge bodemgeleiding heb je niet zo een grote verlies op hoge frequenties. Dit zie je aan de kust waar Engelse zenders met ca een paar honderd watt op 600 kHz zo sterk te ontvangen zijn als zenders op bvb 1400 kHz. Maar in gebieden met slechtere bodemgeleiding verdwijnen de zenders op hogere frequenties veel erder. Smooth Radio op 603 kHz uit Kent is in Aken nog zwak te ontvangen, gelijk sterke zenders ook aan de kust in Engeland gelegen in de buurt van 1400 kHz niet meer.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woon in het westen van Nederland en kon alle zeezenders zeer goed ontvangen. Zelfs Radio Delmare met, geloof ik, een 1 kW zender kwam bij mij heel goed binnen.

En het verschil tussen de ontvangststerkte tussen RNI en Veronica was inderdaad duidelijk in het voordeel van RNI. 

RNI kwam hier zelfs luider door dan alle Hilversumse zenders.

 

Gerard

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het zuid oosten van Drenthe kwam RNI beroerd door, je moest veel moeite doen.

Veronica was veel beter te ontvangen maar daar zat zijband gespetter van de Duitse buurman door heen.

Deze zat een kanaal lager.

Over vermogens doen ook de mooiste verhalen de ronde, maar bij AM zenders wordt altijd gesproken over carrier vermogen.

Dus als Veronica 10 kw zou zijn dan is dit carrier vermogen, en 40 Kw pep.

Dat konden de buizen niet eens leveren van de zender.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk eerder dat het generator vermogen was (en dan maximaal). Maximale input dus. Maar dat is wat ik vermoed, niet bewezen. Maar als ik de signaalsterktes van toen, vergelijk met wat LPAM stations waren het echt niet de 10 en 50kW vermogens die vaak worden genoemd.

Het is uit te rekenen., Hoeveel liter brandstof werd er wekelijks aan boord gebracht?

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een term bij zenders 😁

Een generator voor een AM zender moet echt heel ruim bemeten zijn om de amplitude op te vangen en keurig 50 Hz te blijven.

Net als dat je eindbuizen bij AM nooit op vol vermogen laat werken, dan heb je geen hoofd ruimte meer.

En voor een lineair signaal moet je dit wel hebben en houden.

Stel je hebt 10 watt carrier, das 40 watt bij 100% modulatie dan mag je eind trap wel geschikt zijn voor twee keer dit vermogen. Die moet dus probleemloos 100 Watt kunnen maken.

Met FM heb je hier geen last van, dat is een constante amplitude.

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

Weer een term bij zenders 😁

Een generator voor een AM zender moet echt heel ruim bemeten zijn om de amplitude op te vangen en keurig 50 Hz te blijven.

 

 

Zeker een nieuwe term. Maar wel de basis om een inschatting te kunnen maken of al die geclaimde output powers in de richting zitten van wat kan kloppen.

 

Maar even rekenvoorbeeldje met modern spul van nu. Dus uitkomst kan alleen maar mee worden. Een 50 kVA generator verbruikt ca. 10 liter diesel per uur. 50 kVa heb je wel nodig. Zender met 10kW carrier in die tijd zeg 30 kW input en dan al het andere spul aan boord dat stroom vreet (LED was nog niet uitgevonden). 

 

10 liter per uur x 24 uur x 7 dagen per week = 1680 liter per week. Da's toch niet niks. En dat dus elke week.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei radio tpot:

In het zuid oosten van Drenthe kwam RNI beroerd door, je moest veel moeite doen.

Veronica was veel beter te ontvangen maar daar zat zijband gespetter van de Duitse buurman door heen.

Deze zat een kanaal lager.

Over vermogens doen ook de mooiste verhalen de ronde, maar bij AM zenders wordt altijd gesproken over carrier vermogen.

Dus als Veronica 10 kw zou zijn dan is dit carrier vermogen, en 40 Kw pep.

Dat konden de buizen niet eens leveren van de zender.

 

Theo

Echt wel. Kortstondjg tijdens pos. Mod. pieken. 

6 uur geleden zei Eric:

Ik denk eerder dat het generator vermogen was (en dan maximaal). Maximale input dus. Maar dat is wat ik vermoed, niet bewezen. Maar als ik de signaalsterktes van toen, vergelijk met wat LPAM stations waren het echt niet de 10 en 50kW vermogens die vaak worden genoemd.

Het is uit te rekenen., Hoeveel liter brandstof werd er wekelijks aan boord gebracht?

Het gaat om ERP. Dat wordt mede bepaald door de antenne en aanpassing. 

12 uur geleden zei Helmut:

RNI zond de meeste tijd uit met een vermogen van 35 kW met een antenne die zonder verlies was aangepast op de frequentie van 220 meter. 

Juist veel verlies, de SWR was heel slecht. Bron Nico Steenbergen personalijk. 

De aanpassing was goed voor 186 meter op de shunt fed antenne en niet 220.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Ruud als het ERP is deel het dan maar door 10. De antennes hadden een slecht rendement, zeker als er allerlei verkorting e.d. werd toegeapst. Dus ERP is het zeker niet. Nee, ik denk dat heel veel vermogens eerder een wens waren dan de realiteit.

 

SWR zegt niet zoveel over verliezen, dat is slechts een ramp voor een eindbuis. Meet maar eens de SWR van je smartfone antenne, die is meestal erg slecht. D ene keer zit de telefoon in een broekzak, dan ligt ie weer op een metalen tafel etc.  En toch overal verbinding.

 

SWR is slechts een deel van het verhaal. Ik denk dat antenne rendement vroeger veel meer een issue was als ik die constructies zo bezie.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

SWR is iets wat een abstract begrip is.

Daar let je (ik) niet op, waar je op let is of je resonantie Ohms is.

Daar waar het verschil tussen de inductief en capacitief 0 Ohm is.

De aanpassing van de antenne naar de zender is dan nog maar kinderspel.

 

Ik heb veel respect voor de mensen die het vroeger toch maar deden.

Zonder de handige instrumenten om vector metingen, een scan en een R Z kaart kunnen maken.

Een spectrum analyzer met een trakking generator was er natuurlijk al wel maar of die ook bij de zee zenders gebruikt werd?

Een scope, ook onmisbaar ook heden ten dage nog, zie ik wel op foto's staan.

Zonder een scope kun je niet eens je sound processing instellen 🙃

 

Theo

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei radio tpot:

Jawel, dat geef ik ook aan toch?

Maar de theorie is niet veranderd Juul, ook hoe het te meten is niet.

Het gaat nu alleen stukken gemakkelijker met een Rigexpert bijvoorbeeld.

 

Theo

 

Theo,

ik heb je stuk gelezen hoor. Ik schrijf gewoon hoe ik tegenwoordig meet. Als ik het wil weten.

 

Ik zie dat m'n Bird in 1976 een goede inverstering was. Toen betaalde ik in NY - USA $ 246,-  en nu moet je ruim  $ 590,- betalen. Dan heb je een nieuwe. Nog geen "slugs" (meetkoppen).

 

 

Hier de reserve buizen aan boord. Netjes op de plank in 1969.

 

Reserve Eindbuizen Zender 4CX10.000.jpg

Bird.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.