Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio Veronica 02-06-1974 15:11-16:16 Lex Harding Tom Collins (met morse signalen)

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Deze opname komt uit het archief van Kurt Sellenthin (voorheen Kriskowitz), beschikbaar gesteld door Werner Tschoepe.

Radio Veronica 02-06-1974 15:11-16:16 Lex Harding Tom Collins (met morse signalen)

Dee opname is aan de kust gemaakt. Het signaal van Radio Veronica komt mooi door, maar ook de morse signalen. Mocht je de morse signalen nou erg storend vinden (ze komen behoorlijk hard door), hier heb ik ze zoveel mogelijk uit verwijderd:

Radio Veronica 02-06-1974 15:11-16:16 Lex Harding Tom Collins (met sterk verminderde morse signalen)

En deze is voor de morse kenners, welk bericht wordt hier verstuurd (stukje uit de opname hierboven)?

Wat is de bijbehorende text

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Beste Jaap, fijn dat je ze deelt! Echter, die heb ik ook al. Mijn doel is om de opnamen van Kurt te delen, vandaar deze posting. Op dezelfde band staan overigens nog meer opnamen van dezelfde dag, sommige ook zonder morse signalen. Die komen in de toekomst ook nog wel aan bod hier op 't forum.

Ik ben erg benieuwd wie van de forumleden de morse signalen kan "verstaan".

Geplaatst
  • Populair bericht
Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Beste Martin,

Dank je voor posting, echter ik weet wat er allemaal is. Zoals ik al schreef ik deel de opnamen uit het archief van Kurt hier op het forum, ook als die al uit een andere bron beschikbaar zijn gesteld. Het is niet mijn doel om hele uren of dagen te posten, tenzij die zo beschikbaar zijn in het archief van Kurt. Mocht men vinden dat het anders beter zou zijn, dan hoor ik het graag en zal ik teruggaan naar Kurt/Werner om dat te overleggen.

Geplaatst
  • Populair bericht
5 uur geleden zei Ben:

Beste Martin,

Dank je voor posting, echter ik weet wat er allemaal is. Zoals ik al schreef ik deel de opnamen uit het archief van Kurt hier op het forum, ook als die al uit een andere bron beschikbaar zijn gesteld. Het is niet mijn doel om hele uren of dagen te posten, tenzij die zo beschikbaar zijn in het archief van Kurt. Mocht men vinden dat het anders beter zou zijn, dan hoor ik het graag en zal ik teruggaan naar Kurt/Werner om dat te overleggen.

Oké Ben. Ik wilde je slechts opmerkzaam maken op eventuele overlapping. Tenzij een nieuwe opname aanzienlijk beter is van kwaliteit natuurlijk. Of het anders moet, weet ik niet. Doe gewoon wat je denkt dat goed is.

Over jouw opname: als ik als zesjarige in Sas van Gent in Zeeland mijn radio verplaatste, hoorde ik Capital Radio uit Londen. Morseseinen hoorde ik daar niet. Dat was anders bij wijlen mijn Ome Jan in Scheveningen, waar ik me herinner het wel te hebben gehoord. Jan Oosterling leverde overigens proviand aan de toen drie zendschepen een paar kilometer verderop. Saillant detail: later werd hij bode in de Tweede Kamer. Maar ik dwaal af... 😉

Geplaatst
  • Populair bericht

Hd vroeger collega's (oud marconisten) die naar Veronica luisterden. Niet vanwege de programma's (dat interesseerde ze totaal niet) maar om het morse te beluisteren (weerberichten van Scheveningen Radio). 😅

Geplaatst

Eigenlijk wel grappig he, hier zaten we gewoon naar te luisteren. Die morse seinen namen we op de koop toe. Jonge mensen van nu zullen dat totaal niet begrijpen.

Geplaatst
3 uur geleden zei wim1958:

Eigenlijk wel grappig he, hier zaten we gewoon naar te luisteren. Die morse seinen namen we op de koop toe. Jonge mensen van nu zullen dat totaal niet begrijpen.

Net als fading. Dat is natuurlijk het grote verschil tussen analoog en digitaal. Tegenwoordig (digitaal) heb je wel of geen signaal. Op de middengolf kon je ook een zwak signaal beluisteren, of meerdere signalen door elkaar. Dat droeg bij aan het gevoel dat iets 'van ver' kwam.

Geplaatst
Op 10-6-2023 om 14:11 zei Martin1968:

Bedankt,Martin,voor al deze opnames.

Frank

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Terug naar de morse signalen. Ik heb op 't internet een paar sites gevonden, die je kunt voeden met een audiofile met morse signalen en die dan vertalen naar tekst. Dat gaat met mijn file niet zo geweldig, maar het laatste wat ik eruit haal is het volgende:

ALLE WAARSCHUWINZEN INZETROKKEN

En als ik dan de Z in een G verander is het me helemaal duidelijk :)

Blijkbaar was er een "STORMPAARSCHF<AA>INC" oftewel Stormwaarschuwing van kracht geweest.

Geplaatst
Op 10-6-2023 om 19:50 zei Martin1968:

Oké Ben. Ik wilde je slechts opmerkzaam maken op eventuele overlapping. Tenzij een nieuwe opname aanzienlijk beter is van kwaliteit natuurlijk. Of het anders moet, weet ik niet. Doe gewoon wat je denkt dat goed is.

Over jouw opname: als ik als zesjarige in Sas van Gent in Zeeland mijn radio verplaatste, hoorde ik Capital Radio uit Londen. Morseseinen hoorde ik daar niet. Dat was anders bij wijlen mijn Ome Jan in Scheveningen, waar ik me herinner het wel te hebben gehoord. Jan Oosterling leverde overigens proviand aan de toen drie zendschepen een paar kilometer verderop. Saillant detail: later werd hij bode in de Tweede Kamer. Maar ik dwaal af... 😉

aan de Belgische kust hetzelfde fenoneem: radio in de ene richting: Capital, in de andere richting: Veronica en wie niet wist dat hij de antenne ook nog in de juiste richting moest draaien ontving de twee signalen door elkaar. Voor velen werd het hier dan atlantis en later ook nog Mi Amigo.

Geplaatst
Op 12-6-2023 om 12:32 zei Ben:

Terug naar de morse signalen. Ik heb op 't internet een paar sites gevonden, die je kunt voeden met een audiofile met morse signalen en die dan vertalen naar tekst. Dat gaat met mijn file niet zo geweldig, maar het laatste wat ik eruit haal is het volgende:

ALLE WAARSCHUWINZEN INZETROKKEN

En als ik dan de Z in een G verander is het me helemaal duidelijk :)

Blijkbaar was er een "STORMPAARSCHF<AA>INC" oftewel Stormwaarschuwing van kracht geweest.

blij te vernemen dat alle waarschuwingen zijn ingetrokken, alleen spijtig wie te dicht bij de kust een zuivere opname wou verkrijgen op zijn bandrecorder...

Geplaatst
Op 10-6-2023 om 14:11 zei Martin1968:

Het is wellicht handig om te weten, wat er al is van 2 juni 1974. Dit is wat ik heb verzameld:

Veronica-19740602-1700-1743, Vader Abraham Show.mp3

Martin,

Bij deze opname heb ik als aantekening in mijn gegevens staan, dat de Vader Abraham show slechts zo'n 5 minuten duurt en je dan het einde van de Jukebox hoort, gevolgd  door het nieuws en daarna de Lexjo met een aflevering van de Beatles story.

Ik heb een klein stukje van deze opname beluisterd en geloof dat mijn aantekening van destijds ook hierop van toepassing is.

Gerard 

Geplaatst
Op 13-6-2023 om 18:16 zei Gerard van den Ende:

Martin,

Bij deze opname heb ik als aantekening in mijn gegevens staan, dat de Vader Abraham show slechts zo'n 5 minuten duurt en je dan het einde van de Jukebox hoort, gevolgd  door het nieuws en daarna de Lexjo met een aflevering van de Beatles story.

Ik heb een klein stukje van deze opname beluisterd en geloof dat mijn aantekening van destijds ook hierop van toepassing is.

Gerard 

het is inderdaad een klein stukje Vader Abraham, klein stukje Jukebox en het grootste stuk Lexjo, fragmenten dus tussen 17 en 20U; 

1700-1743 mag hier aangepast worden

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.