Spring naar bijdragen

Meer Avondspits in Beeld & Geluid


BertKranenbarg

Aanbevolen berichten

Op 16-10-2023 om 19:28 zei rauhfaser:


Volgens mij zijn de concerten wel bewaard, maar de uitzendingen van programma's als Rocktempel, VPRO's Backline, Amigos de Musica, VARA's Lijn 3, Moondogs of Op Slag van Maandag niet op grote schaal. Of ik moet me vergissen. 
Los Vast, Sesjun, Countdown Café of Leidsekade Live, waar in de rechtstreekse uitzending werd gespeeld, is een ander verhaal. 

 

Bij de programma's met live-concerten liepen meestal op 2 plekken banden mee.

Allereerst een set "ruwe opnamen" op 38cm/s in de reportagewagen/poppodium/studio. Hierop stonden meestal alleen de optredens van de artiesten/het concert (bij programma's als Los Vast onvermijdelijk ook de presentatie als was soms de microfoon van de presentator dichtgezet). Deze banden werden vaak bewaard omdat ze geschikt waren om (delen van) zo'n concert later eventueel opnieuw te gebruiken/uit te zenden.

 

Daarnaast liepen er in de EindControleKamer banden mee op 19cm/s voor registratie van de uitzending/zendlijn. Hierop werd dus de complete uitzending vastgelegd als programmavoorbeeld of voor het archief.

Van veel programma's zijn op die manier vaak 2 sets banden aanwezig, 1 set met de ruwe opnamen en 1 set met de opname uit uitzending. Afhankelijk van de omroep werden de opnamen uit uitzending soms al snel gewist na uitzending, maar van VARA's Lijn 3, Los Vast, Countdown Cafe en Backline zijn op deze manier aardig wat uitzendingen dubbel aanwezig, zowel ruwe opnamen als uitzendingen.

 

Bij Leidsekade Live en Op Slag van Maandag zijn ook veel uitzendingen opgenomen maar die zijn bij de KRO blijven liggen en nooit bij B&G terechtgekomen.

23 uur geleden zei Juul:

Sesjun is heel veel van.  Ik heb in mijn TROS dBase over de periode 1973 - 1997  zo'n ruim 500 records. (Sesjun begon dus pas in 1973. De oudste die ik hier heb is van 23aug1973 ). Optreden van The Sesjun Four.

 

Hopelijk is dit er ook nog. ( ik heb het hier nog wel .)

DATUM 9/6/1987    BON:38194

 

BOUDEWIJN DE GROOT  LIVE      TIME-CODE      SONY PCM 1630@@

 

DIGITALE CASSETTE  D 2321pp

 

 

Wat geweest is geweest                                                1' 43'' - 5' 40''

 

Terug van weggeweest                                                  5' 50'' - 11' 30''

 

Onderweg                                                                  11' 50'' - 15' 15''

 

Telkens weer                                                             16' 50'' - 22' 01''

 

Wie ik ben                                                                 22' 50'' - 26' 46''

 

Waar ik woon                                                             26' 58'' - 36' 40''

 

Nooit meer terug                                                        37' 30'' - 41' 50''

 

De laatste vrouw                                                        42' 10'' - 48' 50''

 

 

DIGITALE CASSETTE  D 2552

 

 

Vreemde geluiden                                                         1' 20'' - 6' 30''

 

Draden                                                                       7' 00'' - 12' 10''

 

Een slag zo zwaar                                                       12' 39'' - 15' 25''

 

Nachtschade                                                               15' 58'' - 19' 24''

 

Als het bericht slecht is                                              20' 00'' - 24' 57''

 

Zolang ik niet beweeg                                                  25' 20'' - 27' 50''

 

De zwemmer                                                              28' 35'' - 32' 20''

 

Het Spaarne                                                               32' 50'' - 38' 22''

 

Vertrek                                                                     38' 50'' - 43' 30''

 

Annabel                                                                     44' 05'' - 47' 30''

 

Jimmy (+  voorstellen van de Band )                              47' 46'' - 54' 05''

 

===========================================

DIGITALE CASSETTE  D 2153

 

Malle Babbe                                                              57'' - 6' 42''

 

Verdronken vlinder                                                8' 25'' - 11' 18''

 

Testament                                                          11' 30'' - 14' 50''

 

Tante Julia                                                         16' 00'' - 18' 35''

 

Land van maas en waal (+ uitloop moog HANS )     18' 47'' - 25' 20''

 

De reiziger                                                         26' 14'' - 30' 40''

 

Tip van de sluier                                                 31' 09'' - 37' 36''

 

===========================================

analoog: bon 31564 dd  5/6/7/25 aug. 1985

 

NA 139070

NA 139071

NA 139072

NA 140984

 

Helaas zijn die er niet... De analoge banden zijn al in 1990 gewist en de digitale banden in 2002:

Invoerdatum: 2002-09-10
Datum vrij: 1991-05-07
Rec.type: H
Bonnummer: 38194  
Zendgemachtigde: TROS                
Genre: M  
Montagedatum: 1987-06-09
Titel: Concerttournees              
Opnameplaats: AVRO         
Aantal: 3
Afgemonteerd: NEE
Bandnummer: D--2153    Type: J  
Bandnummer: D--2321    Type: I  
Bandnummer: D--2552    Type: I  
Status: GEWIST
Wisdatum: 2002-09-10

 

Ik houd me aanbevolen voor een kopietje voor het archief eventueel :) 

bewerkt door maartenfransen
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei maartenfransen:

 

Bij de programma's met live-concerten liepen meestal op 2 plekken banden mee.

Allereerst een set "ruwe opnamen" op 38cm/s in de reportagewagen/poppodium/studio. Hierop stonden meestal alleen de optredens van de artiesten/het concert (bij programma's als Los Vast onvermijdelijk ook de presentatie als was soms de microfoon van de presentator dichtgezet). Deze banden werden vaak bewaard omdat ze geschikt waren om (delen van) zo'n concert later eventueel opnieuw te gebruiken/uit te zenden.

 

Daarnaast liepen er in de EindControleKamer banden mee op 19cm/s voor registratie van de uitzending/zendlijn. Hierop werd dus de complete uitzending vastgelegd als programmavoorbeeld of voor het archief.

Van veel programma's zijn op die manier vaak 2 sets banden aanwezig, 1 set met de ruwe opnamen en 1 set met de opname uit uitzending. Afhankelijk van de omroep werden de opnamen uit uitzending soms al snel gewist na uitzending, maar van VARA's Lijn 3, Los Vast, Countdown Cafe en Backline zijn op deze manier aardig wat uitzendingen dubbel aanwezig, zowel ruwe opnamen als uitzendingen.

 

Bij Leidsekade Live en Op Slag van Maandag zijn ook veel uitzendingen opgenomen maar die zijn bij de KRO blijven liggen en nooit bij B&G terechtgekomen.

 

Helaas hebben wij die niet... De analoge banden zijn al in 1990 gewist en de digitale banden in 2002:

Invoerdatum: 2002-09-10
Datum vrij: 1991-05-07
Rec.type: H
Bonnummer: 38194  
Zendgemachtigde: TROS                
Genre: M  
Montagedatum: 1987-06-09
Titel: Concerttournees              
Opnameplaats: AVRO         
Aantal: 3
Afgemonteerd: NEE
Bandnummer: D--2153    Type: J  
Bandnummer: D--2321    Type: I  
Bandnummer: D--2552    Type: I  
Status: GEWIST
Wisdatum: 2002-09-10

 

Ik houd me aanbevolen voor een kopietje voor het archief eventueel :) 


Ik herinner me uit de tijd dat ik bij VARA Radio 3 werkte (1987-1990) dat daar op de 'Hilversum 3-zolder' aan de Heuvellaan her en der doosjes met opgenomen cassettes lagen. Bijvoorbeeld een hele collectie (ongesorteerd) van Dubbellisjes. Zo zal het ook bij andere omroepen wel zijn geweest. Ook van deejayprogramma's liepen toen al tijdens uitzending doorlopend cassettes mee in de ECK, weet ik. Enig idee wat daarmee is gebeurd? Vaak nam een deejay die mee om terug te luisteren. Curry & van Inkel gingen op vrijdagavond meteen na uitzending met een pizza de WPM in om terug te luisteren. Of zo'n cassette daarna nog terug kwam op de goede stapel? 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei rauhfaser:


Ik herinner me uit de tijd dat ik bij VARA Radio 3 werkte (1987-1990) dat daar op de 'Hilversum 3-zolder' aan de Heuvellaan her en der doosjes met opgenomen cassettes lagen. Bijvoorbeeld een hele collectie (ongesorteerd) van Dubbellisjes. Zo zal het ook bij andere omroepen wel zijn geweest. Ook van deejayprogramma's liepen toen al tijdens uitzending doorlopend cassettes mee in de ECK, weet ik. Enig idee wat daarmee is gebeurd? Vaak nam een deejay die mee om terug te luisteren. Curry & van Inkel gingen op vrijdagavond meteen na uitzending met een pizza de WPM in om terug te luisteren. Of zo'n cassette daarna nog terug kwam op de goede stapel? 

Edwin

 

Ja klopt er waren meer omroepen die dat deden. Helaas zijn die cassettes waarschijnlijk altijd bij de omroepen blijven liggen en nooit ingeleverd bij de fonotheek/historisch archief. Van de VPRO weet ik bijvoorbeeld dat ze een enorme voorraad banden (eigen cassettes en NA-banden van na 1988) zelf in huis hadden staan. Van de VARA gaan die geruchten ook maar ik weet niet of ze daar nog aanwezig zijn. Bij B&G zijn ze (helaas) niet :( 

bewerkt door maartenfransen
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar daar komt direct een ander probleem om de hoek kijken. Wij bij de TROS deden dat bijvoorbeeld niet dat op nemen op cassette. Soms liep er een "opname uit uitzending" op 19 mee.

Zoals deze. Ik heb in 2003 deze band in m'n handen gehad en geretourneerd aan de Fonothhek. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet.

 

 

top100.jpg

 

Ook hadden we bedacht dat we een soort "schaduw archief" zouden maken. Ik heb dat toen op me genomen en een dBase gemaakt. 

 

Ook heb ik wel van NAxxxx tapes een DAT kopie gemaakt. Die kreeg een TROS nummer. In totaal werden dat er zo'n 500 !  Die gingen destijds 2002  naar het videocentrum waar alle uitzendbanden etc. naar toe gingen ipv de Fonotheek.  Een bon hebb ik er niet van gemaakt want de DAT tapes waren voor intern gebruik. Waar al die DAT tapes gebleven zijn, ik zou het niet weten. Ik ging in 2005 met "emiritaat".

 

 

DAT video centrum.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei maartenfransen:

 

Bij de programma's met live-concerten liepen meestal op 2 plekken banden mee.

Allereerst een set "ruwe opnamen" op 38cm/s in de reportagewagen/poppodium/studio. Hierop stonden meestal alleen de optredens van de artiesten/het concert (bij programma's als Los Vast onvermijdelijk ook de presentatie als was soms de microfoon van de presentator dichtgezet). Deze banden werden vaak bewaard omdat ze geschikt waren om (delen van) zo'n concert later eventueel opnieuw te gebruiken/uit te zenden.

 

Daarnaast liepen er in de EindControleKamer banden mee op 19cm/s voor registratie van de uitzending/zendlijn. Hierop werd dus de complete uitzending vastgelegd als programmavoorbeeld of voor het archief.

Van veel programma's zijn op die manier vaak 2 sets banden aanwezig, 1 set met de ruwe opnamen en 1 set met de opname uit uitzending. Afhankelijk van de omroep werden de opnamen uit uitzending soms al snel gewist na uitzending, maar van VARA's Lijn 3, Los Vast, Countdown Cafe en Backline zijn op deze manier aardig wat uitzendingen dubbel aanwezig, zowel ruwe opnamen als uitzendingen.

 

Bij Leidsekade Live en Op Slag van Maandag zijn ook veel uitzendingen opgenomen maar die zijn bij de KRO blijven liggen en nooit bij B&G terechtgekomen.

 

Helaas zijn die er niet... De analoge banden zijn al in 1990 gewist en de digitale banden in 2002:

Invoerdatum: 2002-09-10
Datum vrij: 1991-05-07
Rec.type: H
Bonnummer: 38194  
Zendgemachtigde: TROS                
Genre: M  
Montagedatum: 1987-06-09
Titel: Concerttournees              
Opnameplaats: AVRO         
Aantal: 3
Afgemonteerd: NEE
Bandnummer: D--2153    Type: J  
Bandnummer: D--2321    Type: I  
Bandnummer: D--2552    Type: I  
Status: GEWIST
Wisdatum: 2002-09-10

 

Ik houd me aanbevolen voor een kopietje voor het archief eventueel :) 

 

 

Dat klopt de U matic cassettes heb ik laten wissen omdat de toenmalige projectleider bij het NOB mij belde ;"Hee Geleick, al die U-matics van jou daar vallen de digitale gaten in. Ik stel voor dat je ze laat wissen  en ze hebben in de fonotheek geen ruimte meer". Dus dat heb ik gedaan. En die analoge die ik had waar de losse nummers op staan heb ik ook laten wissen.  Het concert waar al die nummers in zitten moet er nog wel zijn. Maar dat moet ik uitzoeken.   Maar.........................Als je deze band opzoek daar zit het hele gemonteerde concert van Boudewijn opn. Spant -1984  in. En ik heb hier nog een twee uur durende versie, Maar in MP3 320. Kijk eerst maar even bij deze bon. 

 

 

concert 1984.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-10-2023 om 18:49 zei Juul:

Dank voor je nadere uitleg.  Ik vond 'em ook wat  "neerkijkend" Maar je hebt het nu uitgelegd.

Want als al die radiofreaks niet veel bewaard hadden dan was er inderdaad veel verloren gegaan.

Ik kreeg een flits uit het verleden, toen ik bij Veronica vandaan kwam hadden we het HA en toen was het "van de piratenzenders bewaren we niks". Het was toen wel weer Hilversum ten top.

Daarna is het wel beter geworden.

Het was trouwens bij de BBC ook zo. Ik was op bezoek bij het Radio One archief ( Phil Lawton ) en"de rock 'n roll archivaris" zei, vroeger zeiden ze over Elvis, "ach dat gaat wel over...." En was zo boos, hij deed alles in `'n eentje de banden lagen opgestapeld in z'n kantoor, o.a. Paul McCartney eyc. Terwijl er voor de Engelse Queen wel 10 archivarissen bezig waren.

 

Het hele interview kun je terug luisteren in mijn Poster serie over archiveren. ( zie afbeelding)

Ik weet niet of de banden er nog zijn......hi. Anders heb ik ze wel. Wel mp3 dat weer wel.

 

 

 

 

 

screen 17.jpg

 

 

Poster banden wissen Ali vd Kolk 2009 kopie.jpg

 

 

En vaak waren het de omroepen die de opdracht kregen om "band ruimte" te maken zoals je in bovenstaande kunt lezen.  Ze waren niet geslecteerd door HA danwel B&G en dan moesten omroepen "bewaar ruimte" betalen. Vandaar de mail van m'n TROS collega toen ik al 4 jaar met pensioen was of ik nog Posters wilde hebben. En ja, die heb ik opgehaald en gedigitaliseerd. De banden heb ik in het ronde archief gedaan.............. Zo gaat dat dus. En het video centrum waar we audio bewaarden is ook al niet meer in functie volgens mij. Zie de foto van de banden bij mijn thuis.

 

 

 

banden POSTER weg.jpg

 

 

 

En wat vindt Frits er allemaal van ?

 

Zie SB vandaag.

 

Please login or register to see this link.

Die vraag heb ik Frits natuurlijk gesteld in mijn uitzending van vorige week dinsdag. En daar kwam een prachtig antwoord op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei radio tpot:

En dat was? 🤗

 

Theo

 

 

Dat heet "de hond de worst voor houden en dan terug trekken"........................................

 

Maar wellicht dat Bert de uitzending hier niet kan neer zetten ivm rechten van z'n "baas". . Maar een summiere uitleg zou toch mooi zijn.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.