Spring naar bijdragen

891 kHz Huissen herstart?


Charlie B

Aanbevolen berichten

Ontvangstbericht voor wie het lezen wil. Sinds vandaag hoor ik Rivierenlandradio op 891 kHz (ook op 1395 Aalst zender van Columbia AM). Afgelopen jaar was het stil op deze frequentie 891, voorheen was hier Hotradio Hits te horen. Mijn QTH prov. Utr. Zuid, ontvanger CommRadio CR-1a met vertical. 1395 kHz S-8 en 891 kHz S-5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is er eigenlijk gebeurd met de orginele zendlocatie van 891 kHz in Hulsberg, Limburg? Deze stond volgens mij naast een FM zendtoren ook op deze locatie en het was een flinke past, met een groot bereik (ik dacht 20 KW), ook in België en Duitsland. Is deze locatie ontmanteld? Enorm zonde dat hoogvermogen AM niet meer toegestaan is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat schreef ik ook niet! Er stond een mast bij een prachtig mooie villa en er staat ook een mast op de Emmaberg. In beide gevallen wordt er gesproken over Hulsberg. De Emmaberg is een RTV mast.

 

Die bij die villa is gesneuveld. En ja daar hingen ook UKG zenders aan.

Daarom schreef ik ook radio mast.

 

Maar nu moet je me even helpen Helmut. De mast, een toren zou ik niet willen noemen, op de Emmaberg staat er nog. Maar heeft MG zender op later data nog van de Emmaberg gezonden? Ik kan mij dat niet meer herinneren. Ouderdom denk ik.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Rob, het is wat langer geleden. Ik herinner überhaupt geen tweede mast in Hulsberg of dichtbij..... En Emmaberg klopt natuurlijk, dat was de naam en ook het adres en deze mast staat nog met FM en vroeger ook analoge televisie en vanaf deze mast kwam ook de 891 en 1251 kHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toen was er een slimmerik die mij uit de dromen haalde. "Rob je maakt er een rotzooitje van. Ben je niet in de war met Echt"?

 

Krak, krak excuus, want dat was bij nader inzien dus het geval. Dat krijg je met al die voormalige MG zenders in Limburg en het allemal niet vers in het geheugen hebben.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

891 kHz zond uit met 20 kW en 1251 kHz stond ingesteld op 10 kW. De frequenties waren beide uitgevoerd met een A en B zender van 10 kW elk. Die waren A+B geschakeld. Als de installatie van Radio 5 of Radio 1 in storing ging werd er automatisch omgeschakeld van A+B naar A of B enkel zender bedrijf. 891 ging dan van 20 naar 10 kW. Bij de 1251 kon je blijven uitzenden op 10 kW (van 2x5 naar 1x 10 kW). Althans dit is wat ik me kan herinneren (ruim 30 jaar geleden). De locatie was/is inderdaad Emmabergweg (Valkenburg).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Charlie B:

891 kHz zond uit met 20 kW en 1251 kHz stond ingesteld op 10 kW. De frequenties waren beide uitgevoerd met een A en B zender van 10 kW elk. Die waren A+B geschakeld. Als de installatie van Radio 5 of Radio 1 in storing ging werd er automatisch omgeschakeld van A+B naar A of B enkel zender bedrijf. 891 ging dan van 20 naar 10 kW. Bij de 1251 kon je blijven uitzenden op 10 kW (van 2x5 naar 1x 10 kW). Althans dit is wat ik me kan herinneren (ruim 30 jaar geleden). De locatie was/is inderdaad Emmabergweg (Valkenburg).

Onderaan die berg kwam 747 harder door dan 1251, autoradio. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle informatie, leuk! De mast in Hulsberg was altijd van ver te zien in het landschap en het signaal kwam ook keihard door in België en Duitsland. Met 20 KW kom je natuurlijk ook wel een eind. Spijtig dat deze mooie locatie verloren is gegaan... Hieronder een link van Google maps waarop de locatie te zien is. 

 

Grappig overigens dat vrijwel elke zendlocatie in Nederland (al dan niet terecht) weerstand oproept, maar deze mast midden in een mooie villawijk stond... Maar dit zal de RTV mast zijn waar aan gerefereerd werd:

 

Please login or register to see this link.

 

Radio 538 heeft volgens mij nog tot 2015 op 891 kHz uitgezonden?

bewerkt door Lumpie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-1-2024 om 14:36 zei ruudam:

Moet onder druk gezet zijn door AT vanwege de snode plannen de AM tot Mickey Mouse band te reduceren met LPAM en een ban op hoog vermogen. 

Pfff, wat is dat weer suggestief. Maar laten we eerlijk zijn, zelfs met LPAM zijn er licentiehouders die het niet voor elkaar krijgen een signaal in de lucht te brengen of in de lucht te houden. Claimen en betalen wel voor  frequenties waar dan vervolgens de eeuwige ruisvelden zijn te beluisteren. Dus als het al zo zou zijn, is de gedacht van het toenmalige AT nog niet zo gek, lijkt me. Als het LPAM al niet lukt, dan ben je geen hi power waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-1-2024 om 13:24 zei Piet van der Vooren:

Toen 538 besloot om niet meer via 891 kHz uit te zenden heeft een andere partij contact gezocht met 538 om de vergunning over te nemen. 538 was echter niet bereid om de vergunning over te dragen, en wilde per se de vergunning teruggeven aan Agentschap Telecom.

Piet.

Bedankt voor het delen een bijzonder verhaal. Ik denk ook dat Radio 538 niks gratis weggeeft. Wat ik bedoel Ze hebben de frequentie 891 KHz onder de aandacht van het grote publiek gebracht en geven de gratis reclame niet weg aan een concurrent. Heel anders dan toentertijd Holland AM 1224 die daarna doorgeschoven / verkocht is een Radio Veronica.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Robert Staal:

Bedankt voor het delen een bijzonder verhaal. Ik denk ook dat Radio 538 niks gratis weggeeft. Wat ik bedoel Ze hebben de frequentie 891 KHz onder de aandacht van het grote publiek gebracht en geven de gratis reclame niet weg aan een concurrent. Heel anders dan toentertijd Holland AM 1224 die daarna doorgeschoven / verkocht is een Radio Veronica.  

Die andere partij was wel bereid om voor het overdragen van de vergunning te betalen, is mij bekend. 538 is hier echter niet op ingegaan.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Eric:

Pfff, wat is dat weer suggestief. Maar laten we eerlijk zijn, zelfs met LPAM zijn er licentiehouders die het niet voor elkaar krijgen een signaal in de lucht te brengen of in de lucht te houden. Claimen en betalen wel voor  frequenties waar dan vervolgens de eeuwige ruisvelden zijn te beluisteren. Dus als het al zo zou zijn, is de gedacht van het toenmalige AT nog niet zo gek, lijkt me. Als het LPAM al niet lukt, dan ben je geen hi power waard.

Oude koeien waarbij essentiele info wordt weggelaten zoals Radio 10 die de lucht in kon nadat ze van de FM geflikkerd waren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.